Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Beskeder - Aran

Sider: 1 ... 164 165 [166] 167
2476
T3'ens ABC. / Hvor meget overskud skal man have på relæ/sikring
« Dato: 27. September 2007 kl: 19:05:48 »
Nødvendigt eller ej, det primære må være, at dimensionere ud fra hvad man har, og hvis Jarl vælger, at køre med 80 / 100 watt pærer og luser sine projektører på, må jeg erkende, at jeg beundrer valget af relæer.
Har man bare en gang prøvet, at køre med fuldt blus det ene øjeblik, og i buldrende mørke det næste, har man ikke det store behov for, at opleve det igen.
Ved det af erfaring.
Som min "gamle" mester altid sagde: Lav tingene ordentligt første gang, så behøver du ikke, at skulle lave det om igen.
Var der noget om snakken ?

2477
Diesel Fora / blæser
« Dato: 26. September 2007 kl: 20:07:38 »
Som sædvanligt forstår Jarl, at ramme hovedet på sømmet, klart og præcist. Og jeg tør godt vove den påstand, at det der er værd, at vide om dieselmotorer, det ved Jarl. (Se gerne indlæg om motorer, så vil du gi` mig ret. )
Og de der i forvejen kører T3 - og specielt dieselversionerne, ved hvad de skal kigge efter, så invester du kun roligt i pizza og øl, og be` så trygt om hjælp herinde.
Held og lykke med dit køb.... :D

2478
Diesel Fora / køb af t3
« Dato: 26. September 2007 kl: 11:33:17 »
Velkommen til.
Kører i nr. to nu, og har selv stået for reparation og klargøring - og delvis lakering.
Er "bidt" af kørestillingen p.gr.a. en ulykke for et par år siden. Bliver aldrig træt af, at køre langt i den, oplever aldrig smerter i forbindelse hermed.
Renoverede motor i den første. (Den kører nu videre i min nuværende ) lærte en masse. Bl.a. om fremstilling af værktøj til dette og hint, og oplevede den næsten euforiske sindstilstand det var / er, at køre i den.
Den starter HVER gang, ligemeget hvor længe den har stået stille, hvad den nu sjældent gør. Men den giver en masse glæde, og har ikke beløbet sig til de astronomiske summer. Endnu.
Den har plads til det mest utrolige, som altså transporteres tørt og sikkert.
Har iøvrigt en til salg pt. med godt halvandet år til næste syn. Den er køreklar, men kunne blive rigtig go` med lidt kærlig pleje og puslen.
Selvom de fleste nok foretrækker diesel, skal du huske, at vægtafgiften er noget lavere på benzineren.
Til gengæld kører du ikke lige så langt på en liter brændstof, men det må jo være op til hver især, hvad man foretrækker.

2479
T3'ens ABC. / Hvor meget overskud skal man have på relæ/sikring
« Dato: 24. September 2007 kl: 12:32:14 »
Sikringerne er placeret ved batteriet. Relæerne er monteret under sikringsboksen, og de svære kabler er ført op langs plastikdækslet midt i vognen, hen over ratstammen og forgrenet herfra til hvert relæ.
Kablerne til lygterne er ført ud i førersiden, og løber tværs over fronten i et plastrør - selvsagt bag gitteret.
Jeg benytter to styks "svævesikringer" men der kan sagtens sættes en eller anden sikringsboks på siden af batterikassen under passagersædet.
Det bør bare være i umiddelbar nærhed af batteriet.

2480
T3'ens ABC. / Hvor meget overskud skal man have på relæ/sikring
« Dato: 24. September 2007 kl: 10:42:44 »
YES my boys! Du er ved at ha`fat i den!
Du benytter kun det oprindelige ledningsnet til, at styre relæerne med. Du skal selvsagt stadig kunne blænde op og ned, og have fjernlyskontrollen med, og som Jarl så rigtigt skriver: Kunne slukke lor... når du holder stille. Ellers er det ligesom fidusen går af det hele.
Vores lokale bilinspektør guru har en forkærlighed til sikringer på den slags, og det er han næppe ene om, så husk endelig sådan en på ledningen fra batteriet til relæet / relæerne.
Og husk også ordentlig stelforbindelse til både det ene og det andet. De der små tynde snore bilen er født med er ikke meget bevendt, så sæt noget ordentligt på, og gerne i brun, så er det lidt lettere, at gå til hvis der opstår problemer undervejs.
Det kan godt betale sig, at bruge en halv time mere på, at lave alle samlinger og gennemføringer ordentligt. Det er nu en gang sjovest hvis det hele virker - og bliver ved med det!

2481
T3'ens ABC. / Hvor meget overskud skal man have på relæ/sikring
« Dato: 23. September 2007 kl: 20:57:18 »
Et relæ er en elektrisk kontakt. Når relæet fødes direkte fra batteriet, og styres af de originalmonterede ledninger, får man større spænding på lygterne, og væsentligt mindre belastning på bilens lyskontakt og omskifter.
Og hvad der er nok så vigtigt: et væsentligt større lysudbytte.

2482
T3'ens ABC. / Hvor meget overskud skal man have på relæ/sikring
« Dato: 23. September 2007 kl: 19:14:18 »
Jo, jeg ka`da godt forsøge med et diagram.
Håber du / i kan kloges af det ?

2483
T3'ens ABC. / Hvor meget overskud skal man have på relæ/sikring
« Dato: 22. September 2007 kl: 20:57:26 »
Jeg kører med 3 stk 30 ampere relæer, hvor de to styrer nær og fjernlys, mens det sidste føder fjernlygterne med en kontakt indskudt, så de kan slukkes.
Der er trukket to fede kabler fra batteriet, med en 50 amp sikring på hver. (Det ene kabel er selvsagt fødekabel for to relæer )
Da det er meningen, at der skal et par tågeblus på engang, når tiden tillader dette, er det så tanken, at lave et udtag mere på det kabel, der endnu ikke er fødekabel for to relæer.
Det fungerer fint, og der er ikke noget der bliver varmt.
Kalkulationen er beregnet ud fra, at hver belysning ligger lige omkring 10 ampere + - en eller to til hver side. Og mon ikke de to sikringer ved batteriet "står af" hvis der opstår en kortslutnng ? Det satser jeg ialtfald på. :D

2484
Dine Projekter... / En lbx bliver til
« Dato: 18. September 2007 kl: 11:19:37 »
Er det SÅDAN man monterer pakdåser ?
Hmmm.... Der er vist noget min "gamle" læremester glemte, at fortælle .... ?  LOL  :D

2485
Dine Projekter... / Rustarbejde samt lakering af Højben
« Dato: 17. September 2007 kl: 21:29:20 »
Det ser sgi`da godt ud. :D

2486
Diverse / Blinklys strejker, hvordan finder jeg fejlen
« Dato: 31. August 2007 kl: 23:14:12 »
Da du har haft adskilt bilen, kan du have fået rykket relæet ud af stikkene ? (Der skal ikke så meget til )
Såvidt jeg erindrer sidder relæet øverst til venstre over sikringerne.
Og nu du er ved det, kan der være brændt en sikring ?
Virker dit katastrofeblink heller ikke ?
Tjek også forbindelser bagpå kontakten til ovenstående.
Håber du finder fejlen....

2487
Diverse / Gummi-slange T, hvordan kan det laves?
« Dato: 31. August 2007 kl: 10:11:17 »
Du kan muligvis finde noget hos en ophugger, og så ellers i gang med nedstryger og spændebånd.
(Tag evt. mål med skydelære, så du har dimensioner )
Et bud kunne være noget vakumpumpe i enden af generatoren, men da det er en benziner har de fleste et udtag i indsugningen til bremseforstærkeren.
Og ellers kan det være kabler der er kapslet pænt ind ?

Held med det...

2488
Dine Projekter... / Rustarbejde samt lakering af Højben
« Dato: 29. August 2007 kl: 00:14:15 »
Godt gået. Det ser rigtig godt ud.
Håber du får glæde af det store arbejde i mange år fremover.
 :D  :D  :D

2489
Diverse / Afmontering af ventilfjedre, kan det gøres på en let måde?
« Dato: 28. August 2007 kl: 19:35:48 »
Jeg kan huske, at en kammerat konstruerede en skruetvinge som han sleb en bred rille i.
Det virkede på hans Opel.
Og ellers er der vel altid Biltema. Deres ventilfjedertænger koster ikke en bondegård, og de er faktisk udmærkede.
 :D  Held og lykke med det.....

2490
Diverse / Olietyve, kan de skiftes med topstykket monteret i bilen?
« Dato: 26. August 2007 kl: 09:25:58 »
Ja, der findes værktøj til det, men i de fleste tilfælde kræver det bl.a. adgang til en kraftig kompressor, der kan holde ventilen på plads under hele "operationen". Det ER og bliver det letteste, at skifte når toppen er demonteret.

Sider: 1 ... 164 165 [166] 167