Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Emner - chewie

Sider: 1 ... 3 4 [5] 6
61
Diesel Fora / TDI vs. mTDI
« Dato: 15. Marts 2012 kl: 18:33:28 »
Hej alle.

Prøver at sætte mig lidt ind i dieselverdenen, og kunne derfor tænke mig lidt info omkring TDI/mTDI motorer.

Har set på 1Z/AHU og AFN, men hvilket forbrug kan man forvente ved blandet kørsel i Syncro?
Fidusen ved mTDI er vel, at man slipper for meget af det elektriske arbejde, men er det også korrekt at kræfterne er til rådighed ved højere RPMs end ved TDI? Og er der forskel i forbrug på TDI/mTDI?

Hvis en venlig sjæl kan forklare lidt om fordele/ulemper ved disse ombygninger, er jeg taknemmelig.


Mattias

62
Syncro Fora / Nyt projekt - hvilken motor?
« Dato: 10. December 2011 kl: 20:32:21 »
Står med et nyt Syncroprojekt i baghånden. Bilen står med en død WBX 2,1 DJ i enden pt. Derfor har jeg brug for nogle inputs mht. motorvalg.
Det letteste ville selvfølgelig være bare at finde en anden DJ og smække i, men jeg er træt af benzinforbrug og synes jeg mangler lidt bundtræk, specielt i terræn og de på de ikke helt flade veje her i Norge. Min drøm er at få en AFN motor i dyret, men det har jeg hverken råd eller kundskab til. Derefter har jeg overvejet en AAZ, men er lidt tvivlsom omkring holdbarhed, og hvor stort arbejde det er at bygge om fra benzin. Nu har der været meget diskussion omkring række 4'ere her på forumet, men er der nogen af rækkebenzinerne, der ville passe sig i en Syncro? Eller måske en mix mellem en DJ og en MV, som også har tilhængere herinde...


Kom gerne med indspil!

Mattias

63
WBX/LBX Fora / Batteri eller generator?
« Dato: 09. December 2011 kl: 20:34:18 »
Af en eller anden grund venter min bil altid med at gå i stykker til der kommer masser af sne.
I dag ville den ikke starte... Formodentlig er der ikke nok strøm på den. Hvordan checker jeg om batteriet er kaput, eller om det er generatoren?

Hvor sidder laderelæet? Er det fidusen, der sidder på selve generatoren med de to arme.?

Mattias

64
WBX/LBX Fora / DJ/MV klon
« Dato: 24. Oktober 2011 kl: 17:02:36 »
Jeg har tidligere læst at en kloning mellem DJ og MV motor skulle være sagen.
Har en DJ motor stående og overvejer lidt at prøve dette.
Hvilke fordele/ulemper har en sådan Frankenmotor?

Mvh
Mattias

65
Elektrisk / Tågelygter
« Dato: 06. Oktober 2011 kl: 21:46:29 »
Jeg står og skal have mine flotte Projekt Zwo tågelygter sat til.
Har fået besked om at jeg skal bruge relæ og trække ledning fra batteri osv.

Men i Haynes står der at relæplads 7 på sikringsboksen er til tågelygter. Samt at en af sikringerne også skal være det. Har forstået at ledningsnettet er "spindelvævstyndt" (citat Jarl), men er det teoretisk muligt bare at losse et relæ på plads og trække kabler til lygterne?
Alternativt.. kan jeg trække styrestrøm fra sikringsboksen (tågelygterne skal vel følge positionslys?)

I øvrigt har jeg fået fingre i en original tågelysknap - den har 3 ben. Hvordan kobler jeg dette til?


Mattias

66
WBX/LBX Fora / Beskyttelse på benzinslanger
« Dato: 24. September 2011 kl: 11:27:59 »
Hej..

På benzinslangerne på indsprøjtningssystemet (2,1 DJ) sidder der noget grå hylster/beskyttelse.
Mine ellers nylig skiftede slanger er svulmet gevaldigt op efter møde med Biltema Universal Spray... Af hvor stor vigtighed er det, at man får ny beskyttelse på?

Mvh

Mattias

67
Diverse / KM Tæller
« Dato: 16. August 2011 kl: 08:57:23 »
Hej allesammen.

Da jeg købte min Syncro (2,1 DJ) fungerede km-tælleren ikke. Det viste sig dog at det bare var den lille stang, med tandhjul, som holder tallene, der sad lidt forkert - og det hele virkede da jeg fik skubbet den på plads.

Problemet er nu, at den hopper ud stort set med det samme igen. Kan køre omkring 10 km før den går i udu igen. Og er efterhånden ved at være lidt træt af at hive instrumenter ind og ud hele tiden.

Findes der nogle løsninger på dette problem? Har hørt om flere, som har været ude for det samme, men aldrig nogen, der er kommet med svaret.
Nogen her?

Eller må jeg bare bide i det sure æble og skifte hele speedometeret?


Mattias

68
Generelt / Bilkyndig person i Esbjerg
« Dato: 02. August 2011 kl: 18:33:54 »
Der er vel ikke en venlig sjæl, der ved en smule om biler, der kan ta et kig på en, måske kommende, Citroen Saxo til min mor.
Hun aner intet om biler, og har ikke mulighed for at tage til Esbjerg og jeg sidder desværre og kukkelurer i Norge.

Gir en kasse pils til den venlige...

Mattias

69
Generelt / Sanblæsning i Ringsted
« Dato: 05. Juli 2011 kl: 16:41:28 »
Er der nogen, som kan anbefale mig et sted, jeg kan få sandblæst 4 stålfælge på Sjælland. Helst i nærheden af Ringsted og gerne i morgen.

Har siddet og slebet med sandpapir det meste af dagen, og nu giver jeg sgu op.

Mattias

70
WBX/LBX Fora / Ekstra batteri
« Dato: 03. Juli 2011 kl: 22:09:26 »
Hej derude.

Jeg har planer om at sætte et ekstra batteri i min Syncro til bl.a. køleskab. Har prøvet at læse mig lidt frem, men det er ikke noget jeg vil rode mig ud i uden kyndig vejledning.

Er der måske nogen, der kan og vil hjælpe mig med dette lille projekt?
Jeg har et ekstra batteri fra Biltema på 62A, som jeg tænkte at bruge - ihvertfald indtil videre.

Jeg er på Sjælland (Ringsted) fra i morgen og frem til fredag.

Skal selvfølgelig nok betale for det.

Mattias

71
Syncro Fora / Stålfælge til Syncro
« Dato: 12. Juni 2011 kl: 22:52:04 »
Nu har jeg læst og læst om ET, indpres, boltcirkler og bla bla bla... og jeg er ikke blevet frygtelig meget klogere.

Mine kriterier var fælge i 15 tommer, som går på uden spacere. Overvejede lidt Mefro, men synes 6 tommer i bredden bliver i underkanten, samt at de er dyrere end mine alternativer. Efterhånden har jeg fået snævret det ned til følgende to fælge:

Mercedes 7x15 et37. Her passer centerhullet så vidt jeg har forstået, men bolthullerne skal bores op.


Audi 6,5x15 et 33. Har ikke kunnet finde så meget info om disse, men umiddelbart skal bolthullerne passe og centerhullet bores op.

Der skal General Grabber AT2 på, men er lidt usikker på størrelsen. Hælder til 225/75-15, men overvejer også 215/75-15

Nu vil jeg gerne høre jeres meninger om dette setup. Gerne erfaringer, info om fælgene, plusser og minusser ved hhv. dækstørrelse og fælge.


På forhånd tak.

Mattias

72
WBX/LBX Fora / Efterspænding af bolte på topstykket
« Dato: 12. Maj 2011 kl: 21:54:19 »
Jeg har jo som nogen ved et lidt mærkeligt fænomen, da der løber vand og kommer hvid damp ud af min udstødning i nogle minutter efter jeg har startet motoren.
Har endnu ikke fundet ud af, om jeg har en lækage i en af toppene, men overvejer lidt at efterspænde boltene...og dog. Har fået et tip om at det er "nix pille". På den anden side tænker jeg, at hvis bolten sidder så stramt som den bør, sker der ingenting - er den derimod for løs skal den vel strammes uanset...

Hvad mener I?


Mattias

73
WBX/LBX Fora / Vand ud af udstødning 2,1WBX
« Dato: 03. Maj 2011 kl: 23:48:06 »
Jeg har haft en del problemer med at få den renoverede motor til Dolph til at gå ordentligt. Motoren gik på 3 cylindre, men fandt problemet i et drilagtigt tændkabel.
Jeg var ude i en teori omkring en ødelagt toppakning/ring da der dryppede vand ud af udstødningen.
Da jeg endelig fik ordentlig fut i motoren i dag dryppede det ganske meget og efterhånden som motoren blev varm udviklede drypperiet sig til hvid røg fra udstødningen.
Efter nogle minutter stoppede røgen og drypperiet, og efter en prøvetur har jeg ikke kunnet konstatere mere ufrivillig vandladning. Har set i ekspansionstanken efter bobler og dårlig lugt, men der er intet at komme efter.
Kan der være kommet kondens i udstødningen eller på en eller anden måde sneget sig væske ind, som så er blevet brændt af?

I går målte jeg komressionen, som lå snært omkring 12 bar på alle cylindre.

Kan det have været falsk alarm, eller må jeg sande, at toppakningen er gået?

Nogen, der har oplevet noget lignende?


Mattias

74
WBX/LBX Fora / Olietryk på renoveret motor
« Dato: 26. April 2011 kl: 23:03:37 »
Jeg har desværre problemer med olietryksalarm på min nyrenoverede motor. Det reelle olietryk har jeg endnu ikke fået målt, men er begyndt at gennemgå andre mulige fejlkilder.

Så vidt jeg kan læse mig til, er de typiske årsager til dårligt olietryk slidte lejer eller slidt oliepumpe. Jeg har skiftet alle lejer i motoren og monteret ny pumpe. Har også skiftet fjederen ved ventilen i oliekanalen +diverse.

Kan der være nogen anden forklaring, hvis det er tilfældet at motoren har dårligt tryk???


Ved montering af min nye oliepumpe var der et mærke på hver af tandhjulene - skal de sidde på en bestemt måde? Kunne ikke finde noget om det, nogen steder...


Jeg sætter stor pris på al hjælp.

Mattias

75
WBX/LBX Fora / Olietryksgiver
« Dato: 03. April 2011 kl: 13:38:30 »
Havde lige fået samlet blokken, og alt spillede, men da jeg skulle montere olietryksgiveren mellem stødstængerne viste det sig at gevindet var lettere medtaget. Dette har nu resulteret i, at giveren hverken kan komme ind eller ud.
Går ud fra at der skal bores nyt og større gevind, men betyder det at blokken skal skilles ad igen? Og hvordan får jeg overhovedet giveren ud?

HJÆLP!!!  :(


Mattias

Sider: 1 ... 3 4 [5] 6