T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Syncro Fora => Emne startet af: Quaade efter 25. August 2014 kl: 11:59:36

Titel: Gearing spørgsmål
Indlæg af: Quaade efter 25. August 2014 kl: 11:59:36
Jeg har et spørgsmål til gearringen.

Jeg fik for noget tid siden skiftet mit fortøj og ikke lang tid efter gik min gearkasse.

Jeg har siden købt en anden gearkasse og den er nu monteret, og det hele køre fint.
Bortset fra: min mekaniker som har monteret gearkassen er lidt bekymret.

Når man køre stille og roligt (20 km i timen) på grusvej, så er det som om den graver og laver spor med det ene sæt dæk. og det lyder som om fortøjet "arbejder" lidt ekstra i forhold til gearkassen.

Skal det være sådan eller kan jeg have et problem med gearingen.

Koden på gearkassen og fortøjet har samme gearing.

Hilsen Quaade
Titel: Gearing spørgsmål
Indlæg af: porteren efter 25. August 2014 kl: 12:09:09
Syncro gearkasser er parret med specifikke fortøj og må ikke blandes med andre. Hvis man alligevel gør det, kan drivlinien incl viscoen blive alvorligt skadet

Her på Busman's hjemmeside er der en liste over hvordan de er parret.

http://www.busman.be/pagina35.html

Kan det I øvrigt tænkes at forspærret hænger?
Titel: Gearing spørgsmål
Indlæg af: Jens Flensborg efter 25. August 2014 kl: 12:16:29
Det lyder ikke godt, sådan smadrer man gearkassen ... stop omgående med kørsel!

Kim har ramt plet, der skal ligge 2 gearkasser i syncroen med samme differenziale ( DIFF. = krone-og spidshjul mønster). Denne her link med alle koder er min bibel ...

enten kun 5.43 eller 5.83 eller 6.17 for diesel
eller kun 5.43 eller 4.86 for benziner

mm ...

Gearkassekoder Syncro for og bag (http://www.vw-bus-land.de/tips/t3getriebe.pdf)
Titel: Gearing spørgsmål
Indlæg af: Quaade efter 25. August 2014 kl: 12:18:40
Men hvis jeg ser på koden på fortøjet og på gearkassen, og de har samme gearing, vil jeg så stadig have et problem med drivlinen?
Titel: Gearing spørgsmål
Indlæg af: Quaade efter 25. August 2014 kl: 12:21:32
Jeg har kun gearing 5.43
Titel: Gearing spørgsmål
Indlæg af: Jens Flensborg efter 25. August 2014 kl: 12:22:39
Er du 100% sikker på at krone- og spidshjul indvendig også svarer til gearkassens kode? De kan sagtens skiftes med noget andet ...

Kan kun besvares ved at åbne gearkasserne og tælle tænderne på kronehjul og på spidshjul ... og et sæt krone/spids koster hurtigt netto 700 euro ... det er den dyre ende vi snakker om

hvilke gearkasse blev skiftet?

Hva er den gamle kode på den gamle gearkasse og hva er den nye kode på den nye gearkasse  ... og koden på gearkassen der ikke blev skiftet?

Jens
Titel: Gearing spørgsmål
Indlæg af: Quaade efter 25. August 2014 kl: 12:30:23
Jeg fik skiftet mit fortøj ved hr ting. Ikke lang tid efter gik min gearkasse.

Jeg kan ikke huske koden på fortøjet før jeg ser bilen igen i morgen.

Men gearkassen er blevet skiftet fra en ALK til en 6pa.
Titel: Gearing spørgsmål
Indlæg af: Jens Flensborg efter 25. August 2014 kl: 12:30:29
Worest Case Scenarie ...

Du har de forkerte ting i den rigtige gearkasse - sådan ser de nævnte ting ud og de kan sagtens skiftes under hinanden - delene koster en herregård ...

Kronr- og spidshul ... variable muligheder (http://www.gowesty.com/ec_view_details.php?id=4391)
Titel: Gearing spørgsmål
Indlæg af: Quaade efter 25. August 2014 kl: 12:33:28
Jeg har den gamle gearkasse endnu så der kan jeg tælle hvor mange tandhjul der er.
Titel: Gearing spørgsmål
Indlæg af: Jens Flensborg efter 25. August 2014 kl: 12:35:10
Niels Erik er en seriøs mand, forklar ham problemet og fortæl om min kommentar, hvis ikke selv han læser det. Han har en hel del ting liggende på hylden, gearkasserne til diesel er dog en sjælden vare - mere de bagerste.

En 6PA fra en MV benziner kan sagtens monteres på en 5.43 dieselklokke til bagerste gearkasse, dette er ikke problemet. Men når Niels Erik selv er mekanikeren der går med hovedpine i sagen (øverst i teksten nævnes mekaniker), så ligger problemet nok i 2 differentialer der ikke passer til hinanden, ellers kan fejlen ikke forklares.

Viscoen skulle være i orden?

Den er ikke svejset sammen og ikke løbet tør og den er monteret efter reglerne? Der er visco i den og ingen 1:1 jernbolt???

Jens
Titel: Gearing spørgsmål
Indlæg af: Andreas efter 25. August 2014 kl: 13:40:29
Hvilke hjul har du på din syncro? Er de ens?
Titel: Gearing spørgsmål
Indlæg af: Quaade efter 25. August 2014 kl: 14:00:11
Der er helt nye ens dæk på.
Titel: Gearing spørgsmål
Indlæg af: Quaade efter 25. August 2014 kl: 14:16:24
Findes der ikke andre måder man kan tjekke hvordan gearingen er mellem gearkasse og fortøj?
Titel: Gearing spørgsmål
Indlæg af: Jens Flensborg efter 25. August 2014 kl: 14:18:55
Trouble Shooting:

Dæk og fælger er ens ... FINT
Visco er i orden ... FINT

Differenziale på front og bagerste gearkasse er ens???? ...
Her ligger der måske et problem i, at gearkassens koder ikke er overens med det der er monteret indvendig

Ellers kan der ikke være andre problemer ...

jens
Titel: Gearing spørgsmål
Indlæg af: Jens Flensborg efter 25. August 2014 kl: 14:24:33
Dummietest ...

afventer svar:

http://www.ig-syncro16.de/forum/index.php?name=ForumsPro&file=viewtopic&p=214878#214878

Det første svar med at tjekke antal tænder med et endoskop ... FEDT :-) så er der lægebesøg  :whistle:

Genial tanke ...
Et endoskop til 16 euro fikses på en mobiltelefon ... der venter helt nye udfordringer derude i garagen ...  skal selv lige finde ud af, om man kan fikse sådanne ting på en mobil .. så er man på vej til at blive syncrodoktor ...

Den der endoskop til 16 euro er fint til en notebook, software er vedlagt. Ind i gearkassen med kameraet - der er 4 LED lys på kameraets spids ... måske køber jeg mig endoskopudgaven med 15 meters notebookledning til 26 euro ...

USB Endoskop (http://www.ebay.de/itm/Wasserdicht-5m-LED-USB-Kamera-Endoskop-Rohrkamera-Kanalkamera-Inspektionskamera-/181385562120?pt=Mess_Pr%C3%BCftechnik&hash=item2a3b6c0808)
Titel: Gearing spørgsmål
Indlæg af: Quaade efter 25. August 2014 kl: 16:51:33
Citat fra: "Jens Flensborg" post=114287


Viscoen skulle være i orden?

Den er ikke svejset sammen og ikke løbet tør og den er monteret efter reglerne? Der er visco i den og ingen 1:1 jernbolt???

Jens



Kan du ikke lige forklare lidt nærmere!!

Jeg har faktisk sådan et lille flexibel kamera... Kan jeg komme til at tælle tænderne på den måde?
Titel: Gearing spørgsmål
Indlæg af: Erik efter 25. August 2014 kl: 19:19:41
løft bilen op i den ene side, så et for- og baghjul er løftet.. drej rundt på baghjulet. Forhjulet skal rotere præcist lige så meget som baghjulet. Lav evt. mærke på dækkene, eller hold øje med ventilerne... uanset hvor mange omdrejninger du drejer baghjulet, skal forhjulet dreje præcist lige så mange omdrejninger...  Det bliver ikke mere simpelt..
Titel: Gearing spørgsmål
Indlæg af: Jens Flensborg efter 25. August 2014 kl: 21:02:04
Fed ide Erik ...

skal prøves
Titel: Gearing spørgsmål
Indlæg af: Quaade efter 26. August 2014 kl: 15:50:45
Det ser jeg lige om jeg kan få tid til i aften  :)
Titel: Gearing spørgsmål
Indlæg af: Jens Flensborg efter 26. August 2014 kl: 15:51:26
;)
Titel: Gearing spørgsmål
Indlæg af: Quaade efter 26. August 2014 kl: 21:11:26
Så er det prøvet. Nu ved jeg ikke hvor stor forskellen vil være med to forskellige gearinger men 10 omgange med forhjulet giver det samme på baghjulet. 100 gange med forhjulet giver næsten 10 cm forskel på baghjulet.
Der er jo lidt slip så det er svært at sige præcis.
Hvad vil i mene?
Jeg har kun prøvet på den ene side.
Det lyder lidt tørt når jeg køre men det gør der også når den holder stille..
Forskellen mellem pinden og ventilen efter 100 omgange på billede 2
Titel: Gearing spørgsmål
Indlæg af: Jens Flensborg efter 26. August 2014 kl: 22:37:24
Du åbner den defekte gamle gearkasse og så tæller du tænderne ... den ligger jo på hylden ...
og så sammenligner du resultatet med en 6PA ...

Enten er den gamle ikke original eller den nye 6PA er anderledes ...
Titel: Gearing spørgsmål
Indlæg af: Quaade efter 27. August 2014 kl: 08:34:11
Jeg må nok hellere prøve om jeg kan få talt tænderne på bilen for at være sikke.

men for at få den anden metode sluttet af, med at dreje hjulene.
Hvis vi sige at omkredsen på et 16" er 200cm og jeg drejer forhjulet 100 omgange = 200m og der så er 10 cm forskel på for og baghjul, vil i mene om det er meget?
Jeg syntes det kunne være spændende hvis der er et par stykker der vil prøve det samme, til sammenligning og videre viden.

 :)  :)
Titel: Gearing spørgsmål
Indlæg af: Quaade efter 27. August 2014 kl: 11:00:22
Lidt teoretisk snak i skurvognen om det her med at dreje hjulene:

Hvis men har en normal gearing som der hedder 38:7, så vil det vel sige at hvis jeg drejer baghjulet 38 gange rundt så vil forhjulet også dreje 38 gange rundt = ok

Hvis der er sat forskellig gearing på: 38:7 i gearkassen og 34:7 på fortøjet, så vil det vel sige at når jeg drejer baghjulet 38 gange rundt så vil forhjulet have drejet 34 gange rundt = det hele vil hoppe og danse!

Er denne teori ikke korrekt?
Titel: Gearing spørgsmål
Indlæg af: Jens Flensborg efter 27. August 2014 kl: 13:05:03
for mig lyder det logisk

eneste usikkerhed er, om viscoen transporterer 1:1

viscoen kunne være skadet, måske er det viscoen der har mekanisk skade? ellers er der måske forkert gearkasse ...

hva kan du fortælle om viscoen?
Titel: Gearing spørgsmål
Indlæg af: Quaade efter 27. August 2014 kl: 13:48:02
Min visco erfaring er meget lig 0 end til nu. Desværre .
Titel: Gearing spørgsmål
Indlæg af: Jens Flensborg efter 27. August 2014 kl: 15:40:29
Hvem har skiftet gearkassen, hvem har kontrolleret arbejdsprocessen?

Der var i Berlin snak om, at man "derude i provinsen" glemte at hælde frisk gearkasseolie ind i en nyrenoveret syncro gearkasse, selvom denne vigtige detalje var blevet meddelt overfor kunde og værksted. Værkstedet monterede gearkasse uden ny olie og gearkassen blev derfor smadret i løbet af kort tid.
Titel: Gearing spørgsmål
Indlæg af: Quaade efter 27. August 2014 kl: 16:05:27
Jeg har købt gearkassen brugt af Jason og det er en rigtig mekaniker der har monteret den, og der er ny olie på den, men han har ikke arbejdet med t3 før....
Titel: Gearing spørgsmål
Indlæg af: 4X4 efter 27. August 2014 kl: 17:14:48
Mht. dine 10 cm. "slip", er det så ikke bare viscoen der har "skredet lidt". Den burde jo i teorien ikke tage forhjulene med rundt før den er blevet varm. Problemet er så hvis viscoen er skredet mere end de 10 cm., så er der noget galt med gearingen.
10 cm på 200 m svarer til 0,5 promille som svarer til 0,3 mm i diameter, hvis vi sætter dækket til at være 60 cm. Så nøjagtige tro jeg ikke engang at dækkene er fra fabrikken :P
Titel: Gearing spørgsmål
Indlæg af: Quaade efter 28. August 2014 kl: 11:50:59
Citat fra: "4X4" post=114367
Mht. dine 10 cm. "slip", er det så ikke bare viscoen der har "skredet lidt". Den burde jo i teorien ikke tage forhjulene med rundt før den er blevet varm. Problemet er så hvis viscoen er skredet mere end de 10 cm., så er der noget galt med gearingen.
10 cm på 200 m svarer til 0,5 promille som svarer til 0,3 mm i diameter, hvis vi sætter dækket til at være 60 cm. Så nøjagtige tro jeg ikke engang at dækkene er fra fabrikken :P


Nu ved jeg ikke så meget om vicoens virkemåde endnu og om hvordan jeg kontrolere den....!!

Jeg har meget svært ved at se hvad der skal være galt med gearringen når det er så lidt forskel.

I min teori, igen igen, så skal forhjulene vel også køre en "my" hurtigere end baghjulene, for at have bedre styring, og forhjulene vil vel altid køre lidt længere end baghjulene, når man for eksempel drejer i sving.

I må meget gerne rette mig hvis jeg er galt på den....
Titel: Gearing spørgsmål
Indlæg af: Hr mortensen efter 28. August 2014 kl: 12:05:38
Hvordan er den i på asfalt? Er der modstand i bilen når du kobler ud og lader bilen rulle.?
Jeg ville ikke tro at der er noget galt med gearingen for så havde gear eller fortøj sagt bang for længe siden.

Du kunne også tage kardanen af og så prøve og køre en tur.
Titel: Gearing spørgsmål
Indlæg af: Hr mortensen efter 29. August 2014 kl: 07:46:36
Der kommer en gammel 16" i morgen. Så kan jeg lige prøve og se om der også 10cm forskel i rullediameteren på den også.
Titel: Gearing spørgsmål
Indlæg af: Quaade efter 29. August 2014 kl: 10:21:59
Det lyder fint..
Det er jo lidt sjovt at sammenligne.
Titel: Gearing spørgsmål
Indlæg af: Quaade efter 05. September 2014 kl: 11:52:34
Lidt status.
Jeg køre uden kardan på lige nu. Der er olie på gearkassen.

Men
Fra gearkassen, eller deromkring kommer der en summen når gearkassen er i gear.
Hvad kan det så være!!!
Kan det være et leje i gearkassen eller?

Skal jeg beskrive summen, selv om det er svært, så lyder det ligesom når man før i tiden kunne høre når "motoren" gik i bilradioen!
Altså BZZZZZZZZZZZZZZZZZ.  ;)
Titel: Gearing spørgsmål
Indlæg af: Hr mortensen efter 05. September 2014 kl: 14:07:52
Når du kobler ud og bilen er i gear så står det meste af gearkassen stille og venter på og sætte i gang.
På min er det lige modsat. Den snakker når jeg har sluppet koblingen og er stille når jeg kobler til.