Forfatter Emne: Hvad fortæller \"summeren\"  (Læst 5560 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline TONY

• Hero Member
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Hvad fortæller \"summeren\"
« Dato: 18. Juli 2007 kl: 23:16:56 »
hej

Jeg har lige hentet en donorbil fra 11/90, Sika, diesel uden turbo.
På vej hjem gik der en summer igang (2 gange) og olielampen blinkede meget kortvarigt (2-3 sekunder) begge gange skete det ved en nedbremsning, og med udkoblet motor.
Nu har jeg ikke før kørt en T3ér der var så "ny" at der har været en summer i den, så er der nogen der kan bekræfte mig i at det nok er fordi den skal have en ny oliepumpe..... :?:  eller kan det være et andet problem med den motor. (der sidder et helt nyt topstykke på og vandet pisser ud ved vandpumpen, men jeg havde en 25 liters "ekspantionsbeholder" på ladet, så den blev ikke varm)  :roll:

På forhånd tak.

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline dokajønne

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #1 Dato: 18. Juli 2007 kl: 23:28:25 »
Olielampen blinker hvis der mangler olietryk. Hvis der mangler olietryk OG motoren går over et vist antal omdrejninger tænder summeren også. Før du skiller alt ad bør du nok lige sætte et manometer på maskinen for at sikre dig at den rent faktisk mangler olietryk, og det  ikke i stedet bare er noget elpis der sætter baladen i gang.
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline casper

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: 18. Juli 2007 kl: 23:30:24 »
summeren betyder intet/ikke tilstrækkeligt olietryk, hvad skal du bruge fra sikaen ? ikke motoren forhåbentligt  :wink:
Mvh. Casper

Offline TONY

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: 18. Juli 2007 kl: 23:36:35 »
Tjaae, jeg havde jo håbet på det, men nu skal den vist tjekkes igennem,
og så nøjes jeg nok med at bruge topstykket.... :?
Jeg fandt også lige en tråd med Doka-jønne´s lignende problem, og den fortæller jo en del....... :roll:

Tak for responsen

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline Jesper

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: 18. Juli 2007 kl: 23:41:09 »
Du kan også bare hælde 1l olie på og se om det ikke hjælper... det gjorde det for mig. Samme oplevelse, ved nedbremsning...
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: 18. Juli 2007 kl: 23:52:12 »
Jeg er sikker på at du også har summer i din anden T3, men vær bare glad for, at du ikke har hørt den.

Men som skrevet ovenfor, så er det ikke nødvendigvis et reelt problem. Erfaringsmæssigt bliver følerne lidt paranoide med alderne, så som Dokajønne skriver, så tag lige og mål olietrykket. Det behøver ikke at være med fint og fornemt værkstedsudstyr. Find den nærmeste VVS-mand og køb et manometer med en spændvidde fra 0- 2/4 bar med et gevind på M10x1 (Sådan et kan fåes til småpenge < 100 kr). Skru det ind i enden af topstykket og start maskineriet (varm motor!). Så kan du aflæse det reelle tryk - evt. med hjælp af fruens villigt udlånte :wink:  make-up-spejl.
Mangler den olietryk, så skift oliefilteret og få en ordentlig olie i (en reservedelsbil har sikkert noget oldgammelt pistyndt slim i). Hjælper det stadig ikke, så af med oliepumpen og mål sliddet i tænderne. Ligger problemet heller ikke her, så hedder det renovering med nye lejer eller en anden blok.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline TONY

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: 19. Juli 2007 kl: 00:07:11 »
...Nu er jeg da lidt mere rolig (indtil videre)  :wink:
Jeg vil i morgen hurtigst muligt få afprøvet de billigste/nemmeste/hurtigste muligheder,
og glæde mig (så længe som muligt) over at der måske alligevel bliver en motor til min gamle bus.. :D   :)   :o   :(

Takker for alle forslag, og vender tilbage med dommen over motoren.

Tony
Mobil 30111518

transpeter

• Gæst
« Svar #7 Dato: 19. Juli 2007 kl: 22:34:34 »
Det er med garanti oliemangel. Prøv lige oliepinden... :lol:  Den brokker sig altid når den er ved at være for langt nede i oliestanden. Om vinteren når det er koldt, sker det noget før. Netop fordi olien er tykkere... Brug så en god olie. Og har du turbo, skal det være anderledes..

TRANSPETER

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: 19. Juli 2007 kl: 22:42:52 »
Citat fra: "transpeter"
Om vinteren når det er koldt, sker det noget før. Netop fordi olien er tykkere...  

Øh - den vil jeg godt lige have forklaret. Jeg ser det sådan: Tyk olie > højt olietryk fordi udtrængningen på smørestederne er trægere.

Når folk oplever, at olietrykket falder, så er det typisk efter varm kørsel - eksempelvis efter et motorvejsstræk opg oftest om sommeren.

Og btw. - det kan bestemt ikke anbefales at bruge summeren som oliestandsindikator - så får man i hvert fald hurtigt erfaring i at skifte hoved- og plejllejer...
Bedste hilsner

Jarl

transpeter

• Gæst
« Svar #9 Dato: 19. Juli 2007 kl: 22:47:23 »
Ja, ok. Måske der mangler lidt. Det jeg mente var, at når du starter om vinteren når det er pissekoldt, kan den godt summe, indtil der kommer tryk nok på. Og det var det jeg mente med at olien er tykkere...  :wink:

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #10 Dato: 19. Juli 2007 kl: 22:56:07 »
Så er vi enige :wink:
Bedste hilsner

Jarl

Offline TONY

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #11 Dato: 07. August 2007 kl: 00:22:06 »
Så blev motoren endeligt dømt død  :(

Monteret med en anden oliepumpe, nyt filter og 6 liter olie før det kunne ses på pinden  :?:  :?:  :?:  (pinden var også skiftet)
Den kørte egentligt fint, men det blæste voldsomt når jeg tog ånderørsslangen af topdækslet, og når jeg satte en finger for hullet, kom olien op af oliepindsrøret  :!:  så den er vist kun til dele  :cry:
Så desværre kom min bus ikke ud at køre denne gang.

Tony
Mobil 30111518

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #12 Dato: 07. August 2007 kl: 00:28:45 »
Citat fra: "TONY"
når jeg satte en finger for hullet, kom olien op af oliepindsrøret  

Det gør den altid. Også en splinterny motor. Spørgsmålet er hvor hurtigt. Blæser den tydeligt mere op af hullet i ventildækslet end andre T3'ere du kender? Har du mulighed for en kompressionstest inden du skrotter motoren?

Nå, men ellers kender jeg da en, der har en blok til salg... :wink:
Bedste hilsner

Jarl

Offline TONY

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #13 Dato: 07. August 2007 kl: 00:37:28 »
Det var jeg sq ikke klar over  :shock:  så må jeg da hellere lige sammenligne med Dokaén, og se om jeg også kan få taget en komp.test inden den ryger ud. Tak endnu en gang, for at gøre en begynder klogere!

Jeg har set blokken.... men sommerfinansen er desværre lidt for presset endnu.... men det går jo over efterhånden  :(  :)  :D

Tony
Mobil 30111518