T3nettet og T3Klub Danmark forum

Off topic => Generelt => Emne startet af: Holger efter 24. Marts 2014 kl: 19:19:13

Titel: 2,5 TD
Indlæg af: Holger efter 24. Marts 2014 kl: 19:19:13
T4 er lavet med 5 cyl. 2,5  TD motor men nok aldrig solgt i DK. Er der nogen der kan hjælpe mig med at finde  noget om sådan en motor? Måske monteret i Audi 100?
Titel: 2,5 TD
Indlæg af: verner efter 24. Marts 2014 kl: 19:59:21
kan du være mere specifik?

søger du en motor eller oplysninger om motoren, såsom data og måleværdier mm??
Titel: 2,5 TD
Indlæg af: Holger efter 24. Marts 2014 kl: 20:37:34
Specifikationer, motorkode og hvornår den har været produceret.
Titel: 2,5 TD
Indlæg af: vw_madsen efter 24. Marts 2014 kl: 21:06:07
Er det sådan noget her
Volkswagen Transporter/Caravelle [1991 - 2003] - 2,5 TDI AXG - 7D/ 70 - 2000 - 2003
 
Motor
Detaljer
Motorkode   AXG   
Motorkode placering   Venstre side af blok   
Ventiler, antal   10, OHC   
Kompressionsforhold   19,0: 1   
Slagvolumen (boring/ slaglængde)   2461 cm³ (81,0/ 95,5)   
Cylinder, antal   R5   
Max ydelse kW (din HK)/ omdr.   111 (151)/ 4000   
Max. drejningsmoment Nm/ omdr.   295/ 1900 - 3000   
Tomgangsomdrejninger   Elektronisk styret 755 -880   
Forureningsnorm   EURO 3   
Motordata
Indsprøjtningsrækkefølge   1 - 2 - 4 - 5 - 3 (Cyl. 1 ved krumtapremskive)   
Kompressionstryk, bar   25,0 - 31,0 (Min. 24,0) Max. forskel 5,0   
Ventiler indsugning,mm (kold/ varm)   (Hydraulisk)   
Ventiler udstødning,mm (kold/ varm)   (Hydraulisk)   
Ventilvinkel/ ventilsædevinkel   45°/ 45°   
Stempelhøjde over plan af blok,mm   Se information   
Olietryk v/ omdrejninger, bar   Min. 2,0/ 2000 (80° C)   
Max. 7,0 bar ved højere omdr.
Turbo ladetryk, bar   1,75 - 2,08/ 3000 o/m (V. fuldgas i 3. gear)
Titel: 2,5 TD
Indlæg af: vw_madsen efter 24. Marts 2014 kl: 21:08:35
Volkswagen Transporter/Caravelle [1991 - 2003] - 2,5 TDI AJT - 7D/ 70 - 1998 - 2003
 
Motor
Detaljer
Motorkode   AJT   
Motorkode placering   Venstre side af blok   
Ventiler, antal   10, OHC   
Kompressionsforhold   19,5: 1   
Slagvolumen (boring/ slaglængde)   2461 cm³ (81,0/ 95,5)   
Cylinder, antal   R5   
Max ydelse kW (din HK)/ omdr.   65 (88)/ 3600   
Max. drejningsmoment Nm/ omdr.   195/ 1900 - 2500   
Tomgangsomdrejninger   Elektronisk styret 740 - 830   
Motordata
Indsprøjtningsrækkefølge   1 - 2 - 4 - 5 - 3 (Cyl. 1 ved krumtapremskive)   
Kompressionstryk, bar   25,0 - 31,0 (Min. 24,0) Max. forskel 5,0   
Ventiler indsugning,mm (kold/ varm)   (Hydraulisk)   
Ventiler udstødning,mm (kold/ varm)   (Hydraulisk)   
Ventilvinkel/ ventilsædevinkel   45°/ 45°   
Stempelhøjde over plan af blok,mm   Se information   
Olietryk v/ omdrejninger, bar   Min. 2,0/ 2000 (80° C)   
Max. 7,0 bar ved højere omdr.
Turbo ladetryk, bar   0,60 - 0,80/ 2500 - 3000 o/m
Titel: 2,5 TD
Indlæg af: vw_madsen efter 24. Marts 2014 kl: 21:11:37
Eller audi
Audi 100 [1991 - 1995] - 2,5 TDI AAT - 4A - 1992 - 1994
 
Motor
Detaljer
Motorkode   AAT   
Motorkode placering   Venstre side af blok   
Ventiler, antal   10, OHC   
Slagvolumen (boring/ slaglængde)   2461 cm³ (81,0/ 95,5)   
Cylinder, antal   R5   
Kompressionsforhold (oktantal)   21,0: 1   
Max ydelse kW (din HK)/ omdr.   85 (115)/ 4000   
Max. drejningsmoment Nm/ omdr.   265/ 2250   
Tomgangsomdrejninger   750 - 810 (Aut. 690 - 750)   
Motordata
Indsprøjtningsrækkefølge   1 - 2 - 4 - 5 - 3 (Cyl. 1 ved krumtapremskive)   
Kompressionstryk, bar   34,0 (Min. 24,0)   
Ventiler indsugning,mm (kold/ varm)   (Hydraulisk)   
Ventiler udstødning,mm (kold/ varm)   (Hydraulisk)   
Ventilvinkel/ ventilsædevinkel   (Må ikke bearbejdes)   
Olietryk v/ omdrejninger, bar   Min. 2,0/ 2000 (80° C)   
Turbo ladetryk, bar   1,84 - 1,94/ 4. gear fuldgas/ 80 km/t
Titel: 2,5 TD
Indlæg af: Holger efter 24. Marts 2014 kl: 21:12:28
Nej. TD, ikke TDI.
Titel: 2,5 TD
Indlæg af: vw_madsen efter 24. Marts 2014 kl: 21:20:38
Det må du undskylde kan kun finde TD som 1,9 r4
Titel: 2,5 TD
Indlæg af: Mort_K efter 25. Marts 2014 kl: 19:48:37
Hmm, kunne ikke finde noget på T4 i auto data, men fandt 2 Audi modeller med 2.5 TD motorer. Men kan ikke rigtig få det til at virke med at vedhæfte filerne i forummet, har du en email som jeg kan sende PDF filerne til?  :)
Titel: 2,5 TD
Indlæg af: Holger efter 25. Marts 2014 kl: 20:27:08
ha snabela holgerandersen.dk ( uden mellemrum ). Jeg glæder mig allerede.
Titel: 2,5 TD
Indlæg af: Holger efter 25. Marts 2014 kl: 21:14:07
Hej Morten.
Tak for hjælpen men jeg må desværre meddele dig at både ABP og 1T begge er TDi.
Titel: 2,5 TD
Indlæg af: Mort_K efter 25. Marts 2014 kl: 21:18:03
Nåe, de stod bare som TD i Tolerance data (der var også nogle TDI modeller på listen).
Det var så lidt, skulle det være en anden gang :)
Titel: 2,5 TD
Indlæg af: POLLE955 efter 28. Marts 2014 kl: 22:48:23
Hej Holger jeg har 2 motorer her i mine gl. blade det er fra Audi 100 fra 1986 , den ene er uden turbo 1986cm2 70 hk. ved 4800 omdr. 123Nm. Den anden er med turbo 1986cm2 87 hk. ved 4500 omdr. 172 Nm.ved 2750 omdr. jeg syntes ikke jeg kan mindes en 2,5 td , men jeg ved at öttinger har tunet en 2,4 med turbo til at yde 98 hk. i en T4 Dehler profi .
hilsen Poul
Titel: 2,5 TD
Indlæg af: POLLE955 efter 28. Marts 2014 kl: 23:39:34
Jeg har kigget lidt videre der er en 2,5 med 75 hk , men den er uden turbo og fra en LT , men du kan vel bygge en turbo på Holger .
Hilsen Poul
Titel: 2,5 TD
Indlæg af: Holger efter 29. Marts 2014 kl: 07:05:02
En LT, så er det vel 6 cyl.

Jeg har fundet en gammel Passat med en fem cyl. TD. Motor. Kan endnu ikke se om det er en 2,0 eller ? Passaten er ikke født med den motor da den oprindelig var benzin. Motorkoden på venstre side af blokken siger " TD" kan du finde den?

Det hele drejer sig for mig om at finde en TD motor som jeg kan finde noget papir på som jeg kan vise synsmanden. Han vil ikke godkende min 2,4  med eftermonteret turbo.
Titel: 2,5 TD
Indlæg af: gunnar6690 efter 29. Marts 2014 kl: 07:30:31
Holger, tror Passat er samme motor som den her, motorkode DE :

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_discontinued_Volkswagen_Group_diesel_engines#Five-cylinder_diesels

2.0 R5 TD 66kW[edit]identification
parts code prefix: ???, ID code: DE
engine configuration & engine displacement
inline five engine (R5/I5) turbodiesel (TD); 1,986 cubic centimetres (121.2 cu in); bore x stroke 76.5 by 86.4 millimetres (3.01 in × 3.40 in), stroke ratio: 0.89:1 - undersquare/long-stroke, 397.1 cc per cylinder, compression ratio: 23.0:1
cylinder block & crankcase
grey cast iron; six main bearings
cylinder head & valvetrain
cast aluminium alloy; two valves per cylinder, mechanical valve-lifters, single overhead camshaft (SOHC)
aspiration
cast aluminium intake manifold, cast iron exhaust manifold, turbocharger
fuel system
mechanical distributor injection pump, indirect fuel injection into whirl chamber
DIN-rated motive power & torque output
66 kilowatts (90 PS; 89 bhp) @ ?,??? rpm
application
Audi 100 (7/81-12/87)

Eller den her, motorkode NC :

2.0 R5 TD 75kW[edit]identification
parts code prefix: ???, ID codes: NC, 694
engine configuration & engine displacement
inline five engine (R5/I5) turbodiesel (TD); 1,986 cubic centimetres (121.2 cu in); bore x stroke 76.5 by 86.4 millimetres (3.01 in × 3.40 in), stroke ratio: 0.89:1 - undersquare/long-stroke, 397.1 cc per cylinder, compression ratio: 23.0:1
cylinder block & crankcase
grey cast iron; six main bearings
cylinder head & valvetrain
cast aluminium alloy; two valves per cylinder, hydraulic valve-play compensation, single overhead camshaft (SOHC)
aspiration
cast aluminium intake manifold, cast iron exhaust manifold, turbocharger, intercooler
fuel system
mechanical distributor injection pump, indirect fuel injection into whirl chamber
DIN-rated motive power & torque output
75 kilowatts (102 PS; 101 bhp) @ ?,??? rpm

application
Audi 100 (7/81-12/87)
Titel: 2,5 TD
Indlæg af: gunnar6690 efter 29. Marts 2014 kl: 07:54:32
Har ikke fundet en T4 med 5cyl TD motor, men Du kan se på den tyske T4 wiki side hvad de har fundet om motorer :
http://www.t4-wiki.de/wiki/Kategorie:Motor_-_Technische_Daten
Titel: 2,5 TD
Indlæg af: Holger efter 29. Marts 2014 kl: 09:05:40
DE kender jeg godt men hvorfor står der så TD som kode på denne?

Iøvrigt er Passat vel ikke lavet med 5D motor?
Titel: 2,5 TD
Indlæg af: Jarl efter 29. Marts 2014 kl: 09:36:20
Jeg har aldrig hørt om en fem-benet 2,5 fra VW/Audi, men jeg vil gerne prøve at efterspore, hvad der kunne være hos min onkel. Men det ville gøre eftersøgningen nemmere, hvis der er nogle små tegn at gå efter - årgang, bil - et eller andet.

I forhold til syn: Er problemet, at synsmanden henviser til at der aldrig har eksisteret en 2,4 D med turbo, og derfor har han ikke miljødata eller hvad?
Titel: 2,5 TD
Indlæg af: POLLE955 efter 29. Marts 2014 kl: 15:10:12
De 2 audi motore jeg henviser til er 5 cyl. de har også ligget i Passat , LT motor er også 5 cyl , men de er alle uintressante det er en 2,4 du mangler , den Dehler Profi jeg nævner køre i dk har selv prøvet den hos EZ biler ,det er en 2,4 som öttinger har bygget turbo på , den er godkendt i EU , prøv at kontakte EZ biler ved Silkeborg han har vel reg.nr. på bilen når han har solgt den .
hilsen Poul
Titel: 2,5 TD
Indlæg af: Holger efter 06. April 2014 kl: 21:00:52
Benzin eller diesel?

Citat fra: "POLLE955" post=109588
Jeg har kigget lidt videre der er en 2,5 med 75 hk , men den er uden turbo og fra en LT , men du kan vel bygge en turbo på Holger .
Hilsen Poul
Titel: 2,5 TD
Indlæg af: Holger efter 06. April 2014 kl: 21:03:36
Skal jeg forstå det sådan, at du mener Passat 32b er produceret med 5 cyl. diesel- og turbo diesel motor?

Citat fra: "POLLE955" post=109608
De 2 audi motore jeg henviser til er 5 cyl. de har også ligget i Passat , LT motor er også 5 cyl , men de er alle uintressante det er en 2,4 du mangler , den Dehler Profi jeg nævner køre i dk har selv prøvet den hos EZ biler ,det er en 2,4 som öttinger har bygget turbo på , den er godkendt i EU , prøv at kontakte EZ biler ved Silkeborg han har vel reg.nr. på bilen når han har solgt den .
hilsen Poul
Titel: 2,5 TD
Indlæg af: Holger efter 06. April 2014 kl: 21:08:17
Ja, problemet er at synsmanden ikke mener der er produceret en 2,4 med turbo. Derfor kan han jo ikke finde data på den, i første omgang hk. men derefter kommer jo nok spørgsmålet om miljødata.

Jeg kan læse mellem linjerne at du mener der er produceret en 2,4 TD. Er det så en AAB, AJA eller har den sin egen motorkode?


Citat fra: "Jarl" post=109596
Jeg har aldrig hørt om en fem-benet 2,5 fra VW/Audi, men jeg vil gerne prøve at efterspore, hvad der kunne være hos min onkel. Men det ville gøre eftersøgningen nemmere, hvis der er nogle små tegn at gå efter - årgang, bil - et eller andet.

I forhold til syn: Er problemet, at synsmanden henviser til at der aldrig har eksisteret en 2,4 D med turbo, og derfor har han ikke miljødata eller hvad?
Titel: 2,5 TD
Indlæg af: Hasse efter 07. April 2014 kl: 06:53:43
Den enda 2,4 TD som kommer fra VW är en 6cyl diesel som finnes i LT bilarna samt i Volvo 240 serien
Titel: 2,5 TD
Indlæg af: Holger efter 09. April 2014 kl: 20:14:47
Jeg er kommet lidt videre:  Turbomotoren fra  T4 viste sig at være en AAB med eftermonteret turbosæt fra Huber. Mon der findes noget papir på sådan en motor til synsmanden?
Titel: 2,5 TD
Indlæg af: vw_madsen efter 09. April 2014 kl: 21:26:51
ja men ikke på turbo delen
agen Transporter/Caravelle [1991 - 2003] - 2,4D AAB - 7D/ 70 - 1991 - 1998
 
Motor
Detaljer
Motorkode   AAB   
Motorkode placering   Venstre side af blok   Klik for mere info
Ventiler, antal   10, OHC   
Kompressionsforhold   23,0: 1   
Slagvolumen (boring/ slaglængde)   2370 cm³ (79,5/ 95,5)   
Cylinder, antal   R5   Klik for mere info
Max ydelse kW (din HK)/ omdr.   57 (78)/ 3700   
Max. drejningsmoment Nm/ omdr.   164/ 1800 - 2200   
Tomgangsomdrejninger   850 ± 50   Klik for mere info
Motordata
Indsprøjtningsrækkefølge   1 - 2 - 4 - 5 - 3 (Cyl. 1 ved krumtapremskive)   Klik for mere info
Kompressionstryk, bar   34,0 (Min. 26,0) Max. forskel 5,0   
Ventiler indsugning,mm (kold/ varm)   (Hydraulisk)   
Ventiler udstødning,mm (kold/ varm)   (Hydraulisk)   
Ventilvinkel/ ventilsædevinkel   45°/ 45°   
Stempelhøjde over plan af blok,mm   0,66 - 0,86 = Toppakning med 1 hak   Klik for mere info
Olietryk v/ omdrejninger, bar   Min. 2,0/ 2000/ 80° C (Max. 7
Titel: 2,5 TD
Indlæg af: gunnar6690 efter 09. April 2014 kl: 21:32:20
Fandt det her :
http://www.t4forum.de/wbb3/board19-technik-bereich/board120-umbauten-tuning/board3-fahrzeugtuning/141009-t4-aab-diesel-mit-oettinger-turboumbau/index2.html

 Zitat SCHICK-Motortuning VW-Bus T4 81 kW (110 PS) Diesel
Basis VW-Bus T4, 5 Zylinder 55 kW Dieselmotor
MKB AAB
Technische Daten
SCHICK VW-Serie
max. Leistung
81 kW (110 PS) bei 3600/min 57 kW (78PS) bei 3700/min
max. Drehmoment
230 Nm bei 2500/min 164 Nm bei 2000/min
max. V-max
150 137
Technische Änderungen gegenüber Serie
KKK-Abgasturbolader
Abgaskrümmer
Saugrohr
Ladeluftkühlsystem
Ansaugsystem und geänderter Luftfilter
Fahrzeugelektrik
Motorkühlsystem
Kühlluftführung für Motor und Ladeluftkühlung
TÜV-Abnahme
Voraussetzung geeignete Reifen (V-max)