162
« Dato: 18. Juli 2012 kl: 20:26:47 »
Mit batteri løber tomt for strøm - og jeg måler ikke positiv spændingsændring over batteri eller generator når omdrejninger øges.
Og - jeg forstår ganske enkelt ikke, hvad der er galt - og det er sgu lidt speget i mine øjne.
Nu kommer mysteriet - der kan være ting i mysteriet, som er uafhængig af problemet, og som måske kan virke forstyrrende - måske er det ganske enkelt en utilstrækkelig stelforbindelse ... måske noget andet.
Forhistorien - som jeg tror er vigtig - er som følger:
1) Min ladelampe i instrumentbrættet har altid lyst rødt - og gør det stadig.
2) Min gamle disel 1.6 med generator virkede, motoren kunne ikke yde det, som vores behov var, hvorfor tanken om opgradering blev født. Den gamle motor havde foruden stel fra batteri til motor, også en ekstra stelforbindelse - denne forbindelse mindede om en lang orm, som gik fra fastspænding af generator, til motor og slutteligt til batteri hen over batterikassen. Ingen tvivl om, at stelforbindelse må have været vigtig for den tidligere ejer med hele 4 punkter, som den var sat fast til. Min omdrejningstæller virkede.
3) Jeg fik byttet motor til en 1.6 turbidisel - turen gik fint fra Jylland hjem til Sjælland i juni, selvom omdrejningstælleren nu ikke mere virkede. Ifb jeg hentede bussen var der "ryddet" op i motorrummet - den gamle stelforbindelse på tværs af motor var fjernet, og som jeg husker det, var der også fjernet et par ledninger, som strittede ud i motorrummet. Men efter et par dage kunne jeg ikke starte, og efter måling og kontrolmåling viste det sig, at der ikke blev ladet på batteri. Min antagelse dengang var, at generatoren ikke virkede - også fordi omdrejningstælleren heller ikke virkede mere.
4) Jeg fik min gamle generator tilbage - den satte jeg på, og så kunne jeg konstatere, at der var ladespænding ved højere omdrejninger, men omdrejningstælleren virkede stadig ikke. Pyt tænkte jeg, den lader og vi kører så må omdrejningstælleren få liv tilbage ved lejlighed. Skal nævne, at ladelampen stadig lyste.
5) Efter et par uger uden kørsel med bussen - der kom lige en lidt for tidlig fødsel ind i programmet - så kørte jeg start denne uge i bussen igen. Efter et par parkeringer hen over to dage - så kunne jeg pludselig ikke starte. "Vær beredt" - så i bussen var både forlængerledning og lader, og jeg holdt ved en cafe, så bussen og jeg blev underholdning for cafegæsterne en lille times tid. Vel hjemme kunne jeg konstatere, at det ikke var batteri som var faldet sammen, som jeg først antog - men at generator ikke afgav spænding ved højere omdrejninger. Jeg skiftede laderelæ (kullene var noget slidte/korte), men intet har det hjulpet. Generator er ..... ikke virkende.
Man kan med rette sige, at jeg er en smule træt af, der ikke lades - men værst er nok, at jeg om et par dage skal have den lille med hjem fra sygehus, og nu er bussen i mine øjne ikke stabil mere.
Årsag og sympton - jeg ved ikke, hvad der er galt.
Jeg kan læse på andre indlæg, at stelforbindelsen er vigtigt - som der vist står i en anden tråd "den skal være dobbelt så god, som du tror".
Kan en "måske utilstrækkelig" stelforbindelse sende to generatorer i døden (jeg kan antage, at den første generator med turbodiselmoteren faktisk virkede en periode - men ved det ikke).
En ny generator (som den der sidder i nu) BOSCH - Ref.: 0 986 034 560 koster omkr 1500 kroner, en hugger noget billigere - men hvis årsagen ikke findes, så vil symptombehandling blot være endnu en udskiftning af generator.
Input modtages.