T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Mekanisk => Emne startet af: Klan efter 18. Juli 2014 kl: 22:22:06
-
Halløj
Vi har en næsten ny T3, fra '87, hvor koblingen er begyndt at fedte. Jeg er lidt bekymret for om det er den helt store operation, men i første omgang vil jeg lige høre om der er nogen forslag, inden koblingspladerne bliver kigget på.
Hvor sidder koblingscylinderen på sådan en slæde? Den fedter først når vi kommer noget op i fart, fra omkring 50-60 km/t, men det bliver hurtigt værre.
-
Slavecylinderen sidder ovenpå gearkassen. Hovedcylinderen sidder oppe ovenover koblingspedalen. Det lyder unægtelig som om du skal have skiftet kobling.
-
Og måske også simmerringen ind til gearkassen. (ikke noget voldsomt) I hvert fald hvis der er olie på koblingen
-
Det er meget straight ahead at skifte kobling på en T3. Hvis du er lige så doven som mig, så lader du motor og drivaksler sidde, og så vipper du motor og gearkasse lidt fremad - skiller dem fra hinanden og så er der fin plads til at skifte kobling. Husk, når du er derinde, så er det godt håndværk at skifte simmerring ved krumtappen, pilotleje, (husk locktite til svinghjulsboltene), komplet kobling (friktionsplade, trykfod og udrykkerleje), simmerring ved gearkassens indgangsaksel og pølsehorn (den bøsning, som udrykkerlejet glider på).
-
Det er meget straight ahead at skifte kobling på en T3. Hvis du er lige så doven som mig, så lader du motor og drivaksler sidde, og så vipper du motor og gearkasse lidt fremad - skiller dem fra hinanden og så er der fin plads til at skifte kobling. Husk, når du er derinde, så er det godt håndværk at skifte simmerring ved krumtappen, pilotleje, (husk locktite til svinghjulsboltene), komplet kobling (friktionsplade, trykfod og udrykkerleje), simmerring ved gearkassens indgangsaksel og pølsehorn (den bøsning, som udrykkerlejet glider på).
er det så gearkassen du afmontere helt og lader motoren hænge?
-
Motoren får lov at sidde "uberørt" (dvs.udstødningen skal dog af). Med en donkraft under gearkassen løsnes ophænget på næsen af gearkassen og gearvælgerarmen og stikket til baklyskontakten afmonteres - også stelkablet ved ophænget., og så vipper man hele svineriet fremad, til gearkassen kan gå under tværvangen. Drivaksler bliver bare siddende - de virker stabiliserende på gearkassen, så den ikke tumler rundt. Så tages startmotoren og alle boltene mellem motor og gearkasse. Voila - så kan gearkassen skubbes fremad (sænk donkraften tilpas) og så er der masser af plads til at lave kobling.
-
Ganske snedig fremgangsmåde, men hvorfor skal udstødningen af? Og man skal vel sørge for at understøtte motoren også, ellers er der da intet der holder den oppe. Motor og gerkasse skal da være totalt adskilte for at skifte kobling.
-
Udstødningen skal af, for ellers går den på bagpanelet, når der vippes. Med dieselophæng understøtter jeg ikke motoren - den balancerer fint i sine ophæng. Jeg ved ikke, hvordan det forholder sig med det tværgående benzinophæng. Ja selvsagt skal motor og gearkasse skilles helt fra hinanden, men det bliver de også. Gearkassen kan skubbes 30-40 cm fremad - det rækker til, at de fleste normale håndstørrelser kan komme ind og skifte koblingen.