Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Emner - jankjerbye

Sider: 1 ... 7 8 [9] 10 11 12
121
Diverse / sænkningsfjedre
« Dato: 19. April 2007 kl: 16:07:57 »
Hej Lund!

Et lille tip:

Under "Søg" til venstre på forsiden kan du taste "sænkning*" så kommer der 22 hits med en hel masse informationer på det du søger.

Stjernen virker som trunkering eller wildcard på engelsk så den tager alt med derefter (f.eks ordet sænkningsfjedre)

Held og lykke!

mvh

Jan

122
Diesel Fora / Temperaturkontat/termostat 80/85 grader.
« Dato: 02. April 2007 kl: 10:29:07 »
Hej!

Jeg læste lige de gamle tråde om 80 graders termostater, men har også fundet noget på howdiaudi der hedder en "termostatkontakt"

Skal jeg bruge begge til at få den til at åbne tidligere?

http://howdiaudi.dk/product/default.asp?mode=showproduct&id=166266

http://howdiaudi.dk/product/default.asp?mode=showproduct&id=168571

Nåja.. og @Jarl: Der sidder ikke allerede sånogle i min JX /u turbo vel?

123
Diesel Fora / Udluftning bremser?
« Dato: 02. Marts 2007 kl: 23:05:22 »
Det er ligetil og adskiller sig ikke fra fremgangsmåden på andre ældre biler. Jeg gør det på følgende måde:  Man starter ved højre forbremse. Et stykke klar slange sættes på udluftningsskruen og ned i en beholder (f.eks en tom bremesvæskebeholder) Der fyldes lidt bremsevækse i beholderen så der ikke suges luft ind den vej (slangen skal selvfølgelig være under væskestanden konstant). Så løsnes luftskruen og en medhjælper trykker bremsepedalen i bund. Der skulle gerne kommer en masse luftbobler i slangen. Luftskruen spændes og pedalen slippes og trædes ned, jeg plejer at få hjælperen til at pumpe lidt. Meningen med dette er at samle de luftbobler der er i systemet til en større som så der kommer mere ud af gangen. Processen gentages et par gange til der kun kommer bremsevækse i slangen og ingen bobler. Der efterfyldes løbende i beholderen under instrumentbrædtet. Så tager man samme tur med venstre forbremse, min erfaring er at man har fået det meste ud allerede, men der kan godt gemme sig lidt.

Om man egentligt også burde gøre det med koblingscylinderen, ved jeg faktisk ikke, hvad siger folk?

124
Diverse / Test / renovering af ABS gearkasse
« Dato: 12. Februar 2007 kl: 21:58:12 »
Hej!

Fra den altid flinke og gavmilde Mølle er jeg kommet i besiddelse af en ABS gearkasse i ukendt stand. Det er en model med 5,43 udveksling og 40% spær altså tæt på den perfekte kasse til min nye orange "OJ" Doka "Ingegerd".

Nu er spørgsmålet så.. Har jeg andre valgmuligheder end at montere den og fylde den med ny gearolie og så "se hvordan det går" eller skille den ad og få en mere erfaren til at kigge på synkron-hoveder og -messer?

Kan man prøve hvor tæt den er på en smart måde? Jeg overvejer at damprense den og placere den på nogle tørre aviser, men det simulerer jo ikke kørsel?

Er der nogen fifs til at tjekke tilstanden eller er det bare på med den og så "øv" og på med den gamle igen hvis den ikke dur? (træls på en daily driver)

125
Diesel Fora / Den hvide røgs årstid?
« Dato: 24. Januar 2007 kl: 13:46:00 »
Så blev det koldt og jeg har oplevet følgende symptomer på min gamle (290.000 km+) JX:

Når jeg starter om morgenen så skal jeg for at få gang i den holde speederen i bund. Ellers tager den ikke ved og jeg slider starteren unødvendigt.  Det er der vel som sådan ikke noget galt i? På sneen under udstødningen kan man se små sorte partikler efter start.

Den ryger hvidt når den er startet og holder i tomgang, men det bliver markant mindre når den er varm. Der kan dog altefter forskellige forhold stadig ses udstødningsrøg af en hvilig/grålig farve.

Til gengæld er der noget som ikke fungerer optimalt i kølesystemet og efter at have søgt på "kølevand" har jeg overvejet at skifte termostaten til den 80 graders jeg har liggende til min AAZ (den kan jo bare flyttes over). Hvor sidder den termostat? Og hvor let er den at skifte?

Symptomerne er at den periodisk bruger kølevand (men nogle gange næsten ingenting) det virker somom den bruger mest når jeg har læs på og belaster motoren ved høje omdrejninger (3800-4000). Der er en slap rem der ved start er begyndt at pive bagude og omdrejningstælleren viser ikke noget før piveriet er holdt op (lidt opgasning får lyden til at forsvinde) Er det nu jeg skal have lavet detder enrems-system? Eller skal jeg bare skifte den rigtige rem og vente til AAZ ombygningen?

Her til morgen begyndte kølevandslampen så pludselig at blinke på motorvejen og jeg holdt ind og efterfyldte med kølevæskeblandet vand. Blinkeriet holdt op igen efter 40-50 sekunder ca.

Jeg tænker remskifte så vandpumpen kan arbejde optimalt og evt. termostat skifte så den mulighed er udelukket.

Derefter skift af expansionsbeholderen?

Kommentarer og guides til termostatskift/remskift modtages med kyshånd.

P.S: Nej.. den er STADIG ikke synet og der er dukket et hul op i den anden bærearm. Jeg går og venter på et brev fra politiet  :cry:  og så må jeg enten sende den på værksted eller pille pladerne af..  :(

126
Diesel Fora / Luftfilter på JX / Turbo puster ikke?
« Dato: 05. Januar 2007 kl: 22:36:20 »
Hej!

Min JXer som synger på sidste vers (den skal holdes i live indtil efter syn og skift til 1,9), begyndte i går at miste MEGET effekt. Her til aften på turen hjem kunne den nærmest ikke trække op af bakke.. i modvind måtte jeg ned i 1. gear når bakkerne var stejle! På flad lige vej kan den godt komme op på ca. 3700 omdr i 4. og mere ned af bakke med klampen i bund. Det er somom den ikke får diesel eller luft nok.

Den spiser ikke vand, mindre olie end den nogensinde har gjort og den oser ikke sort. Højest en smule hvidt ved start. Ved to af dyserne er der diesel læk, men jeg tør IKKE stramme hverken gløderør eller dyserør mere p.g.a. alugodset i toppen. Men det kan vel heller ikke være det???

Den har ikke startproblemer længere, den gløder maks 12 seks og springer i gang.

Med varm motor da jeg ENDELIG kommer hjem kigger jeg ind til dyret gennem lemmen bagved og her ser jeg at indsugningsslangen fra turboen nærmest er helt fladtrykt og står sådan og "pulser" somom den ikke kan trække luft ind.. og tomgangen går en lillebitte smule op og  ned med pulseringen. Men den holder sig fint i gang. Den får nærmest bare ikke luft nok?

Hvorfor puster turboen ikke? Er den død?  Er det så simpelt som at luftfilteret kan være stoppet? Jeg gider ikke rode med det i mørke og regn, men det ville være rart med lidt gode ideer til hvad jeg skal gå efter i morgen formiddag.

127
Diesel Fora / Hvor handler i reservedele/ophug?
« Dato: 27. December 2006 kl: 19:15:03 »
Min fornemmelse er at det allerbilligeste er at købe en brugt bil til reservedele, men det kræver at man har et sted at stille den mens man piller dele af den.

128
Diverse / Lygtejusterings skruer til firkantlygter
« Dato: 05. December 2006 kl: 22:13:36 »
Så var jeg forbi VW. Efter 10 minutters roden rundt i deres fine nye version af ETKA fandt vi de monteringsfætre jeg skulle bruge. 12 styks (hvis jeg skulle have dem alle) til den nette pris af 36 kr stykket + moms!!  Over en plov.. av av :x

Nærig af nødvendighed som jeg er kørte jeg op til Pajo bolte i Hobro og lagde en hund i kaffekassen. Her er lidt billeder af min alternative løsning som jeg håber fungerer.

129
Diverse / Monteringsdimser til firkant forlygter
« Dato: 01. December 2006 kl: 21:38:01 »
Jeg er ved at tjekke lyset på mine forlygter inden syn og de fleste af de underligeplastikdimser til at montere lygterne i er knækkede og hærgede. Jeg kan ikke finde dem hos meca eller howdiaudi, og tør næsten ikke ringe til VW hvis der skal julemad på bordet i år.

Er der andre derude i t3 land der har stået med samme problem og har fundet på en alternativ løsning?

Nogen der har et par stykker liggende eller evt. har en skrotbus jeg må skrue dem af?

130
Diesel Fora / Skift af gløderør
« Dato: 25. November 2006 kl: 14:21:41 »
Hej dieselfolk!

Så har jeg skiftet de to yderste gløderør på min JXer og der er NÆSTEN til at komme til.

Hvad med de to inde under pumpen? Tips, råd? fifs?

Jeg har læst på et tysk site at det er smart med en magnetisk fastnøgle til de små 8 møtrikker på toppen af rørene.

Der står også at man "naturligvis" skal have dyserørerne af, men det syntes jeg nu ikke giver det store ekstra plads og så er der åbent ned til dieselsystemet. (Det er ikke fedt når man ligger og roder rundt for at få armene i den rette vinkel på et MØGbeskidt lad over brønden)

Jeg kunne godt se fidusen i at skrue dyserne og hele lortet ud.. det ville gi lidt plads. (men så skal jeg nok have lavet nogle smarte propper til hullerne for at undgå forurening.

Men hvordan kommer i ellers derned uden at radbrække jeres fingre fuldstændigt? Værktøjsforslag modtages med glæde.

Jeg går ud fra at det er alt for tidskrævende at afmontere dieselpumpen  med derafølgende udluftning af systemet.

Summa sumarum: Hvad gør i andre?

131
Diesel Fora / Gearkasse skift
« Dato: 14. November 2006 kl: 10:23:07 »
Hej!

I weekenden skal der skiftes gearkasse og jeg har søgt i forummet og læst de tråde jeg kunne finde om emnet.

Når gearkassen nu alligevel er taget af og jeg på sigt skal have en 1Y med turbo sat på klokken så overvejer jeg skift af udrykkerlejet og pilotlejet (efter at have læst trådene). Er der flere småting det er smart at skifte i samme arbejdsgang?

Jeg har ledt lidt efter lejer på meca og howdiaudi og er blevet lidt forvirret, er der forskel på udrykkerlejer til diesel og benz?  

Hvor skal jeg lede efter det henne og er der nogen der har original numrene på de lejer.

Hvad kommer jeg til at stå og mangle af værktøj, pakninger og diverse ud over en centreringsdorn af en art?

Håber der er nogen med lidt erfaring der kan eliminere de værste begynderfejl ved mit første gearkasse skift.

Der vil være masser af kolde øl til omdeling når projektet er overstået.
 
 :P

132
Diesel Fora / Turbo reservedelsnummer
« Dato: 07. November 2006 kl: 23:18:53 »
Hvad er org nr 068145701qx for en fisk? Er det en KKK? Eller en garret til golferne?

133
Dine Projekter... / 16\" Stålfælge på Syncro 14
« Dato: 07. November 2006 kl: 14:53:28 »
Som en del af mit >>opgrader til en næsten 16"<< projekt har jeg bestemt mig for at sætte 16" stålfælge på min Syncro Dobbeltkabine.

Efter lang tids søgen har jeg fundet et sæt der passer.

Målene er følgende: 5x112 i boltkrydsmål. 66,6 i Navhullet. ET 33. Bredde: 7".

Fælgene stammer fra en Mercedes og jeg har konfereret med en automobilmand herude fra Teknologisk Insistitut der (uofficielt) mener at  bæreevnen i fælgen er god nok til min tunge bil.

Næste del af projektet er at prøvemontere dæk og se hvordan den kører med dem. Jeg har nogle større terrændæk i sigte (tak til Mølle) som jeg dog tvivler på kan komme på, men det bliver ihvertfald spændende.

134
Diverse / Spørgsmål om strøm, batteriladning m.m.
« Dato: 06. November 2006 kl: 11:47:59 »
Nå.. Så er det vist sikkert at jeg har en forbruger et sted. Jeg mistænker selv centrallåsen da min ene gummiliste er tæret i fører siden. (JJ havde du en liste til mig???)

Jeg håber at få tid i det tæt komprimerede program til at få isoleret forbrugeren ved lejlighed. Men nu er det ihvertfald sådan at mit batteri (77A Exide Extreme) er blevet ladet på og nedladet til 2-3 volt et par gange og har stået med lav spænding på, så jeg frygter det værste.. kan det være dødt? Kan man evt. revitalisere det med noget nyt vand eller lign? Kan det betale sig? Hvordan gør man?

For at gøre det hele mere spændende stod min gamle trusty lader så af i går og stod bare og klikkede og stødladede på batteriet. Pis..

Er der nogen der vil anbefale en god lader? Eller er det bare den nærmeste lavprisbutik og købe noget til 299.-?

Hvad med batteri? (Hvis nu mit gamle er dødt) Er der nogen der har faktuelle erfaringer med kvalitetsforskelle? Fra "Branford" i Harald-N klassen op til Deta/Exide til en tusse eller mere??? Et 88A kan fåes til 495 kr i Harald! Det er skuda billigt?

Håber folk har nogle inputs.. ellers er jeg fristet til at rende ud og købe noget billigt midlertidigt og så sætte mig lidt mere ind i det før jeg investerer i noget bedre/dyrere.

Jeg kan desuden med relevans til denne tråd: http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=463&postdays=0&postorder=asc&highlight=batteri+lader&start=15 oplyse at jeg har et batteri monteret under venstre forsæde og da det IKKE aflader når det andet er nede på 2 Volt regner jeg med at det er lavet "rigtigt" med et relæ imellem. Den har jo kørt for Fyns Amt og har haft masser af ekstraudstyr, men jeg er endnu ikke kommet til den del af projektet.

135
Diesel Fora / Afmontering af starter og kørsel uden??
« Dato: 05. November 2006 kl: 15:04:48 »
Hej!

Så har vi næsten The Dudes starter flået af Tordenslæden. Den kan trækkes igang og Duden overvejer at køre hjem i den. ... Skulle der være noget i vejen for det ? (At køre med åbent ind til starter akslen)

Starteren skal renoveres førstog siden monteres.. Hvad siger i .. er der nogen risiko for "grus i maskineriet" hvis man triller en tur på 65 km uden starter monteret? Isåfald kan man evt. afdække hullet?

Sider: 1 ... 7 8 [9] 10 11 12