T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Elektrisk => Emne startet af: dennis efter 12. Januar 2014 kl: 21:04:25
-
jeg har haft en nærlysoplevelse.....
Det er blevet væk !!!??
Pærerne skiftet - intet resultat.
Der er lang lys når jeg blinker og det er det eneste det kan....blinke.
Og så er der positionslys, men det er for lidt at køre med.....
Mon det er kontakten i styrhuset??
Eller et relæ??
Sikringerne er intakte hele bundtet.... og så skulle det jo osse kun være den ene side!!
Skrammel!!!
-
Jeg har fuldstændig samme problem periodisk. Og det er sjovt nok når det er mørkt.. :angry:
Jeg har fået at vide at det kan være en stelforbindelse, og højst sandsynligt bundstykket i tændingslåsen.
Men jeg har ikke fået tjekket om det var det. Så er ikke 100% sikker.
-
Samme oplevelse her Input fra kloge ønskes :woohoo:
-
At sikringerne er intakte er ingen garanti. Da Volkswagen ikke har været så visionære at forsyne T3 med relæer trækker man en anseelig strøm via relativt tynde ledninger, kontakter etc. der møder en vis modstand p.gr.a. ledningernes tykkelse, eller mangel på samme, slidte kontaktflader etc.
Er der tegn på voldsom varmeudvikling omkring sikringsboksen ? Ses som smeltet plastik, smeltede og evt. overbrændte ledninger og muligvis periodiske gnister ?
Ellers ville jeg nok satse på bundstykket i tændingslåsen. Det bliver slidt og er årsag til mange " sjove " oplevelser, men relativt let at udskifte og mon ikke den flinke fyr i vw-shoppen er leveringsdygtig ?
En manglende stelforbindelse kan muligvis påvirke noget kørelys, men ellers skulle lygter m.v. gerne have en selvstændig stelforbindelse så det ikke umuliggør at bruge lyskontakten manuelt. Prøv evt. at rense omkring rosetten i førersiden, og stik den en frisk lynskrue med en klat kobberfedt. Så er den ged barberet og forbindelsen sikret.
-
Det er kontakten der er problemet. Jeg havde det på min for år tilbage min lyskontakt var nasset ind i alt muligt og tilsidst var den ved at kortslutte. Jeg skilte den ad, det kræver lidt tålmodighed. Den er lavet til ikke at blive skilt ad. Jeg rensede alle kontakt fladerne og samlede den igen og har virket siden
-
Der må være fejl i lyskontakten i armaturbrættet, har selv haft samme problem i min LLE og min Syncro camper. Det er et kendt problem hos de tyske biler, der er slid på nærlyset (Abblendlicht), fjernlys (Fernlicht) har separat kontaktrelais.
Dog er I heldige ...
De tyske modeller mellem 1990 og 1992 har en lyskontakt med 10pins, denne blev kun udleveret i de tyske biler (Leuchtweitenregulierung). Alle eksportmodeller har 8 pins kontakter. Man kan købe nye 8pins kontakter til rimelige priser (11 euro) på markedet, de nævnte 10 pins kontakter er udsolgt. 10 pins handles brugt til 30 euro ... men de er meget sjælden for tiden. Skulle man have en importeret bil fra Tyskland årgang 1990-1992, så er der 100% risiko for de 10 pins. Man kan ikke kombinere 8 med 10 pins på stikkontakten behind (la vær med det!) ....
Her findes den:
http://www.vw-shoppen.dk/product_info.php?cPath=21_93&products_id=503
Jens
-
Havde en liggende i reserve... en kontakt.. Og det løste problemet.
Tak for hjælpen godtfolk
-
Og således oplever man en succesfuld kontaktannonce... ;-)
-
Ja.. meget oplysende...
-
Og således oplever man en succesfuld kontaktannonce... ;-)
Det er, og vil altid være, himmelsk med en nærlysoplevelse ;-)
-
Jeg roder stadig med mit lys og stadig intet der virker...
Status. Jeg har kørelys (ikke kort-lys) og jeg kan have lang lys på hvis jeg holder "kontakten" inde på ratstammen men slipper jeg den så har jeg igen kun kørelys på.
Jeg har skiftet bundstykket i tændingslåsen. Jeg har haft kontakten af ved ratstammen og renset det og der er er fint gennemgang mellem hhv. klemme 56 og 56a eller 56 og 56b
jeg har har 12v volt igennem kontaktsættet i ndstumentborden, klemme X og 56.
Nogle der har flere gode råd?
-
Så fandt jeg sku ud af det..
Jeg fandt et eftermonteret relæ der var brændt over.... Og fandt så samtidig ud af at nogle af ledningerne var klippet over og forlænget med 0,75 mm2.... :( :(
Det skal der hvis lige kigges på senere....
-
Den slags uautoriserede indgreb kan give selv de bedste grå hår i hovedet.
Som tredie års lærling blev jeg sat til at rydde ud i min mesters privatbil. Den havde tilhørt en ungersvend med en svaghed for kontakter og kontrollamper. ALDRIG, hverken før eller siden har jeg set så meget juks samlet på et sted. Den bil var en rullende brandfælde.
Selv Mester var chokeret ( og der skulle godt nok noget til ) over hvor amatøragtigt det var udført. Fjernlygter tilsluttet via " sytråde " 117 kontakter og kontrollamper uden anden funktion end at indikere et eller andet tændt, ledninger der bare var klippet - og værst af alt:
ingen sikringer. Meget af det tilsluttet direkte til batteriet uden nogen form for sikkerhed.
-
Nåh drenge og enkelte piger....
Jeg skylder en historie :-)
Jeg mente jo at jeg havde fundet en løsning på problemet og jeg har nødt i fulde drag, trygheden ved at vælge tidspunkt på køreturen uafhængigt af hvor fremskreden mørket er.
Og et par dage efter jeg skrev om min succes i denne tråd skulle jeg over odense til Ølsted og susede på motorvejen.
Der var lige i skumringen og trafikken var ikke overvældende.
Overvældende var dog folks hilselyst. Flere dyttede, blinkede, og som det blevmørkere blev folk mere hidsige og tudede vildt, tændte katastrofeblinket og nærmest prøvede at tvinge mig ind til siden.
Ja lidt vildt lyder det, men det foregik over 15 min kørsel på motorvejen.
Hmm?!?!?
Undertegnede konkluderede at jeg måske var ved at smide mitlæs og jeg holdt godt øje i spejlene. Jeg satte også farten lidt ned og kort efter holdt jeg ind til siden på en afkørsel.
Jeg gik en runde om "Volketrucken" og bagenden var SORT!!!
Intet lys!!!
Men nærlysog langt lys virkede!!
også blinklys, baklys og bremselys....
Shit mand!!
Nåh men jeg luskede til Ringe og kørte ind i vaskehallen ved dk.
Jeg kunne ikke finde fejlen og besluttede at rulle af de små veje, opmærksomt til min slutdestination. (kærestens varme seng B) ) og så finde fejlen i dagslys.
Det kostede en othellolagkage til Niels Erik at få lov at rippe en kontakt af en af bilerne bagved, men det hjalp så osse......
Der er nu lys i alt hvad lyse kan.
Og jeg er tidligere lastbilchauffør......... torsk Dennis!! Siger jeg bare :-)