T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: tobias efter 02. December 2014 kl: 11:41:11

Titel: Ang konvertering til 1,9 TDI motor
Indlæg af: tobias efter 02. December 2014 kl: 11:41:11
Hejsa,
Jeg har lige købt mig en dobbeltkabine t3er (gammel millitærbil) Motoren er uden turbo, og har desuden taget en toppakning. Jeg overvejer konvertering til 1,9 tdi.
Jeg har læst her på forummet at AFN 110hk motoren er for momentstærk til gearkassen, men gælder det både for syncro gearkasserne og de 2wd gearkasser?
På forhånd tak
[attachment=18670]h3049806.jpg[/attachment]

Venlig hilsen Jakob
Titel: Ang konvertering til 1,9 TDI motor
Indlæg af: t3søren efter 02. December 2014 kl: 13:03:51
Fed bil og velkommen til dette forum :-)
Jeg ved kun hvad syncroen efter foreskrifterne kan holde til.
1,9 TDI med 90 hk = 200 nm det er lige det en syncro kan rumme - hvis du vælger er det op til din højre fod - altså undgå at spidsbelaste i lave omdreninger mv
Held og lykke med et godt projekt :-) :-)
Titel: Ang konvertering til 1,9 TDI motor
Indlæg af: tobias efter 02. December 2014 kl: 15:20:26
Mange tak. MIn er ikke en syncro, og spekulerede på om denne gearkasse er ligeså stærk/svag som syncro gearkassen.
Titel: Ang konvertering til 1,9 TDI motor
Indlæg af: Erik efter 02. December 2014 kl: 15:40:45
Du skal ikke regne med at de er stærkere til en 2WD. indmaden er nogenlunde ens... men når du kører 2wd er det stadig muligt at finde gearkasser til en fornuftig pris... så det ville ikke være det som skulle afskrække mig fra at lave sådan et fedt projekt... et gearkasse skift i ny og næ er jo ren hygge.. og klares på et par timer..

Fed bil.. Doka er bare praktisk...
Titel: Ang konvertering til 1,9 TDI motor
Indlæg af: Mary efter 02. December 2014 kl: 16:44:16
Selv en 90hk TDI er for stærk til gearkassen, ifølge foreskrifterne.
Men du kan snyde lidt på vægten med TDI motoren og så går det fint.

"Snyderiet" går ud på at tage bundtrækket ud af motoren, for det er især det, som dræber gearkasserne.
Ifølge rygters bureau skulle det være under 2.000rpm at problemerne opstår.
Så på den TDI motor at du installerer, skal du sætte en turbo på, som først tager fat ved 2.000rpm eller derover.

Desuden kan du forbedre smørringen i gearkassen med såkaldte Sydafrika plader.
Titel: Ang konvertering til 1,9 TDI motor
Indlæg af: Hinze efter 02. December 2014 kl: 16:53:07
Fed vogn,

Her er en mulighed link (http://www.brick-yard.co.uk/forum/audi-a4-passat-gear-box-install_topic71714_page1.html)
Titel: Ang konvertering til 1,9 TDI motor
Indlæg af: verner efter 02. December 2014 kl: 22:06:03
Citat fra: "Mary" post=116757
Selv en 90hk TDI er for stærk til gearkassen, ifølge foreskrifterne.
Men du kan snyde lidt på vægten med TDI motoren og så går det fint.

"Snyderiet" går ud på at tage bundtrækket ud af motoren, for det er især det, som dræber gearkasserne.
Ifølge rygters bureau skulle det være under 2.000rpm at problemerne opstår.
Så på den TDI motor at du installerer, skal du sætte en turbo på, som først tager fat ved 2.000rpm eller derover.

Desuden kan du forbedre smørringen i gearkassen med såkaldte Sydafrika plader.


det er bare ærgerligt at det jo lige netop er det jeg syntes er det fede ved at køre turbodiesel, altså det lækre bundtræk  :woohoo:
Titel: Ang konvertering til 1,9 TDI motor
Indlæg af: tobias efter 02. December 2014 kl: 22:43:53
Tak for de mange gode svar!
Verner - du har ret, og der er jo slet ikke plads til ydelrigere optimering før man saver den gearkasse helt over. Vil se hvad jeg kan finde på.
Hinze -  det er et rigtigt godt alternativ med den flance og dermed vende gearkassen om.

Jeg ville jo gerne lave 150hk i den på en tdi motor, men samtidig med en drivlinje der kan holde til det.
Titel: Ang konvertering til 1,9 TDI motor
Indlæg af: jason efter 02. December 2014 kl: 22:46:38
eller porsche 966 gearkasse ;)
Titel: Ang konvertering til 1,9 TDI motor
Indlæg af: Erik efter 03. December 2014 kl: 05:46:17
eller automat gear...
Titel: Ang konvertering til 1,9 TDI motor
Indlæg af: jankjerbye efter 03. December 2014 kl: 08:29:35
Eller Renault UN type gearkasse. Eller Audi 200 kasse med vendt diff. Eller en Subaru diesel løsning inkl. Subarugears gearkasse.

Det er kun økonomien der sætter grænsen.
Titel: Ang konvertering til 1,9 TDI motor
Indlæg af: mudpool efter 03. December 2014 kl: 08:47:08
Her er der nogle links til en fyr der har lavet et per forbedringer til den originale gearkasse

https://beta.groups.yahoo.com/neo/groups/Syncro/conversations/messages/33876

//Bent
Titel: Ang konvertering til 1,9 TDI motor
Indlæg af: tobias efter 03. December 2014 kl: 19:07:26
Mange tak for svarene, kan godt se der er rigtig mange løsninger.
For lige at hjælpe på forståelsen, hvad er motorkoden på hhv. sugediesel motoren jeg har, og den turboladede motor som modellen også fåes med? og er det korrekt at den turboladede model har 95hk?, hvor min har 70hk?
For så forstår jeg ikke hvorfor gearkassen ikke klarer en 90hk 1,9 TDI motor.

På forhånd tak og Vh
Titel: Ang konvertering til 1,9 TDI motor
Indlæg af: Erik efter 03. December 2014 kl: 19:37:22
suge... kode CS... næsten ingen hk...
turbo...kode JX (1,6) 69hk så vidt jeg husker..

Det er benzin motor kode MV der har i nærheden af 95 hk.. maks hk originalt er den store DJ benziner... med 112hk... har ikke drejningsmoment som en diesel...

Det er drejningsmomentet, som skader gearkassen... Hvis du sætter en turbo på fra en JX, så tager du noget af bundtrækket væk, og derved kan du spare lidt på gearkassen....
Titel: Ang konvertering til 1,9 TDI motor
Indlæg af: Erik efter 03. December 2014 kl: 19:39:36
Der er for øvrigt flere, som kører helt problemløst med 1,9 tdi... den store belastning opstår typisk, når der køres med fuld last eller tung trailer... hvilket langt de fleste T3ere aldrig udsættes for...
Titel: Ang konvertering til 1,9 TDI motor
Indlæg af: Jens Flensborg efter 03. December 2014 kl: 20:03:01
JX - ca. 138NM
AAZ - ca. 150 NM
1Z 1,9TDI - ca. 202 NM
AFN 1,9 TDI - ca. 232 NM

Gearkasserne er maks. begrænset til 178 NM. Ellers er der kun mulighed for South Africa parts med ekstra olieskjold og ekstra beslag til lejer inde i gearkassen. Oven i det lidt ekstra tandhjul heavy duty og krone og spidshjul fra GoWesty, så kommer man hurtigt op på over 4.000 euro til gearkassen.

Så sent som i går talte jeg med Jørg Schæfer - min tyske gearkasseven fra IG 16. Jeg fik oplyst, at de nye pinion (krone og spidshjul) er gearet til heavy duty belastning med V8 motorer ... man skal bare huske at optimere alle sliddele, lejer og skjold i gearkassen ...

De normale gearkasser er hurtigt død med en AFN, især når man trækker på lave omdrejninger. Det klarer de ikke uden optimering.

Alternativt kommer der Subaru i den, men de sluger benzin. En 2,2 Subaru benziner kan kommet op på 17 liter på 100 km, omregnet til ca. 6,5 km på literen ... og en 90 hk tdi med 202NM er måske den ideelle løsning med 8 liter på 100 km svarende til 12 km på literen  ... og mindre risiko uden AFN ...

Jeg kører selv JX i mine 3 busser, begge syncroer klarer 100kmh ... jeg nyder det ...
Titel: Ang konvertering til 1,9 TDI motor
Indlæg af: ronja6 efter 03. December 2014 kl: 22:05:50
Med 17 liter pr 100 km må tanken da være utæt  :whistle:
Titel: Ang konvertering til 1,9 TDI motor
Indlæg af: Rabundus efter 04. December 2014 kl: 12:00:13
Jeg undrer mig over de forskellige udsavn der bombastisk slår fast , begrænsninger på gearkasser  Der er ikke nævnt om dette er Syncro gearkasse eller 2WD gearkasse.

Der nævnes dele fra syd afrika kan gøre gearkasserne  stærkere for belastning, men igen er det udokumenteret og nævner igen ikke om det drejer sig om alle gearkasser Syncro/2wd ?

Jeg  har også hørt om de dygtige folk der findes både i Tyskland og England, der er istand til at udskifte dele og forbedre gearkasserne og jeg er jo bekendt med at  vores egen Holger ligeledes roder med stor dygtighed med gearkasser.

Men ifølge det jeg har kunnet finde ud af og læst er alle udskiftninger foretaget uden dokumentation for belastninger  både før en reparation  men så sandelig også efter.

Jens nævner nogle store tal for dette arbejde det være sig udbedring eller direkte forbedring. Det er her jeg finder det lidt naivt eller måske , mere lidt af et lotto spil, hvilken gevinst  den enkelte får for sine penge.

Når nu der  skal bruges så mange penge ( Jens nævner et beløb på over kr .30.000 ) finder jeg det p sin ret at man får dokumentation får  begrundelsen til reparationen og ligeledes dokumentation for holdbarheden  således at drivlinen er afstemt med den ydelse motoren er istand til at frembringe.

En eventuel garanti er jo udemærket. Men  hvor meget en sådan garanti har af værdi i den virkelige verden er vel så som så.
Dels er den i de fleste tilfælde afgivet af en privatperson uden lovformelig  virksomhed, og skulle der blive brug for garantien skal gearkassen afmonteres sendes over større afstande ventetid og derefter returnering og isætning,  igen med et usikkert resultat af en eventuel udbedring.

Mit indlæg er her er ment som en reminder på at det ville være rart med lidt  dokumentation for eventuelle bombastiske  indlæg, og vi  skal huske at  dette er en hobby når vi går igang med motorkonventeringer  af den ene eller anden slags.  Erfaringer for brug af den ene eller anden dygtige reparatør bør  er altid rigtig rigtig godt  men mindre interessant er det jo hvis vedkommende ikke udfører arbejdet for alle men kun for specielt udvalgte folk der er medlem af en sekt eller klub!

Mange hilsner

Rabundus
Titel: Ang konvertering til 1,9 TDI motor
Indlæg af: claus efter 04. December 2014 kl: 13:41:21
Fine overvejelse Rabundus. Har de selv samme, for mig selv.

Jeg vil aflægge http://www.bos.dk/ et besøg til næste år inden camperen skal på plader igen, og høre hvad de tænker om vores gearkasser og eventuelle forbedringer.
Jeg tænker selv i retning af oliekøler til gearkassen...

Min aldrende far har brugt dem mange gange, både med gamle gearkasser og nye Tiptronic gearkasser. De ved hvad der gør sig gældende og hvad tingene koster. Det er vores erfaring fra det virkelige liv.


Den tid den glæde.  :)
God jul og godt nytår!  :sick:


-claus
Titel: Ang konvertering til 1,9 TDI motor
Indlæg af: jankjerbye efter 04. December 2014 kl: 15:19:51
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?p=5488514
Titel: Ang konvertering til 1,9 TDI motor
Indlæg af: Erik efter 04. December 2014 kl: 15:51:44
Tjaeh... det er jo lidt religion det her...

min overvejelse er, at hvis man ikke regner det for noget at skifte en gearkasse i ny og næ, så er det løsningen for mig, at skifte til en anden brugt, når den gamle ikke kan mere...
Titel: Ang konvertering til 1,9 TDI motor
Indlæg af: tobias efter 04. December 2014 kl: 23:32:04
Jeg har aldrig været bange for at skrue, men tænker modsat altid i den "ideelle løsning" fremfor den billigste.
Mine overvejelser går i retning af en 90hk tdi ahu sammen med en vendt passat gearkasse.
Min ide var lidt at bruge den som carhauler til racerbilen når begge er færdige.
Viser det sig jeg ikke kan lave noget der er solidt nok til denne opgave vil bilen måske være ligeså charmerende med en JX'er?
Jeg går lige i tænkeboks.
Titel: Ang konvertering til 1,9 TDI motor
Indlæg af: jankjerbye efter 05. December 2014 kl: 09:48:31
Det rækker ikke ind i himlen... MEN min personlige kæphest (som jeg IKKE har tænkt mig at gøre noget ved så længe vægtafgiften på hvide plader er så vanvittig) er at en JX med intercooler som den originale Oettinger (og evt. ekstern termostatstyret oliekøler) Med NY køler, FRISK kølervæske, med dieselfyr for at minimere koldstarter og med en forståelse for motorens svagheder. Den BØR kunne køre minimum 250.000 km uden renovering. Lad den køre i lave omdrejninger 2 mins efter hård belastning for at fordele varmen/køle, skift olie ofte (7500 km), lad være med at presse motoren op ad bakke eller i modvind det laver bare varme og skaber ikke mere fremdrift.

MEN.. det ER altså ikke en 5 cylindret Mercedes støbejerns top/blok.. Det ER et kompromis og en ret lille motor til så stor en bil. Hvis man ikke ORKER at køre med omtanke.. så må man kigge efter en alternativ løsning med de omkostninger det medfører. :)

Jeg tøffer i mellemtiden gladeligt rundt i min bus med den luftkølede simple robuste Type4, kører 10 km/l og har 70 DIN hp @ 4200 rpm & 143 DIN N.m @ 2800 rpm... Det går lige.. så længe det ikke blæser og går ALT for meget op af bakke :D

SPEED KILLS - DRIVE A BUS AND LIVE FOREVER  ;)
Titel: Ang konvertering til 1,9 TDI motor
Indlæg af: Hinze efter 05. December 2014 kl: 16:39:06
Citat fra: "Hr Bæk" post=116790

Mine overvejelser går i retning af en 90hk tdi ahu sammen med en vendt passat gearkasse.


Lyder yderst fornuftigt, glæder mig til at følge med i arbejdet.
Titel: Ang konvertering til 1,9 TDI motor
Indlæg af: Jens Flensborg efter 05. December 2014 kl: 22:10:14
Tja ...
I finder fine detaljer med google, jeg har bare prøvet på en kort og knap oversættelse uden for at bruge meget tid til det.
Jeg lever her i en verden af gearkassesnak og ombygningsoplevelser, dette præger detaljetanken og pengepungen.
178 NM gælder for alle ... VW har skrevet en manuel om dette.
200 NM maks gearkasse nævnes omkring sydafrikadele med ekstra olieplader og metallejer i stedet for plastik.
GoWesty kann man også læse sig frem til.
Sandblæste tandhjul og brikwerks heavy duty kommer oven i.

Jeg nyder JX uden alt det fis ... og uden for meget tid til andet.
Go arbejdslyst - et Stammtischbesøg er en oplevelse med al den snak blandt 30-40 busfolk.
Det er for tidskrævende ... og jeg har et eller andet sted allerede nævnt detaljer.
Jens
Titel: Ang konvertering til 1,9 TDI motor
Indlæg af: tobias efter 06. December 2014 kl: 17:23:58
Jens Flensborg  - Hvilken kurs ligger en nogenlunde sund JX motor i? for ejg ville godtnok gerne have en turbodieseler i så der var en lille smule mere at gøre godt med end der er nu.
Titel: Ang konvertering til 1,9 TDI motor
Indlæg af: jankjerbye efter 06. December 2014 kl: 19:53:23
Ca 1000 EUR for en ombytter renoveret i Tyskland.
Titel: Ang konvertering til 1,9 TDI motor
Indlæg af: kh efter 06. December 2014 kl: 20:26:22
Ikke uden interesse følger jeg tråden, for : Hvad ender det med ?
De bilag vi har fået med da vi købte Gogge viser den første motor kørte 229000 km.
Vi fik bilen da ombytningsmotoren havde kørt 70000 og efter 53000 km. mere var det at den brækkede en ventil lige der hvor "halvmånerne" skal være, resultat : Et par hundrede kilo skrot.
Idag kører vi med jR-motor som findes i Golf 2 og Passat med langs liggende motor, hvor ALT det udvendige fra JX er flyttet over.
I min tråd "motorprojekt" har T3sen lagt et skema over alle anvendelige 1,6. l. motorer, fælles for dem er hydraulisk ventilløft, og der er flere forskellige turbomuligheder, hvilket der kan læses på Wikipedia, blot søg en af typerne, så kommer de alle,

På vores JR-motor er ikke så meget støj som JX, men trækkraften er den samme, (lige god, eller ringe, alt efter temperament) men vi kan jo ikke komme uden om den kendsgerning, som andre steder nævnt, at 70 hk. ikke er meget til at flytte et par tons.

For min kone og mig er det ikke et spørgsmål om et sek. mindre i acc. det er heller ikke afgørende med 5 km. mere eller mindre i topfart.
Gogge er vores eneste bil nu, og derfor betyder det noget at gearkasse (som jeg nok skal lade være med at kloge mig på) fungerer, og motoren er stabil og starter og flytter bilen når vi vil have det.

Håber disse betragtninger kan bruges i overvejelserne.

Mvh. Kurt.
Titel: Ang konvertering til 1,9 TDI motor
Indlæg af: Jens Flensborg efter 07. December 2014 kl: 09:29:21
Tornau Motoren sælger en nyrenoveret JX til ca. 1.400 euro, men så skal man selv samle de andre dele ... De ligger ved Luebeck ca. 150 km fra Flensborg og de har et godt ry:

JX Ebay Tornau Motor (http://www.ebay.de/itm/Motor-Austauschmotor-VW-T-2-T-3-1-6TD-JX-Teilmotor-/380380385311?pt=DE_Autoteile&hash=item589070101f)

En JX bliver handlet mellem 400 og 600 euro brugt og mest uden garanti ...

EN AAZ bliver handlet til mellem 500 og 700 euro og gerne med en mindre test ...

Her i Tarp er 1,9 sugedisel og Tdi 90 hk den normae hverdagskost. Jeg er hardliner med mine JXere. Normalt købr folk komplette biler med 1,9 Tdi 90hk for at slagte alle vgtige digitale dele til et projekt ...

Så er vi igen ved N M på diesel på de laveste omdrejninger i en syncro og 2WD, gearkasserne kan ikke klare den store spidsbelasting med en 90/110 hk Tdi på de lave omdrejninger .... så skal der skjold til hovedlejer og andet ind i gearkassens opbygning ...
Titel: Ang konvertering til 1,9 TDI motor
Indlæg af: Mary efter 07. December 2014 kl: 20:17:59
Det kan måske lyde lidt "lyseslukker" hvad Jens skriver.
Men det er altså sådan at tingene hænger sammen.
træerne vokser ikke ind i himlen.
Titel: Ang konvertering til 1,9 TDI motor
Indlæg af: Jens Flensborg efter 07. December 2014 kl: 21:40:51
Det er bare hul i hovedet med at smadre gearkasserne på række ... alt der Tdi halløj er også en af årsagerne til, at de "billege" diesel gearkasser ikke mere kan findes på markedet.

Jeg er med i ånden om at renovere gearkasserne inden de kommer ind i bussen, har selv lige sendt en 5.83 drivlinje til renovering, der kan hurtigt komme op til 1.500 euro ekstra udgifter, men så har jeg nok ro de næste mange år, såfremt jeg ikke lejer med for meget drejemoment NM og Tdi i projekte ...

Kender til folk der har smadret 4 gearkaaser på række, de bruger en masse penge ...

Og det med at købe ukendte gearkasser uden at kigge på krone og spidshjul er risiko ...

Jens
Titel: Ang konvertering til 1,9 TDI motor
Indlæg af: tobias efter 08. December 2014 kl: 11:58:06
Jeg tror jeg prøver med en 1,9 tdi 90hk. Kører ud og henter en passat på onsdag, og skræller det hele fra den. Denne bil er i forvejen ændret så meget så originaliteten vidst ikke er værd at spekulere på længere.
Jeg opretter en projekttråd inden længe, er allerede gået igang med at skille den og svejse de få rusthuller der er. Den for en hel larkering efterfølgende.
Titel: Ang konvertering til 1,9 TDI motor
Indlæg af: Mary efter 08. December 2014 kl: 12:31:59
Citat fra: "Hr Bæk" post=116845
Jeg tror jeg prøver med en 1,9 tdi 90hk. Kører ud og henter en passat på onsdag, og skræller det hele fra den. Denne bil er i forvejen ændret så meget så originaliteten vidst ikke er værd at spekulere på længere.
Jeg opretter en projekttråd inden længe, er allerede gået igang med at skille den og svejse de få rusthuller der er. Den for en hel larkering efterfølgende.


Det lyder fornuftigt.
Lav endelig også tricket med turboen for at fjerne bundtrækket. Det er ene og alene for at skåne din gearkasse ved de lave omdrejninger.
Titel: Ang konvertering til 1,9 TDI motor
Indlæg af: tobias efter 08. December 2014 kl: 13:26:18
Mary, regner med at tage passatgearkassen med i den tro at den er væsentlig stærkere. Det bliver lidt en ombygning men håber jeg for en lidt mere motorvejsvenlig bil ud af det.
Titel: Ang konvertering til 1,9 TDI motor
Indlæg af: tobias efter 08. December 2014 kl: 13:50:24
Mary, regner med at tage passatgearkassen med i den tro at den er væsentlig stærkere. Det bliver lidt en ombygning men håber jeg for en lidt mere motorvejsvenlig bil ud af det.
Titel: Ang konvertering til 1,9 TDI motor
Indlæg af: Mary efter 09. December 2014 kl: 17:20:03
En træls ting ved en TDI her i vinterkulden:

Den producerer slet ikke så meget overskudsvarme som en AAZ...
AAZ motoren kan sagtens holde hele kabinen varm, uanset hvor koldt det er udenfor.
TDI kan stort set kun lige producere varme nok til lidt fislunkent luft, hvis man vel at mærke holder hånden helt tæt hen til varmedyssen.

Så TDI er en kold fornøjelse om vinteren. Meget kold.