Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Emner - jankjerbye

Sider: 1 ... 9 10 [11] 12
151
Diverse / Vægt Jx\'er
« Dato: 21. Juli 2006 kl: 14:22:21 »
Hej igen!

Kom lige til at tænke på inde jeg smadrer ryggen..

Hvad vejer sånen JX med hele dynen påsat egentligt?

175 kg? mere?

* tilbage 10 mins senere dryppende af sved *

Ok... den er sku ret tung.. godt jeg har liften.. Nu står den så og skal op på mit værkstedsbord.. Hmm..  Måske kunne sådan et motorstativ være smart.. Kan man få det billigt et sted??

Jeg er ikke sikker på at min tagkontruktion i laden holder hvis jeg prøve at hejse den op med en trisse og et reb..

152
Diverse / Forstærket kobling/gearkasse
« Dato: 21. Juli 2006 kl: 10:47:38 »
Jeg er jo som bekendt i begyndelsesfasen (d.v.s. planlægning og overvejelser) af en motorkonvertering. Jeg er interesseret i at det bliver en holdbar, billig motor der ikke står af i tide og utide.

1y og aaz er kandidaterne selvom jeg syntes måske de har lidt få HK til min tunge doka. Jeg er IKKE interesseret i topfart.. 110 maks er fint til mig men jeg gider faenfiseme ikke skifte ned til 3 gear og køre 60 op af en bakke bare fordi jeg har lidt læs på.. for læs.. det kommer jeg sku til at have på hele tiden.. det er derfor jeg har købt en ladvogn for faen.

Så kommer advarselen hele tiden op om en stærkere kobling og en stærkere gearkasse!

Men .. hvorfor nu det? Der FINDES da en 112hk benziner som ikke smadrer gearkasse og kobling gør der ikke? Har den ikke et max drejningsmoment der er i nærheden af en aaz sølle 90hk?

Der er ingentvivl om at det ville være NICE to have.. men er det NEED to have? Altså den billigeste jeg har fundet koster goddamn 3500 kr for koblingen og en forstærket syncro kasse..  DET er der ingen listepris på.

Hvad går selve forstærkningen af koblingen iøvrigt ud på? Kan der bruges en kobling fra en anden VAG måske? (kunne være billigere)

153
Diverse / Hvor finder man motorkoden på blokken?
« Dato: 19. Juli 2006 kl: 10:28:29 »
Hvor skal man kigge på blokken når man som novice er ude og se på audi og passat motorer? Jeg leder selvfølgelig efter en måde at se om det er en AAZ eller en 1Y o.s.v.? Står det direkte på blokken et sted? Eller er der en motorblokkode der skal "oversættes"?

154
Diverse / Bremseadvarselslys
« Dato: 16. Juli 2006 kl: 22:54:29 »
Hej!

Bremseadvarselslyset i kabinen lyste konstant da jeg fik dokaen ud og køre igen.

Jeg har været ned og rykke i håndbremsekablet og smurt det lidt der hvor der er friktion og prøvet at motionere det lidt og jeg har også kigget efter kontakten men kan ikke lige umiddelbart finde det.

Whats next? Er det en klasssisk fejl og er der en standardløsning eller er det bare af med alle hjul en efter en og tjekke bremser og smøre op o.s.v.?

155
Diesel Fora / RAAAAHSGU!
« Dato: 14. Juli 2006 kl: 13:36:22 »
For hulen!

Jeg skulle jo bare lige skifte olie på dyret! Hvad sker der? Ikke en fin lille gummiprop eller en luge med to møtrikker eller noget andet men KÆMPE motorstativdækkedims med 6 røvrustne skruer med møtrikker på bagsiden der er møgsvære at holde fast i, graaah! Jeg er i skrivende stund endnu ikke kommet ind til motoren.. DET gider jeg fandme ikke gøre hver 7000 km, lorteløsning. Jeg har en plan om at save et hul i afdækningen og lave en gummiprop af et gammelt traktordæk, det andet er sku for besværligt for en alm. vedligeholdelses opgave.

Hvad betaler i andre JX ejere iøvrigt for jeres luftfiltre?

Nå.. nu har jeg vist fået afreageret og laptoppen har fået sin del sorte oliefingre.. t3nettet er en udemærket ekvivalent til en oilekøler når man sådan har fået sindet i kog.  :twisted:

156
Diesel Fora / Oliestand
« Dato: 12. Juli 2006 kl: 20:49:44 »
Hvad er normal oliestand på en 1,6TD? Mellem de to prikker på pinden eller?

157
Diesel Fora / Reincarnated Dead Grünehild
« Dato: 12. Juli 2006 kl: 19:48:36 »
SÅ!

Efter timers pillen og afisoleren og pudsen og afsyring og kobberfedtning og mere afisolering og forsøg på at læse de elektriske diagrammer i "So Wird Es..." og nykabelskoning og hvad ved jeg:  STARTER Grünehild sku!! (stadigt trægt og efter to forsøg og KUN med gaspedal i bund hm..?)

Jeg fik brændt en sikring af i processen og opgraderede den til 20 fra 10. Og jeg har pillet et par underlige strømtilslutninger til pluspolen på batteriet fra (der var 4 tilslutninger!!) Jeg havde alligevel batteriet ude og rensede poler og sko. (Går ud fra det var til blink og andet gejl Fyns Amt havde monteret og bare havde klippet af det ser ihvertfald ud til at alt virker :wink: )

Men nu er batteripoler, sko, ledninger og alle jordforbindelser jeg kender til så rene og indfedtede i kobberfedt at min morfar ville være stolt. Strøm og stel kablerne er gravet ud bag det grønne ir og afisoleret på ny og jeg har slebet igennem lakken og pudset ind til metallet på stelforbindelserne.

Så læser man i So Wird es... at man IKKE må bruge fedt på polerne.. oh well.. Det virker fint på Ladaen.. nogen ide til hvorfor faen de ikke syns man skal det?

Så skal der bare lidt olie på gearkassen .. så triller min doka igen.. (bare ikke hardcore offroad eller over 90 når nu min kassen er småsyg)

Puh.. det var sku rart at jeg ikke skulle ha en ny starter eller et relæ eller andet. Til folk med defekte startere fandt jeg i processen dette link: http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=2359900 som gennemgår starteren og starter problemer meget grundigt!

Nu får jeg lige en øko-pilsner fra Thy for at fejre det hele og så triller jeg sku en tur i kareten.

Next up! Gearkasseskift!  :shock:

Tusind tak for al hjælp og forslag, uden jer drenge havde jeg nok brugt endnu længere tid på at få strøm på dyret!

158
Diverse / Gearolie GL4 - GL5
« Dato: 11. Juli 2006 kl: 14:11:44 »
M.h.t til gearolie er det jeg kom frem til følgende: Additiverne i GL-5 kan virke tærende på det materiale syncromesser ringene bl.a. er fremstillet i (en messing legering tror jeg?).

Derfor anbefales helt klart GL-4, med mindre man syntes det er en skæg øvelse at skille gearkasser ad og skifte syncromesser. :wink:

For jyderne (Eller for de øboere der stikker næsen herover med mellemrum seføli) kan jeg oplyse at jeg med en uges varsel kan skaffe Mobil GL-4 olie til gearkassen til 55kr literen.

159
Diesel Fora / \"Hul\" i motoren
« Dato: 11. Juli 2006 kl: 00:03:32 »
Jeg kravlede lige rundt inde på "dækket" af min doka og tjekkede batterispændingen efter den havde ladet et døgn (12.46 volt.. så den får en nat til). Men så kigger jeg ned mod starteren for lissom at vise hvem der bestemmer og gav den "nu kommer jeg såsnart jeg har et par ledige timer og skruer dig af" blikket.

Men!!! Jeg skal prøve at gøre mit bedste for at forklare det.

Hvis man kigger sårn ned igennem låget, over mod starter og der hvor kølevandspumpen sidder og så retter blikket nedad. Så ser man vel der hvor starteren slutter til motoren, vil jeg tro. Dernede på en del af motorstøbegodset ser jeg til min store overraskelse et hul med gevind invendigt og man kan kigge ind på et tandhjulaf en art med rustne tænder!?  Jeg kan IKKE forestille mig at det er korrekt?!!?? Når der er gevind i "hullet" må der da passe en prop til? Og jeg vil skudda ikke ha rustne ting INDE i min motor!!?

Er det "bare" et målehul så kan kan se justeringen af etellerandet? (jeg SAGDE jeg var helt grøn m.h.t Diesel.) OG skal der ikke være prop på der? eller en studs eller noget andet?

Det er måske noget jeg har kørt med siden jeg købte den! Jeg bliver mere og mere i tvivl om hva faen der er sket med det motorskift. Der hænger og dingler underlige ledninger (et par stykker hare jeg fået regnet ud hvad er og har sat på) og nu dette! Det virker sku somom det er en ikke vw mekker der bare har kastet den i fra afstand og så spændt et par skruer.. * suk * Nu ved jeg måske hvorfor den var så billig... argh. :shock:

160
Diesel Fora / 1y der sprænger kølerslangen p.g.a for højt tryk
« Dato: 29. Maj 2006 kl: 20:42:17 »
Sagaen fortsætter.

I min søgen efter en ekstra motor til Grünehild når hendes 1,6TD en dag står af er jeg faldet over en meget billig 1Y der allerede er ombygget og har siddet i en Syncro TD!

Maskinen har ifølge sælger kørt 6000 km siden ombygning med JX pumpe, ny tandrem og strammerhjul og nye dyser.

Grunden til at den er billig er at den i løbet af kort tids kørsel bliver meget varm og opbygger højt tryk i kølesystemet med sprængning af kølerslange som relsultat. Dette er sket en gang og den har stået stille siden. Toppakningen og toppen er skiftet siden men når man giver gas opbygger den igen højt tryk der truer med at sprænge kølerslangerne.

Der er ikke bygget oliekøler på.

Hvad siger dieselekspertpanelet?

Skal jeg holde nallerne væk eller er det bare  en "dårlig ombygning" der kan reddes ved at justere på opbygningen af systemet??

161
Dine Projekter... / AAZ Hybrid
« Dato: 21. Maj 2006 kl: 13:47:54 »
Efter en hyggelig mekkelørdag i det nørrejyske hos 4x4, kommer her lige et par billeder op af dokajønnes AAZ hybridmotorprojekt. De er lidt underbelyste, de er taget med min nye mobil, jeg skal vist lige lære dens begrænsninger, men de illustrerer vist det de skal meget godt :)

Når man sådan kan se og mekke med tingene går der mangen en prås op for en begynder som mig! Tak for hygge og beværtning til 4x4.

Links til billeder -> http://martinelund.dk/jan/Doka/aaz/

162
Diesel Fora / AUY i transporter? AAZ årgang?
« Dato: 15. Maj 2006 kl: 10:40:31 »
Hej!

De forholdsvis højtydende 1,9 Tdi motortype "AUY" fra Skoda f.eks hvor langt er de fra en AAZ, d.v.s ville en inbygning af sådan en fætter være overskueligt?

Så vidt jeg kan fornemme begyndte VW at sætte AAZ motorer i deres Golf og Passat i 1994 er det korrekt? (så jeg ved hvor tidligt jeg skal lede)

De Golf II Gtd jeg kan finde de har 1,6 Td motorer med 90 heste.. Er det ikke nogenlunde samme motor som transporteren? Er det bare skruet op med en Intercooler på?

Nå.. spørgejørgen er ved at komme ALT for sent på job...

163
Nu sidder jeg og kigger efter dele til min Syncro Doka så jeg kan få den ud og køre igen (den har ikke kørt siden træffet)  :cry:

Når man sådan kigger rundt de forskeliige steder som dba o.s.v. er der utroligt mange der sælger transportere med defekte motorer. De fleste kommer i kategorien "toppakning" eller "tandrem".

Den mekaniker der sidst havde mekket på Dokaen sagde med frygt i stemmen. "uha.. du skal have skiftet tandremmen hvis du skal køre langt.. ellers dør motoren"

Nu kommer mine diesel-begynder spørgsmål så:

Hvad sker der egentligt.. rent fysisk når tandremmen sprænger og hvad betyder der for motoren.

Alle de defekte toppakninger, det er vel et udtryk for problemer med for høj temperatur på et tidspunkt.. Men er motoren så helt død? Eller kan det betale sig at prøve at renovere sådan en svend? Hvor omfattende er det? Jeg kan se at man ikke slipper billigt hvis man skal have en nyrenoveret motor.

164
Syncro Fora / Trækaksler syncro
« Dato: 14. Maj 2006 kl: 21:14:02 »
Nogen der ved om jeg kan bruge de bageste trækaksler fra en alm transporter på min syncro doka?

Kan det betale sig at købe dem brugte hvis de er ok? Jeg syntes at 3000 er mange penge for et par nye.

165
Diverse / fedtkop
« Dato: 26. April 2006 kl: 13:44:34 »
Er det dem der bør sidde uden på lejemøtrikken (eller hvad den hedder) der sidder i center af hjulene??

Mine mangler nemlig også men så lige et billede i "So Wird Es..." der sad en fin sort kop på.. (og et billede af et VW special værktøj til at tage den af  :lol: )

Sider: 1 ... 9 10 [11] 12