Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Beskeder - jbjerrum

Sider: 1 ... 88 89 [90] 91 92 ... 94
1336
Syncro Fora / Syncro snesjov iaften? Kbh omr./nordSj.
« Dato: 27. Januar 2010 kl: 18:30:01 »
Rettelse:  NOGLE spær... ;-)

1337
Syncro Fora / Syncro snesjov iaften? Kbh omr./nordSj.
« Dato: 27. Januar 2010 kl: 18:29:20 »
ÆÆÆÆVVV - skal til infomøde på gymnasiet med min datter aften - var ellers 100% frisk på nogle organiserede selskabslege...

Jeg har dog været ude og lufte dyret - inden snerydningen kom igang... Masser af småveje med fygesne i 40-50 cm's højde...

Fantastisk, så effektivt et spær er i kombi med næsten helt friske "vintersko"... Nu driver man den af på en helt ny måde - tværs igennem...

Havde ikke kameraet med, Jan - skal nok huske det næste gang...

1338
Diesel Fora / Marys motor er kaput
« Dato: 21. Januar 2010 kl: 04:11:16 »
Hej Dennis - og familie...

Først tak for spændende beretninger fra den store verden. Det sætter jo egne "ekspeditioner" i hjemlandet og Sverige noget i perspektiv... ;-)

Jeg synes, at det er fantastisk, at jeres motor har været loyal overfor jer så længe -  med alle de udfordringer, den har været ude for.

Jeg ønsker jer fortsat held og lykke på den videre rejse - og først med at få frisk maskineri i Mary.

Gode hilsener...

1339
Syncro Fora / Sygt trækakselled
« Dato: 20. Januar 2010 kl: 18:54:02 »
Ihhh - og jeg, der stort set intet ved om biler...

Jeg tager kameraet med til Fyns Træf og glæder mig til en gennemgribende foto-reportage af "inside the whale"... ;-)

1340
Syncro Fora / Sygt trækakselled
« Dato: 20. Januar 2010 kl: 18:48:24 »
Det kunne være et knokkel-led - da jeg hører lidt vejstøj i baggrunden...

1341
Diverse / Gearolie til T3 - den endelige version
« Dato: 19. Januar 2010 kl: 20:58:52 »
Godt, at høre, at ét er teori og andet praksis - igen... ;-)

Jarl - din erfaring med GL-5 taler jo for sig selv. Det pudsige er jo forskellen på kan og skal i relation til anvendelse af en bestemt foreskrevet olietype. Man kan helt sikkert slippe godt afsted med mere end man skal. Min fortid i smøreoliebranchen tillod ikke at bevæge sig ud i gråzonerne, men var bl.a. af erstatningsmæssige årsager bundet til fabrikanters og producenters krav og godkendelser. Derfor var det jo let at bladre op i instuktionsbogen og se, at API GL-4  SAE 80 var trylledrikken for T3'ers tandhjul.

Tak fordi, at du introducerer Castrol TAF-X, som jeg ikke kendte før nu. Min horisont er udvidet - skønt.

God hilsen...

1342
Diverse / Gearolie til T3 - den endelige version
« Dato: 18. Januar 2010 kl: 22:54:50 »
ATF - Automatic Transmission Fluid... Der er ingen vej uden om.

Til gengæld er der jo ikke de store fejlmuligheder indenfor aut-gearolier...

1343
Diverse / Gearolie til T3 - den endelige version
« Dato: 18. Januar 2010 kl: 22:33:10 »
Jo da - nogle tråde er læst - men ikke alle. ;-)

Ifølge VW dänish 2.89  892.551.250.38 foreskrives en API GL-4 SAE 80 til manuel gearkasse med diffentiale, samt differentiale foran på Syncro.

Der er ikke angivet andre olietyper - og dermed må man jo gå ud fra, at også det 45%-spær, der er i baghjulstrækkerne kan anvende den olietype.

Det er såmænd VW's egne trykte ord...

Jeg ville derfor være tryg ved at bruge en fuldsyntetisk 75W80 GL-4 olie og få en anelse lettere gearskifte ved lave temperaturer...

Gode hilsener...

1344
Diverse / Gearolie til T3 - den endelige version
« Dato: 18. Januar 2010 kl: 21:38:24 »
Nej - jeg kan heller ikke garantere, at en bøf bliver god ved at blive stegt i vand... ;-)

Et begrænset spær - Limited Slip - kræver normalt en LS olie, der såvidt jeg ved er en GL-5 olie med heftigere additivering.

Hvem har produceret gearkassen...??

1345
Syncro Fora / hjælp til lidt fejl søgning idag!
« Dato: 18. Januar 2010 kl: 08:40:48 »
Jeg er også snart parat til at melde mig ind i "Støttebolt'ens Venner"..

Nyder i øjeblikket både fisen og manglende trækkraft - periodisk - så det må være op over...
Jeg undlader, at udføre handlingen selv - fik forløbet beskrevet af min iøvrigt gode mekaniker, der ikke er af "bare-skifte-reservedele-typen" - og har lavet en deal med ham om operationens udførelse...

Skønt, at købe en velholdt garagebil, der har kørt 35000 km på 8 år...

1346
Diverse / Gearolie til T3 - den endelige version
« Dato: 18. Januar 2010 kl: 08:30:48 »
Der har været mange forskellige tråde omkring dette emne.

Den helt korte version - med udgangspunkt i fakta fra instruktionsbogen - er, at der altid kan anvendes en GL-4 olie.

GL-4 angiver oliens bæreflade, dvs evne til at samle oliefilmen igen efter, at den har været en tur igennem skråtskårne tandhjul i gearkasser og differentialer.

GL-4 olier findes i forskellige baseoliekvaliteter fra mineralsk baseolie til konstruerede syntetiske olier, hvor man har fjernet unødvendige og/eller uønskede funktioner fra baseolien. Imellem disse to yderpunkter er de kendte halv-, semi- eller delsyntetiske olier, der er et blandingsprodukt af de to yderpunkter. Med en delsyntetisk olie ved man aldrig hvor meget af hver type, der er i - og derfor kan man ligesågodt vælge den fuldsyntetiske olie med det samme. Lidt dyrere - meget bedre...!!

Delsyntetiske olie har ofte en bedre flydeevne ved lave temperaturer - og kan desuden tåle væsentligt højere temperaturer uden fordampning - men det er jo ikke så væsentligt i forbindelse med gearolier - snarere motorolier til højtydende motorer.

Man skal også være opmærksom på, at når en motorolie er feks 10W40 og en gearolie er 75W80 - ja, så betyder det ikke, ar gearolien er 7 gange tykkere. Man har simpelthen valgt at lægge disse viskositetstal i en anden skala for med det samme at kunne se, at der er tale om hhv motor- og gearolier.. Lidt smart, ikk'...??

Hvis I vil vide noget om smøreolie - så spørg mig... ;-)
Til gengæld kan I så hjælpe mig med at betjene en stjerneskifteskruehammer en dag, når min sprinklerbeholder er løbet tør for bremsevæske - hvilket jo sker ofte med de ringe glødetråde, der er i hjulkapslerne nu om dage...

1347
Generelt / træls nat, havde uventet gæster på gaden!
« Dato: 18. Januar 2010 kl: 08:09:30 »
Ja - man får jo helt lyst til altid at ha' 8 velvoksne partisaner-søm liggende klar til at putte under dækkene på deres bil i sådanne tilfælde.. 2 ved hvert hjul - 1 i hver retning... Måske dét hjælper...??

1348
Dine Projekter... / Sønderby`s Syncro -Tippe
« Dato: 14. Januar 2010 kl: 22:42:38 »
Det er total god humor dét der, doka... ;-)

- og et fantastisk projekt..

1349
Syncro Fora / SØGES: 5 stk 14\" stålfælge i god stand
« Dato: 13. Januar 2010 kl: 08:44:23 »
Køge...??  Er det dér, du har dit værksted, Mølle...??

Lørdag har jeg fået lov at køre i Ikea med den udflyttende datter... Jubiii...

Ville rigtigt gerne komme forbi idag og hente "kinder-ægget".. Er det helt tosset - kaffen må vi tage en anden dag...

1350
Syncro Fora / SØGES: 5 stk 14\" stålfælge i god stand
« Dato: 13. Januar 2010 kl: 08:22:13 »
Halløjtaler.

Jeg har sat sådan et sæt Nokian Hakkapeliitta CS på min Syncro - og det er bare noget, der virker.
Finsk automobil-lakrids med fantastisk bremseevne i sne, på is og i sjap - alle kategorier er afprøvet. Det er jo ingen kunst at komme fremad i en Syncro - men også rart nu at kunne stoppe igen... ;-)


Jeg søger nu 5 stk 14" stålfælge i flot stand.

De skal om nødvendigt sandblæses og lakeres, for slutteligt at blive omviklet med 205/70-14 sommersko til Røde Mor.

Ingen hastværk - venter gerne på de rigtige...

Sider: 1 ... 88 89 [90] 91 92 ... 94