T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: mikeykjensen efter 29. Januar 2014 kl: 17:29:20
-
Halløj jeg er i færd med at skifte tandrem og remstrammer på sådan en jx motor og skal have sat den på mærkerne.
Jeg er i den anledning kommet lidt i tvivl om tændingsrækkefølgen og hvilken cylinder der er nr 1, samt om den når den står på mærket, så er ved ØD i forbrændingstakten på cylinder 1?
Sådan at jeg kan sikre mig at knasthjulet ikke står en omgang forkert!
Håber der er nogen der kan hjælpe.
Mvh. Mikey.
-
cyl1 er altid den cyl tættest på tandremmen på en VW (på psa-motorer er det omvendt)
når du har ventildæksel af, så skal begge knaster på cyl1 stå lodret op, sådan at stemplet står kompresionsslaget :)
og du låser selvfølgelig knast og løsner knasthjulet!!!
-
Det er ikke noget at gå igang med uden kyndig bistand.
Mvh Jønne Ukendt
-
Hej Verner tak for dit svar.
Jeg forstår dog ikke helt svaret… tror jeg!?
Når du siger at stemplet står på kompressionslaget snakker vi så ND el ØD?
Tænker at kompressionsslaget er stemplets bevægelse fra ND til ØD!
Vh. Mikey :)
-
Så tror jeg hellere du må gøre som jønne anbefaler
-
hmmm :huh:
-
Halløj jeg er i færd med at skifte tandrem og remstrammer på sådan en jx motor og skal have sat den på mærkerne.
Jeg er i den anledning kommet lidt i tvivl om tændingsrækkefølgen og hvilken cylinder der er nr 1, samt om den når den står på mærket, så er ved ØD i forbrændingstakten på cylinder 1?
Sådan at jeg kan sikre mig at knasthjulet ikke står en omgang forkert!
Mvh. Mikey.
Hvis du skrev hvor du står med problemet, er der sikkert nogen i nærheden som kunne hjælpe.
Har du fundet det mærke der er i hullet i gearkassen?
Hvordan holder du pumpehjulet?
Hvordan holder du knastakslen?
Der er billeder her:
http://t3klubben.dk/forum/index.php?topic=188.msg1171#msg1171
Det første viser mærket på svinghjulet( egentlig koblingspladen på en T3) når motor og gearkasse er skilt ad.
Det næste hvordan det ser ud ned gennem hullet i gearkassen.
Det 3.die fixering af knasten.
Det 4. hvordan pumpehjulet skal stå (her uden en 15 mm dorn til at holde det fast.
-
Hej T3sen
Jeg er i færd med at klargøre motoren, som et led i skift fra KY til JX. Destinationen er Bornholm.
Har ikke set hullet, så kigger lige til motoren og vender tilbage!
Vh Mikey.
-
Ja, ok, Bornholm er jo lidt langt væk.
Har du motor-gearkasse ude? (så er det jo så dejlig let at komme til)
Er de spændt sammen?
-
Hej Verner tak for dit svar.
Jeg forstår dog ikke helt svaret… tror jeg!?
Når du siger at stemplet står på kompressionslaget snakker vi så ND el ØD?
Tænker at kompressionsslaget er stemplets bevægelse fra ND til ØD!
Vh. Mikey :)
jeg mener selvfølgelig i toppen af kompressionsslaget
-
ND, ØD jeg ved ikke hvad de forkortelser står for.
Men jeg ved at stemplerne står rigtig når det her mærke står rigtig:
(http://i58.tinypic.com/b88l8m.jpg)
Det er nok for at sætte den rem rigtig på.
-
Faktisk er det ikke helt nok på en 4takts motor .. Den skal stå der OG knasten skal stå med overlap på cyl.1 ( husk slidsen skal være i flugt med toppen )
Her et videoeksempl på tysk :
http://www.youtube.com/watch?v=Iqx2WVMj14Q
-
Knast og pumpe skal selvfølgelig også stå rigtig.
Men det er ikke nødvindig at tænke over ND, ØD, OT osv. bare det mærke i koblingsklokken står rigtig.
schrauberlaubede laver rigtig gode videoer.
-
Tak for alle jeres svar og input… Det er lykkedes mig at opstøve en reparationshåndbog over JX motoren så alt kommer til at være iorden :woohoo:
Vh. Mikey.