T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: flemming efter 03. Marts 2014 kl: 21:59:36
-
Hej er der nogen der ved hvad det indebærer at udskifte en16,td til en 1,9 td med hensyn til at få det synet og godkendt og hvad det koster?
Forøger man motor ydelse over 20%?
Hilsen Flemming
-
Der er intet ulovligt i at skifte en 1.6 td ud med en 1.9 td.
Mvh Jønne Ukendt
-
Tak blev bare lidt bleg da en sagde at det kostede extra afgift at skifte motor,men det koster vel bare en ny registrerings attest til ca 250kr tror jeg
-
du skifter den bare det er der ikke nogen der lægger mærke til ,heller ikke synsmanden
Tom
-
Ja det var også min ide at ikke sige noget til syn, men jeg er ved at sælge min t3 high top hvor jeg har lagt en 1,9 td i, som jeg købte hos syd fyns auto(rigtig god motor)og da en køber spurgte ang motor størrelse var jeg jo ærlig og så kom problemet ang afgift mm og jeg tænkte,hvad betyder 300 cc mere,tror heller ikke det er et problem bare køber der er forsigtig, hvad jeg også selv ville være,så tak til jer herinde for hjælpen.
Hilsner Flemming
-
Hvis der ikke er lavet om på reglerne må du forøge motoreffekten 20% uden afgiftsforhøjelse og registreringsafg. Derefter koster det.
-
skal det være 100% efter bogen må du øge HK 20% og ccm alt det du vil
-
en 1,6 td motorkode:JX har 70hk
og
en 1,9 td motorkode:AAZ har 75hk
dvs. at du er langt under de 20% som du må forøge motoreffekten uden at du skal betale ny registringsafgift.
og da dit drivmiddel (diesel) er uændret, er det heller ikke en ombygning der skal godkendes ved syn.
man kan selvfølgelig altid vælge at få det påført reg.attesten som en konstruktiv ændring ved næste syn.
men din ombygning til 1,9td er lovlig (forudsat at den har 75hk)
har du du valgt at bygge intercooler på din 1,9td, så den opnår en ydelse på 90hk, er det dog en ombygning med en effektforøgelse over 20%, så vil det kræve en ekstra afgift til skattefar :)
en 1,9 tdi (direkte indsprøjtning) har som minimum 90hk, derved er den heller ikke lovlig at lægge i bilen uden at betale afgift.
og husk på at selvom synmanden ikke ser det, gør det ikke ombygningen lovlig, i tilfælde af at man kører galt, er det ejeren af bilen der har et problem overfor forsikringsselskabet, ikke synsmanden.
jeg håber at det besvarer dit spørgsmål :)
-
Nu bliver det svært! øger man over 20% ved at gå fra 1,6 til 1,9
-
Hej Verner tak for din viden forstår det hele meget bedre nu