1651
Diverse / sprinklervæske
« Dato: 25. August 2007 kl: 20:11:08 »
Der hvor du normalt har venstre fod, bare UNDER måtten.... :wink:
Tony
Tony
Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til. 1651
Diverse / sprinklervæske« Dato: 25. August 2007 kl: 20:11:08 »
Der hvor du normalt har venstre fod, bare UNDER måtten.... :wink:
Tony 1652
Diverse / Fugtige 5-trinsboxe« Dato: 25. August 2007 kl: 11:59:04 »
Jep...de er meget dårlige, men kun udvendig. Indmaden derimod er faktisk utrolig stærk, der er jo stadig mange kørende gearkasser som er over 20 år gamle.
Det jeg vil prøve, når jeg får lavet en form, er at indstøbe de bagerste ca.2 cm. af endedækslet i polye....than (kan sq ík lige stave det). Materialet er modstandsdygtig over for stort set alt, og er utrolig stærkt. Desværre er det også dyrt, ca. 400,- pr. dæksel, men til gengæld holder det også resten af gearkassens levetid. Det kan tilsyneladende ikke lade sig gøre at få et nyt dæksel, og hvis man kunne, ville prisen sikkert afholde de fleste fra at købe et. Tony. 1653
Dine Projekter... / Rustarbejde samt lakering af Højben« Dato: 19. August 2007 kl: 17:17:50 »
Med 2 lag, har du ihvertfald bedre mulighed for at polére eventuelle "nister" væk, uden at ryge ned i grundfarven og du kan jo også få den til at skinne mere.
Iøvrigt flot arbejde, det ser sq ud til at være et seriøst projekt. Tony 1654
Diverse / Fugtige 5-trinsboxe« Dato: 16. August 2007 kl: 17:38:04 »
Jeg er ved at prøve på at finde en løsning på de tærede endedæksler, som 5-trinsboxene næsten altid har.
Her er ét af de dæksler jeg har afmonteret til at forsøge med, og lad det samtidig være en opfordring til, kun at afmontere dækslet for at tætne, hvis du er sikker på at det er iorden, eller hvis du har et andet. :!: Se godt på det udv. billede ved den lille "tap", så vil du se bagsiden af lejet til øverste gearaksel :!: :!: :!: :shock: På det andet billede ses det, at selv den indvendige side af dækslet er tæret :shock: :shock: :shock: Gearkassen har kun stået stille i 6 mdr. og stykket som mangles i dækslet, faldt simpelthen af, da jeg fjernede ophænget :shock: Tony 1655
Diesel Fora / Ekspansionsbeholder utæt ved føler« Dato: 13. August 2007 kl: 21:42:17 »
...Men hvis vandet ikke kan komme ud ved dækslet bliver trykket måske højere end følerpakningen kan klare, hvis den ikke er helt frisk... :idea:
Tony 1656
Diesel Fora / Ekspansionsbeholder utæt ved føler« Dato: 13. August 2007 kl: 21:32:54 »
Hvis du ikke kan se nogen revner ved føleren, er det jo nok "slitage",
men har du prøvet med et andet dæksel på beholderen :?: Jeg har haft et dæksel som ikke kunne lukke tryk nok ud, men det kunne godt tage vand ind :?: :?: (spørg mig ikke hvordan det virker) men det hjalp med et nyt dæksel :shock: Tony 1657
Diesel Fora / Er en JXér svag....nej vel.« Dato: 12. August 2007 kl: 12:54:40 »Citat fra: "Mølle" pas på Jarl. .....alle burde jo egentligt kende det der ion.... du ved , de fleste hører det jo allerede fra fødslen, når moderens venninder står og siger : hvor ER han/hun/den da køn :? Først senere i livet finder man så ud af, at det var sq da det der ion...du ved :wink: Nu er der forhåbentligt heller ikke nogen der læser indlægget som "brugervejledning for JXére", for det er jo direkte mordforsøg :!: og når mordforsøget på min JXér engang lykkes, SÅ vil jeg nemlig have sådan noget femikombøævl som Jarl fortæller om :lol: og så er det sq slut med at stå for sent op om morgenen :!: @KHS.. du har ret..CSéren er nok endnu sejere Det tog mig 3 år at myrde sådan en, i min 1600 kg. bus :shock: og den havde endda kørt 160000 km. inden jeg fik den :!: Tony 1658
Diesel Fora / Er en JXér svag....nej vel.« Dato: 10. August 2007 kl: 00:54:31 »
I mange tråde betegnes en Jxér som en svag lille motor :x men den er sq sej
"kør den rolig til den er varm" "bedstefar kørestil" osv. osv. :roll: Min lille JXér som lige har rundet 184000 km. og som via en halvdefekt kobling, er forbundet til en storraslende 4-trins bensingearkasse der kræver nogle omdrejninger for at skyde en anstændig fart, klarer sig nu rimelig godt. Jeg har ikke omdrejningstæller, men har lært, at når det lyder som om motoren er ved at hoppe ud, og lægge sig op på ladet af DoKaén, så kan jeg godt trække ud i overhalingsbanen på motorvejen. for så viser den lige i underkanten af 130 kmt. på uret. Når den en sjældent gang skal trække noget tungt, mangler den godt nok lidt moment :? , men det er nok mest fordi der er knækket 4 !!! bolte i udstødningsmanifolden :shock: , så man kan tydeligt høre at turboen ihvertfald ikke får gavn af alt udstødningsgassen. Men for ikke at sinke de andre trafikanter, så klarer den da bare slæbet i 3. gear og en del omdrejninger, så passer det lige med ca. 80 kmt. Alle de dage jeg skal på arbejde, er tilfældigvis også de dage jeg sover bedst om morgenen, så derfor kommer jeg ALTID for sent op, men her hjælper min lille JXér mig igen. Jeg har ca. 8 km. til arbejde. Efter 500 meter er jeg ude af byen. Efter 1 km. ligger den stabilt på 100 kmt. :roll: Efter 3 km. er den blevet varm og kan lægges op på 110 kmt. Og klokken 6.59 stempler jeg ind på arbejdet. Sådan har den kørt i de halvandet år jeg har haft den, og næsten uden at brokke sig...... Den prutter lidt underligt, som om der er brændt en udstødningsventil, men det gjorde den også da jeg købte den.... :roll: At tandrems-hjulet på krumtappen sidder lidt skævt på, så remskiven sejler frem og tilbage og giver nogle vibrationer, beklager den sig heller ikke over..... det gjorde den jo også da jeg købte den.... :roll: og jeg kan sq ikke få den løs nu, så den render sikkert ikke af... :!: Den afmærker sit territorium, men det skyldes mest toppakningen som er utæt fra en oliekanal og ud, ved cylinder nr. 3, så olien sejler smukt ned af siden på den, men det meste må løbe ind igen ved den manglende o-ring ved olierørspinden :shock: , for på trods af det jeg udsætter den for, så kræver den kun ca. 2 dl. olie pr. 1000 km. som tak. :shock: ......En JXér ér sq SEJ... :wink: Tony. 1659
Diesel Fora / Dagens griner !!!« Dato: 08. August 2007 kl: 00:21:58 »
....Takker for medfølelserne
..man føler sig på en eller anden måde lidt dum, når man laver sådan et stunt :oops: Nu har jeg reddet mig en fridag i morgen ( så noget godt kom der da ud af det ) og jeg har lige lokaliseret problemet, og trøster mig selv med at det nok var sket før eller siden :roll: Det er pakdåsen ved mellemakslen som er skubbet helt ud mod hjulet :!: Den er ikke så let at komme til, så det må vente til det bliver lyst igen, det kan jo være der dukker andre ting op som lige så godt kan blive lavet når jeg nu er i gang.... mere eller mindre frivilligt :wink: Tony 1660
Diesel Fora / Dagens griner !!!« Dato: 07. August 2007 kl: 20:45:08 »
Jeg kunne simpelthen ikke lade være med at grine :lol: af mig selv ovenikøbet !!
Ifølge en anden tråd, ville jeg lige sammenligne underkompressionen på en motor jeg havde dødsdømt, med motoren på min Doka, som bruger max. 2 dl. olie pr. 1000 km. Jeg syntes den anden motor pustede meget gennem ånderøret, og puttede jeg en finger i åndehullet, sendte den olien op ved oliepinden :? Det samme gjorde jeg så lige på Dokaén :idea: først mærke med en hånd hen over åndehullet ...aha.. fin motor..ikke meget pusten så fingeren i åndehullet, og give lidt gas og holde godt øje med oliepindsrøret -ingen olie kom op - mere gas - ingen olie - mere gas, og ud med fingeren, intet stort pust oparbejdet, som på den anden motor Den anden motor må helt sikkert være død, og hold da kæft en god motor jeg har på Dokaén Så kunne jeg godt rejse mig og træde et skridt tilbage, og beundre min gode motor MEN så var det lige netop at jeg så den KÆMPESTORE KULSORTE OLIEPØL :shock: :shock: :shock: som nu ligger og flyder rundt under bilen !!!!! Ved nærmere eftersyn kan jeg nu konstatere, at olien pisser ud ved pakdåsen ved enten krumtap eller mellemaksel, som undertrykket nu har skubbet til, eller hvad ved jeg :!: :!: .... FIN MOTOR Da jeg lige var kommet mig oven på chokket, kunne jeg simpelthen ikke lade være med at storgrine :lol: :lol: (og konen griner sq osse) Så ved jeg da hvad natten skal bruges til, ud og rode bil - ind og se på nettet og ud og rode bil igen...... hva´faén, den skal jo først være klar kl. 6.30 i morgen tidlig. :roll: :roll: :roll: Tony. 1661
Diverse / Hvad fortæller \"summeren\"« Dato: 07. August 2007 kl: 00:37:28 »
Det var jeg sq ikke klar over :shock: så må jeg da hellere lige sammenligne med Dokaén, og se om jeg også kan få taget en komp.test inden den ryger ud. Tak endnu en gang, for at gøre en begynder klogere!
Jeg har set blokken.... men sommerfinansen er desværre lidt for presset endnu.... men det går jo over efterhånden Tony 1662
Diverse / Hvad fortæller \"summeren\"« Dato: 07. August 2007 kl: 00:22:06 »
Så blev motoren endeligt dømt død
Monteret med en anden oliepumpe, nyt filter og 6 liter olie før det kunne ses på pinden :?: :?: :?: (pinden var også skiftet) Den kørte egentligt fint, men det blæste voldsomt når jeg tog ånderørsslangen af topdækslet, og når jeg satte en finger for hullet, kom olien op af oliepindsrøret :!: så den er vist kun til dele :cry: Så desværre kom min bus ikke ud at køre denne gang. Tony 1663
Diesel Fora / Oliekøler, men« Dato: 06. August 2007 kl: 16:42:42 »Citat fra: "Jarl" Og der der med at fylde filteret med frisk olie på forhånd, det bør amn altid gøre - og selvf. passe godt på, at man ikke losser en grusgrav derned samtidig. Og som Jarl skriver passer man godt på :!: , og man kan simpelthen ikke være forsigtig nok, tænk altid over at ALT hvad der kommer den vej ind i oliefiltret, kommer direkte i dine oliekanaler UDEN at blive filtreret. :!: :!: :!: :shock: Tony 1664
Diesel Fora / gløderørsfunktion defekt......« Dato: 26. Juli 2007 kl: 22:41:20 »
...Hej
Lad mig lige kaste en bemærkning til den omtalte temp.føler fra Howdi. Du får ikke den føler som er på billedet :!: :!: :!: Du får én, hvor den lille "plade" du sætter kabelskoen ind over, virkelig ER en lille plade som er meget dårlig NITTET på. Altså ikke én som er drejet ud af et stykke messing, som de originale. Jeg har på 2 !!! følere fra Howdi, knækket den lille plade af, første gang jeg ville sætte ledningen på :evil: Mit råd er, at få fat i én som er drejet i ét stykke, som de originale, de andre er ikke pengene værd. De holder ikke til en stram kabelsko, som jo giver den bedste forbindelse. Blot en lille "bøvs" herfra, men måske har jeg bare været uheldig :roll: Tony. 1665
Diverse / Hvad fortæller \"summeren\"« Dato: 19. Juli 2007 kl: 00:07:11 »
...Nu er jeg da lidt mere rolig (indtil videre) :wink:
Jeg vil i morgen hurtigst muligt få afprøvet de billigste/nemmeste/hurtigste muligheder, og glæde mig (så længe som muligt) over at der måske alligevel bliver en motor til min gamle bus.. Takker for alle forslag, og vender tilbage med dommen over motoren. Tony |