61
Diesel Fora / Diesel formager blandings forhold
« Dato: 10. September 2013 kl: 21:05:16 »
Hej Jarl, Jønne, Jan og Verner.
For at vende tilbage til de tekniske rødder..
Verner, du er inde på dysse åbningstryk/forstøvning.
Med udgangspunkt i en sund brændstofpumpe:
Hvor meget betyder det for indsprøjtningstidspunktet???
Hvor meget må dysse åbningstrykket afvige internt i mellem dysserne, før det får nogen betydning???
Kan man mærke/høre, hvis der er en lille forskel og hvordan kommer den til udtryk på motoren???
Med udgangspunkt i en slidt brændstofpumpe:
Hvor meget betyder det for indsprøjtningstidspunktet???
Hvor meget må dysse åbningstrykket afvige internt i mellem dysserne, før det får nogen betydning???
Kan man mærke/høre, hvis der er en lille forskel og hvordan kommer den til udtryk på motoren???
Jeg har en ting, som irritere mig meget og det er at når jeg starte motoren, mens den stadigvæk er halv varm, men tæt på grænsen, hvor forvarmen aktiveres igen.
Der skal jeg køre næsten 10-20 sekunder på starteren før motoren springer lystigt igang igen.
Hvis jeg afmontere føleren i vandstudsen til forvarmen og tvangs aktivere forvarme anlægget. Så skal motoren kun tørne4-5 omgange, før den springer igang..
Nogen ideer til hvor jeg skal begynde henne: føler, forvarme relæ og evt brændstofpumpen???
Pumpen på min gamle motor var at være slidt. Lå li på VW's min grænse medhensyn til indsprøjtnings mængde i ml. Dette havde en stor betydning, da jeg monterede nye dysser med åbningstryk på 163 bar.
Motoren var meget død at køre i indtil 2500 omdrej....
Efter at ha kørt 15000 km begyndte det at blive bedre i takt med at dysserne blev kørt til og åbningstrykket faldt..
Problemet lå/ligger i at en slidt pumpe simpelhen ikke kan levere ml nok på det pågældende åbningstryk tidspunkt.
Dvs man ikke længere kan regne med VW's forskrevende indsprøjtningstidpunkt på 0,90 for SB motoreren.
I indkøringsfasen havde jeg den helt fremme på 1,15 endte på ca 1,07 da den var kørt til...
Dette var nødvendigt for at få motoren til at køre ordentlig.
Jeg hjalp for et par år siden en, hvis bil, som div autoriserede mekanikerne havde total opgivet...
Bilen havde kørt perfekt inden, men efter montering af sprit nye dysser. Kunne motoren hverken trække eller køre jævnt under 3000 omdrej.
Alt var prøvet.. De gamle dysser var selvfølgelig for længst kastet over højre skulder...
Det endte med at vi sænkede åbningstrykket på de nye dysser til 110 bar. Så kørte motoren fint igen. efter tilkøring af dysserne, hvor de faldt lidt i tryk. hævede vi trykket til de 110 bar igen
Bilen har perfekt li siden, såvidt jeg ved af..
Mvh Allan.
For at vende tilbage til de tekniske rødder..
Verner, du er inde på dysse åbningstryk/forstøvning.
Med udgangspunkt i en sund brændstofpumpe:
Hvor meget betyder det for indsprøjtningstidspunktet???
Hvor meget må dysse åbningstrykket afvige internt i mellem dysserne, før det får nogen betydning???
Kan man mærke/høre, hvis der er en lille forskel og hvordan kommer den til udtryk på motoren???
Med udgangspunkt i en slidt brændstofpumpe:
Hvor meget betyder det for indsprøjtningstidspunktet???
Hvor meget må dysse åbningstrykket afvige internt i mellem dysserne, før det får nogen betydning???
Kan man mærke/høre, hvis der er en lille forskel og hvordan kommer den til udtryk på motoren???
Jeg har en ting, som irritere mig meget og det er at når jeg starte motoren, mens den stadigvæk er halv varm, men tæt på grænsen, hvor forvarmen aktiveres igen.
Der skal jeg køre næsten 10-20 sekunder på starteren før motoren springer lystigt igang igen.
Hvis jeg afmontere føleren i vandstudsen til forvarmen og tvangs aktivere forvarme anlægget. Så skal motoren kun tørne4-5 omgange, før den springer igang..
Nogen ideer til hvor jeg skal begynde henne: føler, forvarme relæ og evt brændstofpumpen???
Pumpen på min gamle motor var at være slidt. Lå li på VW's min grænse medhensyn til indsprøjtnings mængde i ml. Dette havde en stor betydning, da jeg monterede nye dysser med åbningstryk på 163 bar.
Motoren var meget død at køre i indtil 2500 omdrej....
Efter at ha kørt 15000 km begyndte det at blive bedre i takt med at dysserne blev kørt til og åbningstrykket faldt..
Problemet lå/ligger i at en slidt pumpe simpelhen ikke kan levere ml nok på det pågældende åbningstryk tidspunkt.
Dvs man ikke længere kan regne med VW's forskrevende indsprøjtningstidpunkt på 0,90 for SB motoreren.
I indkøringsfasen havde jeg den helt fremme på 1,15 endte på ca 1,07 da den var kørt til...
Dette var nødvendigt for at få motoren til at køre ordentlig.
Jeg hjalp for et par år siden en, hvis bil, som div autoriserede mekanikerne havde total opgivet...
Bilen havde kørt perfekt inden, men efter montering af sprit nye dysser. Kunne motoren hverken trække eller køre jævnt under 3000 omdrej.
Alt var prøvet.. De gamle dysser var selvfølgelig for længst kastet over højre skulder...
Det endte med at vi sænkede åbningstrykket på de nye dysser til 110 bar. Så kørte motoren fint igen. efter tilkøring af dysserne, hvor de faldt lidt i tryk. hævede vi trykket til de 110 bar igen
Bilen har perfekt li siden, såvidt jeg ved af..
Mvh Allan.