T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: Hinze efter 23. September 2015 kl: 06:58:26

Titel: Hvorfor VW ?
Indlæg af: Hinze efter 23. September 2015 kl: 06:58:26
Hmm, hvorfor tør vi ikke snakke om denne sag?

Hvad driver dog en mega koncern til at fifle med emissions data?
Titel: Hvorfor VW ?
Indlæg af: jankjerbye efter 23. September 2015 kl: 08:04:48
Statiske emissionsregler og smarte software ingenører med for stor selvtillid??

Jeg er ikke sikker på at det er en strategisk top-down beslutning, men nærmere en implementerings beslutning taget på et teknisk grundlag uden nogen fornemmelse for forretningspolitik... altså en ingenørbeslutning der giver mening på det tekniske plan, men som er katastrofal for en stor koncern. :)

God gennemgang og relevante, interessante kommentarer med perspektiv->

http://www.version2.dk/artikel/saadan-kunne-vw-snyde-udstoedningstest-med-software-375327
Titel: Hvorfor VW ?
Indlæg af: Jens Flensborg efter 23. September 2015 kl: 08:08:46
Jeg vil påstå, at de tyske emissionsregler hos TÜV er mere large. Jeg kender det jo selv, når jeg kommer kørende med en gammel spand (JX) og en maksimal "Trübungswert" på 2.0 fikses hurtigt på esp skruen. Men det er analog, den der chip og software kendte man også som noget i stil af "Notlauf" i de gamle BOSCH indsprøjtningssystemer ...

Tror amerikanerne er mere skrappe med de moderne regler og der er nok nogle lobbyister der har tændt lunten ... jeg undrer mig også, at det er blevet meget stille på gangen hos Mercedes, BMW og andre.

Aktien har nok mistet et par milliarder, men står fortsat til kurs fra 2011, så det er en ren spekulationsblære der blev ramt. Man skal jo ikke tro at alle virksomheder også har samme værdig som aktiekursen ... men det er lidt af en anden historie ...

Lad os snakke om CHIP problemet ...

Hvor ligger finhederne og hvad er ikke lovligt?
Titel: Hvorfor VW ?
Indlæg af: dokajønne efter 23. September 2015 kl: 08:13:29
Vi har vel alle vidst, at bilfabrikkerne fiflede med data for at få deres biler til at virke så grønne som muligt, at vw er blevet busted er bare deres uheld.

Alle her på forumet ved jo at en topmoderne t5 ikke er en milimeter mere skånsom for miljøet, end vores gamle kasser. De fine emmisionstal og oplysninger om km/l måtte jo derfor bero på svindel.

Forbrugstallene på biler efter 2001 er ganske enkelt ikke opnåelige i praksis. Pudsigt sammenfald, at de fleste lande begyndte at beskatte efter forbrug nogenlunde samtidigt
Titel: Hvorfor VW ?
Indlæg af: kh efter 23. September 2015 kl: 08:20:09
Ved faktisk ikke hvad jeg skal sige, det er unægtelig en af de store overraskelser, når en virksomhed i den størrelse og med et godt renomme pludselig bliver taget med urent mel i posen.
Jeg kan ikke lade være at tænke på om der er nogle af de andre bilfabrikanter som har noget at skjule.

Tør godt snakke, men har ingen forstand på de ting der er foregået.
Jeg tænker bare lidt på hvad der sker, når en sådan bil er 4 år og skal til syn 1. gang, og bliver bilerne ikke testet her i landet når typegodkendelsen skal udstedes, eller har jeg misforstået noget desangående ?
Er det sådan at den tyske elektronik er istand til at snyde de danske måleapperater ?

Det er lidt tanker jeg har tænkt over, og det er der ikke meget visdom i !

Mvh. Kurt
Titel: Hvorfor VW ?
Indlæg af: jankjerbye efter 23. September 2015 kl: 08:42:18
Hele humlen ligger i at US og EU har forskellige miljøfokus... US på de lokale NoX partikler og EU på den generelle Co2 udledning. Den ene indstilling i softwaren er en US tilstand (når den holder på testbordet) den anden en EU tilstand der udover at udlede mindre CO2 også gør at vi kører længere på literen.. Fejlslutningen har ligget i at forsøge leve op til US krav uden at ændre i andet end software og at undlade at reagere på en advarsel hvor man kunne have arbejdet med problemet... En smule arrogance synes man at fornemme...
Titel: Hvorfor VW ?
Indlæg af: gunnar6690 efter 23. September 2015 kl: 18:18:26
Problemet har nok været man ikke ønskede at skulle udvikle en anden motor til US markedet, eller låse den til lavere ydelse som programmet midlertidigt selv indstiller til ved tests.
Uanset hvad, er det ikke problemets art men omfanget på den, nemlig det store antal biler der er ramt som påvirker aktiekurserne. Strengt taget kunne de amerikanske VW udrustes med en anden ECU med et tilpasset system og køberne så i stedet kompenseres for et evt. ydelsestab. Det ville nok begrænse katastrofens omgang, hvis ikke USA havde al deres sagsøgningspraktikker ...suk!!!
Titel: Hvorfor VW ?
Indlæg af: Aran efter 23. September 2015 kl: 18:35:43
Spørgsmålet er, om ikke andre har gjort noget lignende, men ikke er blevet opdaget (endnu)?
Der er jo intet nyt i, at fabrikkerne kigger hinanden i kortene. I hine tider indkøbte Ford en Morris Mascot som de skilte til atomer. Man kunne simpelthen ikke begribe, at BMC kunne sælge bilen til det den nu blev udbudt til.
Sandheden var og er, at BMC tabte penge på hver eneste af de første Mascotter, men solgte, DET gjorde den.

USA er langt større krakilere end så mange andre, når det gælder importbiler. VW har så - med eller uden direktionens samtykke lavet software, der justerer lidt på forbrændingen så den overholder de givne krav.
Er det ikke lidt a la de målinger der angiver forbruget? Vores er angivet til 15,2 km/l men indtil videre vil jeg nu sige 12,5 km/l ved daglig blandet kørsel. Hvordan de har hevet de sidste kilometer ud af den skal jeg ikke kloge mig på. Faktum er, at jeg ialtfald ikke sidder og sætter i frigear en kilometer før lyskryds, eller stopper motoren ved rødt for om muligt at spare fem øre.

Så når stormen har lagt sig lidt vil man måske rette fokus mod de  besparelser VW har lagt ind i deres software i stedet? Man skal jo huske, at en motor der er droslet lidt ned ikke slides på samme vis, som en motor der konstant går på grænsen af hvad den kan yde.
At det samtidig er gavnligt for omgivelserne kan næppe vække harme, eller kan det?
Motorerne vil givetvis holde længere som følge af denne drosling, og medmindre man er lykkelig indehaver af et veludstyret værksted og evner til at skrue selv, vil det også komme ejerne til gavn økonomisk.
Titel: Hvorfor VW ?
Indlæg af: poot efter 23. September 2015 kl: 22:31:10
Kunne man tænke den tanke, at det faktisk er en intiligent styreenhed, dvs der måske er 20 programmer indlejret, så motoren til enhver tid justerer sig efter forholdne, eks. By kørsel, flad landvej, bakket terræn, bjerg kørsel, evt iblandet brugerens køre stil. Og så ja self test mode :-)  måske er der ikke så meget bagtanke involvere, som verden umiddlbart tror, men måske snare naivitet :-D
Titel: Hvorfor VW ?
Indlæg af: buddha_uffe efter 23. September 2015 kl: 22:35:04
Hmm tror sgu det er en gammel indøvet teknik, gamle Black Betty røg sgu også som et kulværk, men aldrig til syn.. :-)

http://youtu.be/R6FepDa3R78

[attachment=20376]image.jpeg[/attachment]
Titel: Hvorfor VW ?
Indlæg af: brian efter 24. September 2015 kl: 08:16:48
Det der måles i en dansk synshal på dieselbiler, altså røggastesten, det er vel bare en gennemsigtighedstest for lys, en slags opacitetsmåling,
http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Presse/Nyhedsarkiv/Groen-Transport/2011/9/~/media/CF4452BA65A44154A4EF66AEB1E157D9.ashx

Det vil være interessant at se hvad forskellen mellem en nyere diesel bil og så en CS eller JX er.

Og om de katalysatore der findes til JX gør nogen gavn.

1.6 diesel i golf1 kom vel i 1970'erne. Her 45 år efter må vi vel konstatere, at der ikke er ret meget der kører længere på en liter brændstof.
Titel: Hvorfor VW ?
Indlæg af: gunnar6690 efter 24. September 2015 kl: 09:09:11
Citat fra: "brian" post=122778


1.6 diesel i golf1 kom vel i 1970'erne. Her 45 år efter må vi vel konstatere, at der ikke er ret meget der kører længere på en liter brændstof.

1,6 kom faktisk først i 80 ;)
Der kom en 1,5 diesel først (ca. årg.76-80), sådan en tog jeg kørekort i ;)
Titel: Hvorfor VW ?
Indlæg af: brian efter 24. September 2015 kl: 09:47:32
Citat fra: "gunnar6690" post=122780

1,6 kom faktisk først i 80 ;)
Der kom en 1,5 diesel først (ca. årg.76-80), sådan en tog jeg kørekort i ;)


Godt med præcisering.

Så altså efter 35-40 år er der stadig ikke noget der kører markant længere på literen.
Ikke så imponerende egentlig, så det må jo være meget svært at forbedre.
Titel: Hvorfor VW ?
Indlæg af: buddha_uffe efter 24. September 2015 kl: 09:59:49
Synes nu forbedringen er til at få øje på. Man har fået presset mere ydeevne ud af samme brændstofforbrug. Samtidigt med at moderne biler kæmpe med mere el forbrug, højere egenvægt, aircondition osv..
Titel: Hvorfor VW ?
Indlæg af: Aran efter 24. September 2015 kl: 10:18:22
Jeg vil nu også tillade mig at påpege, at der er en verden til forskel fra dengang en diesel var konsekvent sløv og støjende til moderne dieselmotorer. En diesel står jo ikke tilbage ift. benzinmotorer hvad ydelse angår, og som påpeget andet steds: Elforbruget er blevet stadigt større. El-varme i sæder, motorstyring, aircon, elruder etc. så der skal trækkes noget effekt til det også.
Titel: Hvorfor VW ?
Indlæg af: brian efter 24. September 2015 kl: 16:15:39
Det er jo mest komfort ting I nævner.

Ting der er mere sjov, end nyttig og nødvendig.
Ting det skal få bilkøberen til at træffe beslutning på baggrund af sjov og ballade.

En golf2 diesel kan køre 20 km/liter eller mere, på simpel 1980 teknologi. (ja teknoligien er vel egentlig mindst 50 år ældre).
En Lupo kan køre 33 km/liter, men så er der også gjort meget ud af vægtreduktion,
og styring af kørestil via automatgearkasse.

Jeg synes ikke de nye biler imponerer. Det skal mere end sædevarme til at imponerer mig.
Sædevarme er bare en varmepude, strøm i en ledning, kan købes på tilbud til 99 kr i LIDL.


Kæresten køre i en golf2 med automatgear.
Hun bombarderes jo af TV reklamer for nye biler, og er lidt interesseret i de biler.

Så en gang her i sommer tog vi så ned til VW og prøvede en UP! med automatgear.
Den var en ynkelig oplevelse. Vi havde svært ved at forstå at VW ville lægge
navn til gearskifte der var sådan en gang hakkelse. Det kan nok så meget sædevarme
og indbygget navigation ikke rette op på.

Så hun syntes det var stor behagelighed at komme tilbage til golf2'eren med
gearskifte så glidende at de knap bemærkes.
Titel: Hvorfor VW ?
Indlæg af: Aran efter 24. September 2015 kl: 20:10:21
Ikke helt, Brian. Som tidligere skrevet var diesel en gang ensbetydende med sløv og støjende. Det har nyere teknologi gjort op og ned på. Nyere dieselmotorer kan udmærket "hænge på" benzinversionerne hvad optræk og ydelse angår. Udnyttelsesgraden af de dyre dråber er også bedre, så hvis det ikke var for beskatningen ville jeg ikke alene tænke i benziner til vores behov. Men vi ved jo nok hvem der slår i kasseapparatet, når talen går på diesel eller andre brændstoftyper. Gas er jo nærmest umuligt at opdrive herhjemme, selvom det giver en meget miljørigtig forbrænding uden at miste for meget effekt. Men desværre har staten brandbeskattet dette fuldstændig urimeligt i mange år.

Det kan godt være en Lupo ikke kører optimalt, men så kunne I jo have kigget på Polo eller Golf, Passat eller hvad de nu hedder.
Titel: Hvorfor VW ?
Indlæg af: Hinze efter 24. September 2015 kl: 20:25:48
Uanset hvorfor dit eller dat, er det noget utroværdigt pis. Det må da have været velkendt i hele organisationen. Software er jo ikke noget man bare lige ændre nede i rygestuen og så med ISO dit og dat certificeringer. Satme et slapt foretagne, af med skilte og emblemer; eller skal vognen i havnen  :sick:
Titel: Hvorfor VW ?
Indlæg af: Kjeld efter 24. September 2015 kl: 22:13:37
Bliver spændende når de også begynder år måle de amerikanske og asiatiske biler. Måske er helt industrien med i det. Minder lidt om Tour De France. De snyder alle, vi ved det, men æder det alligevel råt. Lige nu er det VW der er synderen (og absolut fair, en svinestreg de har lavet), men mon ikke der er nogle af de andre som også ryster nu. Der vælter helt sikkert flere skeletter ud af skabet.


Måske er det slet ikke olie lobbyen i USA, som har presset diesel biler væk frem for benzin,men deres egen bil industri som ikke har kunne konkurrere mod de europæiske teknologiske diesel vidundere..

En absolut skræmmende, men også spændende sag.

Har nu heller aldrig troet på de forbrugsoplysninger der er givet. Heller ikke når i siger i kan køre 12-13 km/l i jeres gamle T3 benziner. Min kommer aldrig over 9. :)

For nylig røg der en simple kølevandssensor til 100 kr. I min golf 5 1,6 benzin. Resulterede i en alarm i motoren, som gik over i et helt andet forbrugsmodul. Der røg lige 30 pct ekstra forbrug på. Simpel fejl, simpel software. Blev jeg snydt; nej, det tror jeg ikke, men er stadig overrasket over den store forskel det kunne have. Så kan der vel også nemt fifles den anden vej.
Titel: Hvorfor VW ?
Indlæg af: Jens Flensborg efter 25. September 2015 kl: 07:54:25
Kiggede lidt tysk TV ...

Der er BOSCH der har leveret systemerne og det er VW der har fikset lidt på pumpernes software / elektronik software. Den tyske "Wirtschaftsminister" har indkaldt alle bilgiganter til møde ... og det er blevet meget stille hos de andre store bilproducenter ...

Der luner noget gigantisk under overfladen ...

Og BOSCH har frabedt sig enhver form for ansvar i den sag, da det ikke er dem der har fikset på detaljerne ...

Men der er da BOSCH i næsten alle systemer (oder watt?)

Jens
Titel: Hvorfor VW ?
Indlæg af: Hinze efter 25. September 2015 kl: 19:41:22
mon ikke bare Bosch er underleverandør der gør hvad kontrakten siger. Eller måske hørt i Bosch showroom, "Heey vi har en smart detalje i kan snyde med i jeres biler, det koster ikke ekstra".
Arr, det er nok for søgt. Hvilken interesse skulle de have i det?
Titel: Hvorfor VW ?
Indlæg af: Aran efter 26. September 2015 kl: 10:17:19
Jeg tvivler meget på, at BOSCH skulle have nogen interesser i at fifle med noget til bil-industrien. De er en meget stor spiller på det marked, så ikke underligt hvis de frasiger sig ethvert ansvar for "tilpasninger" der ligger udenfor deres regi.
Det ville være paradoksalt, hvis en så stor koncern som VAG opsagde samarbejdet med BOSCH.
Endnu værre hvis det betød at LUCAS skulle være hovedleverandør til alt elektrisk fremover   :dry:  Man ville se hobetal af Golf, Passat m.fl. holde som Trabier i vejkanterne.  :sick:  Fortvivlede ejere der hiver og flår i uvirksomme viskere, folk der undrer sig over hvorfor kabinelyset tænder, når de blinker til højre etc.  

Et sandt skrækscenarium.
Titel: Hvorfor VW ?
Indlæg af: Hinze efter 13. Oktober 2015 kl: 22:14:46
Kæmpe Nyhed, læs mere her (http://vwdieselinfo.dk) eller NOT. Sikke en mangelfuld gang slinger. Hvor er fortællingen der præcis  beskriver hvad der er foretaget og hvordan  :S
Titel: Hvorfor VW ?
Indlæg af: soerencarlsen efter 14. Oktober 2015 kl: 10:09:24
Tror i ikke der er sådan at Bosch levere hardware og vw sørger selv for software.

Jeg har selv sidste år haft noget kontakt til et engelsk firma ang. ecu som var delvis eget af en forhenværende vw software ingeneer.

søren
Titel: Hvorfor VW ?
Indlæg af: Hinze efter 14. Oktober 2015 kl: 20:07:53
Citat fra: "soerencarlsen" post=123134
Tror i ikke der er sådan at Bosch levere hardware og vw sørger selv for software.

Jeg har selv sidste år haft noget kontakt til et engelsk firma ang. ecu som var delvis eget af en forhenværende vw software ingeneer.

søren


jo, det er da en mulighed. Ellers spændende med en tidligere vw medarbejder, hvad mon kunne fortælles.

Hørte i dag i radion at der var 30 VW medarbejdere det vidste om "uregelmæssighederne"  :whistle:
Titel: Hvorfor VW ?
Indlæg af: Jens Flensborg efter 15. Oktober 2015 kl: 07:50:57
Tirsdag kom der her en meddelelse om, at Porsche Holding har købt 1,5 % af VWs aktiekapital på markedet. Samtidig er der flere opkøb igang på børserne ... da kursen næsten er faldet med 40 pct, er denne aktivitet meget interessant.

Porsche Holding ejer nu mindst 52,5 pct. af VW aktiekapital ...

Måske skal man vurdere den verdensomspændende skade for VW til 5-8 mia euro, men hvordan er det med besparelser på 40% ved aktiekøb i milliardligaen ... det udligner sig positiv på balancen så længe der er penge ...

Måske skulle man hellere kun kigge på "ad blue" problemet hos dieselmotorerne, der skulle opfylde euro5 Abgasnorm med den trikke software.

Det andet emne er for viderekommende ...

Jens