T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: jheltzen efter 17. Februar 2014 kl: 13:47:34
-
Hej Alle.
Jeg står med et glasfiber pop-up tag der er så medtaget at glasfiberen er blottet flere steder, selve konstruktionen fejler ikke noget så har derfor slebet taget helt ned til glasfiberen.
Jeg kan læse masser af indlæg på rep. af glasfiber og maling, men ingen af dem starter ved det rå glasfiber.
Hvad er processen, og hvad skal jeg bruge af produkter?
- Spartel (sprøjtespartel eller det gammeldags spartelmasse)
- Grunder (Epoxy eller gelcoat)
- Farve (Orginal hvid)
Er det nødvendigt at spartle, syntes overfladen efter slibning er meget jævn og uden de store huler/buler, hvor skal spartelmassen ligge før eller efter grunder?
Jeg ville gerne hvis det hele kunne foretags med pensel og rulle, men kan man få et fornuftig resultat eller skal man igang med malersprøjten?
-
som jeg forstår det, er det en gelcoat du vil påføre?
jeg har ingen erfaring med glasfiber, men jeg tror du kan finde meget hjælp på lystbåds forumer, sejlerfolket er jo meget til gør det selv :)
prøv evt at google "gelcoat" i forskellige sammenhænge
god fornøjelse og lav gerne en fotoserie, så vi andre kan lære af din erfaring :pinch:
-
Ja jeg er nemlig lidt i tvivl om det skal være en gelcoat eller bare en omgang epoxy primer kan gøre jobbet, når det nu er til et tag hvor slidtage er minimalt forhold til kølen på en båd.
Prisen er jo ikke helt at tage fejl af 100 kr./l kontra 500 kr./l
-
Hvis du er tilfreds med overfladen, så er Hempels Light Primer ( 2 komponent epoxy) en sikker forsegling af glasfiberen.
Jeg bruger den i øvrigt som grunder, når jeg har slebet på Arnold. Forsegler og hæfter knaldgodt og behøver egentlig ikke dækmaling.
Jeg har også brugt det på et jern ror på en motorsejler, som jeg havde en gang.
Problemet er at få det jævnt smurt på større flader, da det er ret tyktflydende, men det kan fortyndes med Hempels specialfortynder.
-
Hej Kim.
Påføre du bare med rulle, og trækker du eventuelt en pensel over den våde maling bagefter?
-
Du skal nok prøve dig lidt frem, da det uden fortynder som sagt er ret tyktflydende.
-
Ja jeg er nemlig lidt i tvivl om det skal være en gelcoat eller bare en omgang epoxy primer kan gøre jobbet, når det nu er til et tag hvor slidtage er minimalt forhold til kølen på en båd.
Prisen er jo ikke helt at tage fejl af 100 kr./l kontra 500 kr./l
biltemas produkter er da ik så dyre:
http://www.biltema.dk/da/Sog/?query=gelcoat
-
Skal den ikke bare rulles med en gang polyester? det er vel det den oprindeligt består af.
Jeg tror at polyesteren vil flyde ud og give en forholdsvis pæn overflade med minimal efterslibning.
-
Hej. De fleste campertage er malet med samme tybe maling som resten af bilen.
Jeg ville først spartle, fin slibe, derefter epoxygrunder fra biltema's bådafdeling. Sprøjtet på.
Derefter står valget mellem alm maling, eller evt biltema's 2k bådmaling, vælger du 2k maling, skal der lidt elastifiserings middel i, biltema har noget der kan bruges til deres gelcoat, tror også det kan bruges i 2k malingen. .
Vil du have struktur i overfladen, er det her du skal bruge rulle. Ellers sprøjte :-)
Hilsen Poul
-
Skal den ikke bare rulles med en gang polyester? det er vel det den oprindeligt består af.
Jeg tror at polyesteren vil flyde ud og give en forholdsvis pæn overflade med minimal efterslibning.
Polyesteren er porøs og kan med tiden suge vand, derfor epoxylaget. Det er også bl.a. derfor man i nyproduktion af både, har gelcoat yderst; og for en sikkerheds skyld får mange både også en gang epoxy til sidst. Dette forhindrer såkaldte osmoseblærer, hvis gelcoaten skulle være utæt.
Poot's proces lyder rigtig, men strengt taget kan epoxyen godt være slutlag, hvis man synes om farven og overfladen.
På både forsegler man stål, glasfiber og endog beton, under vandet med det, og slutter af med porøs begroningshæmmende bundmaling.
-
Lige lidt supplement til glasfiber behandling:
http://www.meripol.dk/glasfiber-2
Mht til spartel, vil jeg anbefale epoxy, da det er langt det nemmeste at håndtere, det eneste minus er den relativt lange hærdetid.
Venlig hilsen
Bent