T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: skruffyhound efter 21. April 2025 kl: 08:54:41
-
Jeg har gjort alt for at få luft ud af køler systemet. Jeg har haft kompressor på med 15 P.S.I. mens jeg luft ud fra radiator. Men i dag sidder jeg her på motorvejen igen. Bilen kør fint, nogen gang i lang strækning uden at blive for varm men lige pludselig kan kølesystemet ikke følger med. Jeg har en fornemmelse at vej gradient har en effekt dvs. Hvis jeg køre opad eller nedad en lille bakke blive det for meget og kølesystemet kan ikke følger med, ikke nødvendigvis fordi motoren skal arbejde hårdere men (måske) fordi vinklen af bilen påvirker vand i radiator. Jeg har ikke oplevet før at temperaturen svinger så hurtigt op og nogen gang falder hurtigt nedad.
Nogen ideer?
-
Hej du skal have næsen op på bilen og åbne luft skruen på køler ,så går du om til den indvendige ekspansion beholder ,låget af og 2000 omdrejninger på motor fyld kølervæske på til det løber ud af luft skruen, luk det hele igen .Hvis ikke det virker har du et toppaknings problem, hvis det er en diesel så bliver de altid varmere når man presser dem op ad bakke, sidste ting din køler er for gammel
Hilsen Poul
-
Hvis køleren ikke er ny er den helt sikkert stoppet..
Det er prøvet her.. på lige vej gik det fint.. men skulle den arbejde,, så steg temp.. og den tændte blæseren.. men kun i få sek..
Efter der kom nu køler på så holdet temperaturen bedre.. den steg ikke på samme måde som før.. og blæseren tændte og kørte i længere tid da føleren så også kunne måle mere præcist..
Ud over det så var den meget nemmere at udlufte
-
Mit bud, er at termostaten hænger, og trænger til en udskiftning.
;) på
-
Så kom jeg på en computer ;). vi har prøvet med en JX motor, at vandpumpen satte sig, dårligt leje sandsynligvis, på det tidspunkt kørte vi med det originale 2 rem system. der hvor remmen er 60cm. der springer remmen . vi fik den skiftet, kort efter rev remmen pumpe og ophæng i stykker, derefter skiftede vi til 1 rem system, her vil remmen bare glide på remhjulet, hvis vandpumpen sætter sig.. jeg har efter den episode hellere skiftet vandpumpe for tit, end for sjældent.
MVH Puol
-
Tak for info.
Jeg har nu prøvet det udluftnings methode Poul beskriver. Det har måske hjulpet men jeg har en idé om at køleren er stoppet. Jeg har ikke så meget bevis for det udover at det er måske årsag til at min blæser kommer ikke op i høj hastighed selvom jeg har skiftet føleren og testet at den kan med at kortslut forbindelsen.
Lige nu kan jeg kun finde det her Alu/plastic køler https://hovwdiaudi.dk/da/p/K%C3%B8ler--568x438x34-mm--Lavet-af-aluminium-og-plastic/6367/6367/ (https://hovwdiaudi.dk/da/p/K%C3%B8ler--568x438x34-mm--Lavet-af-aluminium-og-plastic/6367/6367/)
Er der en der er bedre at i kender til.
Tak for hjælpen.
-
https://tk-carparts.de/kuehler-alle-modelle-ab-882-dieseltd-und-wbx-068121253e-hd
-
Jeg vil bare sige tak for hjælpen. Jeg endt med at købe både vandpumpe og radiator. Jeg skiftet vandpumpe og renset termostaten grundig og det var nok til at løse problemet. Jeg vil gerne har den til at køre lidt køligere, så skifter jeg også radiator når jeg ikke er så travlt på arbejde. :D