T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: Morten efter 07. September 2015 kl: 21:53:20
-
Hej venner
Jeg skal på en længere tur (15000 km) til næste år i min t3 syncro 1,6 jx fra 91 som ryger og spilder olie og i den anledning vil jeg gerne have en anden motor i. Har fundet to mulige en golf 3 TDI 1,9 og en anden golf 3 D 1,9 suge Diesel, hvilken vil i anbefale jeg lægger i? Jeg kører normalt morfar kørsel, men bilen bliver selvfølgelig lidt tung til turen. Og vil gerne have en driftsikker bil til turen
-
Uden at være ekspert i dieselkonverteringer overhovedet tror jeg hvis det er driftdikkerhed du vægtær højest at en 1.9 sugediesel er et rigtigt godt valg, sådan en velserviceret arbejdshest burde kunne fortsætte for evigt..
-
Den gode gamle 1,9l forkammer sugediesel går man ikke fejl af. Ud med den gamle, ind med en ny. Ikke noget fordyrende turbofråds, ingen avanceret motorstyringsboks, ingen fedten med speedokabel/potentiometer.
DET ER INDISKUTABELT!! (undskyld, har lige kørt et par Dolph-afsnit på YouTube)
-
Velkommen til Morten.
Flot bil du har på billedet. Hvis du ville have anden motor i , så ville jeg helt klart vælge en 1,9 suge diesel. Hvad er der galt med de gamle?
Har du lavet den lda dåse? Jeg ville mene at det der derfor af den ryger.
-
Tak...jeg snupper suge svinet, det tror jeg også selv bliver det bedste..
Og med hensyn til LDA dåsen leder jeg lige efter noget pvc fordi den gamle membran er utæt
Har du noget erfaringt med det Hr. mortensen..?
-
Diesel er ikke det jeg gør det mest i. Men der er sikkert mange tråde her inde der viser hvordan man kan lave lda dåsen så den virker igen.
-
Med 1,9 suge diesel bliver den meget sløv. Mener det var det Blackchart fandt ud.
Der kom en turbo på. Den kunne næsten ikke slæbe sig selv, med en sugediesel.
Han kørte også syncro camper, dog med højttag.
Mvh Jes
-
En 1.9 sugediesel yder det samme som en let slidt JXer. Jeg er ikke så bange for turboen som mange er.
Vil klart foretrække en JX eller 1.9 med turbo. Især i en Syncro. Gi den en ekstra oliekøler.
Mvh Jønne Ukendt
-
Jeg skal på en længere tur (15000 km) til næste år i min t3 syncro 1,6 jx fra 91 som ryger og spilder olie
Du kunne jo også eksperimenterer lidt med det du har.
Hvorfra kommer oliespildet?
Hvorfor kommer der røg?
Hvad sker der ved at tage turboen af, og køre den som en CS?
På den måde kan du måske få stabilitet næsten uden arbejde og forbrug af penge.
-
Jeg mener POOT har lavet en LDA-dåse, og at der er en tråd om dette.
Mvh. Kurt.
-
Jeg mener POOT har lavet en LDA-dåse, og at der er en tråd om dette.
Mvh. Kurt.
Der er rester af det her:
http://www.t3nettet.dk/index.php/forum/diesel-fora/33664-renovering-af-lda-dasen#33666
og her:
http://www.t3nettet.dk/index.php/albums/category/35-cat35
-
Altid turbo på en diesel motor.
Det andet får man lange løg af. :P
-
Hvis du er en tålmodig mand og ikke har noget imod at køre bag lastbilerne på motorvejen og se landskabet passere og hygge dig, så kan man godt leve med en sugediesel. Evt. en turboblok med sprøjt under stemplerne og lettere trimmede dyser og pumpe. Så er man så godt som bullet proof.. men ager altså med stude.
Midt imellem kan man køre en std. JX men uden armen på LDA dåsen.. (og trimme pumpen ind) så får den aldrig mere brændstof men man kører "øko-diesel" og får gavn af den ekstra luft fra turboen. (men man får et mekanisk komponent mere på motoren)
Min ide om den optimale og standard løsning uden at skulle skifte gearkasse o.s.v er en trimmet nyrenoveret 1,6JX med et effektivt ladeluftkøler setup og en lille termostatstyret oliekøler. Jeg har skrevet lidt om det her->
http://t3nettet.dk/index.php/forum/diesel-fora/91024-jx-original-oettinger-llk-intercooler
Det er den mest ligetil, balancerede løsning, det meste er standard og man får både ydelse og levetidsforlængelse.
Hvis man er glad for sin T3 og ikke har lyst til at opgradere til en T4 MEN man samtidigt stiller krav om at den skal have flere kræfter og kunne køre 130 på motorvejen og kunne følge med persontrafikken så kan man slagte sparegrisen og lave en løsning hvor man opgraderer gearkassen (f.eks til en passatgearkasse der er monteret på hovedet - Bjørn her fra t3n roder med det p.t. og der er mange englændere kører med det) og derefter går fuld TDi med elektronisk pumpe og en styreboks der er fuelmappet til en tung T3 (som f.eks HA-projekt boksen Craps her fra T3n kører med) ca. 120-130 stabile heste og en gearkasse der kan holde til momentet i bunden. MEN det er en dyr løsning og man får en ikke std. maskine men en hjemmestrikket løsning med mange custom dele.. Så den kan ikke bare lige reppes hurtigt nede ved Quick-pot :)
Er man ligeglad med benzinøkonomi og kun kører få km så er der MANGE spændende benzinløsninger VW R4 og R5, Subaru Boxer, Ford V6 og hvis man er totalt ligeglad med omkostninger og er født med en topnøgle i næven så stopper man en Audi V8 twinturbo i... :D men ok..
Velkommen til T3 verdenens voksen mekano virkelighed :D