Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Beskeder - Jarl

Sider: 1 ... 269 270 [271] 272 273
4051
Diverse / Min 1.7D \"prutter\"
« Dato: 27. Juni 2005 kl: 11:25:44 »
Slet ikke! Blot en opridsning af fakta.

Og ups så svigtede sagligheden vist - men min 110 hestes TDi bag i Carat'en med et drejningsmoment, som ingen wbx nogensinde kommer i nærheden af, får skam fint vejret ved 80 km/h. :D

4052
Diverse / Min 1.7D \"prutter\"
« Dato: 26. Juni 2005 kl: 00:02:12 »
Jo, det er der. For det første dæmper den støjen betydeligt - særligt for dem, der er udenfor bilen, og du har også ret i at motorrummet er nemmere at holde rent. Alligevel synes jeg at prisen er lille for at sænke olietemperaturen og få direkte adgang.

Udstødningen spiller en rolle for hvor mange hk og hvor meget drejningsmoment motoren har. Der skal være det rette modtryk. På en TD er det mindre betydningsfuldt, da turboladeren i dette tilfælde udgør "proppen" i systemet. Mange barne-numser med 2" udstødninger, de selv har "designet" mister af den grund effekt i forhold til en "kedelig" standardudst. - Men hvad - det ved pigerne henne på fortorvet jo ikke :wink:

4053
Diverse / Min 1.7D \"prutter\"
« Dato: 26. Juni 2005 kl: 00:01:16 »
Jo, det er der. For det første dæmper den støjen betydeligt - særligt for dem, der er udenfor bilen, og du har også ret i at motorrummet er nemmere at holde rent. Alligevel synes jeg at prisen er lille for at sænke olietemperaturen og få direkte adgang.

Udstødningen spiller en rolle for hvor mange hk og hvor meget drejningsmoment motoren har. Der skal være det rette modtryk. På en TD er det mindre betydningsfuldt, da turboladeren i dette tilfælde udgør "proppen" i systemet. Mange barne-numser med 2" udstødninger, de selv har "designet" mister af den grund effekt i forhold til en "kedelig" standardudst. - Men hvad - det ved pigerne henne på fortorvet jo ikke :wink:

4054
Diverse / Min 1.7D \"prutter\"
« Dato: 23. Juni 2005 kl: 17:34:19 »
Derfor omtales motorbebeklædningspladen også typisk som "chikanepladen"  :lol:  Væk med den - og sæt den aldrig på igen - derved får motoren også en mere rimelig olietemp. grundet den bedre luftcirkulation , og du kan se alle de små utætheder.

4055
Diverse / hvad er en ankerlade??
« Dato: 16. Juni 2005 kl: 17:28:16 »
Fik en ny motor af VW... 32.000 km hm, hm... Og hvad med julemanden?

Brug øjnene, 32.000 km - det må betyde, at den stadigvæk er på originale dæk (altså Uniroyal), at den stadigvæk har støbegrater på rattet, at den har original lak i skærnkasserne, at gearstangsknoppen ikke er blankslidt, at måtterne i bunden er som nye, at sæderne er fuldstændig som nye, at der stort set ikke er stenslag i fronten osv.

Selvfølgelig eksisterer den type biler, men det er "once in a lifetime" at man finder sådan en. Er det klart dokumenteret at km-tallet er autentisk, så er det et røverkøb, men du skal vurdere kritisk, hvad der er sandhed og hvad der er eventyr.

4056
Diverse / Min vandkontrol lys blinker hele tiden !
« Dato: 15. Juni 2005 kl: 16:09:42 »
Hvis ekspansionsbeholderen faktisk ER fuld, når den blinker, så er det sikkert føleren i tanken- Træk stikket op af føleren, skru føleren ud og check den.

4057
Diverse / min starter ryger nå jeg prøve at starte min 1.6 td fra 90..
« Dato: 12. Juni 2005 kl: 18:24:45 »
På en TD er starteren anderledes udført end på en benz, som ovenstående tråd handler om. På en TD kan du tage hele starteren ud og derved får du også endebøsningen med. Den sidder nemlig i starterens eget hus.

Hvis den ryger, skal du skynde dig at gøre noget. Starteren står nemlig med permanent plus på (endda uden sikring), og mange bilbrande opstår pga. en defekt starter. Aætså ud med svinet i en fart og kontroller alle kabler udvendigt for brud, åben starteren check kullene og viklingerne og undersøg samtidig relæet (den lille "øldåse" oven på).

4058
Diverse / \'top\' fart med en 1.7D
« Dato: 09. Juni 2005 kl: 20:42:18 »
Hej Jesper

Først tillykke med din KY-maskine. Det er ubetinget den mest robuste af de standardmonterede motorer i T3'eren. Den har i forhold til de to andre dieselmotorer ekstra kølevandskanaler i blokken og i toppen. Samtidig har den oliesprøjtedyser under stemplerne ligesom TD'eren. Alligevel lider den som alle andre T3'ere under den manglende fartvind grundet motorens placering. Olietemperaturen når nemt 130 - 140 grader på motorvejen med pedalen i bund (målt på filterflangen). Derfor er det nok klogt at begrænse den varige topfart til knap 100.

Kan du ikke leve med det, så er der tre muligheder. 1) at montere en 5 trins gearkasse fra en TD (den hedder 3H). Derved sænkes omdrejningsniveauet markant. 100 km/h = 3300 rpm. 2) at montere åndedrættet fra en TD - altså manifolder, pumpe og turbo - derved får du ca. 85 hk - altså betydeligt mere end en 1,6 TD og 3) at kombinere de to ting - så har du saft og kraft og samtidig en passende høj gearing. Kombineres samtidig med ladeluftkøler og oliekøler, er vejen banet til 100 hk;-)

Nå, det var lige lidt drømmerier - pas på olietemperaturen - det er den, der dræber de fleste T3 dieseler.

4059
Diverse / Hvilken Tank
« Dato: 07. Juni 2005 kl: 21:07:19 »
Der er forskellige typer, men mange er kompatible. Afgørende er diameteren i indfyldningshullet. Den kan nemlig være to forskellige størrelser, og så kan det jo give problemer medf indfyldningsstudsen.

De små studser til frem- og returløb er større på indsprøjtningsmodellerne, men det er uden betydning.

4060
Diverse / Hjælp med motor nr
« Dato: 07. Juni 2005 kl: 21:03:35 »
Hej

Reservedelsnummeret er fra topstykket, og kan stamme fra enten en CS (1,6 D) eller en JX (1,6 TD). Du skal kigge på motorblokken lige under den vandstuds, der sidder mellem 3. og 4. dyse. Der er et lille fladt stykke, hvor motorkendingsbogstaverne er præget ind.

4061
Diverse / Bremseskiver
« Dato: 06. Juni 2005 kl: 17:42:10 »
Jeg ved ikke lige, hvad der gik galt i ovenstående indlæg :oops:

Nå, det jeg mente var, at Biltema måsker har dem. Det har de i hvert fald haft.

4062
Diverse / Bremseskiver
« Dato: 06. Juni 2005 kl: 17:40:22 »
Måske har de dem endnu?

4063
Diverse / Afgift på importeret \'90 DOKA?
« Dato: 31. Maj 2005 kl: 23:33:21 »
Nej, en doka på gule er kun til passagerer på forsæderne. Ellers er det en mandskabsvogn - en firmabil underlagt skærpede regler for anvendelse - bl.a. absolut ingen privat kørsel.

Reg.afgften på din bil kan sikkert skønnes på www.toldskat.dk
Din bil hedder type 24 hos told-skat (247 hos VW)
Vægtafgiften er afhængig af brændstof og den vægt, der kommer til at fremgå af din vejeseddel, som du medbringer til toldsynet. Du kan eksperimentere lidt på den lokale foderstof's brovægt, men det burde ikke være umuligt at få en doka under 1500 kg.

Min Carat kostede 16.000 i foreløbig reg.afgift på hvide.

4064
Diverse / Hvem kender en supersvejser?
« Dato: 17. Maj 2005 kl: 09:14:59 »
Hej

Tak for tilbuddet. Problemet er, at den blok, der er havereret er helt spritnyopboret og med helt nye stempler. Derfor vil jeg gerne prøve at ofte en svejseklat på den, før jeg kaster mig ud i noget andet.

4065
Diverse / Hvem kender en supersvejser?
« Dato: 11. Maj 2005 kl: 19:35:55 »
Hej alle

Jeg har en støbejernsmototblok, hvor en plejlstang har været på udflugt ud gennem siden (tag en snak med min kone om omdrejningstal i en kold TD'er :twisted: ) Derfor søger jeg en supersvejser til at lukke hullet - vest for Storebælt. Meld ind, hvis i kender en, der kan andet end at klatte skærmkanter på en gammel Kadett :wink:

Sider: 1 ... 269 270 [271] 272 273