T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: kh efter 10. December 2014 kl: 20:44:58

Titel: Brændstofpumpe defekt
Indlæg af: kh efter 10. December 2014 kl: 20:44:58
Gogge kan ikke starte.
Har skiftet brændstoffilter, fyldt filtret op med diesel, startede stadig ikke, løsnede et dyserør, og der kom godt nok olie, strammede røret igen, fjernede låget til tandremmen og drejede svinghjul til mærket, og mærket på pumpens skive er korrekt udfor mærket på pladen, så blev det mørkt, og jeg fik ikke ventildækslet af, vil for en sikkerheds skyld lige se, at knasten står rigtigt, men jeg tror den er OK, det lyder ikke som om der mangles kompression, og der er ingen underlige lyde når starteren tørner motoren.

Hvad mere kan der gøres, for jeg er ret sikker på at pumpen ikke duer mere, men jeg kan jo have overset en detalje, og jo, hvis jeg hiver ledningen af magnetventilen og sætter den på igen (med tænding på) reagerer den også !

Så jeg mangler lige et godt råd, eller i værste fald : En anden pumpe.

Mvh. Kurt.
Titel: Brændstofpumpe defekt
Indlæg af: Fynboen efter 10. December 2014 kl: 21:13:10
Har oplevet på Den Røde, at det tog forholdsvis lang tid og lufte ud i brændstofsystemet, men den kom igang til sidst. Hvis bilen har kørt godt nok op til nu, så syntes jeg det lyder mærkeligt, hvis brændstofpumpen  pludselig skulle være defekt. Prøv evt. at trække den igang, for at få lidt mere end starterhastighed på motoren.

Hilsen Fynboen.
Titel: Brændstofpumpe defekt
Indlæg af: T3sen efter 11. December 2014 kl: 02:14:53
Hvad fik dig til at skifte brændstofpumpe?

Ville motoren starte før skiftet?

Tænder slet ingen cylindre en eneste gang under startforsøgene?

Er der strøm på gløderørene og virker de?
Titel: Brændstofpumpe defekt
Indlæg af: kh efter 11. December 2014 kl: 03:19:21
T3sen, jeg har ikke skiftet pumpe, kun filter.
Når jeg mistænker pumpen er det p.g.a. den har været med til 375000 km.
Når jeg kommer hjem fra arbejde vil jeg som nævnt løfte ventildækslet og derefter tage gløderørene, det e jo pludselig blevet mere koldt.

Tak for svarene.

Mvh. Kurt.
Titel: Brændstofpumpe defekt
Indlæg af: T3sen efter 11. December 2014 kl: 12:02:49
Jeg mente selvfølgelig også dieselfilter, pumpe var en skrivefejl.

Så vidt jeg er orienteret, så er 375.000  ikke noget særligt for de pumper,
de har utrolig god holdbarhed.

Jeg ville tjekke gløderør før jeg kiggede under ventildæksel.
Der burde ikke være noget at se derunder.

Jeg tror startproblem skyldes defekte gløderør.
Titel: Brændstofpumpe defekt
Indlæg af: Hawaiibussen efter 11. December 2014 kl: 13:17:37
Prøv hvis det er muligt at trække den igang, den kan hjælpe på luftproblemerne og hvis den så ryger hvidt dieselrøg i starten, er det gløderørne........

Det er lette at teste! Hvis det er KUN er gløderør vil den ryge hvidt/grå ved at start på starteren og den vil til sidste hoppe igang (afhængig af batteriet :) )
Titel: Brændstofpumpe defekt
Indlæg af: Jarl efter 13. December 2014 kl: 10:28:58
Det der med at løsne dyserør for at udlufte er altså meget langsommeligt. Tænk lidt over, at den mængde luft, der kommer ud pr pumpeomdrejning svarer til mængden af indsprøjtet diesel i den pågældende dyse.
Alternativt vil jeg anbefale at åbne banjobøsningen ved returløbet på pumpen. Med den åben er der to effektive strategier: 1) enten har du hysterisk ren dieselolie i et eller andet, så du kan hælde pumpen fuld ovenfra, 2) eller også har du noget, der kan suge vakuum (plejer at bruge en bremseudlufter), så der bliver suget gennem det ordinære system. På den måde fyldes pumpens lavtryksside, og når den er fuld skal den nok få diesel frem i højtryksdelen.

Hvis vi skal teoretisere lidt over, hvad der er galt lige nu, så tilslutter jeg mig koret, der siger "glem pumpen". Hvis den har kørt fint indtil nu, ikke drypper og aldrig har kørt på brugt fritureolie, så bliver den formentlig ældre end både den nuværende og de ti næste motorer, den kommer til at betjene. - Bevares, der kan gå en pakning og en simmerring her og der, men det ville vise sig som drypperi.

I stedet tror jeg på luftlækage et eller andet sted. Med "gammeldags" fordelerpumper forholder det sig sådan, at kan den suge luft et sted i systemet, så gør den det. Derfor: Er alle tilslutninger ved det nye filter hermetisk tætte? Glemte du at spænde aftapningen i bunden af filteret? Har du et af de ulykkelige filtre med termostatisk returløb på toppen? Hvis ja, så er den lille gummipakning inden i notorisk utæt. Har du skruefilter? Er det spændt tæt til, og er luftskruen på konsollen tæt? Hvad egentlig med slangerne omkring filteret? Gamle og sprøde? Ordentlige rundtrækkende spændebånd eller det nærmeste fra en gammel haveslange? Du kan tjekke det med en hjælper, hvis du tager slangen af tanken (passagersiden) og tager slangen af ved dieselpumpen. Med et lille let lufttryk fra en kompressor ind i systemet kan du nu høre alle de hemmelige lækager.

Du må gerne få en pumpe af mig, hvis det mod forventning viser sig, at din er defekt. Dem, jeg har liggende, skal med garanti pakkes om - det skal alle de andre, du kan finde også - det er kun et spørgsmål om, om de er utætte nu, eller om de bliver det i starten af januar.
Titel: Brændstofpumpe defekt
Indlæg af: kh efter 13. December 2014 kl: 19:22:47
Det vil med andre ord sige, at en brændstofpumpe har det ligesom en turbo, hvis den ligger på hylden en tid er der en stor chance for at den ikke duer når den igen skal bruges.
Så stiller jeg spørgsmålet : Hvor mange km. har I andre brugere erfaret de pumper kan holde til ?
For med de km. vores har kørt var det jeg tænkte : Nu går det nok ikke længere !
Jeg har set, bl. a. Mercedes stempelpumper som ikke holdt til 200000 km.

Men den kører igen, efter en ny kobberskive ved røret fra filtret, og nu er der  ikke mere luftbobler i mellem de to ting.

Og Jer med gløderørene, tak for tippet, jeg kom jo til at tænke på, at jeg ikke længe havde set loftlampen blive synligt svagere når der kom tænding på, så, af med rørene, tre af dem duede ikke.

Jeg er før blevet overrasket af skiftet fra mildt vejr med start uden problemer til pludselig kølig vejr, og så starter  de ikke, men det var ikke lige det der lå i baghovedet på mig.

Men det er jo menneskeligt at fejle, som pindsvinet sagde da den krøb på klædebørsten

Tak til alle og mvh. Kurt.
Titel: Brændstofpumpe defekt
Indlæg af: Rollenlager efter 14. December 2014 kl: 06:08:26
Havde et kabel på hver rør som så blev samlet i en blok........
meget nemmere at tjekke rørene enkeltvis på den måde
for den med at måle ampere på alle rør samtidigt kan give
nogle mærkelige resultater, da rør ret hurtigt ændrer Ohmsk
modstand,  når man sætter strøm på og de varmes op.

Mvh

Leif
Titel: Brændstofpumpe defekt
Indlæg af: kh efter 14. December 2014 kl: 11:58:46
Leif, jeg har set et eller andet sted et billede med kabel til hvert rør og, så vidt jeg husker, samlet to og to, og jeg har tit tænkt på noget lignende, som sidegevindst må det være nemmere at få de to bag brændstofpumpen på plads med møtrikken på, for så skal de bare strammes til når rørene er på plads.

Mvh. Kurt.
Titel: Brændstofpumpe defekt
Indlæg af: T3sen efter 14. December 2014 kl: 12:17:25
en lang tråd om det her:
http://www.vwdieselparts.com/forum/viewtopic.php?f=8&t=5293

http://vincewaldon.com/index.php?option=com_content&task=view&id=41&Itemid=28

http://vincewaldon.com/index.php?option=com_content&task=view&id=30&Itemid=28
Titel: Brændstofpumpe defekt
Indlæg af: kh efter 14. December 2014 kl: 12:34:33
T3sen, mange tak.

Meget stof at komme igennem, og ideer at tænke over.

Mvh. Kurt.
Titel: Brændstofpumpe defekt
Indlæg af: Rollenlager efter 16. December 2014 kl: 08:24:43
Hej  KH,

Ja man bliver efterhånden træt af at stå og pille i timevis med  den der kobberbro
der forbinder gløderørene.  Der skal en god håndfuld 5 mm. møtrikker til, hvis man har
kolde fingre i hvert fald, og helt umuligt at gætte hvilket rør der så er stået af,
før man har afmonteret broen der nede.  Husk at bruge 6 til 10 kvadrat kobber ledning
for at undgå at rørenes ydelse falder,  for så bliver det hele en rigtig dårlig ide.  
Hvis du er til elektronik, er det ret enkelt at strikke en lille box med en CMOS 4002
sammen, der holder øje med alle fire rør, og viser med et par dioder fremme om man er
i farezonen den komende uge (smiler)

Mvh.

Leif
Titel: Brændstofpumpe defekt
Indlæg af: kh efter 16. December 2014 kl: 12:31:25
Leif, tak for tippet.
Elektronik er ikke min stærke side, det må jeg lære lidt om,
Sålænge det drejer sig om alm. ting, som f.eks. en lygte som skal have strøm ud og stel, klarer jeg mig.

Mvh. Kurt.
Titel: Brændstofpumpe defekt
Indlæg af: kh efter 12. Januar 2015 kl: 09:14:17
Tager lige dette op igen, bilen kører ganske som den plejer og uden startvrøvl, så tak for ideerne.
Men, der var ikke nogen der nævnte erfaringer med pumpens levetid, derfor spørgsmålet :
Er det urealistisk at forvente 500000 km. ?

Mvh. Kurt.
Titel: Brændstofpumpe defekt
Indlæg af: Jønne Ukendt efter 12. Januar 2015 kl: 13:28:35
Nej det er det ikke.

 Mvh Jønne Ukendt
Titel: Brændstofpumpe defekt
Indlæg af: Jarl efter 16. Januar 2015 kl: 18:52:43
Hvis mani øvrigt er ordentlig ved sin pumpe og kører på ren dieselolie, så er de indre dele tæt på evige. De typiske slitage steder på en VE-pumpe er den forreste lejebøsning - den bøsning, den indgående aksel løber i samt den bøsning selve regulatorakslen sidder i. Begge dele kan skiftes.
Bøsningen til den forreste aksel har ofte lidt slør, uden det betyder noget - det vigtige er, at takthjulet ikke er vinklet så meget, så tandremmen trækker udad på hjulet, for så slides den alt for hurtigt. Alt for mange pumper bliver slidt i denne bøsning, fordi neurotikere ikke kan få tandremmen stram nok. Det æder både den omtalte bøsning om mellemaksellejerne, så vær meget omhyggelig ved tandremstilspænding.
Ellers er den mest almindelige fejl, at pumperne er utætte, og i virkeligheden er det ikke raketvidenskab at pakke sådan en om. Kun den store O-ring mellem høj- og lavtryksdelen kræver lidt finesse - den besværlige måde er beskrevet her: http://www.uwereimann.de/poel/esp-hd.htm men hvis man ikke orker at skille pumpen ad, så kan den faktisk også skiftes blot ved at trække højtryksdelen lidt ud, når pumpestemplet står i top. Indlader man sig på det, så skal man lige vide, hvad man har med at gøre eller spørge her - man kan faktisk gøre det, mens pumpen sidder i bilen.
Til gengæld er det ikke muligt at skifte pakningerne ved koldstarteren med monteret pumpe, så hvis man er grundigt anlagt, bør man - når man eksempelvis alligevel er i gang med et tandremsskifte - skifte alle pakninger og simmeringe i pumpen - så har man nemlig fred i mange år.
Jeg forholder mig noget kritisk overfor øvelsen med at erstatte en brugt pumpe med en anden ved utæthed, for alle VE-pumperne til T3 har årtier på bagen, og der er altså grænser for, hvor længe gummipakninger og simmeringe lever i et varmt miljø omgivet af diesel.
Men altså: Selve grundstrukturen i pumpen er tæt på uopslidelig - en pumpe overlever mange motorblokke, hvis den altid arbejder med ren diesel.
Titel: Brændstofpumpe defekt
Indlæg af: kh efter 17. Januar 2015 kl: 20:52:44
Tak Jarl, for denne orientering.
Egentlig forbløffende længe de pumper kører, jeg husker de gamle stempelpumper (Simms og Bosch) monteret på hhv. Mercedes og Ford, hvis de ikke fik skiftet olie sammen med skift på motoren var levetiden begrænset.

Som jeg tolker Jarls forklaring skal den engang pakkes om hvis der ikke er slid i den omtalte bøsning, og så kører vi bare videre.

Rart at vide.

Mvh. Kurt.