T3nettet og T3Klub Danmark forum
Off topic => Generelt => Emne startet af: Holger efter 24. Marts 2014 kl: 19:19:13
-
T4 er lavet med 5 cyl. 2,5 TD motor men nok aldrig solgt i DK. Er der nogen der kan hjælpe mig med at finde noget om sådan en motor? Måske monteret i Audi 100?
-
kan du være mere specifik?
søger du en motor eller oplysninger om motoren, såsom data og måleværdier mm??
-
Specifikationer, motorkode og hvornår den har været produceret.
-
Er det sådan noget her
Volkswagen Transporter/Caravelle [1991 - 2003] - 2,5 TDI AXG - 7D/ 70 - 2000 - 2003
Motor
Detaljer
Motorkode AXG
Motorkode placering Venstre side af blok
Ventiler, antal 10, OHC
Kompressionsforhold 19,0: 1
Slagvolumen (boring/ slaglængde) 2461 cm³ (81,0/ 95,5)
Cylinder, antal R5
Max ydelse kW (din HK)/ omdr. 111 (151)/ 4000
Max. drejningsmoment Nm/ omdr. 295/ 1900 - 3000
Tomgangsomdrejninger Elektronisk styret 755 -880
Forureningsnorm EURO 3
Motordata
Indsprøjtningsrækkefølge 1 - 2 - 4 - 5 - 3 (Cyl. 1 ved krumtapremskive)
Kompressionstryk, bar 25,0 - 31,0 (Min. 24,0) Max. forskel 5,0
Ventiler indsugning,mm (kold/ varm) (Hydraulisk)
Ventiler udstødning,mm (kold/ varm) (Hydraulisk)
Ventilvinkel/ ventilsædevinkel 45°/ 45°
Stempelhøjde over plan af blok,mm Se information
Olietryk v/ omdrejninger, bar Min. 2,0/ 2000 (80° C)
Max. 7,0 bar ved højere omdr.
Turbo ladetryk, bar 1,75 - 2,08/ 3000 o/m (V. fuldgas i 3. gear)
-
Volkswagen Transporter/Caravelle [1991 - 2003] - 2,5 TDI AJT - 7D/ 70 - 1998 - 2003
Motor
Detaljer
Motorkode AJT
Motorkode placering Venstre side af blok
Ventiler, antal 10, OHC
Kompressionsforhold 19,5: 1
Slagvolumen (boring/ slaglængde) 2461 cm³ (81,0/ 95,5)
Cylinder, antal R5
Max ydelse kW (din HK)/ omdr. 65 (88)/ 3600
Max. drejningsmoment Nm/ omdr. 195/ 1900 - 2500
Tomgangsomdrejninger Elektronisk styret 740 - 830
Motordata
Indsprøjtningsrækkefølge 1 - 2 - 4 - 5 - 3 (Cyl. 1 ved krumtapremskive)
Kompressionstryk, bar 25,0 - 31,0 (Min. 24,0) Max. forskel 5,0
Ventiler indsugning,mm (kold/ varm) (Hydraulisk)
Ventiler udstødning,mm (kold/ varm) (Hydraulisk)
Ventilvinkel/ ventilsædevinkel 45°/ 45°
Stempelhøjde over plan af blok,mm Se information
Olietryk v/ omdrejninger, bar Min. 2,0/ 2000 (80° C)
Max. 7,0 bar ved højere omdr.
Turbo ladetryk, bar 0,60 - 0,80/ 2500 - 3000 o/m
-
Eller audi
Audi 100 [1991 - 1995] - 2,5 TDI AAT - 4A - 1992 - 1994
Motor
Detaljer
Motorkode AAT
Motorkode placering Venstre side af blok
Ventiler, antal 10, OHC
Slagvolumen (boring/ slaglængde) 2461 cm³ (81,0/ 95,5)
Cylinder, antal R5
Kompressionsforhold (oktantal) 21,0: 1
Max ydelse kW (din HK)/ omdr. 85 (115)/ 4000
Max. drejningsmoment Nm/ omdr. 265/ 2250
Tomgangsomdrejninger 750 - 810 (Aut. 690 - 750)
Motordata
Indsprøjtningsrækkefølge 1 - 2 - 4 - 5 - 3 (Cyl. 1 ved krumtapremskive)
Kompressionstryk, bar 34,0 (Min. 24,0)
Ventiler indsugning,mm (kold/ varm) (Hydraulisk)
Ventiler udstødning,mm (kold/ varm) (Hydraulisk)
Ventilvinkel/ ventilsædevinkel (Må ikke bearbejdes)
Olietryk v/ omdrejninger, bar Min. 2,0/ 2000 (80° C)
Turbo ladetryk, bar 1,84 - 1,94/ 4. gear fuldgas/ 80 km/t
-
Nej. TD, ikke TDI.
-
Det må du undskylde kan kun finde TD som 1,9 r4
-
Hmm, kunne ikke finde noget på T4 i auto data, men fandt 2 Audi modeller med 2.5 TD motorer. Men kan ikke rigtig få det til at virke med at vedhæfte filerne i forummet, har du en email som jeg kan sende PDF filerne til? :)
-
ha snabela holgerandersen.dk ( uden mellemrum ). Jeg glæder mig allerede.
-
Hej Morten.
Tak for hjælpen men jeg må desværre meddele dig at både ABP og 1T begge er TDi.
-
Nåe, de stod bare som TD i Tolerance data (der var også nogle TDI modeller på listen).
Det var så lidt, skulle det være en anden gang :)
-
Hej Holger jeg har 2 motorer her i mine gl. blade det er fra Audi 100 fra 1986 , den ene er uden turbo 1986cm2 70 hk. ved 4800 omdr. 123Nm. Den anden er med turbo 1986cm2 87 hk. ved 4500 omdr. 172 Nm.ved 2750 omdr. jeg syntes ikke jeg kan mindes en 2,5 td , men jeg ved at öttinger har tunet en 2,4 med turbo til at yde 98 hk. i en T4 Dehler profi .
hilsen Poul
-
Jeg har kigget lidt videre der er en 2,5 med 75 hk , men den er uden turbo og fra en LT , men du kan vel bygge en turbo på Holger .
Hilsen Poul
-
En LT, så er det vel 6 cyl.
Jeg har fundet en gammel Passat med en fem cyl. TD. Motor. Kan endnu ikke se om det er en 2,0 eller ? Passaten er ikke født med den motor da den oprindelig var benzin. Motorkoden på venstre side af blokken siger " TD" kan du finde den?
Det hele drejer sig for mig om at finde en TD motor som jeg kan finde noget papir på som jeg kan vise synsmanden. Han vil ikke godkende min 2,4 med eftermonteret turbo.
-
Holger, tror Passat er samme motor som den her, motorkode DE :
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_discontinued_Volkswagen_Group_diesel_engines#Five-cylinder_diesels
2.0 R5 TD 66kW[edit]identification
parts code prefix: ???, ID code: DE
engine configuration & engine displacement
inline five engine (R5/I5) turbodiesel (TD); 1,986 cubic centimetres (121.2 cu in); bore x stroke 76.5 by 86.4 millimetres (3.01 in × 3.40 in), stroke ratio: 0.89:1 - undersquare/long-stroke, 397.1 cc per cylinder, compression ratio: 23.0:1
cylinder block & crankcase
grey cast iron; six main bearings
cylinder head & valvetrain
cast aluminium alloy; two valves per cylinder, mechanical valve-lifters, single overhead camshaft (SOHC)
aspiration
cast aluminium intake manifold, cast iron exhaust manifold, turbocharger
fuel system
mechanical distributor injection pump, indirect fuel injection into whirl chamber
DIN-rated motive power & torque output
66 kilowatts (90 PS; 89 bhp) @ ?,??? rpm
application
Audi 100 (7/81-12/87)
Eller den her, motorkode NC :
2.0 R5 TD 75kW[edit]identification
parts code prefix: ???, ID codes: NC, 694
engine configuration & engine displacement
inline five engine (R5/I5) turbodiesel (TD); 1,986 cubic centimetres (121.2 cu in); bore x stroke 76.5 by 86.4 millimetres (3.01 in × 3.40 in), stroke ratio: 0.89:1 - undersquare/long-stroke, 397.1 cc per cylinder, compression ratio: 23.0:1
cylinder block & crankcase
grey cast iron; six main bearings
cylinder head & valvetrain
cast aluminium alloy; two valves per cylinder, hydraulic valve-play compensation, single overhead camshaft (SOHC)
aspiration
cast aluminium intake manifold, cast iron exhaust manifold, turbocharger, intercooler
fuel system
mechanical distributor injection pump, indirect fuel injection into whirl chamber
DIN-rated motive power & torque output
75 kilowatts (102 PS; 101 bhp) @ ?,??? rpm
application
Audi 100 (7/81-12/87)
-
Har ikke fundet en T4 med 5cyl TD motor, men Du kan se på den tyske T4 wiki side hvad de har fundet om motorer :
http://www.t4-wiki.de/wiki/Kategorie:Motor_-_Technische_Daten
-
DE kender jeg godt men hvorfor står der så TD som kode på denne?
Iøvrigt er Passat vel ikke lavet med 5D motor?
-
Jeg har aldrig hørt om en fem-benet 2,5 fra VW/Audi, men jeg vil gerne prøve at efterspore, hvad der kunne være hos min onkel. Men det ville gøre eftersøgningen nemmere, hvis der er nogle små tegn at gå efter - årgang, bil - et eller andet.
I forhold til syn: Er problemet, at synsmanden henviser til at der aldrig har eksisteret en 2,4 D med turbo, og derfor har han ikke miljødata eller hvad?
-
De 2 audi motore jeg henviser til er 5 cyl. de har også ligget i Passat , LT motor er også 5 cyl , men de er alle uintressante det er en 2,4 du mangler , den Dehler Profi jeg nævner køre i dk har selv prøvet den hos EZ biler ,det er en 2,4 som öttinger har bygget turbo på , den er godkendt i EU , prøv at kontakte EZ biler ved Silkeborg han har vel reg.nr. på bilen når han har solgt den .
hilsen Poul
-
Benzin eller diesel?
Jeg har kigget lidt videre der er en 2,5 med 75 hk , men den er uden turbo og fra en LT , men du kan vel bygge en turbo på Holger .
Hilsen Poul
-
Skal jeg forstå det sådan, at du mener Passat 32b er produceret med 5 cyl. diesel- og turbo diesel motor?
De 2 audi motore jeg henviser til er 5 cyl. de har også ligget i Passat , LT motor er også 5 cyl , men de er alle uintressante det er en 2,4 du mangler , den Dehler Profi jeg nævner køre i dk har selv prøvet den hos EZ biler ,det er en 2,4 som öttinger har bygget turbo på , den er godkendt i EU , prøv at kontakte EZ biler ved Silkeborg han har vel reg.nr. på bilen når han har solgt den .
hilsen Poul
-
Ja, problemet er at synsmanden ikke mener der er produceret en 2,4 med turbo. Derfor kan han jo ikke finde data på den, i første omgang hk. men derefter kommer jo nok spørgsmålet om miljødata.
Jeg kan læse mellem linjerne at du mener der er produceret en 2,4 TD. Er det så en AAB, AJA eller har den sin egen motorkode?
Jeg har aldrig hørt om en fem-benet 2,5 fra VW/Audi, men jeg vil gerne prøve at efterspore, hvad der kunne være hos min onkel. Men det ville gøre eftersøgningen nemmere, hvis der er nogle små tegn at gå efter - årgang, bil - et eller andet.
I forhold til syn: Er problemet, at synsmanden henviser til at der aldrig har eksisteret en 2,4 D med turbo, og derfor har han ikke miljødata eller hvad?
-
Den enda 2,4 TD som kommer fra VW är en 6cyl diesel som finnes i LT bilarna samt i Volvo 240 serien
-
Jeg er kommet lidt videre: Turbomotoren fra T4 viste sig at være en AAB med eftermonteret turbosæt fra Huber. Mon der findes noget papir på sådan en motor til synsmanden?
-
ja men ikke på turbo delen
agen Transporter/Caravelle [1991 - 2003] - 2,4D AAB - 7D/ 70 - 1991 - 1998
Motor
Detaljer
Motorkode AAB
Motorkode placering Venstre side af blok Klik for mere info
Ventiler, antal 10, OHC
Kompressionsforhold 23,0: 1
Slagvolumen (boring/ slaglængde) 2370 cm³ (79,5/ 95,5)
Cylinder, antal R5 Klik for mere info
Max ydelse kW (din HK)/ omdr. 57 (78)/ 3700
Max. drejningsmoment Nm/ omdr. 164/ 1800 - 2200
Tomgangsomdrejninger 850 ± 50 Klik for mere info
Motordata
Indsprøjtningsrækkefølge 1 - 2 - 4 - 5 - 3 (Cyl. 1 ved krumtapremskive) Klik for mere info
Kompressionstryk, bar 34,0 (Min. 26,0) Max. forskel 5,0
Ventiler indsugning,mm (kold/ varm) (Hydraulisk)
Ventiler udstødning,mm (kold/ varm) (Hydraulisk)
Ventilvinkel/ ventilsædevinkel 45°/ 45°
Stempelhøjde over plan af blok,mm 0,66 - 0,86 = Toppakning med 1 hak Klik for mere info
Olietryk v/ omdrejninger, bar Min. 2,0/ 2000/ 80° C (Max. 7
-
Fandt det her :
http://www.t4forum.de/wbb3/board19-technik-bereich/board120-umbauten-tuning/board3-fahrzeugtuning/141009-t4-aab-diesel-mit-oettinger-turboumbau/index2.html
Zitat SCHICK-Motortuning VW-Bus T4 81 kW (110 PS) Diesel
Basis VW-Bus T4, 5 Zylinder 55 kW Dieselmotor
MKB AAB
Technische Daten
SCHICK VW-Serie
max. Leistung
81 kW (110 PS) bei 3600/min 57 kW (78PS) bei 3700/min
max. Drehmoment
230 Nm bei 2500/min 164 Nm bei 2000/min
max. V-max
150 137
Technische Änderungen gegenüber Serie
KKK-Abgasturbolader
Abgaskrümmer
Saugrohr
Ladeluftkühlsystem
Ansaugsystem und geänderter Luftfilter
Fahrzeugelektrik
Motorkühlsystem
Kühlluftführung für Motor und Ladeluftkühlung
TÜV-Abnahme
Voraussetzung geeignete Reifen (V-max)