Forfatter Emne: Oliekøler, men  (Læst 3361 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Gammelpot

• Full Member
    • Vis profil
  • By: 5270 Odense
Oliekøler, men
« Dato: 06. August 2007 kl: 08:54:17 »
Efter at have monteret en af de fællesindkøbte oliekølere, syntes jeg det er blevet noget problematisk at skifte olie/filter.
Olien p....r ud af flangen og ned af motoren og videre ned på fliserne når filteret fjernes, i forvejen er det ikke nemt uden at spilde på grund af det skråtstillede filter, men nu er det da helt galt.
På trods af utallige opfordringer her på siden har jeg indtil videre ladet chikanepladen blive siddende og den er nu fyldt med snavset kattegrus.    Er der nogen fiduser jeg har overset, eller skal jeg til at indkøbe kattegrus i 100-kg. sække ?
Nu uden T3

Offline jankjerbye

• Hero Member
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Oliekøler, men
« Svar #1 Dato: 06. August 2007 kl: 10:50:10 »
Hmm jeg syntes altid der har været oliespild den vej.. også før jeg fik oliekølerflanchen på?

Jeg plejer at varme motoren op (eller skifte lige efter jeg er kommet hjem) ind med opsamlingskar under vognen, ud med skruen i bunden, lave noget andet i 5-10 mins, løsne oliefilter lidt, vente lidt mere, flytte opsamlingskarret ind under filteret, afmontere filter, nyt på og så fylde olie på.

Jeg skifter rimeligt tit efter anbefaling fra Jarl så måske er jeg bare blevet rutineret, men jeg syntes sjældent jeg har olie på tøj, fliser, hund eller lign. efter et skift. Måske lidt på fingrene.

Jeg overvejer også at begynde at fylde lidt frisk olie i det nye oliefilter inden jeg monterer (udover bare lige på gummipakningen) det så der ikke kommer sådan et luftsug, er et noget pjat syntes i?
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
Oliekøler, men
« Svar #2 Dato: 06. August 2007 kl: 11:26:09 »
Citat fra: "jankjerbye"
Hmm jeg syntes altid der har været oliespild den vej.. også før jeg fik oliekølerflanchen på?

Jeg plejer at varme motoren op (eller skifte lige efter jeg er kommet hjem) ind med opsamlingskar under vognen, ud med skruen i bunden, lave noget andet i 5-10 mins, løsne oliefilter lidt, vente lidt mere, flytte opsamlingskarret ind under filteret, afmontere filter, nyt på og så fylde olie på.

Jeg skifter rimeligt tit efter anbefaling fra Jarl så måske er jeg bare blevet rutineret, men jeg syntes sjældent jeg har olie på tøj, fliser, hund eller lign. efter et skift. Måske lidt på fingrene.

Jeg overvejer også at begynde at fylde lidt frisk olie i det nye oliefilter inden jeg monterer (udover bare lige på gummipakningen) det så der ikke kommer sådan et luftsug, er et noget pjat syntes i?

Jeg deler Jans opfattelse fuldstændigt. Hvis man har et kar af en vis størrelse, så kan man såmænd lade det rende fra både filterflange og bundprop samtidig. Det giver selvf. noget mere besvær, hvis man insisterer på at køre med den ulidelige chikaneplade. Og der der med at fylde filteret med frisk olie på forhånd, det bør amn altid gøre - og selvf. passe godt på, at man ikke losser en grusgrav derned samtidig.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Djursland

• Gæst
Oliekøler, men
« Svar #3 Dato: 06. August 2007 kl: 14:46:39 »
Citat fra: "Jarl"
Og der der med at fylde filteret med frisk olie på forhånd, det bør man altid gøre - og selvf. passe godt på, at man ikke losser en grusgrav derned samtidig.

lige min ord

og jeg fylder altid olie i og lader det stå lidt og fylder lidt mere i og lader stå og fylder lidt mere i indtil det er fyldt

og det er uanset om det er i et lille filter eller et på størelse med en 1,5 l cola flaske

for så er der blodtryk næsten med det samme og olien kommer ud i hjørnerne  

Mvh Djurs  :lol:

Offline TONY

• Hero Member
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Oliekøler, men
« Svar #4 Dato: 06. August 2007 kl: 16:42:42 »
Citat fra: "Jarl"
Og der der med at fylde filteret med frisk olie på forhånd, det bør amn altid gøre - og selvf. passe godt på, at man ikke losser en grusgrav derned samtidig.

Og som Jarl skriver passer man godt på  :!: , og man kan simpelthen ikke være forsigtig nok, tænk altid over at ALT hvad der kommer den vej ind i oliefiltret, kommer direkte i dine oliekanaler UDEN at blive filtreret.  :!:  :!:  :!:  :shock:

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline verner

• Hero Member
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Oliekøler, men
« Svar #5 Dato: 09. August 2007 kl: 23:13:52 »
undskyld jeg siger det men synes sku det er noget pjat at fedte med, har aldrig hørt om det før her, og ku aldrig selv finde på at fylde filteret med olie!
jeg tror ikke at det har noget at sige, er der nogen der hørt om en motor der er stået af efter et olieskift med et godt filter og en kvalitetsolie?
jeg går mere op i hvilkken olie der kommer på (kvalitet og viskositet)
man skal selvfølgelig overholde sine olieskift intvaler.
forøvrigt synes jeg at en t3 med jx-motor er en af de nemmeste biler at skifte olie og filter på(altså lige bortset fra sidste gang hvor bund-proppen var rund i hovedet og sad monster godt fast), der sidder sådan en plastik skål under mit filter som tar det der løber ved siden af = kein svineri 8)
har i andre ik sådan en under/mellem filter og oliekølerflange? :?
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D