T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: Christian R-D efter 22. Juni 2025 kl: 21:21:34
-
Hej med jer.
Jeg har købt denne camper fra 1983, en (vistnok) Westfalia hightop, med noget halv hjemmebygget Westfalia camper interiør, og født med en 1,6 D motor. Bilen er kommet fra Düsseldorf så vognbunden er ret pæn.
Den ældre herre jeg købte den af, var blevet rigtig syg, og var gået i stå i projektet. Den skulle eftersigende have stået stille siden år 2007/2008, og den havde delvist fået lagt en 1,6 TD motor i. Jeg har aflæst et reservedels-nr på topstykket og en motorkode der er lidt svær at tyde, men begge tyder på at det er en SB motor der er lagt i.
Der fulgte nogle smådele med til den, men jeg fik desværre ikke meget info ud af ham, andet end motoren havde fået ny oliepumpe, nye vandslanger, en nyrenoveret brændstofpumpe og dyser, ny tandrem og ny kobling.
Den brugte Golf 2 TD motor skal samles ordentlig op, og være nogenlunde start-/brugsstabil. PT kan den godt starte, efter lidt hjælp på gaspedalen. Der er flere løse bolte/møtrikker, og flere slanger der ikke er tilkoblet ordentligt, og ledninger der kun midlertidigt er trukket/koblet til. Og jeg opdagede først efter at have købt bilen, at dieselpumpe og oliepind forhindrer motorpladen i at kunne lukke. Jeg har desværre ikke den gamle motor at flytte dele over fra, så hvad er løsningen, og hvad skal jeg anskaffe mig?
Umiddelbart har jeg kunne søge mig til en dieselpumpe og oliepind+rør fra en JX motor burde kunne monteres og løse det?
Eller findes der andre løsninger evt?
Hvis nogen ligger inde med dele der kan bruges som løsning, må I gerne kontakte mig.😊
Rigtig god søndag.
De bedste hilsner fra Christian. 😊
-
Hej Christian
Velkomment til og tillykke med bilen.
En hurtig søgning på nettet giver følgende "SB will go in no problems. Keep the SB pump , lines and injectors, water pump, alternator etc. swap over engine mounts from T3 , sump, oil pump, water hoses and stat body." Kilde https://www.brick-yard.co.uk/forum/golf-2-gtd-engine-in-t3_topic84194.html
Så der burde ikke være nogen problemer med pladsen under motorpladen.Hvis det altså er en en SB motor du har i.
Snup et par billeder og læg op her, så kan vi bedre hjælpe dig. Hvis det driller med billeder så send dem til web"snabela"t3klubben.dk så lægger jeg dem op.
Mvh
Carsten
-
Hej Carsten og alle andre.
Så fik jeg kigget lidt på vognen igen.
Det er noget af at puslespil, så tager lidt af gangen. :o
Jeg er helt sikker på det er en SB motor der er lagt i, det er meget tydeligt på blokken efter afrensning af blokken.
Jeg synes ikke jeg finder nogen endelig vejledning eller billedserie,
der viser en løsning hvor en SB motor er monteret i en 2WD?
Og jeg kan umiddelbart læse mig til, er der mere plads til dieselpumpen i en 4WD og en Doka og derfor skulle de ikke have udfordringen.
Har både kigget tysk- og engelsktalende sider/fora også.
F.eks ; https://www.vwt3.at/index.php?/topic/7563-sb-motor-in-t3/
De mest aktuelle issues PT er:
- Gaskablet virker ikke til at være langt nok?
Jeg har set andre SB motorer i T3, hvor det virker til at ‘gas-armen’ er anerledes udformet og kortere? Men kan ikke finde, hvor den stammer fra?
-Dieselpumpens top samt og oliepinden er for høje, og rammer på motorpladen.
Hvis jeg skal bruge den nuværende pumpe, tror jeg skal være en smule kreativ med motorpladen?
Og jeg skal finde ud af hvilken oliepind jeg istedet skal have købt? Og æ
Jeg har også både slanger og ledninger der ikke er blevet koblet til, så hvis nogen kan spotte hvor de hører til, er jeg meget lydhør😊
@Carsten: Jeg prøver at sende dig nogle billeder, for som du skriver, drillede det mig lidt😊
På forhånd mange tak😊
Mvh Christian
-
Der er flere ting med den SB maskine. Ikke at jeg er eksperten her.
1: Den er med ladeluftkøler (IC) så en del af indsugningen er anderledes. Hvis du ikke monter IC'en kunne jeg tænke at det giver problemer med motorgang/brændstof forbrug.
2: Ud fra dit link så er der ikke plads under motorklappen i en normal bus/panel.
3: Kan se at andre har lavet en adapter til gaskablet, eller en anden holder.
4: Det anbefales i dit link, at bruge en JX oliepind og rør.
5: Du skal nok lige tjekke op på at den kan synes med en 1.6TD maskine, noget med tidlige bremser typer. Men er ikke sikker her.
Mvh
Carsten
-
https://www.youtube.com/watch?v=-PXGPBWsX2o Hej ide til hvordan du kan få motoren lavere han har også en video af hvordan han løser problemet med oliepinden, dit rør ser dog ud til at være roteret eller skævt, kigger lige på resten senere
-
Hej tænkte jeg ville lave en video for at forklare hvad div ting skal gå til Her https://youtube.com/shorts/0pGDKrUNLos og ang gaskabel glemte lige det i den første video https://youtube.com/shorts/kVNdxYEKsXw