T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: casper efter 23. Juni 2007 kl: 12:44:34

Titel: TDI / IDI og Audi 827 blokken
Indlæg af: casper efter 23. Juni 2007 kl: 12:44:34
Nå...... så er det tid igen.

Et sted mellem at være kald på arbejde i nat, og inden koffein tågerne helt havde sat sig tung på hovedet. Begyndt tankerne at vandre mod deres "Happy Place"  - Dieselteknik , og alle de ting man kunne gå igang med, hvis man havde et værksted, tiden, pengene osv. osv.

Jeg har tænkt lidt over Jarls "Det er samme støbning" tanker om hatten, og tænker nu på 827 blokken:
Hvad er der af forskelle på en aaz blok og en 1Z,AHU eller AHF blok ?

For andre end Jarl hedder spørgsmålet også:
Kan man lave en forkammerdiesel ud af en TDI blok, og kan man lave en TDI ud af en forkammerblok?
Titel: TDI / IDI og Audi 827 blokken
Indlæg af: jankjerbye efter 23. Juni 2007 kl: 13:22:58
Hmm interessant... Hvad er fordelene ved de blokke?

Kan man slippe for koblingsklokkeproblematikken?
Titel: TDI / IDI og Audi 827 blokken
Indlæg af: Jarl efter 23. Juni 2007 kl: 14:05:01
Det korte svar er ja. Selvf. skal stempler, top og andre detaljer ændres, men det kan man godt. Om det er rentabelt er en anden sag.

Vær i øvrigt opmærksom på, at "827'er blokken" er en fællesbetegnelse for næsten alt, hvad VW har lavet af 4 cyl. rækkemotorer over 1,5 liter - såvel diesel som benz.
Titel: TDI / IDI og Audi 827 blokken
Indlæg af: casper efter 23. Juni 2007 kl: 14:43:10
OK, jeg så bare en TDI 1,9 der havde smidt tandremmen og var til salg meget billigt i Tyskland. Hvis det samme sker for en AAZ´er så er den jo straks adskillige tusind værd ? Så tanken gik blot på om man kunne lave en "aaz´er"ud af en TDI 1,9 blok, hvis man fik den smidt i nakken.
Titel: TDI / IDI og Audi 827 blokken
Indlæg af: Jarl efter 23. Juni 2007 kl: 14:54:48
Ok - den vej rundt. Ja det kan man sagtens, og AAZ-stemplerne findes til ca. 60 € stykket, så det er da overkommeligt.

TDI'erne er selvfølgelig attraktive, men er jo lidt énsporede i deres madvaner... :wink:
Titel: TDI / IDI og Audi 827 blokken
Indlæg af: casper efter 24. Juni 2007 kl: 01:20:23
Se det er lige det der gør at jeg bygger en AAZ og ikke en TDI motor til den blå, den kan nemlig fodres med lidt af hvert. Hvis jeg endag fik 100 km på arbejde hverdag ville jeg nok kaste mig over en TDI med en to-tank konvertering - for så giver det mening. Idag kører jeg 40 km samlet om dagen fordelt over en 2-3 ture, og så er det eneste rigtige en 1-tanks løsning når den skal spise raps.
Faktisk havde jeg overvejet kun at fodre den nye AAZ´er med raps, helt fra barns ben, nogen tanker på det ?
Titel: TDI / IDI og Audi 827 blokken
Indlæg af: Jarl efter 24. Juni 2007 kl: 09:12:09
Citat fra: "casper"
Faktisk havde jeg overvejet kun at fodre den nye AAZ´er med raps, helt fra barns ben, nogen tanker på det ?


Det ville jeg bestemt også gøre. Det er svært at få øje på holdbare argumenter for det modsatte.
Titel: TDI / IDI og Audi 827 blokken
Indlæg af: casper efter 24. Juni 2007 kl: 13:01:04
super :-D

Jeg lavede dyser på merceren igår - det er nu lækkert blot at blive sølet ind i raps istedet for diesel når man går og laver dyser.
Faktisk tog jeg oså et par billeder, med glemte kortet på værkstedet. Jeg henter det senere og laver lige en tråd om det.