T3nettet og T3Klub Danmark forum
Off topic => Generelt => Emne startet af: Jønne Ukendt efter 28. April 2014 kl: 17:46:36
-
Jeg kørte igår en tur til Odense for at besøge Pep84DF og frue. Dejlig tur i dejligt vejr. Kaffe og kage
er jo ikke muligt at sige nej til. På turen hjem begyndte den røde lampe for manglende vand eller høj
temperatur at blinke. Selvfølgelig har jeg kølervædske med så et lille ophold i nødsporet klarede
problemet. 15 km senere var den gal igen. Det sidste i dunken blev hældt på og jeg fortsatte til næste
rast hvor dunken og bilen blev fyldt op igen. Låget på ekspansionsbeholderen blev ikke spændt så
der ikke kunne dannes tryk. Afsted igen men på den jydske side af broen var det slut. Vandet fossede
ned af motorblokken fra et hul i en slange. Ringede til Falck og satte mig til at vente. Nød lyden af de
mange motorcykler som suste forbi.
Pludselig spotter mit øje en T3 bil som står gemt bag en lade. Måske en Syncro. Den må jeg finde
i nær fremtid. Se så er det ikke så slemt med den lille pause. Det er fandme en sygdom.
Mvh Jønne Ukendt
-
På min golf2 diesel, i efteråret, gik der hul i den slange der går fra topstykket og ned til vandpumpen.
Jeg tog offentlig transport hjem og tog slangen fra en reservemotor.
Det kørte jeg så med indtil for en månet siden.
Så gik der hul i slangen fra reservemotoren også, og samme sted!
Det har undret mig noget.
Der er ikke overtryk i kølesystemet ellers.
Hullet er på oversiden af slangen, lige under hvor dyserørene er skruet på pumpen.
Men godt at dit problem ikke var mere alvorlig, og at du spottede en T3.
-
Det var den samme slange. Den havde tydeligvis været i kontakt med dieselolie som havde gjort den
svampet på et enkelt sted. Den er skiftet og vi kører igen.
Mvh Jønne Ukendt
-
hvor var det nu lige at du gjorde holdt?????
-
Vest for Storebælt B)
Mvh Jønne Ukendt
-
ja ja.. det ved jeg godt... ellers havde du ikke omtalt dagens oplevelser som "turen", men som "rejsen"
-
Øj, du er kvik i aften. Troede du var træt.
Mvh Jønne Ukendt
-
har bare lange arme og hvide bussemænd. pæren fejler ikke noget.. det er først næste weekend der skal sniffes fortynder
-
jeg fatter ikke at du bliver ved med det diesel sjask, det ødelægger jo alt
-
Muskelrøg, derfor ;)
Mvh Jønne Ukendt
-
Det er sjovt med menneskets hjerne. Helt tilbage til vikingerne, der troede, at det var Thor, der kørte over himlen, når det tordnede, har vi fundet på forklaringer, vi kan lide. Diesel fik slangen til at revne.... manden er jo troende... :-)
-
Det er sjovt med menneskets hjerne. Tænk bare på den katolske kirke, der brændte folk, som sagde, jorden var rund. Vi klynger os til de forklaringer, vi kan lide. Diesel fik slangen til at revne.... manden er jo troende... ;)
-
Han så jo også et fatamorgana, da han og bilen stod og dehydrerede i vejsiden.
Den er helt galt fat...
-
manden er jo troende... ;)
Ak ja, var der bare flere som ham...
:lol:
-
Nej hvor hyggeligt Jarl. Indlægget er faktisk skrevet for dig. Ja altså for at se om du bare ligger på sofaen
når du vender hjem fra dagens dont. Jeg ved efterhånden hvordan du skal vækkes :)
Håber snart vi mødes.
Mvh Jønne Ukendt
-
Låget på ekspansionsbeholderen blev ikke spændt så
der ikke kunne dannes tryk.
Det låg på ekspansionsbeholderen, som jeg forstår det, så lukker den vand om i den bagerste
beholder ved ca. 1 bar tryk i kølesystemet. Der er uhindret tilbagesug mår motoren bliver kold.
Så når motoren er i drift, så er der altid omkring 1 bar overtryk. Men det er vel ikke nødvendig
hvis man bare køre stille og rolig.
Så kan man ikke bare fjerne den mekanisme i låget, så der er frit flow begge veje?
På den måde stresses kølesystemet ikke af det tryk, og det nedbringer risikoen for utætheder.
-
Den mekanisme i låget er ofte ude af funktion så jo det kan du godt. Men hvorfor? der er jo en grund til
at der skal kunne dannes dette tryk som du også udemærket ved. Tony kørte i måneder uden tryk for
at udsætte en reparation til vinteren var ovre så vidt jeg husker, men er din motor ok ser jeg ingen ide
i at fjerne trykket. Revnen i topstykket kommer alligevel på et tidspunkt.
Mvh Jønne Ukendt
-
Nu har jeg jo inden for et ½ år haft havari 2 gange pga. hul i slanger.
Det var ganske vist gamle slanger begge gange, men jeg kan godt tro at
der ikke var gået hul, hvis der ikke havde været det tryk i kølesystemet.
De 2 gange var på en golf2, men her er jo også tryk.
Jeg formoder jo at trykket er der for at hæve kogepunktet af kølevandet,
men hvis der ikke kommer overophedningsepisoder, så bliver det aldrig
nødvendig med det overtryk.
Så grunden til jeg tænker på at gøre systemet trykløs er at minimere
risiko for havari pga. sprungne eller revnede slanger og rør.
-
................................
................................................
Så grunden til jeg tænker på at gøre systemet trykløs er at minimere
risiko for havari pga. sprungne eller revnede slanger og rør.
Hvis systemet gøres trykløst, og derved åbent, skal den bagerste beholder hæves,
så den er højere end køler og forreste varmeapperat, ellers tømmes systemet delvist ved hjælp af tyngdekraften :huh:
Formålet med at jeg kørte trykløst / åbent kølersystem, var at kompressionsluften fra et revnet topstykke kunne passere,
og det går kun hvis beholderen hæves.
Men tilbage til tråden........... hvordan gik det med efterforskningen af den omtalte fatamorganabil ;)
Var det et aldersbetinget synsbedrag, eller tågesyn forårsaget af jetlag på grund af rejsen :whistle:
-
Jeg har set den flere gange siden såh den står der endnu :P
Mvh Jønne Ukendt