T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => WBX/LBX Fora => Emne startet af: goffy efter 18. Oktober 2015 kl: 16:38:28
-
Hej
vi har her i weekenden skiftet gearkasse og kobling på trunte :)
men er støt ind i det problem at koblingspedalen ikke kommer op igen, først troede vi det var cylinderen oppe ved pedalen så den blev skiftet (det er satme svært) og det virkede 1 til 2 gange og så var det slut :(
trunte køre fint og kan sagtens skifte gear uden koblingen (kørte den hjem fra værkstedet ca 11 km)
det er som om at pedalen sidder fast eller noget er i klemme? er der nogen der har erfaring med dette problem så sig meget gerne til :)
(jeg overvejer seriøst at hugge den gamle lorte spand op) :sick:
-
Prøv at beskrive det nærmere. Jeg har været udsat for at kobvlingspedalen ikke kunne trykkes en millimeter ned, fra topposition, men du beskriver det modsatte (måske, jeg kan ikke helt forstå problemet)
-
Jeg har oplevet, at den pind som koblingscylinderen trykkes ned af, var slidt over i gaflen der sidder i koblings pedalen, ------ hvis du kan få en hånd ind, og op bagved, og ruske lidt i pinden kan du mærke om den er løs.
Pøj pøj med operationen :-)
-
hej pinden er skiftet og det er spliten også er det skulle være ok vi havde hele instrument bordet ude og bremsecylinder og hele pisset ude i går aftes og i igen
problemet er at pedalen ikke går retur til normal position dvs som bremsepedalen
den sidder nede i bunden og kan ikke komme op igen så den kan lave tryk på koblingscylinderen lidt som når et kabel springer så går pedalen også helt i bund men det er jo hydralik og ja fatter ikke en skid lige pt :(
-
Jeg er ked af at være pessimist, men det lyder som om det er sat forkert sammen.
Kan i løfte pedalen op med håndkraft eller sidder den fast?
-
Hej
vi har her i weekenden skiftet gearkasse og kobling på trunte :)
men er støt ind i det problem at koblingspedalen ikke kommer op igen, først troede vi det var cylinderen oppe ved pedalen så den blev skiftet (det er satme svært) og det virkede 1 til 2 gange og så var det slut :(
Jeg synes selvfølgelig det vil være spændende at høre grundene til at der blev skiftet motor+gearkasse.
Bor set fra den nysgerrighed, så er det vel sådan at hvis koblingen virkede FØR skift af motor+gearkasse,
og den så ikke virker EFTER, så skal fejlen jo nok findes nede hvor du har lavet ændringer, altså nede
ved motor-gearkasse, og IKKE oppe i kabinen hvor du vel ikke har lavet ændringer?
trunte køre fint og kan sagtens skifte gear uden koblingen (kørte den hjem fra værkstedet ca 11 km)
Gearkasser til T3 er noget skrøbelige og det er vel næsten 25 år siden den sidste forlod samlebåndet,
så det er nok ikke helt galt at betragte det som en af de mest kostbare dele i sådan en bil.
Derfor ødelæg ikke gearkassen ved at køre uden kobling.
(jeg overvejer seriøst at hugge den gamle lorte spand op) :sick:
Rolig, det er bare bil-stress, det her burde være let at løse.
hej pinden er skiftet og det er spliten også er det skulle være ok vi havde hele instrument bordet ude og bremsecylinder og hele pisset ude i går aftes og i igen
problemet er at pedalen ikke går retur til normal position dvs som bremsepedalen
den sidder nede i bunden og kan ikke komme op igen så den kan lave tryk på koblingscylinderen lidt som når et kabel springer så går pedalen også helt i bund men det er jo hydralik og ja fatter ikke en skid lige pt :(
Så vidt jeg husker, så er det ikke nødvendig at tage instrumentbordet ud for at skifte de her dele.
Generelt, spørg hellere et par gange for meget, end en gang for lidt.
Den bedste arbejdsmetode er nok at diskuterer tingene her i forum før og undervejs gennem reparationerne.
-
Det lyder som om der er et problem nede ved gearkassen, er den lille fine pind falddet ud af cylinderen ned ved gaerkassen ?
Har i lufttet ud og checket at der ikke ryger væske af ved forbindelsen ned ved gearkassen ? hvad med armen på gearkassen presser den tilbage på cylindren ?
-
Luft i systemet eller def koblings cylinder ved pedal eller gearkasse. Prøv at pump væske i bagfra.
-
Hvad vil der ske hvis ikke der har været et udrykkerleje på den nye gearkasse?
Mvh Jønne Ukendt
-
pedalen vil ikke opad igen den vil kun bevæge sig ca 5cm op og ned?
der er skiftet gearkasse pga den gamle havde defekt 2 gear koblingen er ny udrykkerleje er nyt slave cylinder er ny
og den gamle cylinder oppe ved pedalen kunne ikke lave tryk nok til at lufte ud derfor skiftede vi den og tro mig vis akslen på den cylinder skal med af (den sidder med en pind og en split) skal hele lortet løftes op og ud ved instrument bordet.
vi troede vi kunne løsne den klump og sænke det ned så vi kunne komme ind bagved men niks den gik ikke.
og går ikke ud fra man må trække den stang ud gummifidusen på cylinderen oppe ved pedalerne ellers er den nem nok at skifte og der er ingen luft i alt er ude og den har kunne koble ud 2 gange så aner ikke hvad der skulle være galt andet end den pedal eller den ny (brugte) cylinder vi satte i
-
Hvad vil der ske hvis ikke der har været et udrykkerleje på den nye gearkasse.
Ja det var jo en interessant tanke. Der vil vel ikke være meget modstand i koblingspedalen.
Men er det ikke sådan, at koblingspedalen kommer op igen, selv når udluftningsskruerne er taget af?
Der sidder vist en fjeder et sted og trækker den op. Enten inde i hovedcylindren, eller et sted uden på.
Jeg har desværre ikke lige en pedalerne ved hånden så jeg kan se efter.
og den gamle cylinder oppe ved pedalen kunne ikke lave tryk nok til at lufte ud derfor skiftede vi den.
Der skal jo ikke noget tryk af betydning til for at lufte ud, så jeg kan godt tro at udskiftning af hovedcylinder var unødig. Har I glemt at sætte en fjeder på igen?
-
Jønne spurgte hvad der vil ske hvis ikke der er et udrykkerleje på ved gearkassen.
Det har jeg ikke prøvet, men jeg har prøvet at udrykkerlejet er faldet af i den ene side, hvilket resulterede i at koblingen var fuldstændig stuck helt i top. Jeg vil tro det samme sker hvis ikke der er et udrykkerleje i. Man skubber stangen helt ud i yderposition. Når den ikke kan komme længere er systemet fyldt med bremsevæske og koblingen går stuck i topposition. Det er klart ikke det der er sket her.
Jeg kunne godt forestille mig at det var akslen til udrykkerlejet der var knækket, så fjedervirkningen fra koblingen ikke presser væsken tilbage. Det kan man tjekke ved at se om man kan løfte koblingen ved at tvinge slavecylenderen tilbage. Hvis man kan det, så er der noget galt inde mellem gearkasse og motor. Altså koblingssammensætningen.
-
vi har haft gearkasse og kobling af og på 3 gange og det fejler intet troede også det var udrykker leje der sad forkert men alt er som det skal være
jeg tror det er noget oppe ved pedalen men gider pt ikke rode med den men lysten kommer vel igen men jeg har købt endnu en T3 dog fra 79 så tror jeg vil lege lidt med den og lade den gamle lorte spand stå :)
-
Hvis du frakobler slavecylinderen nede på gearkassen burde pedalen og hovedcylinderen kunne arbejde frit?
Hvis pedalen går uhindret tilbage er der sandsynligvis noget i eller omkring slavecylinderen der holder igen.
Evt. prøv at åbne udluftningsskruen og se om det ændrer ved noget i pedalvandringen.
-
pedalen går desvære ikke tilbage så tror det er noget med pedalen
jeg har et par gange med lidt held trådt på bremsepedalen og så er koblings pedalen gået tilbage
så det må være noget med den aksel pedalerne sidder på
men orker ikke lige pt at skille hele instrument brættet igen og hive det hele op så trunte står og venter til jeg får lyst igen eller bytter hende væk med en anden
såhhh vis nogen søger en camper og de er friske på selv at lave den så sig til
bytter evt med en T3er fra 79-82 (har en fra 79) og gerne et vrag til dele :)
-
Hvor i landet er du fra?
-
jeg bor tæt på hjørring ude å a land :)
-
så køre trunte igen :) og det var hmmm tjaa en noget flov mekanikker der havde glemt sin lommelygte der havde sat sig i klemme ved pedalen :)
-
:woohoo: :P :P :P
-
grineren
-
Gearkasse af 3 gange p.g.a. en lommelygte, det er surt show !
Mvh. Kurt.
-
Ja, bremselys skal vist ikke virke på den måde :D
-
hehe ja det var sku noget af en oplevelse og hold da kæft vi var noget forvirrede for alt var jo som det skulle være :) men men men vi fik da lært at hive gearkasse af og på så helt spildt var det ikke :)
-
Det er sådan noget man tager ved lære af! :lol: