T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: Holger efter 05. Juni 2014 kl: 17:42:40

Titel: Cirkulationspumpe.
Indlæg af: Holger efter 05. Juni 2014 kl: 17:42:40
T3 1,6 TD er forsynet med en elektrisk cirkulationspumpe som er styret af en føler i kølvandet. Var det ikke mere naturligt hvis den var styret af olietemperaturen?
Titel: Cirkulationspumpe.
Indlæg af: Mary efter 05. Juni 2014 kl: 17:57:52
Hmm, interessant tanke.

Det lyder jo rigtigt da det nok er oliens temperatur, der har størst indflydelse på pasningerne og lejeluft m.m. i lejer og pasninger m.m. Og den rette mængde lejeluft f..eks. er essentiel for lejets levetid. Bliver temperaturen for høj, så gør den thermiske udvidelse at lejeluften bliver for lille (eller ikke eksisterende) og så løber lejet for tæt mellem kuglerne og ringene. Herved øges sliddet gevaldigt og temperaturen stiger yderligere, og så er vi inde i en ond spiral. Ved kold tilstand er der slør nok, men her er smøringsevnerne nedsat og så kører man uden smørring i en periode (vi snakker her i sekunder eller dele heraf). Og det har også en rigtig stor indflydelse på levetiden.

Men alt dette besvarer jo ikke spørgsmålet.

Dengang jeg arbejdede som salgsingeniør ved INA og FAG lærte vi rigtig meget om lejer og vores kollegaer i Tyskland havde meget stor viden bl.a. indenfor autobranchen. Så jeg er sikker på at der enten er en god teknisk grund til at man har valgt at måle på vandet eller også så har det ikke nogen væsentlig betydning og man har valgt at måle på vandet af nemheds årsager.

Igen det besvarer ikke spørgsmålet.

Men jeg vil mene at det giver god mening at måle på oliens temperatur.
Det bliver spændende at høre om det er nemmere eller er det af tekniske overvejelser.
Titel: Cirkulationspumpe.
Indlæg af: TONY efter 05. Juni 2014 kl: 18:29:33
I realiteten er vel egentligt ligegyldigt. Kølesystemet er ( eller burde være ) dimentioneret til at holde motortemperaturen,
og dermed også olietemperaturen på et bestemt niveau. Måles der på olien, skal der "bare" bruges en anden temperaturføler.

Måske det var bedre at koble en lille pumpe på systemet, som cirkulerer olien samtidig,
evt. bare gennem turboen så dér ikke står overophedet olie når motoren slukkes.
Der står selvfølgelig ikke meget olie i den, men det kunne måske køle turbo-lejehuset lidt ned, hvis olien cirkulerede.
Turboen på JX er jo helt ubeskyttet, modsat topstykket som er beskyttet ved hjælp af elpumpen, når motoren slukkes.

Tony
Titel: Cirkulationspumpe.
Indlæg af: TONY efter 05. Juni 2014 kl: 19:04:35
... en lille eftertanke...

Elpumpen beskytter ved at cirkulere vandet udfra en føler som netop sidder i topstykket, som er den del der behøver efterkøling,
på grund af varme fra især støbejerns-udstødningsmanifolden og strålevarme fra turboen.

... og det er vel i virkeligheden ikke topstykket som behøver efterkøling, det er vandet som står i topstykket som skal flyttes,
fordi det ikke forsvinder fra det varme topstykke, og strålevarmen, når motoren slukkes, modsat olien, som jo hurtigt falder ned i det "kolde" bundkar, så det må afgjort være nødvendigt at måle på vandet, netop i topstykket.

Tony
Titel: Cirkulationspumpe.
Indlæg af: Hinze efter 05. Juni 2014 kl: 19:44:10
den bedste løsning er måske at fikse et lukket separat olie system der kører turboen; så er alle "problemer" løst.
Titel: Cirkulationspumpe.
Indlæg af: verner efter 06. Juni 2014 kl: 23:04:02
Citat fra: "Hinze" post=111875
den bedste løsning er måske at fikse et lukket separat olie system der kører turboen; så er alle "problemer" løst.


har tit tænkt den tanke, det er jo det man gør på store diesel og gasmotorer, men nu er jeg jo også lidt miljø skadet  ;)
Titel: Cirkulationspumpe.
Indlæg af: Holger efter 07. Juni 2014 kl: 07:07:13
Citat fra: "verner" post=111915
Citat fra: "Hinze" post=111875
den bedste løsning er måske at fikse et lukket separat olie system der kører turboen; så er alle "problemer" løst.


har tit tænkt den tanke, det er jo det man gør på store diesel og gasmotorer, men nu er jeg jo også lidt miljø skadet  ;)


Og hvordan skal det så laves på en T3? Elektrisk oliepumpe?
Titel: Cirkulationspumpe.
Indlæg af: Holger efter 07. Juni 2014 kl: 12:08:42
Nu da vi er gået over i olie:
Jeg har tit tænkt på at montere en elektrisk oliepumpe parallelt med den mekaniske. Den skulle så starte så snart der sættes tænding på og så slukke når der er olietryk. Så ville der altid være olietryk ved start. Det kunne så nemt udvides med efterløn, altså så den kører et par sekunder efter stop.????
Titel: Cirkulationspumpe.
Indlæg af: T3sen efter 07. Juni 2014 kl: 12:09:11
Citat fra: "Holger" post=111920

Og hvordan skal det så laves på en T3? Elektrisk oliepumpe?


Hvis T3'en ikke har servostyring, så er der jo en ledig plads,
altså at bruge servopumpen.
Titel: Cirkulationspumpe.
Indlæg af: Holger efter 07. Juni 2014 kl: 12:12:14
Citat fra: "T3sen" post=111932
Citat fra: "Holger" post=111920

Og hvordan skal det så laves på en T3? Elektrisk oliepumpe?


Hvis T3'en ikke har servostyring, så er der jo en ledig plads,
altså at bruge servopumpen.


Er det ikke lidt overkill kun til turboen?
Titel: Cirkulationspumpe.
Indlæg af: T3sen efter 07. Juni 2014 kl: 12:42:39
Citat fra: "Holger" post=111933
Citat fra: "T3sen" post=111932

Hvis T3'en ikke har servostyring, så er der jo en ledig plads,
altså at bruge servopumpen.


Er det ikke lidt overkill kun til turboen?


Det er det muligvis, jeg har ingen erfaring med de pumper,
da jeg fik min første bil med servostyring for få måneder siden
og ikke har rørt ved de dele endnu.

Der er sikkert nogen der ved det.

Sådan en pumpe kan nok lave et meget højt tryk,
så kan der vel laves en overtryksventil som i
motorens oliepumpe.

Men ja, nok overkill.
Titel: Cirkulationspumpe.
Indlæg af: Alp efter 07. Juni 2014 kl: 12:47:28
Citat fra: "Holger" post=111933
Citat fra: "T3sen" post=111932
Citat fra: "Holger" post=111920

Og hvordan skal det så laves på en T3? Elektrisk oliepumpe?


Hvis T3'en ikke har servostyring, så er der jo en ledig plads,
altså at bruge servopumpen.


Er det ikke lidt overkill kun til turboen?


Det er da en interessant ide.
Generelt er de turbo'er jo slidt.
Bedre styring af olie bør da kun kunne mindske slidet.
Der skal bruges omkring 4 bar til smøring af turbo'en.

"The lubricating oil thickness for the inner clearances is therefore selected with respect to the bearing strength, whereas the outer clearances are designed with regard to the bearing damping. The bearing clearances are only a few hundredths of a millimetre."
Titel: Cirkulationspumpe.
Indlæg af: 4X4 efter 07. Juni 2014 kl: 13:20:47
Hmm...
En pumpe fra et gl. oliefyr og en billig 12v akkuboremaskine måske!