T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => WBX/LBX Fora => Emne startet af: Kjeld efter 17. August 2014 kl: 17:20:19
-
Hej,
Jeg skiftede forleden olietryksmåleren på min 1.9 WBX, da den giver en alarm når motoren står i tomgang. Der er 10w/40 semi på. Desværre for jeg stadig alarmen, så tænker det er olien der er for tynd.
Kan jeg godt hælde en 20w/50 på i stedet for at være sikker på den fed nok? Eller er det lige i overkanten - skal første forsøg være en 15w?
Jeg tænker specifikt på denne olie (er ikke helt sikkert på om SAE er det rigtige at kigge efter) :
http://www.thansen.dk/bil/olie-og-kemi/motorolie/castrol-classic-xl-20w-50-5-liter/n-496471173/pn-495911405/
Det må lige nævnes, at bilen ikke skal køre om vinteren.
Vh Kjeld
-
Ser netop på specifikationen, at den ikke er VW 501 01 godkendt, som det nævnes skal væres tilfældet min min Haynes bog..
Hvad det så end betyder..
-
Det er en norm som vw har fastsat til deres motorer ligesom alle andre fabrikater henviser til deres specifikationer uden undtagelse.
Det primære er at vælge en kvalitetsolie, selvom det næsten er af religiøse dimensioner at debattere.
Jeg anbefaler glad og gerne Biltemas semisyntetiske som en god og fornuftig olie til prisen. Køber man 10 liter ad gangen ligger literprisen på ca. 33 kroner hvilket jeg synes er rimeligt.
Det kan være oppe bag instrumenterne den er gal når alarmen bliver ved med at trække. Jeg har set det på en T3 selvom ingen af ledningerne var tilsluttede. Vi fjernede dem enkeltvis, men alligevel gav den sig til at summe ?!
Ejeren havde haft problemet før, så det er næppe et enkeltstående tilfælde ?
-
https://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0CDUQFjAA&url=http%3A%2F%2Fkcautoudstyr.dk%2Fgulf-olie-194%2Fgulf-motorolie-tec-plus-10w-40-1-ltr-p2381&ei=YuDwU4k9xOLLA7GegrAP&usg=AFQjCNGMFvVmu2falGKQsbtE4nr534lInw
Denne her har Bilka sommetider tilbud på, jeg har lige hentet 2 dunke a` 4 l. til 249-kr.
Sidst jeg købte var det 2 dunke 15w40 til 89-kr. stykket,
De er mærket med en VW godkendelse 505.00 og en Mercedes godkendelse jeg ikke kan huske.
Ofte koster 4 l 15/40 149 og 10/40 199, hos Bilka, så det er jo lidt dyrere end Biltema, men vi skal køre mindst 100 km. hvis vi skal handle i Biltema,
Skal lige bemærke at vores bil kører med en jR-motor,
Mvh. Kurt.
-
Kurt, Biltema åbner i Esbjerg til efteråret så kan vi lave en aftale om jeg køber når du mangler. Så kan du nøjes med at hente det her :)
http://www.biltema.dk/da/Nyheder/UNGARBEJDERE-SOGES-TIL-ESBJERG/
-
Jeg ville ikke hælde 20W50 i - det er for tykt til at det kommer ud hvor der er brug for det
-
Tak for tilbudet Gunnar, Det er pænt af dig. Jeg skulle nok have skrevet ca. 50 km, ud og 50 hjem, til hhv. Odense eller Horsens, hvor der er Biltema butikker.
Mvh. Kurt.
-
Jeg mener instr. bogen siger at man godt må hælde 20/50 olie på en wbx.
Det, sammen med en oliekøler kan være symptombehandling indtil man får taget sig sammen og rykker maskinen fra hinanden og skifter lejerne. Det har ihvertfald virket fortrinligt på min bus, indtil jeg får taget mig sammen :P
-
En 20W/50 olie er markant tykkere, når den er kold - og dermed er den længere tid om, at komme ud i "hjørnerne" i smøresystemet og gøre gavn. Man kan godt køre på den i sommerperioden, men hold øje med udendørstermometeret.
Ideelt er delsyntetisk 10W/40 olien til vores gamle motorer året rundt.
Fuldsyntetiske 5W/XX eller 0W/XX fuldstændigt overkill.
Overhold hellere korte skifteintervaller (5.000km) og brug besparelsen på olien til at skifte oliefilteret hver gang...
-
Jeg bruger biltema´s 10/40 mineralsk. Og er gået fra 2 liter pr . 1000 km i min Audi 2,4 som er kendt for at bruge olie til max 1 dl på de sidste 2000 km. Samme olie bruger jeg på wbx og den er også gået ned i forbrug,
Begge biler får skiftet olie i god tid :huh: