T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: T3sen efter 07. Februar 2014 kl: 12:52:12
-
Jeg prøver at tage en knækket jernbolt ud af en alu-gearkasse.
Det er ikke mig der har knækket hoved af den, så jeg kender ikke omstændighederne.
Jeg ville så prøve en skrueuddrager for første gang.
Det gik lettere end ventet at bore hul gennem bolten,
og jeg kom helt igennem, og boret støte mod bunden.
Så bankede jeg extraktoren ind og drejede ret hårdt på den,
samtidig med at jeg bankede på enden af den med en hammer.
(http://i60.tinypic.com/30dfqtx.jpg)
Men den giver sig IKKE.
Jeg vil jo meget nødig knække den extractor inde i hullet.
Men skal jeg opgive den her metode, og så forsøge at svejse en møtrik på i stedet for?
Jeg har også forløge at varme på alu rundt om bilten med en gasbrænder,
men varmen ledes jo så hurtig bort at det virker nytteløs.
-
det er en rigtig lorte opgave, og som du selv har gættet vil extracteren (eller på dansk ornepileren) nok knække...
det nemmeste er at bore bolten ud og skære nyt gevind, evt. med en helicoil eller gevindbøsning i.
helicoilsæt fåes til fornuftige penge i Biltema
held og lykke med projektet
-
Ja, jeg opgiver den her extractor.
Muligvis kan jeg bore en størrelse op og prøve med en anden,
inden jeg må bore det hele ud.
Jeg tror nok jeg har været heldig og bore ret præcis ind i centeret af bolten.
Bolten er nok af et ret blødt materiale.
Jeg tvivler lidt på at den er styrke 10.9 som den der sidder ved siden af er.
For styrke 10.9 er vel ret vanskeligt at bore i går jeg ud fra.
-
hvad med at prøve noget Brunox eller WD40 lign ind igennem hullet i bolten ( den er jo boret igennem ) og så lidt trykluft ind bagefter i for at drive( prøve i det mindste) det baglæns ud langs gevindet og så lade det trække et par døgn. Så på med linksdornen(ornepixxeren) og så prøve igen. Det koster jo ikke ret meget mere sved inden man prøver noget andet ?
-
hvad med at prøve noget Brunox eller WD40 lign ind igennem hullet i bolten ( den er jo boret igennem ) og så lidt trykluft ind bagefter i for at drive( prøve i det mindste) det baglæns ud langs gevindet og så lade det trække et par døgn. Så på med linksdornen(ornepixxeren) og så prøve igen. Det koster jo ikke ret meget mere sved inden man prøver noget andet ?
Nej, det koster ikke noget, og da jeg alligevel ikke kan arbejde på problemet i et par dage, så prøver jeg det.
-
Tålmodighed mine herre
Jeg ville gøre følgende og dette er lykkedes hver gang med tålmodighed ,har gennem en længere årerække været ansat ved Opel ,og deres model vectra b med 16v motore (95%) af dem knækkede tit udstødningsmanifold bolte.
Min måde er som følge svejs en 10 mm skive fast i rest af den knækkede bolt ( der skal god varme på svejseren) der næst svejses en 10 mm
Møtrik fast ( med 10 mm menes der så den kan tages med en 17 nøgle) man tager nu to bap på piben eller fortæller en soldater historie(altså venter en to til tre minutter så varmen har sat sig ind i gevindet) giv nu bolten et par slag med en hammer hvis der er plads.
Drej nu bolten forsigtig ud med små vrikkende bevægelser ,når møTrikken knækker af startes forfra det kan godt være den først kommer tiende gang men den kommer ,tålmodighed og øvelse gør mester .
God fornøjelse
PS husk soldater historien ;)
-
Småsjofle vittigheder kan også bruges. :lol:
-
Det er da altid at tilstræbe at bevare det orginale gevind, men i min optik er alu og gevind noget rigtig skidt. Coil (som Verner skriver) er ofte min løsning - livet er for kort til andet. Istedet for et slapt alu-gevind får du et fast og lækkert stål- gevind som du til en hver tid kan stole på holder. Skulle coilen løsne sig skruer du bare en ny i. Men ofte er problemet løst en gang for alle, i din levetid.
Held & lykke med arbejdet.
-
Efter nu at have prøvet end endnu større udtrækker, har jeg endelig opgivet dem
Min måde er som følge svejs en 10 mm skive fast i rest af den knækkede bolt ( der skal god varme på svejseren) der næst svejses en 10 mm
Skiven er vel også for at beskytte aluminium uden om.
Møtrik fast ( med 10 mm menes der så den kan tages med en 17 nøgle) man tager nu to bap på piben eller fortæller en soldater historie(altså venter en to til tre minutter så varmen har sat sig ind i gevindet) giv nu bolten et par slag med en hammer hvis der er plads.
Drej nu bolten forsigtig ud med små vrikkende bevægelser ,når møTrikken knækker af startes forfra det kan godt være den først kommer tiende gang men den kommer ,tålmodighed og øvelse gør mester .
Det er den fremgangsmåde jeg vil forsøge.
-
Nej skiven er for at få bedere ved hæftning da det er nemmere at svejse skiven godt fast end møtrikken direkte på stumpen gav det mening .god fornøjelse