T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Mekanisk => Emne startet af: Nikolaj74 efter 14. Marts 2014 kl: 14:38:01
-
Mine bagbremser tager ikke rigtigt fat, i alt fald ikke med håndbremseren, jeg ville så lige prøve at justere mine bakker ud, men på det ene hjul sidder det tandhjul urokkeligt fast, så ville have mine tromler af, men de sidder også fast,
så er vi enig om at trommel sidder løst på nav, også på Syncro? hvor hård kan jeg daske til det uden at ødelække noget?
Nikolaj
-
Mine bagbremser tager ikke rigtigt fat, i alt fald ikke med håndbremseren, jeg ville så lige prøve at justere mine bakker ud, men på det ene hjul sidder det tandhjul urokkeligt fast, så ville have mine tromler af, men de sidder også fast,
så er vi enig om at trommel sidder løst på nav, også på Syncro? hvor hård kan jeg daske til det uden at ødelække noget?
Nikolaj
Hej jeg mener der sidder to bolte på hver tromle bag Syncro Mvh Frank :-)
[attachment=17014]he8e187e_2014-03-14.jpg[/attachment]
-
Løber juster-mekanismen ikke hver sin retning i hhv højre og venstre side...??
-
Altså jeg var 2 timer om at få en tromle af , der var noget galt inde i justermekanismen , den anden side nærmest faldt af , men du kan godt gi den lidt wd 40 ved navet og så få noget spænd på samtidig med du dasker til den , så må den overgi sig , men det kan være træls hvis der er meget kant på .
hilsen Poul
-
Oprindeligt sidder der vistnok to synlige bolte på ydersiden af tromlen når du har taget hjulet af.
Men tromler der har siddet længe kan godt være rustet fast til flangen, og der kan være en rustkant bag bakkernes anlægsflade, så det kan godt give sved på panden. Skruetrækker / dækjern mellem ankerplade og tromle og nænsom hånd. Kan du se om tromlen "hænger fast" inde ved flangen ? Næste skridt er varme. En lille gasbrænder er glimrende til at lune metallet rundt om navet. Ikke for meget, ikke for lidt.
(Lidt ad gangen, lirke ... lirke ... lirke ) til tromlen slipper sit tag. Det er vigtigt, at du har justeret bakkerne så meget ind, at tromlen ikke hænger på den føromtalte rustkant, så det har du selvfølgelig ?
Hjælper det ikke: Mukkerten! Et par solide klask hele vejen rundt på tromlens udvendige side, så skal den nok vågne af sin dvale, men igen:
Hverken for meget eller for lidt.
God arbejdslyst.
-
Er systemet ikke designet sådan at selvjusteringen skruer bremsebakkerne ud mod tromlen, så bremsebakkerne hele tiden er så langt ude mod tromlen som muligt (dog uden at gå på når man ikke bremser). Og at der sidder en "lås", så justeringen ikke løsner igen. Dermed skal man vel også bruge lidt magt når man man skal justere modsat pga. "låsen"..?
-
Jo, det er korrekt Chewie, men den låseanordning flyttes nemt med en skruetrækker, så bakkerne kan drejes ind. Det er ofte her filmen knækker, hvis det hele er groet fast af rust. Så kan det være et sandt helvede at få skilt ad og løsnet.