T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: mikeykjensen efter 29. Januar 2014 kl: 17:29:20

Titel: tandrem
Indlæg af: mikeykjensen efter 29. Januar 2014 kl: 17:29:20
Halløj jeg er i færd med at skifte tandrem og remstrammer på sådan en jx motor og skal have sat den på mærkerne.

Jeg er i den anledning kommet lidt i tvivl om tændingsrækkefølgen og hvilken cylinder der er nr 1, samt om den når den står på mærket, så er ved ØD i forbrændingstakten på cylinder 1?

Sådan at jeg kan sikre mig at knasthjulet ikke står en omgang forkert!

Håber der er nogen der kan hjælpe.

Mvh. Mikey.
Titel: tandrem
Indlæg af: verner efter 29. Januar 2014 kl: 18:02:24
cyl1 er altid den cyl tættest på tandremmen på en VW (på psa-motorer er det omvendt)

når du har ventildæksel af, så skal begge knaster på cyl1 stå lodret op, sådan at stemplet står kompresionsslaget :)

og du låser selvfølgelig knast og løsner knasthjulet!!!
Titel: tandrem
Indlæg af: Jønne Ukendt efter 29. Januar 2014 kl: 18:25:27
Det er ikke noget at gå igang med uden kyndig bistand.

 Mvh Jønne Ukendt
Titel: tandrem
Indlæg af: mikeykjensen efter 29. Januar 2014 kl: 20:58:30
Hej Verner tak for dit svar.

Jeg forstår dog ikke helt svaret… tror jeg!?

Når du siger at stemplet  står på kompressionslaget snakker vi så ND el ØD?

Tænker at kompressionsslaget er stemplets bevægelse fra ND til ØD!

Vh. Mikey  :)
Titel: tandrem
Indlæg af: verner efter 29. Januar 2014 kl: 21:28:53
Så tror jeg  hellere du må gøre som jønne anbefaler
Titel: tandrem
Indlæg af: mikeykjensen efter 29. Januar 2014 kl: 21:36:08
hmmm :huh:
Titel: tandrem
Indlæg af: T3sen efter 29. Januar 2014 kl: 21:41:03
Citat fra: "mikeykjensen" post=107426
Halløj jeg er i færd med at skifte tandrem og remstrammer på sådan en jx motor og skal have sat den på mærkerne.

Jeg er i den anledning kommet lidt i tvivl om tændingsrækkefølgen og hvilken cylinder der er nr 1, samt om den når den står på mærket, så er ved ØD i forbrændingstakten på cylinder 1?

Sådan at jeg kan sikre mig at knasthjulet ikke står en omgang forkert!

Mvh. Mikey.


Hvis du skrev hvor du står med problemet, er der sikkert nogen i nærheden som kunne hjælpe.

Har du fundet det mærke der er i hullet i gearkassen?

Hvordan holder du pumpehjulet?

Hvordan holder du knastakslen?

Der er billeder her:
http://t3klubben.dk/forum/index.php?topic=188.msg1171#msg1171

Det første viser mærket på svinghjulet( egentlig koblingspladen på en T3) når motor og gearkasse er skilt ad.
Det næste  hvordan det ser ud ned gennem hullet i gearkassen.
Det 3.die fixering af knasten.
Det 4. hvordan pumpehjulet skal stå (her uden en 15 mm dorn til at holde det fast.
Titel: tandrem
Indlæg af: mikeykjensen efter 29. Januar 2014 kl: 22:09:54
Hej T3sen

Jeg er i færd med at klargøre motoren, som et led i skift fra KY til JX. Destinationen er Bornholm.

Har ikke set hullet, så kigger lige til motoren og vender tilbage!

Vh Mikey.
Titel: tandrem
Indlæg af: T3sen efter 29. Januar 2014 kl: 22:54:34
Ja, ok, Bornholm er jo lidt langt væk.

Har du motor-gearkasse ude? (så er det jo så dejlig let at komme til)

Er de spændt sammen?
Titel: tandrem
Indlæg af: verner efter 30. Januar 2014 kl: 08:41:39
Citat fra: "mikeykjensen" post=107440
Hej Verner tak for dit svar.

Jeg forstår dog ikke helt svaret… tror jeg!?

Når du siger at stemplet  står på kompressionslaget snakker vi så ND el ØD?

Tænker at kompressionsslaget er stemplets bevægelse fra ND til ØD!

Vh. Mikey  :)


jeg  mener selvfølgelig i toppen af kompressionsslaget
Titel: tandrem
Indlæg af: T3sen efter 30. Januar 2014 kl: 09:50:15
ND, ØD jeg ved ikke hvad de forkortelser står for.

Men jeg ved at stemplerne står rigtig når det her mærke står rigtig:
(http://i58.tinypic.com/b88l8m.jpg)

Det er nok for at sætte den rem rigtig på.
Titel: tandrem
Indlæg af: gunnar6690 efter 30. Januar 2014 kl: 10:55:32
Faktisk er det ikke helt nok på en 4takts motor .. Den skal stå der OG knasten skal stå med overlap på cyl.1 ( husk slidsen skal være i flugt med toppen )

Her et videoeksempl på tysk :
http://www.youtube.com/watch?v=Iqx2WVMj14Q
Titel: tandrem
Indlæg af: T3sen efter 30. Januar 2014 kl: 11:55:20
Knast og pumpe skal selvfølgelig også stå rigtig.

Men det er ikke nødvindig at tænke  over ND, ØD, OT osv.  bare det mærke i koblingsklokken står rigtig.

schrauberlaubede laver rigtig gode videoer.
Titel: tandrem
Indlæg af: mikeykjensen efter 30. Januar 2014 kl: 18:17:04
Tak for alle jeres svar og input… Det er lykkedes mig at opstøve en reparationshåndbog over JX motoren så alt kommer til at være iorden :woohoo:

Vh. Mikey.