Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Beskeder - porteren

Sider: 1 ... 7 8 [9] 10 11 ... 104
121
Mekanisk / Sv: Karosseri-kit
« Dato: 21. September 2017 kl: 20:00:20 »
Når vi havde autogensvejset på vores Mini'er i 70'erne, brugte vi "Tagtæt" til at tætne (-og jævne ;)) svejsningerne ud. Det klæbede og fyldte rigtigt godt, og blev, så vidt jeg husker hængende ganske fint.


Måske misforstod jeg noget. Vi anvendte Tagtæt under vognen, og på andre steder hvor det ikke kunne ses og hvor der skulle undervognbehandles.

[attachment id=1 msg=130531]

[attachment id=2 msg=130531]

122
Diverse / Sv: Tips til isætning af vindue med låseliste søges.
« Dato: 17. September 2017 kl: 15:33:24 »
Jeg ville sætte gummilisten rundt i vognen, derefter ruden i listen og så kører du låselisten i. Der findes værktøjer til dette formål, jeg har et sæt som du må låne hvis det har interesse..
Og smør det hele godt, så glider det. Silicone eller dækpasta...

Det var også i den rækkefølge, jeg havde tænkt mig, men spørgsmålet er om jeg bare nemt kan sætte ruden i, nu profilen er af den type, som har låseliste, eller om der alligevel, skal bruges snedige tricks.. :)

Tak for tilbuddet om at låne værktøj, men jeg har lige selv investeret i et låselisteværktøj og en profilsaks

123
Diverse / Tips til isætning af vindue med låseliste søges.
« Dato: 13. September 2017 kl: 15:17:35 »
Jeg skal til at udskifte gummilisterne på de faste vinduer i Efternøleren, og vil gerne have nogle tips fra Jer kloge hoveder.

Da jeg skal foretage udskiftningen udendørs, og da vejret mildest talt ikke særlig stabilt, vil jeg gerne være på forkant med udskiftningsprocessen.

Der er låseliste i profilet, så er det så enkelt, at jeg bare sætter profilen i vognen og derefter lemper ruden i udefra evt. med en ledning i rillen?

Den ene af ruderne er i øvrigt forruden, som har en kraftig V-form. Jeg spekulerer på om det gør det nemmere eller sværere???

[attachment id=1 msg=130484]

[attachment id=2 msg=130484]

124
Mekanisk / Sv: Karosseri-kit
« Dato: 11. September 2017 kl: 20:07:39 »
Når vi havde autogensvejset på vores Mini'er i 70'erne, brugte vi "Tagtæt" til at tætne (-og jævne ;)) svejsningerne ud. Det klæbede og fyldte rigtigt godt, og blev, så vidt jeg husker hængende ganske fint.

125
Alt andet / Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
« Dato: 02. September 2017 kl: 11:05:18 »
Den begynder at føles helt hjemlig.  :D

[attachment id=1 msg=130386]

126
Diverse / Sv: Kim\'s badroadcamper projekt MS 4x4 \\
« Dato: 02. September 2017 kl: 11:00:37 »
Drivlinien er nu blevet yderligere finjusteret. Hovedgearkassen er permanent sænket 12 mm med et mellemlæg i hver side af gearkassebroen, og det rettede drivlinien op, så den nu var helt ret i begge plan.

Gearkasseophænget blev skiftet til et nyt, og det gav mærkeligt nok flere vibrationer.

Ved hjælp af en videooptagelse, kunne jeg se at hovedgearkassen forskød sig lidt sidelæns under tilkobling med belastning, så jeg forskød bevidst gearkasseophænget 3,5mm den modsatte vej. Det hjalp på vibrationerne, så jeg kørte hjem og forskød den yderligere 1 mm.

Min konklusion er, at det er åbenbart er noget sensibelt noget med de vibrationer, men nu kører Ulven faktisk rimeligt glat både ved normal acceleration, og når den er oppe i fart.
Jeg vil ikke flytte gearkassen yderligere, da den ellers risikerer at komme for tæt på frontdifferentialet.

En anden konklusion er, at man i en ældre Sprinter, betaler for den luksus at have firehjulstræk, med nogen grad af komfort. ::)

[attachment id=2 msg=130385]

[attachment id=1 msg=130385]




127
Diverse / Sv: Kim\'s badroadcamper projekt MS 4x4 \\
« Dato: 22. August 2017 kl: 20:21:13 »
Tror jeg har læst alle tråde om din gearkasse..  :)2 spørsmål sidder jeg stadig tilbage med.
1.Hvad er gleichlaufwellen ??
2. Er fordeler gearkassen for 's'vag fra start af, så problemet måske kommer igen.?

En gleichlaufgelenkwelle er en erstatning for en normal kardan, som skulle eliminere en del af de vibrationer som de ældre 4x4 Sprintere er kendt for.
Den har et såkaldt homokinetisk led, også kaldet knokkelled, i hver ende. Ligesom en trækaksel på en forhjulstrukken bil. Du kan se den på billedet i svar# 298 på side 20 i denne tråd.

De ældre Sprintere 4x4 findes i 110 hk, 130 hk og så den med 156hk. Fordeler gearkassen er nok det svage led i drivlinien, som alene til bagakslen, består af 5 led + fordelergearkasse og differentiale.
Og problemet er måske størst, på den med 156 hk. Så ja, jeg skal nok passe lidt mere på hvor mange Newton jeg slipper løs, men alligevel... 17.000 km??.

Desuden sidder flangerne på de 2 gearkasser ikke lige over for hinanden, og med så kort en kardan, kunne jeg forestille mig at vibrationerne giver ekstra belastning på lejerne i fordelerkassen.  Bl.a. derfor arbejder jeg på en optimal oplining af gearkasserne.

128
Diverse / Sv: Kim\'s badroadcamper projekt MS 4x4 \\
« Dato: 22. August 2017 kl: 15:51:44 »
Så kører Ulven igen. Ikke takket være velvilje fra mægtige Mercedes. De vaskede hænder. Garantiperioden var overskredet.....

En helt ny fordeler gearkasse blev indkøbt og monteret, men den ruflede stadigvæk noget i starten af en normal acceleration.
Første prøvetur var med den originale korte kardan, og det stod hurtigt klart at gleichlaufwellen skulle på igen, hvilket også hjalp en del.

Da jeg ikke så lidt skuffet kom hjem, besluttede jeg mig til at sænke hoved gearkassen ca 10 mm ved at sætte nogle stag imellem karossen og den bro der holder bagerste ophæng.
Det rettede drivlinien noget op og det hjalp med det samme. Meget mindre ruflen og også færre vibrationer ved motorvejskørsel.   

Jeg vil nu for en sikkerheds skyld skifte gearkasse ophænget som muliggør en del vibreren af hovedgearkassen. Måske for meget til den meget korte kardan, der skal overføre op til 430 Nm til fordelergearkassen.
Hvis det ikke hjælper, vil jeg prøve at stabilisere ophænget yderligere sideværts, ved at montere nogle hårdtgummiklodser på begge sider af ophænget. Desuden skal vinklen på drivlinien yderlige finjusteres, hvis det kan lade sig gøre.

Vi har lige haft en fin tur til Schleswig, hvor Ulven kørte så roligt som før, men der er altid plads til forbedring :)

Samlet regning for reservedele, arbejdsløn og "detektivarbejde": ca. 48.600 kr. Velvilligt skåret ned til 45.000 kr. som kulance af Finn´s Auto.

[attachment id=1 msg=130295]

[attachment id=2 msg=130295]

129
T3'ens ABC. / Sv: Vanagon gode råd?
« Dato: 21. August 2017 kl: 07:39:24 »
I følge "Automentor", som hjalp mig med import af Ulven, skal man bare et stykke syd for Hamburg, før man er ved at være fri af "rustbæltet"

130
Alt andet / Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
« Dato: 19. August 2017 kl: 15:57:42 »
Den kombinerede seng, sofa og spiseplads er nu klar. Neden under skal der bl.a. være et 120Ah Exide gelbatteri og et Webasto fyr.

I hvilken del af rummet de skal placeres, afhænger af vægtfordelingen. Lige nu er der ca. 20 kg. tryk på krogen, og det er for lidt, men et 40 kg batteri kan gøre en stor forskel i balancen, alt efter hvor langt fremme, det bliver placeret.
Så den endelige placering må vente til alle møbler er færdige.

[attachment id=1 msg=130242]

[attachment id=2 msg=130242]

131
Diverse / Sv: Kim\'s badroadcamper projekt MS 4x4 \\
« Dato: 15. August 2017 kl: 13:42:22 »
Tak for medfølelsen. Den luner  :)

For helt at kunne udelukke, at problemet stammede fra Ulvens hoved gearkasse, lånte vi en kardan til en 2 WD Sprinter hos en flink hugger i Ejstrupholm.

For første gang i den tid jeg har haft Ulven, kunne jeg bruge alle mine newton, også i 1. og 2. gear uden en lyd. Den kørte silkeblødt, og selv det, jeg hele tiden havde antaget var dækrummel fra Grabberne, var stort set væk.

Vi har simpelthen ikke kunnet finde "den rygende pistol" i den fordeler gearkasse, men nu kan det kun være den. Alt andet er krydsprøvet.

Der var splinter og gnams i. Og et sted i gearkassen er det kommet fra.

Så vi har nu sendt nogle billeder ind til Mercedes Danmark af det vi fandt, så må vi se om de er store nok til at udvise kulance, selv om garantitiden er overskredet.

[attachment id=1 msg=130208]

[attachment id=2 msg=130208]

[attachment id=3 msg=130208]


132
Diverse / Sv: Kim\'s badroadcamper projekt MS 4x4 \\
« Dato: 13. August 2017 kl: 13:09:00 »
Stadigvæk ingen endelig afklaring på Ulvens ruflen, men vi er da kommet nærmere.

Det var ikke gleiclaufwellen. Efter at vi havde pillet den af, stod det klart, at den var konstrueret med 2 stk. almindelige knokkelled, og tilsyneladende ikke fejlede noget.

Min mekaniker fra Finn,s Auto mente, at det kunne være svinghjulet. Jeg syntes at det lød mærkeligt. Hvad kunne der pludselig være i vejen med sådan en stål- eller støbejernsklods??
Men jeg skulle blive klogere. Sådan et moderne dieselmotor svinghjul består af to halvdele med en masse tandhjul og fjedre i, så tilkoblingen bliver blødere og skåner gearkassen. Der var alt for megen frigang i systemet og koblingen havde da også taget fat ret højt oppe.

Jeg tog hjem vel vidende, at alene reservedelene ville ca. koste 12.500 kr.

Næste dag ringede min mekaniker og sagde at nu var den samlet, men at den ruflede som før.
Jeg kørte en meget kort prøvetur og konstaterede, at problemet var blevet mere markant, men at koblingen nu tog fint lavt.
Nu blev gleichlaufwellen så skiftet ud med den originale kardan. Knap nok ude af indkørslen, kunne jeg konstatere, at det havde Heller ikke løst problemet.
Så pillede vi bagkardanen af og kørte med forhjulstræk. Ingen forskel. Nu var alt andet udelukket end gearkasserne.

Vi besluttede at tappe gearolien af den fordelergearkasse, som jeg havde fået skiftet til en spritny på garantien, da jeg lige havde købt bilen.

Trods det, at den har kørt under 17.000 km, sad der et mindre juletræ af metalsplinter på magneten og olien glinsede lystigt i sølvgrå farver.
Ikke noget godt tegn og forhåbentlig årsagen til alle problemerne. Problemet er at det er over 3 år siden, at jeg fik den, så almindelig Mercedes garanti dækker ikke mere, og en ny koster 22.000 kr. + moms og montering.

Allerede lige efter at jeg fik gearkassen monteret, har der som tidligere nævnt, været ruflen ved acceleration. Så hvis fejlen ligger der, har den været defekt fra ny af.

Vi venter nu på svar fra Mercedes, om hvorvidt de vil bytte gearkassen pr. kulance, på trods af at tiden er overskredet, fordi den kun har gået omk. 17.000 km.
Hvis ikke, vil vi prøve at låne en længere kardan til en standard Sprinter, for helt at udelukke, at det er den normale gearkasse, der fejler noget, og så må jeg tage slagsmålet om det økonomiske ansvar, med Finn's Auto, som i sin tid skaffede fordelergearkassen fra Mercedes.

 >:( >:( >:( >:(

133
Alt andet / Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
« Dato: 12. August 2017 kl: 09:25:33 »
Så bliver køleboksen hvor den skal være, og kan nemt flyttes med udskruning af 2 stk. Unbraco skruer.

[attachment id=1 msg=130181]

[attachment id=2 msg=130181]

134
Alt andet / Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
« Dato: 07. August 2017 kl: 14:26:32 »
Jeg har lige investereret i lidt lækkeri til køkkenafdelingen. Godt nok i god tid, før jeg egentligt skal bruge den, men det er nødvendigt for at kunne udtænke køkkensektionen.

De sidste fire gange (2 både og 2 biler) har jeg købt et Isotherm 49 ASU køleskab, som efter min mening er et af de bedste 12V køleskabe der fås.

Denne gang skal konceptet være lidt anderledes, idet jeg vil have muligheden for at kunne flytte kølemodulet mellem Efternøleren og den planlagte kombinerede daily driver/eventyrbil alt efter hvilken slags tur vi skal på. (det er p.t.planlagt til at være en T5 4x4)

Waeco Dometic Coolfreeze CFX er en af de mest avancerede, effektive og solide kompressor kølebokse, der fås, og den har et energimærke på A++.

Jeg er p.t ved at konstruere beslag, så boksen bliver hvor den skal, uanset terrænet. Til venstre for boksen skal der være køkkenbord med skabe under. Det bliver klart lettere at lave, end køkkensektionerne i Arnold og Ulven, nu hvor der ikke skal indbygges køleskab der.

Der skal også indbygges et ekstra vindue over køkkenbordet.

[attachment id=1 msg=130149]

[attachment id=2 msg=130149]



135
Alt andet / Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
« Dato: 06. August 2017 kl: 14:43:27 »
Det første af vinduerne har nu fået skiftet listerne ud med gummilister. De gamle var lavet af kunststof, der med årene var gået i opløsning og tilsyneladende hellere ville sidde på ruden end på rammen. :)

Har bestilt en listesaks og et værktøj til låselisterne på de faste vinduer.

[attachment id=1 msg=130143]

[attachment id=2 msg=130143]

Jeg er også kommet videre med den kombinerede siddegruppe og seng, men mangler finerplader for at kunne færdiggøre det. De gamle hynder ligger der bare for et syns skyld. Der skal nyt skumgummi og betræk på.

[attachment id=3 msg=130143]

Sider: 1 ... 7 8 [9] 10 11 ... 104