T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: vwoderwat efter 28. Februar 2014 kl: 20:54:00
-
Så er min Truma E1800 (2. serie ´89 -´94) kommet hjem og skal i bussen hurtigst muligt :).
Det ser dog ud til, at jeg mangler den passende vægkamin plus det tilsvarende dobbelt-rør til afgasset.
Kan man være heldig, at en af jer har sådan noget liggende på hylden?
Hvis nogen har erfaringer med sådan en e1800, kunne jeg godt tænke mig at vide, om denne afgas anordning er tvingende nødvendig eller om man kan nøjes med en alm. kamin og et alm. afgasrør, lige som det der sidder på mit gas-køleskab???
Lige et link til manualen, der er pics af kaminen og afgasrøret...
https://dealernew.truma.com/_anweisungen/Truma-Katalog/pdf_verzeichnis/30_000/39080_43800_gb.pdf
Hilsen Maik
-
Hej
du skal have de rigtige ting til udgangen et lille gitter med med både indsugning og udstødning
det dobbelt rør ,er desværre nok umuligt at skaffe,men alternativt kan du bruge noget udstødningsslange fra et oliefyr
indsugningrøret kan købes,du skal bare sørge for at det hele det er 100% tæt
Hilsen
Tom
-
Hej Tom
Dobbel-røret, er det ikke bare 2 rør skubbet ind i hinanden ? - et 22mm alu afgasrør og et 49mm luftrør? Kan det ikke bare skaffes uoriginalt?
Fyret suger vist luft 2 steder, luft til opvarmning igennem den store indsugning og forbrændingsluft igennem kombi-røret til indsugning og afgas, som så kræver den originale kamin. Spørgsmålet er, om fyret ikke også vil køre med et alm. afgasrør og så ved at suge forbrændingsluft fra kabinen og ikke udefra? Eller er det en dårlig idde?
Som det er, har min T2 Westfalia allerede såden en alm. kamin til køleskabet. Jeg er fristet til at bare tilslutte afgasrøret via et Y stykket til denne kamin. Fyret kan jo stadig suge forbrændingsluft, bare ikke friskluft udefra. Mon ikke det kan køre forsvarligt på denne måde også???
Ellers hvis der er en, der ligger ind med sådan en udstødning til Truma 1800, vil jeg da meget gerne få mine finger på den :). Det vigtigste er nok denne 2-delte- afgangs-metaldims (se billede), resten kan vist improviseres...
-
hej
jeg kan se på billedet du har alle de ting du skal bruge .så er det bare at lave et hul i siden på bilen
det der alurør til udstødning skal du passe på det er ikke til at opdrive i den størelse mere
selve forbrændingen sker ved luft ind udefra,og udstødning i dobbeltrøret
luften tager den inde fra bilen og varmer den op ,og ud af det andet rør,så du skal placere det
helt ude i siden af bilen så rørerne kan nå
Tom
-
Hej Tom
Desværre mangler jeg alle de ting som er på billedet :)... Hvis ikke jeg kan skaffe denne metal-udstødnings-vægdims, som på billedet, må jeg finde på noget andet. Så kunne jeg godt tænke mig at vide, om fyret også ville køre forsvarligt kun med et alm udstødningsrør?
Hilsen Maik
-
hej igen
det er da øv ,det er næsten umuligt at få fat få ,man skal jo være 100% sikker på at der ikke kommer udstødningsgas ind i bilen
Tom
du er velkommen til at ringe til mig jeg har rodet en del med det fyr 28607548
-
Jeg må heller lige ringe :)
-
Jeg fandt begge slanger og O ringe ved et tysk firma i den rigtige str regner så med at bruge alu dimsen fra en lidt nyere model og få lavet nogle overgangsstykker til mit når jeg engang kommer så langt købte lidt i blinde til et stort fyr og der er alu og rør alt for store mener at huske jeg købte alu dimsen til et 2400 det er ikke meget større så burde kunne fikses sammen så det er tæt og iorden
fandt lige linket og ser nu at de har fået det hele siden jeg købte slange
http://www.ab-caravan-zubehoer.de/epages/63203994.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/63203994/Products/0031
-
Tak for linket. De ved godt, hvad de skal tage for deres "original Truma" rør :). Heldigvis har jeg et stykke alu udstødningsrør på ca 35cm længde. Så fyret bliver placeret tæt på væggen :). O ringe bliver ikke det stor problem.
Jeg er kommet frem til, at det nok er det bedste, at tilslutte dette fyr efter bogen og at lave et separat udstødning til den. Det er trods alt gas og man kan jo ikke være forsigtig nok med det, især efter jeg har skiftet alle dørpakninger, så bussen er rimelig tæt nu :). Fyret bliver gemt i bunden af skabet bag førersiden og der bliver skåret nogle udluftning til det også.
-
Superfedt link - Tak elnef.
Jeg ville vælge den originale løsning med luft ind/ud til forbrænding via dobbeltslangen m/ fittings og en vægventil, for dermed at være sikker på, at fyret kører bedst muligt.
http://www.ab-caravan-zubehoer.de/epages/63203994.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/63203994/Products/0098
(Jeg har et E2400)
En god løsning ville være, at tage frisk luft udefra og sende det igennem varmeren og dermed få frisk opvarmet luft i kabinen med et begrænset overtryk. Kombineret med vindafvisere i fordørsruder med passende åbning vil det vel give et godt indeklima med sikker luftudskiftning og minimering af duggede ruder.
Blot en idé...
-
Sådan noget i den retning havde jeg også tænkt mig :). Hvor meget afstand skal der mon være mellem vægventil og udluftnings-rist, for at undgår, at fyret suger udstøndingsgas tilbage i bilen? Jeg kan måske lige få max 30-35cm mellemrum, helst ville jeg dog have dem til at ligge med kun ca 10cm afstand. Fyret kommer til at ligge i bunden af et 50x40cm skab med en plade på toppen, så den kommer kun til at suge friskluft til opvarmning af kabinen.
Og lige et spørgsmål til gas tilslutning. Har i valgt en gas-trykslange eller kobberrør til det? Mit køleskab er tilsluttet med rør, komfuret med slange. Er det hip som hap, hvad man vælger?
-
Godt i kunne bruge linket har rodet en del rundt på net for at finde noget ;)
jeg købte først til et stor fyr nok et 4000 og det er alt for stort = lære penge
Købte så et komplet sæt til et 2400 og slanger til et 1800 da jeg har en ide om at fyret kører bedst med den rigtige str slanger og så ville jeg prøve med vægkaminen til 2400 fyret men nu har de jo den rigtige til 1800 fyret så mon ikke jeg køber den låget er dog ikke på lager pt men det er da til at lave
Er der en der mangler til et 4000 fyr har jeg et sæt til salg
-
hej
den ide med at suge luft udefra til opvarmning kan det lille fyr slet ikke klare
man skal bruge luften fra kabinen til at køre igennem fyret,ellers bliver der sgu ikke ret varmt
Hilsen
Tom
-
hej
den ide med at suge luft udefra til opvarmning kan det lille fyr slet ikke klare
man skal bruge luften fra kabinen til at køre igennem fyret,ellers bliver der sgu ikke ret varmt
Hilsen
Tom
Heller ikke et E2400...??
-
måske et 2400,men 1800 er et meget lille fyr ,det er kun til lige at lune lidt en kølig forårsdag
hvis det er rigtig koldt duer det ikke
Tom
-
Godt at vide Tom. Så bliver der bare lidt tvangsudluftning i bunden af skabet mhp evt gasudslip, og et indtag til opvarmningsluft mod kabinen.
Vil det være ok at tilføre gas til fyret via kobberrør eller er det bedre med trykslange. Hilsen Maik
-
Godt at vide Tom. Så bliver der bare lidt tvangsudluftning i bunden af skabet mhp evt gasudslip, og et indtag til opvarmningsluft mod kabinen.
Vil det være ok at tilføre gas til fyret via kobberrør eller er det bedre med trykslange. Hilsen Maik
hvis du læser gasregment B-3, som jeg linkede til i en anden tråd, så vil du kunne læse alle de krav der er til din installation, og i det her tilfælde vil jeg mene at kravet er faste rør enten stål eller kobber.
i vores campingvogn er alt ført med rør, undtagen det stykke slange der sidder ude i gaskassen mellem rør og regulator
her er lige linket igen:
http://www.sik.dk/Virksomhed/Gas-og-vvs-for-fagfolk/Love-og-regler-om-gas-og-vvs/Gasreglementet
-
I min Westfalia er kølskabet tilsluttet med faste rør, komfuret og gasflaske med slange. Tænkte nok at det måske var bedre med rør... Jeg må lige nærlæse det du linker til, det kan ikke skade med lidt mere tryghed omkring det her gasværk
-
Du kan også få den via en dansk forhandler.
http://abc-netshop.dk/da/produkt/skorstenss-t-e-2400-til-siden
-
hej
det passer ikke til et E 1800 fyr
Tom