T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: Carsten efter 01. Juli 2007 kl: 20:33:47

Titel: larm fra drivakslen
Indlæg af: Carsten efter 01. Juli 2007 kl: 20:33:47
Pis. Der kommer larm fra venstre bag-drivaksel. Frekvensen tiltager med fart. Lyder lidt som når man slår en træske mod en gryde....sådan cirka....er der nogen der har erfaring med reperation af dette - eller skifter man bare hele stangen ud? Og passer "ikke-syncro" drivaksler til syncro typerne?

Carsten
Titel: larm fra drivakslen
Indlæg af: casper efter 01. Juli 2007 kl: 20:37:13
de bagerste driv/trækaksler er ens for syncro og ikke syncro. Hvordan der boltene ud der holder akslen på ? er de spændt ?
Titel: larm fra drivakslen
Indlæg af: Mølle efter 01. Juli 2007 kl: 20:37:40
Ja. bagpå er 2WD og 4WD ens med mindre du har en 16". Og de er ikke så slemme at skifte.
Titel: larm fra drivakslen
Indlæg af: Jarl efter 01. Juli 2007 kl: 20:41:30
Ja, der er fuld kompatibilitet mellem Syncro og 2wd ang. de bagerste drivaksler. Tilmed er de såre nemme at skifte. Start med at tage boltene på flangen ved gearkassen. Så skal du med en laaang nøgle ind og tage de tilsvarende bolte inde på akselstubben. Det foregår ind igennem hullet, hvor trækakslen går ind i bagsvingarmen. Vær forberedt på at smadre samtlige bolte, så hav et passende udvalt af torx og tolvkant bits til at banke ind, så du kan få bid i boltene. Og hav nye bolte klar M8x48.


Men - er du sikker på trækakslen er defekt eller skifter du på mistanken? Det er ikke et løst hjul eller et dårligt hjulleje?
Titel: larm fra drivakslen
Indlæg af: Carsten efter 01. Juli 2007 kl: 21:12:19
Hjulene er spændt som de skal, og jeg kan høre en lettere skuren indefra drivakselledet når jeg drejer på hjulet....så jeg går ud fra at det er her den er gal. Kan man reparere en sådan fætter, købe den hos en hugger, eller er der inegn vej uden om og købe en ny til ca 2000 dask?
Titel: larm fra drivakslen
Indlæg af: Carsten efter 01. Juli 2007 kl: 21:20:38
øh dumt spørsmål - hedder det også drivaksler foran?
Titel: larm fra drivakslen
Indlæg af: Mølle efter 01. Juli 2007 kl: 21:37:34
ja. altså på en syncro.
Titel: larm fra drivakslen
Indlæg af: Mølle efter 01. Juli 2007 kl: 21:39:31
Temerament spørgsmål. Hvis du ikke selv kan skrue, så få det lavet med nye stumper. hvis du kan mekke selv, så sæt en brugt på der virker. Der er masser her på sitet, som ligger inde med trækaksler.
Titel: larm fra drivakslen
Indlæg af: Jarl efter 01. Juli 2007 kl: 21:41:01
Skurrende lyd? Mine tanker tænker bremse?
Titel: larm fra drivakslen
Indlæg af: Mølle efter 01. Juli 2007 kl: 21:44:59
ja Jarl. trækakslerne er nærmere en klonk klonk lyd ved belastning.
Titel: larm fra drivakslen
Indlæg af: Carsten efter 01. Juli 2007 kl: 22:02:57
hej hej,

jeg har hevet bremsetromlen af og lyden forsvant ikke. som Mølle skriver er det først ved højere hastigheder at den skurende lyd bliver til klonk-klonk...jeg skiver et købs-indlæg på "undervognsdele"

de dersens nye skruer der skal på - skal det være umbrako igen, eller er det nemmere at få af en anden gang hvis der kommer en normal møtrik på?
Titel: larm fra drivakslen
Indlæg af: KHSalvesen efter 01. Juli 2007 kl: 22:10:56
Citat fra: "Mølle"
ja. altså på en syncro.


Hvad hedder de på de andre. ?

Kurt
Titel: larm fra drivakslen
Indlæg af: Carsten efter 01. Juli 2007 kl: 22:20:51
øhm - kan man bare skrue den af uden at hjulet ryger op i skærmen (eller andre steder)
Titel: larm fra drivakslen
Indlæg af: casper efter 01. Juli 2007 kl: 22:28:45
hvad skulle få hjulet til at hoppe rundt ?
hjulet sidder jo fast i lejet, du skal ikke pille bærearmen eller noget andet af, kun de 12 bolte der holder akslen fast.
Titel: larm fra drivakslen
Indlæg af: Carsten efter 01. Juli 2007 kl: 22:30:03
det var lige det jeg ville vide
Titel: larm fra drivakslen
Indlæg af: Carsten efter 11. Juli 2007 kl: 15:20:10
hej,

nu har jeg fået mig en ny drivaksel, og også fået løsnet de gamle skruer.


er der en side der er bedst at starte med når jeg skal montere den nye (brugte)

carsten
Titel: larm fra drivakslen
Indlæg af: FarT3 efter 13. Juli 2007 kl: 08:23:47
Hvis jeg husker rigtigt er det nemmest at sætte den fast i hjulet først. Man kan lettere dreje akslen så man kan komme til.

Kender du iøvrit tricket med at vende akslerne så de kommer til at trække den anden vej ? Når vi kører er det jo mest fremad og knokkelleddet slides mest på den side af noterne hvor trækket ligger.
Ved at bytte de to aksler så gearkasseende på aksel også kommer på gearkasseside i modsat side skifter trækket til den side af noten der ikke er slidt så meget. Det kan give mange 1000 km.ekstra. Er det en kugle i leddet der er gået kan det selvfølgelig ikke lade sig gøre, men så er et led ikke den sværeste ting at skifte. Du behøver ikke at købe en hel aksel.

Husk godt med fedt.
Titel: larm fra drivakslen
Indlæg af: KHSalvesen efter 13. Juli 2007 kl: 12:32:12
Citat fra: "AustinPower"
måske du kan få renoveret dine aksler hos uni-kadan i Ishøj, de kigge på min aksel til min austin. og det koste en omgang til værkstedet...  :lol:  :wink:


Kan jeg også få lov at kigge på den.  :lol:
Venligst send billede og øl.  :lol:

Du fik vel ikke lavet noget på den til den pris, det var bare deres vurdering Ik.  :?:

Kurt
Titel: larm fra drivakslen
Indlæg af: Carsten efter 13. Juli 2007 kl: 21:39:55
sådan - så er akslen skifet - og den pisse irriterende klonk klonk lyd er væk   :D  så skal jeg bare lige have ordnet pakningen/thermo dimsen og så skulle den sådan set være perfekt! tak for hjælpen :D

leder stadig efter en ladeluftkøler på ebay. glæder mig til at få fingrene i en.

carsten