Så blev det koldt og jeg har oplevet følgende symptomer på min gamle (290.000 km+) JX:
Når jeg starter om morgenen så skal jeg for at få gang i den holde speederen i bund. Ellers tager den ikke ved og jeg slider starteren unødvendigt. Det er der vel som sådan ikke noget galt i? På sneen under udstødningen kan man se små sorte partikler efter start.
Den ryger hvidt når den er startet og holder i tomgang, men det bliver markant mindre når den er varm. Der kan dog altefter forskellige forhold stadig ses udstødningsrøg af en hvilig/grålig farve.
Til gengæld er der noget som ikke fungerer optimalt i kølesystemet og efter at have søgt på "kølevand" har jeg overvejet at skifte termostaten til den 80 graders jeg har liggende til min AAZ (den kan jo bare flyttes over). Hvor sidder den termostat? Og hvor let er den at skifte?
Symptomerne er at den periodisk bruger kølevand (men nogle gange næsten ingenting) det virker somom den bruger mest når jeg har læs på og belaster motoren ved høje omdrejninger (3800-4000). Der er en slap rem der ved start er begyndt at pive bagude og omdrejningstælleren viser ikke noget før piveriet er holdt op (lidt opgasning får lyden til at forsvinde) Er det nu jeg skal have lavet detder enrems-system? Eller skal jeg bare skifte den rigtige rem og vente til AAZ ombygningen?
Her til morgen begyndte kølevandslampen så pludselig at blinke på motorvejen og jeg holdt ind og efterfyldte med kølevæskeblandet vand. Blinkeriet holdt op igen efter 40-50 sekunder ca.
Jeg tænker remskifte så vandpumpen kan arbejde optimalt og evt. termostat skifte så den mulighed er udelukket.
Derefter skift af expansionsbeholderen?
Kommentarer og guides til termostatskift/remskift modtages med kyshånd.
P.S: Nej.. den er STADIG ikke synet og der er dukket et hul op i den anden bærearm. Jeg går og venter på et brev fra politiet :cry: og så må jeg enten sende den på værksted eller pille pladerne af..