Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Beskeder - Jarl

Sider: 1 ... 270 271 [272] 273
4066
Diverse / Turbo smider olie i indsugning
« Dato: 11. Maj 2005 kl: 19:29:45 »
Så længe du ikke tæsker den med mange omdr., så er det udramatikk

4067
Diverse / Mellemaksel i 1.6D
« Dato: 11. Maj 2005 kl: 19:27:33 »
Hej

Nej, det er rigtigt at de ikke figurerer i VW's reservedelsprogram. Det er også enormt sjældent, at de er slidte, men selvfølgelig - hvis man har cola i olien, så... :wink:
Spøg til side. Har i ikke en habil cylinderservice i nærheden? Ellers kan Midtjysk Cylinderservice i Viborg helt sikkert klare opgaven. Det har også den fordel fremfor VAG, at de ikke tror, at deres varer skal sælges til guldprisen.
Og selvfølgelig skal blødmetallejer ikke rives op for at passe. De skal drives forsigtigt ind med en passende (stor) drivdorn

4068
Diverse / Turbo smider olie i indsugning
« Dato: 10. Maj 2005 kl: 15:14:34 »
Hej igen

Hvis det er en JR motor, så har den hydrauliske løftere. De har en lidt speciel funktionsmåde i en T3, når de er slidte. De er nemlig tilbøjelige til at "tabe" olien pga. motorens meget skrå position. Derfor blev T3'eren aldrig seriemonteret med hydro-løftere, men med mekaniske. Din motor tikker formentlig fordi en eller flere af løfterne ikke er fyldt med olie ved start og derfor går der nogle minutter, indtil de får nok olie til at de kan udligne spillerummet. Hvis du er frisk på lidt tysk læsning, så er der en anvisning på, hvordan du kan checke den enkelte løfter her:

http://vw.inetworks.de/rlfcd2/mittlere_Qualitaet/Dieselmotor_Mechanik_MKB_AAZ-AEY-AFN-AHU-1Y-1Z_(1,9l-Dieselmotor_TD_und_TDI).pdf

Det handler godt nok om en AAZ'er (1,9 TD), men fremgangsmåden er den samme.
Det kan godt have sammenhæng med røgudviklingen, men så skal det være slemt.

4069
Diverse / Turbo smider olie i indsugning
« Dato: 09. Maj 2005 kl: 21:17:30 »
Hej igen

Jamen, der er da flere muligheder. Altså for det første: Alle dieselmotorer, der starter koldt om morgenen, vil lave enkelte udsættere i løbet af de første sekunder/minutter. Dermed ledes uforbrændt diesel gennem systemet og ender som hvid/blålig røg. Hvis problemet er begrænset til dagens første opstart, så skal man bare trække på skuldrene og sige "nå". Hvis det er mere udtalt, så skyldes det at motoren af en eller anden grund ikke kan forbrænde ordentligt. Det kan skyldes (og nu tager vi det lige i den mest sandsynelige rækkefølge): Dårlig forglødning (rør, relæ, sensor), Dårlige dyser (der ikke forstøver fint nok, og brændstoffet er derfor trægt at antænde), utætheder i indsprøjtningssystemet - måske returventilerne i pumpen (derfor skal pumpen opbygge trykket påny, hver gang, der startes og derfor bliver forstøvningen dårlig i starten), nedsat kompression - husk når gløderørene slukker, så er der kun kompressionen til at varme (utæt toppakning, revnet topstykke med vandindtrængning, for stort blow-by, dårligt justerede ventiler.....)    

Se det blev jo en længere stil, men som sagt - er det kun et koldstartsfænomen, så stil dig diskret på lur bag en gammel Golf TD og kig, når den starter ... de gør det sgu allesammen :wink:

Fedt, du fik stillet pumpen! - Det vil din motor have glæde af længe frem over.

4070
Diverse / Temperaturproblemer.... Hvad pokker gør jeg....??
« Dato: 06. Maj 2005 kl: 23:23:53 »
Jeg tror, at din bil må være en af de tidlige dieselmodeller. Der var der nemlig en serie uden føleren i eks.beholderen. Hvordan ledningsdiagrammet var i de biler, ved jeg ikke, men baseret på dine informationer, ser det ud som om den blinkende diode var temp.afhængig.

4071
Diverse / Turbo smider olie i indsugning
« Dato: 02. Maj 2005 kl: 23:50:46 »
Tak for de pæne ord - lidt erfaring får man jo op under neglene, når man har kørt t3 i alt for mange år :D

TL smider olien ud i udstødningssiden fordi trykket der er lavere end i indsugningssiden. På indsugningssiden heresker der jo netop det ladetryk, som TL laver. Dvs. et overtryk på 0 - 0,7 bar (som kan øges, hvis man har lyst :twisted: ) Typisk vil symptomerne være ca. sådan: Efter lidt tids tomgang er der ophobet lidt olie i den forreste del af forrøret, som ligger og "skvulper" rundt. Når så motoren får noget gas - og dermed varme i udstødningen fordamper denne olie med en spektakulær blå fane ud af udstødningen.

Hvis motoren er meget slidt kan der være så meget blow-by (kompressionstryk, der undslipper på siden af stemplerne og ender i krumtaphuset) at der er virkelig meget luft, der forlader motoren gennem krumtaphusudluftningen og dermed sendes store mængder oliemættet luft gennem TL og ind i indsugningen. Diagnosen lyder typisk på en dårlig turbo, men i virkeligheden var det blokken, der var slidt.
I dit tilfælde tror jeg bare, at det er almindelig diesel-smog - det ovenfor omtalte fænomen forsvinder nemlig ikke, når den bliver varm.

4072
Diverse / Temperaturproblemer.... Hvad pokker gør jeg....??
« Dato: 02. Maj 2005 kl: 23:15:23 »
Jeg tror, at vi skal have nogle flere iagttagelser på banen. Er der olie i vandet? Er der bobler i vandet i ekspansionsbeholderen? Smider den vandet ud? Går den jævnt på alle 4? Er kølesystemet skyllet igennem? Opbygges der højt tryk i kølesystemet?

4073
Diverse / Transporter 83 problems
« Dato: 02. Maj 2005 kl: 23:09:53 »
Helt enig med Haardberg. Det er som at pisse i bukserne...

Der må aldrig komme fedt eller olie på starteren eller indgrebsmekanismen. Støv og skidt, der slides af koblingen sætter sig i fedtstoffet og ganske hurtigt dannes en hård kage af skidt på akselen og indgrebsmekanismen bliver gradvis trægere til at bevæge sig. I med en ny bøsning - så er problemet løst :D

4074
Diverse / Turbo smider olie i indsugning
« Dato: 02. Maj 2005 kl: 23:04:53 »
Hej

Turboen fra en golf kan godt monteres på en JX-motor (altså, den der oprindeligt ligger i en t3, men der er ikke en optimal løsning, da Garret-laderen har en noget anden karakteristik, end 3k'eren.

I øvrigt - er du sikker på, at din turbo er stået af? Olie i indsugningen er helt normalt. Den oliemættede luft fra krumtaphuset går via udluftningsslangen i toppen af ventilpdækslet til indsugningssiden i TL. Derfor vil der altid være olie i indsugningen. Spørgsmålet er hvor meget. Et olieforbrug på op til 1½l/1000 km er indenfor tolerancen. Typisk vil en defekt turbo sende olien ud på udstødningssiden.

Er din turbo defekt kan du enten købe en ny (ca. 400 € i Tyskland) eller, hvis du er en ualmindelig skrap finmekaniker kan du renovere den du har. Der findes rep-kit (f.eks. hos www.vwbusboerse.de). Det er en opgave, der absolut skal have 5 svensknøgler i sværhedsgrad, men det sparer også ca. 330 €.

Blå røg i opstartsfasen er formentlig ikke motorolie, men derimod halvdårligt forbrændt diesel. Det er naturligt for enhver kold diesel at misse nogle forbrændignsslag så længe den er kold. Er dine dyser halvsnuskede eller gløderørene delvis defekte, så bliver det jo ikke bedre af det! Og til sidst: Hvis din pumpe ikke er indstillet til den foreskrevne værdi, så er alt andet forgæves

4075
Diverse / Temperaturproblemer.... Hvad pokker gør jeg....??
« Dato: 29. April 2005 kl: 16:11:55 »
Hmm, hmm. Her kan være flere muligheder

For det første: I termometeret er der en viser og en lampe. viseren reagerer på den lille sensor, der sidder i studsen på endegavlen af topstykket (der sidder to, men de er identiske). Den røde diode midt i termometeret er styret af den svømmer, der sidder i ekspansionsbeholderen i højre side af motorrummet. Altså, blinker lampen er det ikke temperaturen, der får den til det, men kølervaskeniveauet, der er for lavt. Når du samtidig skriver at temperaturen er meget høj, så får jeg lidt bange anelser. Dem fremsætter jeg lige her, og så kan du forhåbentlig skyde dem ned.

Hvis toppakningen er defekt, eller hvis topstykket er revnet, så kommer der forbrændingstryk ind i kølevandskredsen. Det fortrænger kølervæsken - i første omgang fra den første ekspensionsbeholder til den anden (ved nummerpladen) og herfra fortrænges væsken ud af de tre lufthuller i toppen af denne beholder. Motorens reaktion vil være at temperaturen stiger over det normale (der mangler jo vand) og samtidig vil den røde diode blinke (indtil man hælder vand i igen). Hvis du kan se, at der konstant kommer bobler i kølevandet fra motoren til ekspansionsbeholderen, så har du balladen!

Nå men det var bare anelser! Forhåbentlig er det bare sensoren der er i stykker. Skift den på studsen - den koster småpenge - og check så om temperaturen er ok. Udluftning af en TD foregår sådan: Parker på et stigende underlag - fronten op. Af med grillen og åben låger til den første ekspansionsbeh. (den i højre side.). Hav masser af væske klar og start motoren. Sørg for at beholderen er fuld hele tiden. Lad motoren blive driftvarm og lad en hjælper åbne luftskruen i køleren. Giv lidt gas - 1500 -2000 rpm og bed hjælperen lukke luftskruen, når der ikke kommer mere luft. Fyld eks. beh. og skru låget på (mens der stadig er lidt gas på motoren. Slutteligt sættes slangen på til den lille beh. ved nr. pladen.

PS.: Middelfart Autodele er billige med nye topstykker :wink:  :wink:  :wink:

4076
Diverse / Hydraulisk kobling der lækker?
« Dato: 26. April 2005 kl: 21:59:55 »
Hej

Ja, det er ikke et ukendt fænomen. De små gummipakninger ældes med tiden. Du skal reagere kvikt på fejlen, fordi det kan medføre bremsesvigt og samtidig er bremsevæske meget aggressivt overfor bilens lak. Du kan - hvis du har mod på noget finmekanikerarbejde - udskifte alle sliddelene i den for småpenge. Hovwdiaudi.dk har rep-kit til den. Efterfølgende skal du selvfølgelig udlufte hele bremsesystemet, og så vil det jo vise sig, hvor mange af luftskruerne, der kan løsnes uden at knække :?

4077
Diverse / Min temperaturmåler virker ikke, hjælp til fejlsøgning...
« Dato: 17. April 2005 kl: 23:15:26 »
Nej, det er forbundet sådan at pumpem har permanent plus og når så føleren har den nødvendige temp oprettes der stelforbindelse gennem føleren

4078
Diverse / Min temperaturmåler virker ikke, hjælp til fejlsøgning...
« Dato: 17. April 2005 kl: 22:00:16 »
Du har ret! Der ER 3 vandtemp.-følere på en TD. De to på studsen i topstykkets endegavl er identiske og derfor er der underordnet, hvilken, der sidder hvor. Den ene giver signal til termometeret i instrumenthuset og den anden giver signal til gløderelæet, der afhængig af dette signal kan gløde kortere eller længere tid. Tager du det sidstnævnte kabel fra gløder den MEGET længe. Den tredie føler sidder på den anden studs mellem 3. og 4. dyse. Denne er en on/off kontakt, der giver signal til den lille ekstra vandpumpe om at starte. Dette sker ved meget høje motortemperaturer - 115 grader og derover og sker uafhængigt af om der er tænding på bilen. Man kan derfor opleve efter langvarig motorvejskørsel at der er en sær summen i motorrummet selv om man har slukket alt.

4079
Diverse / TD\'er ryger hvidt når den trækker
« Dato: 17. April 2005 kl: 21:51:08 »
Hvid?? Ikke lidt lyseblå? Hvid røg er som du selv er inde på vanddamp. Det er naturligt når motoren er kold - varm røg møder koldt metal = kondens. Vedholdende hvid damp giver bange anelser om forbrug af kølevand = Defekt toppakning/topstykke/motorblok. Bruger den vand? Er der vedholdende bobler i ekspansionsbeholderen? Hvordan lugter røgen? Er den "svovlet" i lugten? Eller er den "fed" i lugten? Jeg prøver at skyde mig ind på om det er dårlig forbrændt diesel pga. et alt for sent indsprøjtningstidspunkt (det vil også vise sig som en træg start meg meget ujævn motorgang de første minutter). Det kunne også - hvis altså røgen er lyseblå - være motorolie fra enten motoren (stempelringe/paraplyer/...) eller fra turboen (er den fugtig af olie på undersiden?

Der er lidt at kaste sig over, men få lige stillet den pumpe allerførst, så bliver fejlsøgningen meget nemmere.

4080
Diverse / Diagnosticering af turbo diesel!!!
« Dato: 14. April 2005 kl: 22:16:54 »
Citat fra: "stanneren"

Men hvor gør pumpen så af luften, når den er selvudluftende?

Den sendes retur til tanken via returslangen

Tillykke med opstarten :D

Sider: 1 ... 270 271 [272] 273