1
Syncro Fora / Sv: Ny dreng i klassen
« Dato: 27. September 2018 kl: 17:36:00 »
Hej Chrisoffer.
Jeg er lidt i den samme situation som dig – har en Caravelle som jeg skal have projekteret og bygget om til en ”Globetrotter”. Men den skal også skal kunne bruges som bus når ikke den er på tur og uden at have hele huset med på slæb. Jeg har gennem flere år samlet ideer og er ved at taget tilløb til projekteringen og regner med at gå i gang med selve projekteringen slut næste år og selve ombygningen i ´20. Nå, nok om mit projekt.
Nu er det for det svært at vurdere hvad du skal lave på bilen uden at have set og rodet lidt med den og kende dig og dit budget. Men hvis du ikke har tænkt dig at ligge under bilen på en stor del af turen ville jeg selv som minimum:
- tage motor og gearkasse(r) ud og få dem inspiceret/renoveret – der er både langt langt hjem og langt til hjælp hvis en gearkasse står af i de nok så smukke omgivelser mellem Marrakech og Merzouga.
- Ned med benzintanken – rens og kontroller den og påfyldningsrør. Husk tectyl ved montage.
- Skift af alle benzin- og køleslanger og kølerør – hvis ikke de er nye. Husk at kontrollere/trykprøve køleren.
- Skift bøsningerne i undervognen.
- Løsn/afmonter alle bolte i undervognen til alle dele der tænkeligt kan skulle afmonteres i tilfælde af en reparation og monter dem igen rengjorte eller nye med lidt fedt – det er så meget lettere nu end at stå derude med fastgroede bolte som måske knækker eller bliver runde i hovederne.
- Som minimum kotroller trækakselleddene og skift alle manchetter på trækakslerne – og hav gerne reserve med.
- skift lejerne på bilen – de vil blive hårdt belastet.
- kontrollér tandstangen og skift manchetterne – du har jo alligevel styrekuglene af.
- Renover bremserne – renoveringssæt til caliper, hovedcylinderog hjulcylindre koster ikke meget og er sikkert ikke nyt – hvis man skifter det før det sætter sig, så går det som en leg. Om du vil have større bremser på er jo en temperamentssag, men med en DG motor, krævers det ikke selvom vægten forøges. Du skal selvfølgelig tænke dig om ved nedkørsel – men det gælder også med større bremser.
- Valg af støddæmper og fjedre er lidt sværere både fordi du ikke kender slutvægten og fordi der er mange meninger derude – men hvis du ombygger den til Camper med telt på taget og har både ekstra reservehjul, benzintank og vandtanke, spil/redningsudstyr o.lign. med – så løber vægten hurtigt op. I så fald ville jeg nok overveje forstærkede fjedre med 130 Kg/cm foran og 110 Kg/cm bagved. Af støddæmper er jeg selv i tvivl – men jeg lander den nok på Bilstein B4/B6 støddæmpere. Men OME dæmpere fra Bernd er sikkert også fine. Som jeg kan læse af de fleste fora, så bliver de fleste mæker af støddæmpere skildt ad på et eller andet tidspunt – inden for det antal km. man normalt forventer af et sæt dæmpere holder. Har læst på flere fora folk klage over at trailmaster kun holder 40-60 tKm – det samme med H&R og endnu værre skulle Fox’s dæmpere være – og så er der jo ikke meget sjov ved at have betalt mellem 1300 og 2000 EUR for skidtet – så heller betale noget mindre og så have råd til et ekstra sæt i reservedelssættet hvis man alligvel ikke kan få noget der holder evigt 😉 Det kommer også an på hvor meget og hvor hårdt off-road du vil køre. Husk at det er en varevogn med 4x4 og ikke en LandCruiser.
- Decoupler er helt sikker mit valg – du er sandsynligvis alligevel i den situation at du som minimum skal have skiftet olien i viscose-koblingen.
Når du har alle disse ting nede, så er der fuldt overblik over karrosseribunden og du kan skifte og reparere alt efter temparament og behov. Ligeledes vil montering af udstyr være lettere.
- Dertil resten af et stort inspektion II – dvs. de punkter som ikke allerede er udført under ovenstående punkter.
- Nakkestøtter - Der findes rock’n’roll bagsæder med nakkestøtter både som 2 og 3 personers – men jeg har ikke overblik over hvilke modeller der havde dem. Jeg ved at Reimo stadig laver komplette campingindretninger til T3. Andre laver også indretninger, men jeg ved ikke i hvilket omfang. Men ens for dem er at deres bagsæder vist kun er med løse sædehynder og ingen nakkestøtter.
- Fælge, der købte jeg Mefro stålfælge. De fåes bl.a. hos Bernd og Bussschmiede.de. Jeg er til stålfæge – en god stålfælg kan næsten altid bankes ud igen til brugbar tilstand og stadig være sikker – det ville jeg aldrig turde med en alufælg. Og så behøver du heller ikke tænke på ridser/buler i kanten på fælgen når du skal have skiftet dæk i vejkanten.
- Dæk - Jeg ville forhøre mig hos Bernd – han har trods alt kørt meget på de kanter eller finde anbefalinger i amerikanske eller australske fora. Det skal være dæk der både kan tåle varme og samtidigt køre sand og skarpe sten. Om de kan køre sne eller mudder er i detteb tilfæde ikke afgørende. Dækkene jeg brugte, købte jeg hos daekonline og det var General GRABBER AT2 215/75 R15 100S OWL, M+S. De har været OK, men de er købt som vinterdæk, da jeg dengang (før jeg satte bilen på opmagasinering) kørte meget i Sverige og Norge om vinteren. De blev bl.a. valgt fordi de kunne pigges og havde fornuftige egenskaber i vinterkørsel – ikke off-road i varmt vejr.
- Rulleomkrdes - Spørgsmålet er nok bare om ikke rulleomkredsen bliver for stor til din motor med det læs. Det hele kommer også lidt an på hvilken gearing din bil har. Prøv og se om ikke du kan låne et sæt af nogen – fyld bilen med f.eks. fliser til maks belastning – det kan du jo også gøre før du låner hjul - og tag f. eks. bakkerne ved Sikeborg nogle gange. De ville i hvert fald have været for store hvis jeg havde kørt rundt med fuldt camping- og off-roadudstyr med min JX’er. Der var som maks. 5-600 kg. last i bilen når jeg kørte med den og lige så straks det gik op ad bakke selv på hovedvejene i fjeldene måtte den et gear eller endda 2 ned hvis det blev stejlt med den størrelse. Nu giver 15-35 minusgrader nok også noget mere inerti i drivlinjen end hvis det havde været plusgrader, så deri kan der også ligge en forskel.
Husk at mange af de alufælge du kan købe – både gamle Mercedes hjul men også nye – ikke er ratede/kan holde til kørsel på dårlige veje med den vægt som en fuld lastet transporter vejer og de bliver derfor stressede og revner med tiden – bare spørg ejerne af Mary – de fik deres fælge svejst nærmest dagligt da de var i sydamerika i slutningen af deres jordomrejse.
Vær opmærksom på at en T3 er ikke en voldsomt stærk bil når den bliver tungt læsset og kører off-road sammenlignet med en Land Rover/Cruiser – til trods for flere jordomrejser – både i dette forum, men også i andre fora. I dem kan du også læse om de forskellige udfordringer de møder – og der er rigeligt at tage af - og hvilke valg de har truffet i deres forberedelser af bilen. Jeg ved godt du ikke har planlagt at køre jorden rundt men nogle månder hvoraf en del på tvivlsomme (grus)veje og off-road i høje temperaturer vil stresse bilen en del mere end hvad den er vant til.
Det kan godt være at det er dyrt at skifte en række ting som ikke synes at være defekte – men af få sendt ting ud i verdenen er mange gange dyrere og koster meget tid. Penge og tid som man hellere vil bruge på oplevelser. En fuldt tip-top mekanisk bil er derfor som udgangspunkt – i min verden – et must. Men det giver desværre ingen garanti. Du vil næppe kunne køre flere måneder i Marokko uden at få beskidte hænder, men de repartioner som ikke kan laves uden specialværktøj – dvs. Drivlinjen herunder også bøsninger - bør være som nye – men tilkørte og testede og resten som er svært at komme til med donkraft som eneste hjælp bør ligeledes være i meget god kondition.
Men som tidligere nævnt så ved jeg at ejerne af Mary har været en tur henover alle meridianerne med deres bil – så de kan sikkert videregive dig nogle erfaringer, både omkring det mekaniske på bilen, men også det at bo i den.
Hvis du er interesseret er du velkommen til at sende mig en PM med din mail, så kan du få et link til min materialesamling som jeg har samlet mig gennem tiden – den er dog noget målrettet mod mine ønsker til mit projekt.
Uanset hvad du vælger er jeg sikker på der er flere her på dette forum som er interesseret i dit projekt, hvilke valg du laver og hvorfor. Ligeledes hvordan din tur forløber. Så lav gerne en tråd her og hold den opdateret.
Med venlig hilsen
Thomas Meyn.
Jeg er lidt i den samme situation som dig – har en Caravelle som jeg skal have projekteret og bygget om til en ”Globetrotter”. Men den skal også skal kunne bruges som bus når ikke den er på tur og uden at have hele huset med på slæb. Jeg har gennem flere år samlet ideer og er ved at taget tilløb til projekteringen og regner med at gå i gang med selve projekteringen slut næste år og selve ombygningen i ´20. Nå, nok om mit projekt.
Nu er det for det svært at vurdere hvad du skal lave på bilen uden at have set og rodet lidt med den og kende dig og dit budget. Men hvis du ikke har tænkt dig at ligge under bilen på en stor del af turen ville jeg selv som minimum:
- tage motor og gearkasse(r) ud og få dem inspiceret/renoveret – der er både langt langt hjem og langt til hjælp hvis en gearkasse står af i de nok så smukke omgivelser mellem Marrakech og Merzouga.
- Ned med benzintanken – rens og kontroller den og påfyldningsrør. Husk tectyl ved montage.
- Skift af alle benzin- og køleslanger og kølerør – hvis ikke de er nye. Husk at kontrollere/trykprøve køleren.
- Skift bøsningerne i undervognen.
- Løsn/afmonter alle bolte i undervognen til alle dele der tænkeligt kan skulle afmonteres i tilfælde af en reparation og monter dem igen rengjorte eller nye med lidt fedt – det er så meget lettere nu end at stå derude med fastgroede bolte som måske knækker eller bliver runde i hovederne.
- Som minimum kotroller trækakselleddene og skift alle manchetter på trækakslerne – og hav gerne reserve med.
- skift lejerne på bilen – de vil blive hårdt belastet.
- kontrollér tandstangen og skift manchetterne – du har jo alligevel styrekuglene af.
- Renover bremserne – renoveringssæt til caliper, hovedcylinderog hjulcylindre koster ikke meget og er sikkert ikke nyt – hvis man skifter det før det sætter sig, så går det som en leg. Om du vil have større bremser på er jo en temperamentssag, men med en DG motor, krævers det ikke selvom vægten forøges. Du skal selvfølgelig tænke dig om ved nedkørsel – men det gælder også med større bremser.
- Valg af støddæmper og fjedre er lidt sværere både fordi du ikke kender slutvægten og fordi der er mange meninger derude – men hvis du ombygger den til Camper med telt på taget og har både ekstra reservehjul, benzintank og vandtanke, spil/redningsudstyr o.lign. med – så løber vægten hurtigt op. I så fald ville jeg nok overveje forstærkede fjedre med 130 Kg/cm foran og 110 Kg/cm bagved. Af støddæmper er jeg selv i tvivl – men jeg lander den nok på Bilstein B4/B6 støddæmpere. Men OME dæmpere fra Bernd er sikkert også fine. Som jeg kan læse af de fleste fora, så bliver de fleste mæker af støddæmpere skildt ad på et eller andet tidspunt – inden for det antal km. man normalt forventer af et sæt dæmpere holder. Har læst på flere fora folk klage over at trailmaster kun holder 40-60 tKm – det samme med H&R og endnu værre skulle Fox’s dæmpere være – og så er der jo ikke meget sjov ved at have betalt mellem 1300 og 2000 EUR for skidtet – så heller betale noget mindre og så have råd til et ekstra sæt i reservedelssættet hvis man alligvel ikke kan få noget der holder evigt 😉 Det kommer også an på hvor meget og hvor hårdt off-road du vil køre. Husk at det er en varevogn med 4x4 og ikke en LandCruiser.
- Decoupler er helt sikker mit valg – du er sandsynligvis alligevel i den situation at du som minimum skal have skiftet olien i viscose-koblingen.
Når du har alle disse ting nede, så er der fuldt overblik over karrosseribunden og du kan skifte og reparere alt efter temparament og behov. Ligeledes vil montering af udstyr være lettere.
- Dertil resten af et stort inspektion II – dvs. de punkter som ikke allerede er udført under ovenstående punkter.
- Nakkestøtter - Der findes rock’n’roll bagsæder med nakkestøtter både som 2 og 3 personers – men jeg har ikke overblik over hvilke modeller der havde dem. Jeg ved at Reimo stadig laver komplette campingindretninger til T3. Andre laver også indretninger, men jeg ved ikke i hvilket omfang. Men ens for dem er at deres bagsæder vist kun er med løse sædehynder og ingen nakkestøtter.
- Fælge, der købte jeg Mefro stålfælge. De fåes bl.a. hos Bernd og Bussschmiede.de. Jeg er til stålfæge – en god stålfælg kan næsten altid bankes ud igen til brugbar tilstand og stadig være sikker – det ville jeg aldrig turde med en alufælg. Og så behøver du heller ikke tænke på ridser/buler i kanten på fælgen når du skal have skiftet dæk i vejkanten.
- Dæk - Jeg ville forhøre mig hos Bernd – han har trods alt kørt meget på de kanter eller finde anbefalinger i amerikanske eller australske fora. Det skal være dæk der både kan tåle varme og samtidigt køre sand og skarpe sten. Om de kan køre sne eller mudder er i detteb tilfæde ikke afgørende. Dækkene jeg brugte, købte jeg hos daekonline og det var General GRABBER AT2 215/75 R15 100S OWL, M+S. De har været OK, men de er købt som vinterdæk, da jeg dengang (før jeg satte bilen på opmagasinering) kørte meget i Sverige og Norge om vinteren. De blev bl.a. valgt fordi de kunne pigges og havde fornuftige egenskaber i vinterkørsel – ikke off-road i varmt vejr.
- Rulleomkrdes - Spørgsmålet er nok bare om ikke rulleomkredsen bliver for stor til din motor med det læs. Det hele kommer også lidt an på hvilken gearing din bil har. Prøv og se om ikke du kan låne et sæt af nogen – fyld bilen med f.eks. fliser til maks belastning – det kan du jo også gøre før du låner hjul - og tag f. eks. bakkerne ved Sikeborg nogle gange. De ville i hvert fald have været for store hvis jeg havde kørt rundt med fuldt camping- og off-roadudstyr med min JX’er. Der var som maks. 5-600 kg. last i bilen når jeg kørte med den og lige så straks det gik op ad bakke selv på hovedvejene i fjeldene måtte den et gear eller endda 2 ned hvis det blev stejlt med den størrelse. Nu giver 15-35 minusgrader nok også noget mere inerti i drivlinjen end hvis det havde været plusgrader, så deri kan der også ligge en forskel.
Husk at mange af de alufælge du kan købe – både gamle Mercedes hjul men også nye – ikke er ratede/kan holde til kørsel på dårlige veje med den vægt som en fuld lastet transporter vejer og de bliver derfor stressede og revner med tiden – bare spørg ejerne af Mary – de fik deres fælge svejst nærmest dagligt da de var i sydamerika i slutningen af deres jordomrejse.
Vær opmærksom på at en T3 er ikke en voldsomt stærk bil når den bliver tungt læsset og kører off-road sammenlignet med en Land Rover/Cruiser – til trods for flere jordomrejser – både i dette forum, men også i andre fora. I dem kan du også læse om de forskellige udfordringer de møder – og der er rigeligt at tage af - og hvilke valg de har truffet i deres forberedelser af bilen. Jeg ved godt du ikke har planlagt at køre jorden rundt men nogle månder hvoraf en del på tvivlsomme (grus)veje og off-road i høje temperaturer vil stresse bilen en del mere end hvad den er vant til.
Det kan godt være at det er dyrt at skifte en række ting som ikke synes at være defekte – men af få sendt ting ud i verdenen er mange gange dyrere og koster meget tid. Penge og tid som man hellere vil bruge på oplevelser. En fuldt tip-top mekanisk bil er derfor som udgangspunkt – i min verden – et must. Men det giver desværre ingen garanti. Du vil næppe kunne køre flere måneder i Marokko uden at få beskidte hænder, men de repartioner som ikke kan laves uden specialværktøj – dvs. Drivlinjen herunder også bøsninger - bør være som nye – men tilkørte og testede og resten som er svært at komme til med donkraft som eneste hjælp bør ligeledes være i meget god kondition.
Men som tidligere nævnt så ved jeg at ejerne af Mary har været en tur henover alle meridianerne med deres bil – så de kan sikkert videregive dig nogle erfaringer, både omkring det mekaniske på bilen, men også det at bo i den.
Hvis du er interesseret er du velkommen til at sende mig en PM med din mail, så kan du få et link til min materialesamling som jeg har samlet mig gennem tiden – den er dog noget målrettet mod mine ønsker til mit projekt.
Uanset hvad du vælger er jeg sikker på der er flere her på dette forum som er interesseret i dit projekt, hvilke valg du laver og hvorfor. Ligeledes hvordan din tur forløber. Så lav gerne en tråd her og hold den opdateret.
Med venlig hilsen
Thomas Meyn.