T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Mekanisk => Emne startet af: soekris efter 29. April 2024 kl: 11:17:32

Titel: Det knaser med gearskiftet
Indlæg af: soekris efter 29. April 2024 kl: 11:17:32
Kender i det at den gamle jx eller dg bare ikke kan levere nok..

Så sætter man en r4 eller r5 motor i.

Og nu kan den gamle t3 endelig gå de 130+ og terrænet kan udforskes uden det mindste vrøvl.

Pludselig kan man så ende op med en gearkasse der ser sådan her ud.

Der er tale om en avs syncro gearkasse som ser ud til at være en der har været renoveret.

Den er hvad jeg vil kalde totalskadet.

Huset kan bruges og måske enkelte tandhjul. Men resten er dødt.. for at få den på vejen igen skal der dele til for en 14-15000 kr.

Skift nu den olie når i laver service på motoren.. det tager faktisk ikke så lang tid, og man kan ved samme lejlighed også kontrollere ens skifte kugle samt smøre den.
Titel: Sv: Det knaser med gearskiftet
Indlæg af: Tica efter 29. April 2024 kl: 19:47:48
Hold da op, det er jo lige før vi skal have en advarsel i overskriften så folk er advaret om voldsomt indhold  ;)

Kan den fixes??
Titel: Sv: Det knaser med gearskiftet
Indlæg af: Jens Flensborg efter 29. April 2024 kl: 22:56:58
Jeg kigger på billederne og tænker på priserne. Reservedele og primært krone- og spidshjul.

Jeg er tilfreds med 110kmh i mine 2 syncroer med 5.83 diff. Og min LLE klarer de 130, men hvorfor.. alle tre kører med jx og nå der er kraftig modvind, er der 90 km op ad bakke.

Måske skulle I køre en T1 Samba med 34 heste, det virker.
Titel: Sv: Det knaser med gearskiftet
Indlæg af: Jens Flensborg efter 30. April 2024 kl: 08:20:21
En link til de tyske syncrofolk IG 16. Om at renoverede bussens gearkasse 6x i løbet af 19 år. Det koster tid og penge. Man kan også montere en Porsche Boxster gearkasse, der vendes om med fikset Tiptronic osv.
Nyde sin syncro og 2WD uden for mange problemer med tdi er en go ide. Alt det bøvl, alt det arbejde, no go for mig.
Der nævnes Weddle parts og ekstra kjold til hovedlejer, metallejer i stedet for plastlejer osv.
Jeg har jx motorer i mine tre busser, det har den fordel, at jeg sparer på tid og reservedele.

Lidt om emnet på tysk og der findes mange flere sider:
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.ig-syncro16.com/viewtopic.php%3Ft%3D1232&ved=2ahUKEwjEjKfRn-mFAxWlBdsEHVpYDz8QFnoECBUQAQ&usg=AOvVaw3HUTcTf_783l43lSvHje9E
Titel: Sv: Det knaser med gearskiftet
Indlæg af: soekris efter 30. April 2024 kl: 09:21:26
Hej. Carsten

Ja den kan godt laves..

Som udgangspunkt skal der nyt kron/spidshjul i det koster 900-1200€
3&4 gear er højest sandsynligt også dødt.. der ligger en smadret Synchromesh.. det koster vel de 3500 kr hvis man er heldig.
Og ude i enden er der gået et låleleje til, som så har taget et par omgange rundt i den del.. så der skal et nyt R tandhjul til.

Ud over det skal alle lejer skiftes.. da den har været fyldt med spåner.

Man kunne måske tage en 3h eller en ass og så bygge den om med det mekaniske spær.. det kunne være fedt..

Men nu må tiden vise .

Jens

Den artikel må jeg lige læse igennem senere.. :)

Og ja livet er bestemt nemmere at bare køre med de originale motore, selvom de også kan have deres problemer.

Mvh Rasmus
Titel: Sv: Det knaser med gearskiftet
Indlæg af: Jens Flensborg efter 30. April 2024 kl: 17:14:06
Jeg har i de sidste 6 år investeret 7.000 euro i 2 nyrenoverede jx motorer + nye turboer mm. Fra Tornau og Kindt nær Lübeck. De nye motorer var total renoveret og de kører fint i min LLE og doka syncro.
Jeg fastholder old school og er ingen ven af alt det tdi pilleri der smadrer gearkasser på stribe.
Der blev produceret 16.335 diesel syncroer, det er noget jeg ofze tænker på. Og arbejdslønnen i renovering af gearkasser er overskueligt, det meste går til dele.
En jx syncro kan klare et race med en BMP kampvogn i Fürstenforrest, det har jeg prøvet. Men med alderen kommer visdom, jeg gider ikke mere ødelægge drivlinjen. Så hellere den gode gamle tur til stranden, dog også med respekt for saltvand og efterfølgende haveslange.