T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: lassekjensen efter 25. Juli 2015 kl: 11:47:31

Titel: Slidt turbo ???
Indlæg af: lassekjensen efter 25. Juli 2015 kl: 11:47:31
Hej alle.
Nu har t3'eren kørt længe uden problemer, men den har dog lugtet lidt af brændt olie de første 5-10 min efter kold start i en lang periode, men jeg har aldrig helt kunne konstatere nøjagtigt hvorfra lugten kom. Dog har jeg haft mistænkt turboen da den ikke trækker særlig godt. Igår var lugten værre og jeg kunne se et blåt slør vi efterlod os bagude. Jeg kunne konstatere at der for hvert 5. sekund dryppede en dråbe olie ned på vejen ved tomgang fra omkring hvor turboen sidder. Hvad kan det tyde på? Jeg kører 1,6 turbo diesel.
Hilsen Lasse jensen
Titel: Slidt turbo ???
Indlæg af: Bussemand efter 25. Juli 2015 kl: 14:26:10
Ny turbo lyder det til :(  :(  :(  :(  :(  :(
Titel: Slidt turbo ???
Indlæg af: lassekjensen efter 25. Juli 2015 kl: 16:27:14
Jeg har forberedt mig på det :dry: jeg kan bare ikke finde en turbo hos VW shoppen....
Titel: Slidt turbo ???
Indlæg af: Erik efter 25. Juli 2015 kl: 16:47:00
hvis du er lidt fingerfærdig, kan jeg anbefale denne: http://www.ebay.com/itm/Turbolader-Rumpfgruppe-KKK-K14-CHRA-inkl-Olfilter-VW-BUS-T3-1-6-JX-84-91-Motor-/370685113884?pt=LH_DefaultDomain_77&hash=item564e8df61c

kræver bare at du tager nogle stumper fra din gamle turbo... held og lykke
Titel: Slidt turbo ???
Indlæg af: lassekjensen efter 25. Juli 2015 kl: 17:45:58
Uh, jeg ville elske at lave den selv, og kunne sikkert godt,men tiden har jeg ikke.
Titel: Slidt turbo ???
Indlæg af: Rabundus efter 25. Juli 2015 kl: 19:49:21
Jeg har en fin turbo brugt der er ok  og ellers kan jeg lave øvelsen for dig med at udskifte midten, men har du en der kan skifte turboen eller vil du gøre det selv ??

Rabundus
Titel: Slidt turbo ???
Indlæg af: lassekjensen efter 25. Juli 2015 kl: 20:58:20
Er det ikke svært at skifte den selv? Jeg er vant til at køre ned til min lokale mekaniker. Hvad skal den du har koste?
Titel: Slidt turbo ???
Indlæg af: Rabundus efter 25. Juli 2015 kl: 22:10:54
Hvis du skal have mekaniker til at lave det kan det ikke svarer sig at sætte en brugt på, arbejdslønnen knækkede bolte O.s.v.

Det billigste er trickset som Erik skriver og det fungere super men en helt ny kan købes på Ebay eller f.eks. Bernd Jäeger  der sælger den til omkring 440 Eur. + fragt ca kr 4000.-

mange hilsner
Rabundus
Titel: Slidt turbo ???
Indlæg af: lassekjensen efter 26. Juli 2015 kl: 19:57:57
Hey folks. Tak for hjælpen. Jeg vil prøve at købe en ny turbo og selv skifte den. Er der nogen der har en god fremgangsmåde, tips og tricks??
Titel: Slidt turbo ???
Indlæg af: lassekjensen efter 03. August 2015 kl: 21:25:15
For lige at samle op... Så vil jeg prøve at montere den ny turbo selv.
Er der én der kan fortælle om det er et projekt for en tømrer der kun har rodet meget lidt med bilen selv? Mht værktøj har jeg kun lige et topnøglesæt og et par fastnøgler, men lysten er der B)
Titel: Slidt turbo ???
Indlæg af: Jens Flensborg efter 04. August 2015 kl: 14:09:57
Jeg har lige skiftet turbo sidste lørdag ...

Husk at få fat i 4 nye bolte til montering af den nye turbo på udstødningsmaningfolden. Disse 4 skruebolte (på tysk kaldes den 12er Vielzahn) knækker meget gerne ved demontering, så derfor skal man være godt klædt på med 4 nye hhv. fine skruebolte. de har 2 + 2 forskellige længder, det ene sæt (2) på ca. 5 cm og det andet sæt (2) på ca. 7 cm ... de 4 bolte koster omtrent 35 euro ... de er lidt specielle!!! Disse skruebolte monteres oppe fra motorrummet hen mod venstre hjørne med ca. 50 cm forlængelse på armen ...

Til udstødningen skal der også gerne sidde 4 nye bolte på turboen.

Og husk en ny pakning mellem turbo og pottens "Hosenrohr" ... man kan (skal) også fikse en pakning mellem turbo og manifold, jeg havde ingen liggende, så derfor fik den smørt tynd kobberpaste der.

- slå minus fra batteriet
- få bussen 20-30 cm op i enden eller på en lift
- tøm bundkar for olie
- løs potten i enden
- løs udstødningen fra turbo til potten (her knækkes gerne bolte på turboen hen mod udstødningsrøret)
- løs olierør gående til turbo der kommer oppe fra oliefiltret - 17er nøgle
- løs returrøret der går under turboen direkte til bundkar - 22er nøgle
- løs turboen fra dens ekstra beslagstand (2 x 17er) der er fikset hen mod motoren

hiv turboen ud  ...

Monter ny turbo med pakning og friske bolte. monter alle rør retur og fyld olie på.

Du må kun køre motoren i tomgear de første 5 minutter efter montering, da den først skal pumpe olie ind i turboens oliekøle/smøre system.

Skulle der i starten opstå blå røgskyer, er det ofte gammel olie der brænder ned. Især WD40 kan kaste gigantiske røgskyer.

---

Lørdag brugte jeg hele dagen med flere pauser. Alle bolte knækkede på den monterede turbo og jeg var nød til at fjerne en knækket bolt på min reserveturbo fra hylden. Det kunne jeg klare med CO2 svejseværket, i det jeg svejsede en møtrik på den knækkede bolt. Det to mig 3 omgange med denne måde, til sidst fik jeg bolten ud ...

Og husk det rigtige værktøj. Den nævnte 12er Vielzahn skal også gerne være sådan en, der bruges mange kræfter det sted på manifold/turbo og de knækker ofte ved demontering.

Jens
Titel: Slidt turbo ???
Indlæg af: lassekjensen efter 05. August 2015 kl: 21:39:48
Hej Jens.
Tak for den nøje beskrivelse af arbejdet. De fire skruebolte, Vielzahn, hvor købes de? Og med hensyn til div. pakninger, dem må jeg skaffe evt ved Vw- shoppen...

Jeg Har sikkert flere spørgsmål når jeg har fået begyndt på projektet.
Starter så småt i morgen torsdag, og har ingen stress da bilen ikke skal ud og køre foreløbigt.

Lasse
Titel: Slidt turbo ???
Indlæg af: brian efter 05. August 2015 kl: 23:11:35
12-kant top fås hos Biltema f.eks. det er 12 mm der skal bruges til de 4 bolte der holder turboen fast til manifold.
http://www.biltema.dk/da/Vaerktoj/Handvarktoj/Topnogler-og-Trakvarktoj/Toppe-adapter-og-forlanger/Toppe-Multi-12-2000019863/

De kan nu godt skrues af uden at knække. De er meget stærke, og af et materiale der ikke korroderer nævneværdigt i varmen fra udstødningen.

En metode til at få dem af uden at knække, er varme og slag med en hammer.
Ingen rustløsne-olie af nogen art, det gør mere skade end gavn.

Beslut dig for at de IKKE må knække.
Titel: Slidt turbo ???
Indlæg af: buddha_uffe efter 06. August 2015 kl: 08:20:30
Ellers er boltene her:

http://www.vw-shoppen.dk/product_info.php?cPath=21_106_81&products_id=285

http://www.vw-shoppen.dk/product_info.php?cPath=21_106_81&products_id=284
Titel: Slidt turbo ???
Indlæg af: hjulmand efter 06. August 2015 kl: 08:26:35
Hej,

jeg står foran samme operation, så jeg følger interesseret med. Et spørgsmål om boltene: Hvis det lykkes at få dem af, uden de knækker, kan de så genbruges, eller skal de skiftes alligevel, lidt á la strækbolte?
Titel: Slidt turbo ???
Indlæg af: Jens Flensborg efter 06. August 2015 kl: 10:34:02
Her kommer et billede fra min Syncro donormotor. Man kan se en brækket bolt på gulvet og to der overlevede (ikke ryddet op endnu) og jeg har været meget forsigtigt da jeg gik igang. Boltene skal gerne være i en styrke på 12,9 og om biltemas kvalitet lever op til standarden hos VW, den tror jeg ikke på, det må enhver selv overveje.

De fire bolte til udstødningsmanifolden kan købes på ebay til mellem 40-70 euro, og så taler vi om original kvalitet.

Jeg vedlægger en link:
VW Bus T2 T3   1.6 TD   09/84-07/92
Motorkennbuchstabe   JX   
Vergleichsnummern   068 145 800 B   068 145 800 C
Einbauort   Turbolader / Krümmer   
Eigenschaften   hitzebeständig / hochfest   
Besonderheit   Original Qualität   
Lieferumfang   4 Turbolader-Schrauben

4 bolte til JX turbo - ebaylink (http://www.ebay.de/itm/VW-Bus-T2-T3-Turboladerschrauben-1-6-TD-JX-4-Stuck-Turbodiesel-Schrauben-Krummer-/141724896293?hash=item20ff764c25)

Et kraftigt slag med en hammer op på boltens top er en go ide. Problemet er bare, at boltene sidder oppefra og ind i motorrummet langt inde nedenunder på venstre hjørne om bag luftfiltret.

I finder ud af det.

Jeg fandt reservebolte i min skrammelkasse og de blev renset med WD40 og børsten. Efterfølgende monteres turboen med disse bolte på min syncro camper. Og jeg var lørdag aften ligeglad med ingeniørskunsten klogskab omkring emnet, jeg ville blive færdig. Kobberpaste og passende NM løste mit problem, turboen kører fint nu.

Jens


[attachment=20200]Turbo_bolte_manifold.jpg[/attachment]
Titel: Slidt turbo ???
Indlæg af: Hawaiibussen efter 06. August 2015 kl: 10:37:36
Ro på! Man behøver ikke at skifte boltene, de er ret hårdfør, men man kan være uheldig at knækker hvis en tidligere mekaniker har syko strammet dem, som de ikke skal, jeg kan ikke på stående fod huske hvilket NM de skal ha. Jeg har haft mine af 5 gange og den første gang jeg gjorde det skete der ingen ting, selv om de sad rigtig godt fast :)

Men på den anden side er det jo også irriterende at vente på at boltene kommer hjem fra internet shoppen, meeen så kan man tage en nødløsning og bruge en anden slags 10mm bolt til ens nye kommer hjem, det har jeg praktiseret sammen med den goe Casper :)
Jeg har aldrig hørt om at man har knækket alle 4 bolte :)
Titel: Slidt turbo ???
Indlæg af: Jens Flensborg efter 06. August 2015 kl: 15:29:27
Jeg knækkede alle fire på den grønnes slaugtherbus motor, det er en eks kæreste fra Pladegården som jeg fik af Hasse og som blev slagtet. JXeren har været igennem en kompletrenovering de seneste måneder. ESP fraskilt og renset, strækbolt 12,9 monteret, ny tandrem, nye dysser, ny forglødningsrør, ventiler justeret, manglende dele og o-ringe monteret, manglende arm til turbo und so weiter.  Kan da godt være, at det var bolte fra BILTEMA der sad i denne slaugter JX ... nu hvor vi snakker om det, jeg synes de var lidt for hurtig med at dreje hhv. knækee over sammenlignet med boltene fra min tyske slaugthermotor. På den anden side var jeg bedøvende ligeglad med de gamle bolte, jeg havde jo reserve. Så ikke noget pussihysteri da jeg var igang ... lortet skulle bare ud

Det er normalt at boltene knækker, tysk snak i tyske kredse ...

Nu har den grønne syncro jo været i bad i saltvand pga. en længere badeudflugt med syncroer, så den havde det i forvejen svært med pusten ...

Efter flere måneders fumleri kører min JX Syncro Camper nu fint med nyrenoveret motor, den er lidt på lave omdrejninger endnu pga. reserve der skrues op efter prøvetid ...

Turboer kan være krævende, husk bolte i reserve.

Jens


[attachment=20201]slaughter1.jpg[/attachment]


[attachment=20202]Slaughter_Hebebuehne.jpg[/attachment]
Titel: Slidt turbo ???
Indlæg af: Jens Flensborg efter 07. August 2015 kl: 08:29:27
Rest In Peace ... dette her kan ske

Resultatet ligger i min garage, den bliver slagtet til fordel for stumper ... jeg renoverer en turbo senere, har 8 defekte turboer liggende ...


[attachment=20206]Turbo_KKK_JX._4xgerissen.jpg[/attachment]
Titel: Slidt turbo ???
Indlæg af: lassekjensen efter 08. August 2015 kl: 20:38:55
Hvis disse bolte mellem turbo og manifold knækker, hvordan får jeg dem ud så der er plads til nye?
Titel: Slidt turbo ???
Indlæg af: Jens Flensborg efter 08. August 2015 kl: 22:51:52
Når de fire bolte knækker, kan du sagtens hive turboen ud. Der er kun gevind i turboens 4 huller, og den er jo død? der sidder ikke noget gevind i udstødningsmanifolden, turboen fikses bare ud hhv. fra kontakten ...

BILTEMA eller noget fra ebay - måske ligger der nogle fine brugte bolte et eller andet sted. Ofte sidder der metalrester i boltenenes gew´vind, kræber lidt WD40, børste m.m.

Jeg monterer ikke BITEMA det sted, no go ... og det kan man så snakke om i flere tråde, gider bare ikke.

Lige et foto fra et par turboer uden knækkede bolte, de er bare utæt og trænger til totalrenovering eller skrotten  ...

Jens


[attachment=20212]turbo_JX_5.jpg[/attachment]
Titel: Slidt turbo ???
Indlæg af: lassekjensen efter 09. August 2015 kl: 10:33:06
Yes det er klart, nu kan jeg se det!

Jeg monterer heller ikke noget fra BILTEMA, jeg tror bare det var der man kunne købe den 12-kantede 12 mm top.

Profilbillede vender i øvrigt forkert- ved det godt...
Titel: Slidt turbo ???
Indlæg af: lassekjensen efter 09. August 2015 kl: 14:29:09
Nu er alt løsnet. Mangler dog stadig de så omtalte 4 12'er bolte. Men er det normalt at turboen sidder og kan 'rokke' sig, der hvor den er tyndest, dvs lige der hvor olierøret fra oliefilteret bliver skruet på? For det gør den. Ligesom om turboen er delt i to...
Titel: Slidt turbo ???
Indlæg af: Jens Flensborg efter 10. August 2015 kl: 10:03:19
Det lyder ikke godt ... den gamle turbo må ikke dreje sig i sig selv. Måske er skruerne løsnet, måske er den pillerådden, den er jo alligevel erklæret død ... rest for the birds.
Titel: Slidt turbo ???
Indlæg af: lassekjensen efter 11. August 2015 kl: 18:15:11
Turboen er pillet af nu. Ingen knækkede bolte :P

Nu er spørgsmålet om gummislangerne skal renses for olie og andet snask. Hvad gøres det lettest med? Et karbad med rensebenzin, eller er det ikke godt for slangerne?
Titel: Slidt turbo ???
Indlæg af: Jens Flensborg efter 11. August 2015 kl: 21:35:15
Turbobolte reddet - fint!

Slanger er normalt "no go" til benzinrens, vand og sæbe er en fin ide ...

Und so weiter ;-)

jeg har en lille papkasse gemt i camperen med et sæt ældre reserveslanger til JXen om bag i motorrummet. Og en  cykelslange, der i nødtilfælde indvendig kan bruges "i en sprængt slange". Og så med gaffatape udenom den utætte slange og lidt monteringsmateriale ...
Titel: Slidt turbo ???
Indlæg af: Jarl efter 12. August 2015 kl: 19:18:33
Du beskriver, at turbocoren kan bevæge sig i forhold til turbinehuset. Det er ikke usædvanligt og skyldes, at noget materiale af corens krave er rustet væk, og derfor har de tre lasker, der fastholdes af de seks små M6 bolte, ikke noget at klemme på. Det problem kan sagtens løses ved at lave nogle mellemlægsstykker, og det har ikke noget med oliespildet at gøre.
I øvrigt er det altid en god ide at sikre sig, at motorens kompression er i orden, før man dødsdømmer turboen. Der bliver skiftet uhyggelige mængder at turboer på T3'ere og desværre i en del tilfælde overflødigt.
Alle stempelmotorer har noget blow-by - altså kompressionstryk, der passerer forbi stempelringene og ender i krumtaphuset. Slidte 1,6 TD-motorer har enormt meget blow-by. Noget af dette blow-by kan forlade motoren via olieudskilleren i ventildækslet, men det kan blive så meget, at denne afgang ikke er tilstrækkelig. Så ophober trykket sig i krumtaphuset - i visse tilfælde kan man opleve "morsomheder" som at motoren skyder oliepinden ud, eller bliver utæt ved pakninger og simmerringe. På en turbomotor er det særligt sjovt, for turboen er jo "tvangsfodret" med olie direkte fra oliepumpen - dvs. 2-4 bars olietryk. Meningen er, at denne olie skal forlade turboen nogenlunde trykløst gennem returrøret til bundkarret , men hov... Hvis der hersker et stort overtryk i krumtaphuset, så er det ikke så let for olien, at kommer derind, og så søger den den letteste vej. Man skal huske, at en turbo ikke er tæt pakket omkring akslen - den er derimod tætnet med labyrint-tætning - et system, der - ved hjælp af turboens høje omdrejninger - skal "centrifugalpiske" olien af akslen, så den ikke vandrer ud i kompressor - eller turbinehuset. Sagt på kort formel: Kan olien ikke problemfrit komme ind i krumtaphuset på grund af stort blow-by, så kommer den ud i turboen. Hvis man har det problem, så kan man skifte turboer hver 14. dag, for man får jo ikke bedre kompression af at skifte turbo.
Jeg siger ikke, at det er dit problem - de kan sagtens være turboen selv, der er problemet, men det er bare en generel kommentar til de evindelige turboskift på T3. Måske er forklaringen først og fremmest psykologisk - måske er det for de fleste rarere at overbevise sig selv om, at man har et afgrænset problem i turboen, end det er at erkende, at man skal have boret blokken op og have overstørrelsestempler i.
Titel: Slidt turbo ???
Indlæg af: lassekjensen efter 21. August 2015 kl: 13:51:49
Det giver bestemt én noget at tænke over- al den mekanik. Nuvel, det gjorde mig klogere på hvad der også kan være problemet, hvis al det her turbo-halløj slår fejl.
Nu er turboen ihvertfald monteret, og jeg har for lidt tid siden tøffet en tur rundt om blokken. Nyt olie, nyt filter, nye pakninger- er MEGET tilfreds med resultatet, men kunne ikke have gjort det uden  kyndig vejledning herindefra.

VH Lasse