T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: frank efter 06. Maj 2014 kl: 20:41:25
-
Hej alle
er der nogen som har oplevet at finde motorolie i kølervæske beholder på en t3 1,6 D?
Er det sikker top pakning eller kan det være andet?
På koldt motor det ser ud som om der ikke er vand i motor.
Er der nogen bud fra en som har oplevet det eller kender til det?
På forhånd tak
frank
-
Jeg har ikke oplevet det med T3, men sandsynligheden taler for en defekt toppakning eller en revne i topstykket.
Olie er normalt forment adgang til kølesystemet hvorfor det med rimelighed må antages, at der er en revne et eller andet sted, og der vil de to nævnte være mit bedste bud.
-
Det kunne nu godt være en defekt olie køler den ved filtret
Eller en topparkning bobler den også i beholderen
-
tak for jeres svar
hvordan finder jeg ud om det er olie køler eller eller toppakning der sender olie i kølerbeholderen?
frank
-
Ja du kunne jo pille slangerne af oliekøleren og sætte dem sammen så vil den fejl være udelukket
-
super :)
tak skal du ha
f
-
du kan også skifte toppakningen.. hvis der så ikke kommer olie i beholderen mere, så var det nok den....
-
Hej alle
er der nogen som har oplevet at finde motorolie i kølervæske beholder på en t3 1,6 D?
Er det sikker top pakning eller kan det være andet?
På koldt motor det ser ud som om der ikke er vand i motor.
Er der nogen bud fra en som har oplevet det eller kender til det?
På forhånd tak
frank
Mener du med ovennævnte at ekspantionsbeholderen næsten er tom, når motoren er kold ?
Hvis vandstanden er ca midt for den nederste slangestuds, er det typisk fordi den blæser luft i kølesystemet,
og du har været så heldig at den endnu ikke har smidt alt vandet.
Det plejer at betyde et defekt topstykke, men når der samtidig er olie i vandet,
kan du være så heldig at det kun er toppakningen.
Vandstanden ud for nederste studs kan dog også skyldes at den ikke suger vand tilbage fra reservebeholderen,
men det forklarer jo ikke olien i vandet.
-
Er der nogen bud fra en som har oplevet det eller kender til det?
Ja, har oplevet det.
Prøv at tage låget af forreste vandbeholder i motorrummet.
Start motoren og giv den nogle omdrejninger.
Hvis der så kommer bobler i vandet,
så er der nok problemer med topstykket (revner)
Sådan her skal det helst ikke se ud:
https://www.youtube.com/watch?v=aOju7rGUkb4
-
Hej
Jeg har haft det problem i en T4. Det viste sig at være den lille oliekøler ved oliefilter er var defekt. Tog ca en ½ time, at skifte og kostede vist nok 300 kr.
Godt, at prøve inden toppakning skiftes...
bh.
-claus
-
det kan jeg starte med
tak
-
tak for alt det hjælp :)
jeg heldigvis skulle kun skifte oliekøler pakning efter olie køler bliv tested. Kr 30 og 20 minutter til at skite den.
Mange hilsner
frank
-
tak for alt det hjælp :)
jeg heldigvis skulle kun skifte oliekøler pakning efter olie køler bliv tested. Kr 30 og 20 minutter til at skite den.
Mange hilsner
frank
Det lyder lidt mystisk..... :unsure: Oliekølerpakningen ( O-ringen ) tætner ikke mod kølevandskredsen.
Hold hellere ekstra godt øje med vandbeholderne når du er på farten.....
Tony
-
Spørgsmålet er vel egentlig: Er der nogen, der ikke har oplevet, at en T3-diesel blander olie og vand ;-)
Er i øvrigt enig med Tony. Den runde O-ring ved temperatoren har ikke noget med kølevand at gøre. Hvis der er olie i kølekredsen, så er der med 90% sandsynlighed en revne i topstykket, med 4% sandsynlighed defekt i toppakningen og med 1% sandsynlighed defekt inde i temperatoren. De sidste 5% kan vi fordele til andre usædvanlige hændelser som revner i blokken eller løse topbolte.