T3nettet og T3Klub Danmark forum

Køb og salg => Motordele => Emne startet af: flemse efter 14. September 2014 kl: 07:21:34

Titel: Syncro gerakasse AVS
Indlæg af: flemse efter 14. September 2014 kl: 07:21:34
Jeg søger en gearkasse til en syncro med koden AVS. Er der nogen der har sådan en på hylden?
Titel: Syncro gerakasse AVS
Indlæg af: kenny19821 efter 14. September 2014 kl: 11:24:56
Husk decoupler
Titel: Syncro gerakasse AVS
Indlæg af: flemse efter 14. September 2014 kl: 15:41:50
Kenny, send SMS eller ring med dine dumme komentar.

Jeg søger kun gearkasse, nogen der har en på hylden?
Titel: Syncro gerakasse AVS
Indlæg af: Jeppe Holm efter 14. September 2014 kl: 15:48:14
Jeg har en syncrogearkasse liggende. Jeg kan ikke huske koden på den i hovedet, men kan dog huske koden på det fordifferentiale, der hørte til (ALN fordifferentiale, som har udvekslingen 35/6).

Giv mig evt et kald på 28115863.

Jeppe
Titel: Syncro gerakasse AVS
Indlæg af: Rabundus efter 14. September 2014 kl: 20:45:02
Er det til en bensin eller diesel ??  Bare inden jeg begynder at kikke  ;)
Titel: Syncro gerakasse AVS
Indlæg af: flemse efter 14. September 2014 kl: 21:08:34
Diesel..
Titel: Syncro gerakasse AVS
Indlæg af: Jens Flensborg efter 15. September 2014 kl: 08:53:38
AVS = 5,83

AVN = 5,83 (frontdiff)

iflg. http://www.vw-bus-land.de/tips/t3getriebe.pdf
Titel: Syncro gerakasse AVS
Indlæg af: Jens Flensborg efter 15. September 2014 kl: 09:14:33
Lidt om gearkassekoderne og differentialer:

http://www.vw-bus-land.de/tips/t3getriebe.pdf

Det er altid klogt med lidt sikkerhed om de rigtige differentialer, såfremt man ikke kender til gearkassens forhistorie. I enkelte tilfælde har folk skiftet krone- og spidshjul ud med andre dimensioner uden at ændre bogstaverne på gearkassen ... be carefull ... og når man så kigger på krone- og spidshjul, så er "pitting" et negativt K.O. kriterium ...

Og så er der den typiske amatør, der ikke tjekker gearkassens olie. Er der spåner i olien? og kører man uden olie? eller monterer man en frisk renoveret gearkasse ud at fylde den med olie ...

Og det er altid godt med en magnetisk bundprop på gearkassen der samler på spåner ...

Ses
Jens
Titel: Syncro gerakasse AVS
Indlæg af: flemse efter 15. September 2014 kl: 10:13:57
Hej Jens

Ja har været inde og se på dit link fra et tidliger opslag, det er en dejlig tabel. :)
Titel: Syncro gerakasse AVS
Indlæg af: flemse efter 29. Oktober 2014 kl: 09:44:27
Jeg søger stadig, ingen der har noget på hylderne?
Titel: Syncro gerakasse AVS
Indlæg af: flemse efter 30. December 2014 kl: 09:43:45
Prøver endnu en gang, mangler stadig en AVS gearkasse til syncro diesel med spær. Jeg har ikke noget der kan renoveres, den mangler helt!
Titel: Syncro gerakasse AVS
Indlæg af: bmb efter 30. December 2014 kl: 12:30:24
Hvorfor lige den kode. Hvorfor ikke en anden?
Titel: Syncro gerakasse AVS
Indlæg af: Jens Flensborg efter 30. December 2014 kl: 15:01:30
Har selv en 5.83 til service hos Jörg fra IG16 grupppen. Fik idag meddelt, at han var nød til at sprænge hovedlejer på gearkassen, da den var presset 8 mm ud af skjoldet ... det lyder ikke godt og materialet er meget slidt ...

Overvejer enten større investering eller 5.43 drivlinje som alternativ løsning.

Dollarkursen stiger pga. olieeksporten fra USA. Det vil medføre, at krone- og spidshjul vil koste 300-400 mere (max worest case) i fremtiden, såfremt dollaren nærmer sig 1:1 overfor euroen.

Man kan nok ikke spare på det her område, vi taler om renoverde gearkasser til maks. 3.500 euro ...

Jens
Titel: Syncro gerakasse AVS
Indlæg af: flemse efter 31. December 2014 kl: 00:38:56
Citat fra: "bmb" post=117209
Hvorfor lige den kode. Hvorfor ikke en anden?


Er som jeg har forstået det afgørende at den passer til fordiff. Og skal helst være med spær også og så synes jeg faktisk kun der er AVS som den er født med. Desværre.
Titel: Syncro gerakasse AVS
Indlæg af: Jens Flensborg efter 31. December 2014 kl: 11:50:16
I kender nok denne link med de forskellige gearkassekoder  til syncroen ...

VW Bus Land Syncro Getriebe (http://www.vw-bus-land.de/tips/t3getriebe.pdf)

5.43 er normalt til diesel
5.83 er mere speciel til diesel, enkelte endda til 16er syncro
6.17 er mere til 16er syncro diesel

Frontdiff og bagerste gearkasse skal have samme diff, ellers går det galt. Der er forskellige muligheder til 5.83, dog er markedet støvsuget for 5.83 og 6.17 og erfaring viser, at mange brugte gearkasser kører på de sidste tænder, og så koster det ...

5.43 er det kommende alternativ og prisere stiger pga. dollarkursen ...

Jens