T3nettet og T3Klub Danmark forum
Off topic => Generelt => Emne startet af: brian efter 04. Marts 2015 kl: 11:13:25
-
Som vi ved, så er det relativ let at skifte en forrude på en T3.
På nyere biler, f.eks. T4, Golf3 etc. er ruderne limede på.
Så er det muligt at skifte en limet rude selv?
Jeg er klar over at ALT er muligt hvis man har det rigtige værktøj,
men jeg tænker her uden særlig meget specialværktøj.
Kan man f.eks. tage forruden fra en T4 og sætte på en anden T4,
uden brug af ret meget andet end en tube rudelim?
-
I princippet kan man godt. Der er dog høj risiko for at du laver en revne i den rude der skal tages ud. Det er virkelig svært ikke at ødelægge den gamle.
En rude-amnd fra Car-Glass prøvede på en jeg huggede op, og den fik en lille flænge i det ene hjørne.
mvh
-claus
-
Som fagmand ja hvis ikke ruden revner tilen t4 skal du næsten altid også bruge en rudeliste da den fordet meste går til ved demontage
Som prøverlige selv gør-det-selv selv mand BRIAN nej ladvære
-
Det er da en forfærdelig masse T4 snak på T3 nettet.
-
Tak for svarene.
I princippet kan man godt. Der er dog høj risiko for at du laver en revne i den rude der skal tages ud. Det er virkelig svært ikke at ødelægge den gamle.
En rude-mand fra Car-Glass prøvede på en jeg huggede op, og den fik en lille flænge i det ene hjørne.
Ja, ok, så lidt som jeg havde frygtet. :-(
Som fagmand ja hvis ikke ruden revner til en t4 skal du næsten altid også bruge en rudeliste da den fordet meste går til ved demontage
Som prøver lige selv gør-det-selv selv mand BRIAN nej ladvære
Ok, ja jeg kan se at Thansen har en rudeliste til 400 kr, og der er også limsæt til forruder.
Men det næsten umulige er altså at tage en rude ud,
når den først er limet på, kan jeg forstå.
Det er da en forfærdelig masse T4 snak på T3 nettet.
Jo, men lidt T4 snak er vel bedre end slet ingen snak.
Jeg har ikke en T4. Jeg står heller ikke og vil købe en.
Det er helt generelle overvejelser.
Jeg går og rydder op, og så tænker jeg lidt over hvad jeg skulle
gøre hvis jeg mistede min T3. Jeg er ret afhængig af at have en varevogn.
Udbudet af T3'ere forsvindende. T4'ere er der nok mere end 100 til salg af i DK.
Jeg synes også en passat er en interessant bil, og så en på Biltemas p-plads
den anden dag, men bemærkede at forruden var limet i.
Svarene i den her tråd gør at jeg ikke skaffer mig en, jeg vil selv kunne
skifte en forrude uden en masse ballade. Det er vigtig for mig at være selvhjulpen.
Har kun haft Golf1, Golf2, og T3. og de er lidt det samme.
-
Har prøvet at skære et par ruder ud med en streng til osteskærer, og en klaverstreng, og klaverstrengen var jeg blevet anbefalet at bruge, men jeg havde jo ikke lige et klaver !
Ruderne tog ikke skade, men, selv sætte en i vil jeg ikke gøre.
Selv en faglært kan være uheldig, og vi har været udsat for at være nødt til at reklamere engang, resultat : Ud med ruden, rengøre og i igen !
Mvh. Kurt.
-
Har prøvet at skære et par ruder ud med en streng til osteskærer, og en klaverstreng, og klaverstrengen var jeg blevet anbefalet at bruge, men jeg havde jo ikke lige et klaver !
Ruderne tog ikke skade, men, selv sætte en i vil jeg ikke gøre.
Selv en faglært kan være uheldig, og vi har været udsat for at være nødt til at reklamere engang, resultat : Ud med ruden, rengøre og i igen !
Måske skal man ikke lade sig afskrække.
I stedet for klaverstrenge og osteskær, ville jeg nok forsøge med gipstråd
(https://billedekunst.files.wordpress.com/2014/03/20131106_164420a.jpg)
Grunden til at der nu måske kun bruges limede ruder
er det pga. airbag? men hvorfor mon.
Systemet med gummiliste er jo ellers glimrende.
Det er jo også fantastisk at de gummilister
fra golf2 og T3 som har stået i ude i 30 år
er næsten som nye.
-
Da man begyndte med limede forruder fik vi lærlinge 2 forklaringer, aerodynamikken og en stivere karosse. Dvs. ruden blev derfra et medbærende element og derfor måtte bilerne ikke køre fra værkstedet før rudelimen var hærdet nok. Det var midt i firserne, Kadett E for mit vedkommende, men mener Ford Sierra var før ude med limede ruder.
-
Det er korrekt: En limet rude er en del af den bærende konstruktion og er fy-fy for amatører :woohoo:
(Ikke så alvorligt ment)
Men man skal dog holde sig for øje, at der er en grund til hvorfor ruden skal monteres omhyggeligt og hærde ordentligt. Du ville med garanti blive overrasket, hvis du lavede en kraftig opbremsning og ruden forlod rammen?
Det er faktisk set, ligesom revnede ruder som følge af forkert montering etc. Så det ville jeg overlade til fagmanden.
I dag kommer de sågar ud og skifter ruden on location, så kan det næsten ikke blive lettere.
Fik det gjort for en kammerat på en Transit. Det gik godt nok snildt: Jeg havde demonteret viskere og plast inden han kom. På under fem minutter havde han fjernet den gamle rude, og efter ti minutter var der afrenset og klar til ny rude.
En lille halv time tog det, hvorefter bilen skulle stå en times tid i solen inden den måtte køre.
-
Da man begyndte med limede forruder fik vi lærlinge 2 forklaringer, aerodynamikken og en stivere karosse. Dvs. ruden blev derfra et medbærende element og derfor måtte bilerne ikke køre fra værkstedet før rudelimen var hærdet nok. Det var midt i firserne, Kadett E for mit vedkommende, men mener Ford Sierra var før ude med limede ruder.
Ja sierra skulle stå i værkstedet natten over og måtte for himmels skyld ikke hænge på liften imens hærdningen stod på... (Forkert vrid i karosseri). Husker det tydeligt... :-)
-
Indrøm det nu... Sierra var en lortebil...
-
Indrøm det nu... Sierra var en lortebil...
Jeg var sgu glad for min :P 2,0i DOCH med baghjulstræk... :lol:
-
Nix, Erik. Sierra var Taunusens afløser og ret så anderledes i udseendet da den så dagens lys.
Motorerne var velkendte ligesom gearkasserne. Kun baghjulsophænget var noget anderledes end forgængeren:
Uafhængigt ligesom storebror Granada. Det krævede lige lidt tilvænning i Granada i altfald.
Jeg har aldrig haft Sierra, men tre Granada er det blevet til. Jeg kan godt savne min 2,6 liters med automatgear - men ikke dens ubændige tørst. Men sikke et bundtræk ....
-
Hørt Erik lorte bil
Og det eneste en taunus duede til var håndbremse vendinger hvi den ellers kunne op i fart
-
Indrøm det nu... Sierra var en lortebil...
Jeg havde en 1,6 3-dørs Laser - med el-ruder...!!
Generelt en sidevindsfølsom balje, men underholdende i snevejr... ;-)
-
Mads: Har du aldrig prøvet en Taunus med motor i? :lol: :woohoo:
Har haft et par stykker af dem og 2 literen i V6 kunne da med lethed have udløst et par klip, hvis man havde en tung højrefod. :P
Meen ... Nu er jeg jo et pænt menneske, der KUN kører som loven foreskriver, så det er naturligvis en tænkt situation.
:sick: :silly: :silly: :woohoo: