T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: lagoni efter 09. April 2014 kl: 12:25:01
-
Jeg har huller i trinbræt i højre side og i skydedørsskinnen som skal svejses.
Bilen er ikke på plader, så det er nødt til at foregå hjemme hos mig.
Nævn din pris, og så tager vi den derfra.
:)
(http://www.lagoni.info/viola/svejse/1.jpg)
Skodbilleder, jeg ved det, men i kan sikkert se hvad det i hovedsagen handler om.
(http://www.lagoni.info/viola/svejse/2.jpg)
ojho
(http://www.lagoni.info/viola/svejse/3.jpg)
-
Hva fanden Lagoni ??? Godt at høre at du stadig er I live ;)
-
Ukrudt forgår sgu ikke så let!
B)
...men jeg ku' godt bruge noget hjælp til at svejse...
-
Godt at høre fra dig.
Mon Aran kan lokkes til hjemmebesøg med svejseren?
Trinbrædderne lapper jeg gerne over en kop kaffe - men hullerne under skidedørsskinnen er noget skidt for en høkersvejser....
-
En dag må jeg forsøge at skide på dørskinnen. Rådhuspladsen ville være det perfekte sted.
-
Godt at høre fra dig.
Tak og i lige måde :)
Mon Aran kan lokkes til hjemmebesøg med svejseren?
Måske, velkommen skal han være!, men måske skal jeg høre ham om vi kan låne et svejseværk, hvis ikke du har et? Mit lille svejseværk er en desværre en sølle fejlinvestering.
-
Det lyder som en god ide at se om du kan låne et CO2 i nærheden - så skal en god svejser bare have lidt plade, saks, handsker og hjelm med - det gør det nemmere.
Er dit svejseapparat ikke det samme som mit - tråd med flusmiddel indeni?
Tror det virker fint til at lappe trinbrædderne med.
Påsken er lidt presset - kan vi se på det efter påske?
-
Er dit svejseapparat ikke det samme som mit - tråd med flusmiddel indeni?
Jo jo, men jeg mener at huske at du selv var med til at dømme det ude, dengang vi skulle have nogle bolte ud af en motor, en mørk og kold aften i mit værksted...?
Men hvis du siger at dit apperat er godt nok, må vi så ikk' godt låne det? :)
- så skal en god svejser bare have lidt plade, saks, handsker og hjelm med - det gør det nemmere.
Alt det har jeg!
Påsken er lidt presset - kan vi se på det efter påske?
I am at your mercy, sir!
:)
-
Jeg erindrer at det der var, var at det ikke kunne lave varme nok til at varme bolte og alutopstykke nok.
Så set i det afgrænsede perspektiv - var der en thermisk begrænsing.
Generelt - så er det et ok hobbyanlæg. Jeg lappede fx skærme på Frk Grå med mit - så noget kan det bruges til.
Trinbrædderne tror jeg er en leg at lappe med det.
Hullerne under skydedørsskinnen (nu med Y og ikke I Hr Otto K), kan jeg ikke helt gennemskue sådan metalpladepuslespilsmæssigt hvordan man kan lave.
Måske der er nogen som er klogere end mig, der har et bud på hvordan man kan gøre (uden at skære hele skinnen ud, monteret et langt stykke plade, genmontere skinnen perfekt, så skydedøren stadig kører glat....)
Men det bedste er hvis en bedre svejser end mig, kan lokkes på husbesøg til den del.
Men trinbrædderne - det vil være ren hygge.
-
Måske der er nogen som er klogere end mig, der har et bud på hvordan man kan gøre (uden at skære hele skinnen ud, monteret et langt stykke plade, genmontere skinnen perfekt, så skydedøren stadig kører glat....)
Men det bedste er hvis en bedre svejser end mig, kan lokkes på husbesøg til den del.
Jeg kan da lige nævne at jeg har ferie nu, og frem til og med d. 21.
B)
Hvis vejret så osse var til solbriller, så var det jo vældigt...
Men trinbrædderne - det vil være ren hygge.
Jeg glæder mig! Skal jeg køre til bageren?
(Dumt spørgsmål - selvfølgelig skal jeg køre til bageren)!
-
Uh uh - jeg er tidsudfordret til efter påske....
-
Det kan gøres sådan:
Bor et præcist pilothul ( Styrehul) ( f.eks Ø 4mm) i hver ende af skinnen og igennem en blivende del af karossen.
Bor derefter punktsvejsningerne ud og fjern skinnen.
Derefter udskiftes det rustne karosseristykke,(selvfølgelig uden at fjerne pilothullerne)
Skinnen sættes på plads, styret af et par bor eller bolte I pilothullerne.
Der svejses I de gamle punktsvejsehuller I skinnen.
Til sidst svejses pilothullerne til og skinnen sidder, inden for en tiendedel mm, hvor den oprindeligt sad.
-
Et par billeder mere....
(http://www.lagoni.info/viola/svejse/4.jpg)
(http://www.lagoni.info/viola/svejse/5.jpg)
-
det kan ses på det sidste billede at det har været lavet før, det er bare ikke lavet rigtigt!! :sick:
det ser ud som om at nogen har skiftet en bagskærm og sprunget over hvor gærdet var meget lavt :oops:
-
Hej Lagoni :-) dit svejser kan sagtens bruges til de reperationer, skydedørsskinnen skal bores af, egentlig er det simpelt nok når den er kommmet af. Og som skreve et par styrehuller, inden du afmonterer, eller en afstands klods mod bagerste stolpe, samt mål fra vindueskanten og ned, så skinnen kan genmonteres korrekt :-)
Hilsen fra lolland :-)
-
Min lille tilføjelse fra da jeg lavede skærme på Frk Grå.
1. Vær grundig med klargøring. Renslebet metal. Og godt tilpassede pladestykker gør det nemmere at svejse.
2. Blip blip blip. Kort tid til hver svejsning. SÅ smelter den ikke metallet.
3. Bagefter kan meget rettes med hammeren
4. Det behøver ikke være snorlige. Der må gerne spartles efter og slibes til det bliver glat.
5. Øvelse gør mester
-
Tak for alle kommentarer, og hilsen til Lolland! :lol:
Det hele er da simpelt nok, det er klart, og det er da osse dagens motto!
Nu først lidt svejseøvelser...
One....
(http://www.lagoni.info/viola/svejse/6.jpg)
(http://www.lagoni.info/viola/svejse/7.jpg)
(http://www.lagoni.info/viola/svejse/8.jpg)
Two.....
(http://www.lagoni.info/viola/svejse/9.jpg)
Tree...
(http://www.lagoni.info/viola/svejse/10.jpg)
(http://www.lagoni.info/viola/svejse/11.jpg)
(http://www.lagoni.info/viola/svejse/12.jpg)
-
Sådan! - på med krum hals og igang.
Kant til kant er det sværeste.
Start med overlappende stykker - og lav evt et par huller i den ene plade og træn "punktsvejsning".
Men det ser godt ud - og det er vejen frem.
-
Jeg har lige hurtigt renset op i skinnen, og nu kan man tydeligt se punktsvejsningerne...
(http://www.lagoni.info/viola/svejse/13.jpg)
(http://www.lagoni.info/viola/svejse/14.jpg)
...og et lidt større hul?
(http://www.lagoni.info/viola/svejse/15.jpg)
Kan punktsvejsningerne ikke bruges som pilothuller?
Hvis ikke, hvor vil det så være godt at bore pilothuller?
----
...og så tænker jeg osse på om det ikke bare var bedre at pudse af, male og lægge en fed fuge. Altså det er jo ikke fordi skinnen render nogen steder hen. Se her, set oppefra, hvor der er lagt nogle solide klatter...
(http://www.lagoni.info/viola/svejse/16.jpg)
-
Hvis ikke du skal udskifte det underliggende metal kan du godt bore punktsvejsningerne ud og bruge hullerne som pejling, men nøjagtighed er vejen frem, så lav en skabelon og et par målinger, samt pilothuller.
Det ser ud til, at dit svejseværk sagtens kan klare tyndplade og som Jens Jakob så rigtigt påpeger er øvelse vejen frem.
Rengøring og ordentlig stelforbindelse er et must. Selv de bedste værker kan lave noget grusomt mågebæ hvis ikke der er ordentlig forbindelse.
-
Den skydedørsskinne, kan den ikke boltes på?
Jeg tænker helt fladhovdede bolte ala dem man samler de der stålreoler "handy" med.
Mon ikke der er plads til dem inde i skinnen?
-
Det med svejsningen skal jeg ikke klåge mig på, det jeg tænker på er Kims tanke med styr på skinnen, nemlig at holde den på plads med en popnitte i hvert hul, og, efter at skinnen så punktsvejst der hvor den skal være, fjerne popnitter og også bruge de huller til punktsvejsningen.
M.h.t. de nævnte reolbolte, skal hullerne så ikke være firkantede ?
Jeg ville være lidt skeptisk ved at bruge den løsning, men ikke afvise den, men som nævnt, jeg har ikke ret meget forstand på "blikkenslagerarbejde" !
Mvh. Kurt.
-
Jeg ville klart vælge slibe male fuge....
-
Jeg ville klart vælge slibe male fuge....
Det ender det osse med.
Selv om det er sjovt at lave svejseøvelser, så ligger den her lille øvelse langt over hvad talentet kan bære. Og skulle en kompetent svejser komme forbi med mod på opgaven, så kan såret jo bare åbnes igen!