Forfatter Emne: billeder/mystisk dims der lækker....  (Læst 6628 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Carsten

• Gæst
billeder/mystisk dims der lækker....
« Dato: 12. August 2007 kl: 20:35:50 »
scheisse - har problemer med en dims på t3'eren men kan ikke lige helt forklare hvad deter for en dims - hvordan pokker uploader man billeder. Har fundet "Img" tingen - men hvordan gør man? :oops:

For at starte et sted, så er det en slange der går ud bag fra (altså i køre retningen...) lidt under ventildækslet men på selve motorblokken. Der kommer noget der ligner kølervæske/olie ud.......og det der rigtig er noget lort er at den er begyndt at lugte sådan lidt brændt (men det kan jo være kølervæske/olie på udstødningen......håber jeg......desuden er den begyndt at "hyle" ganske svagt (tror ikke det er turbo'en - kommer i hvertfald ikke olie ud af den, og ryger heller ikke sjovt). Når koblingen er trådt i bund er lyden der stadig, og hvis jeg hiver frem og tilbage i gearstangen kommer der en meget svag metalisk lyd -  næsten ikke til at høre....den køle/olie væske der "sprøjter ud" - bruges den til et-eller-andet i gearkassen/koblingen.....ja dumme spørgsmål har jeg nok af....

under alle omstændigheder skal jeg jo nok have skiftet den lækkende dims - hvad hedder den og hvor kan jeg få fat i den? samt.....løser det den opståede hylen eller er det måske noget der er ved at brænde sammen i motoren - kører med oliekøler....

har eller lige været en fed tur i schweiz med den.......

carsten

Carsten

• Gæst
« Svar #1 Dato: 12. August 2007 kl: 20:54:37 »
hov - vent lidt - den mystiske "hyle" lyd kom umiddelbart efter at et af dyserørene knækkede (stoppede bilen efter ca 5-7 km og blev trukket til værksted) - kan dette evt være skyld i den mystiske lyd - feks hvis der ikke blev sprøjtet diesel ned til stemplet og at det så ikke blev smurt mens det kørte?

Carsten

• Gæst
« Svar #2 Dato: 13. August 2007 kl: 20:28:54 »
har været ude at kigge igen....fra den dims hvor det drypper fra (som altså sidder lidt under topdækslet i køreretning) går der en køleslange ud til ....køleren og desuden sidder der et ledningbundt i siden på den - hvad hedder den?  det det drypper med ligner kølevæske, men det er også som om der kommer olie med - kan det være rigtigt?

Djursland

• Gæst
« Svar #3 Dato: 13. August 2007 kl: 20:39:58 »
hej hej med dig

er det foran på motoren

sidder der 2 følere på siden af den stus slangen sidder på

for så er det til dit varme i bilen og er det slangen  eller er det fra selve stusen inde ved topstykket

slangen som jeg tror det er er ca 2 til 3 cm tyk

jeg håber det er det rigtig jeg har fat i

ville det være muligt at ligge nogle foto her ind så er det lige nemmere at se

og er der olie i dit køle vand

hvis der er vil det være creme favet  

Mvh Djurs  :lol:

Offline FarT3

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: 13. August 2007 kl: 21:01:49 »
Hej Carsten.

Djursland har ret. tror jeg. Når du oppefra kigger ned bag på motoren sidder der stadig set oppefra først en olietrykskontakt med en ledning i . Under den sidder den studs du snakker om. Den har en slange påmonteret der går til dit varmeapparat foran. I den studs sidder der en føler til gløderørene og en føler til kølevandstermometeret. Der er altså meget der der kan være utæt.

Er spændebåndet spændt på slangen?

Kommer der vand ud ved følerene ?

Eller kommer der vand ud helt inde ved topstykket hvor studsen sidder. Studsen sidder med to små bolte og under den er der en o-ring der kan skiftes.

Olien tror jeg kommer fra olietryksføleren eller ventildækselpakningen. Der skulle meget nødig være olie i kølevandet. Tør alt grundigt af så du kan finde lækagen nøjagtigt.

God jagt                                   1
Med venlig hilsen

FarT3
30252288

Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg

Carsten

• Gæst
« Svar #5 Dato: 13. August 2007 kl: 21:53:43 »
tak for det!

Der er ikke olie i kølevandet - det er så klart som blåt postevand!

det ser ud som om at olien kommer fra ledningsdimsen og at kølevæsken kommer fra pakningsområdet.

kan man skifte hele dimsen - og hvad hedder den?

carsten

Offline verner

• Hero Member
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
« Svar #6 Dato: 13. August 2007 kl: 22:27:32 »
hvis det kommer fra den studs, har jeg samme problem, jeg har prøvet at skifte pakningen (en o-ring som koster 12kr hos vw!!) men det holdt kun kort, så jeg vil anbefale også at skifte studsen, da den godt kan have en usynlig revne..

kan det passe at den ser sådan her ud?

http://www.hovwdiaudi.dk/product/default.asp?mode=showproduct&id=196665
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Carsten

• Gæst
« Svar #7 Dato: 14. August 2007 kl: 10:58:06 »
Hej,

to spørgsmål:

Den ligner den godt nok, men studsen skal have en slags slids til montering af ledningsdimsen. Den sidder fast med en slags klemme der skal presses ned over studsen - er der nogen der ved hvor man kan få fat i sådan en?

Jeg har på fornemmeren at selvom jeg får studsen skiftet så forsvinder "skure lyden" (ikke "hylen") sku nok ikke....

Jeg har den klare fornemmelse at den mangler olie eller lign et-eller andet sted i motoren men den bruger så godt som ingen olie, og olie standen er som den skal være. Som jeg har skrevet ovenfor knækkede den ene dyserørsslange og jeg kørte et par km uden at der således kom diesel ned i cylinderen - er det noget lort? kan den skurende lyd stamme fra en halvt afbrændt cylinder? Lyden kommer først ved højere hastigheder, lad os sige 60 km/t, og kan ikke frembinges ved at gasse op i tomgang - nogen foreslag?

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: 14. August 2007 kl: 12:01:13 »
Citat fra: "Carsten"
Hej,

to spørgsmål:

Den ligner den godt nok, men studsen skal have en slags slids til montering af ledningsdimsen. Den sidder fast med en slags klemme der skal presses ned over studsen - er der nogen der ved hvor man kan få fat i sådan en?

Ja, da din bil er fra '90 har du plastikstudsen. Den har Hovwdiaudi også - kig selv efter den.
Du snakker om oliedryp samme sted. Tjek olietryksindikatoren samme sted. Tør af - start motor se om den fugter. Ellers kan det være røret med olie til tuyrboen - samme procedure - tør af, start op kig.

Jeg har på fornemmeren at selvom jeg får studsen skiftet så forsvinder "skure lyden" (ikke "hylen") sku nok ikke....

Enig

Jeg har den klare fornemmelse at den mangler olie eller lign et-eller andet sted i motoren men den bruger så godt som ingen olie, og olie standen er som den skal være. Som jeg har skrevet ovenfor knækkede den ene dyserørsslange og jeg kørte et par km uden at der således kom diesel ned i cylinderen - er det noget lort? kan den skurende lyd stamme fra en halvt afbrændt cylinder? Lyden kommer først ved højere hastigheder, lad os sige 60 km/t, og kan ikke frembinges ved at gasse op i tomgang - nogen foreslag?

Hvad får dig til at tro, at det kommer fra motoren, når du netop ikke kan frembringe lyden i frigear (som jeg tror du mener, når du skriver "tomgang") I den situation er motoren jo netop det eneste, der roterer. Tilbageværende fejlkilder er så i prioriteret rækkefølge: Hjullejer, slæbende bremser, skæve dæk, trækaksler og gearkasse. Tjek hjullejerne ved at køre stille og kaste bilen fra side til side med rattet. Løft hjulene? Er der meget slør? Ændrer lyden sig ved vægtforskydningen? Tjek dækkene ved at gå ved siden af bilen mens en anden kører stille. Exer de eller "buler" de? Tag hjulene af og kig til bremserne. Bevæger de sig frit? Er de gamle og rustne? Er lyden til stede i alle gear? Afhængig eller uafhængig af motor & gearkasses omdrejningstal? Hvis man gør sig forestillinger om at holde en T3 kørende, så skal man være skarp i diagnoserne, og hvis man vil have hjælp til at stille den, så skal symptomerne beskrives indgående og detaljeret - mig bekendt er der nemlig ingen her, der har en krystalkugle. - Lidt gnaven - ja, undskyld - det er ikke personligt ment - jeg er lige startet på arbejde igen... :oops:
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Carsten

• Gæst
« Svar #9 Dato: 14. August 2007 kl: 12:11:11 »
Hej Jarl,

Tak for det gode svar. Jeg kan sagtens skrue ting af og på, men har ellers ikke en pind forstand på biler - så det kan være lidt svært at komme med en præcis forklaring - så tak fordi i bærer over med det!!! Hjælpen her på nettet er uden sammenligning for mig!!!! Specielt var det fedt med de diverse tips da jeg skulle skifte drivakslen - virkede totalt uoverskueligt for mig, men det gik bare pisse let pga hjælpen her fra siden!

Jeg hiver den op på løftehejsen og "tjekker" de ting du foreslog.

Carsten, som stadig har ferie og roder med t3'eren :lol:

Offline verner

• Hero Member
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
« Svar #10 Dato: 14. August 2007 kl: 17:09:11 »
Citat fra: "Carsten"
løftehejsen

den har jeg sku aldrig hørt om før, hvordan ser sådan en fætter ud?

er det den der sænker bilen op og hæver den ned igen!?  :wink:  :lol:
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Carsten

• Gæst
« Svar #11 Dato: 15. August 2007 kl: 12:13:24 »
ja det er det da :lol:

hvad hedder den ellers?

PARKHAVE

• Gæst
« Svar #12 Dato: 15. August 2007 kl: 14:34:04 »
Lift?? :lol:

Bo

• Gæst
« Svar #13 Dato: 15. August 2007 kl: 19:00:52 »
Citat fra: "PARKHAVE"
Lift?? :lol:

For kedeligt...hvad med " Hiv i vejret - sænk i gruset mekanisme" :D

PARKHAVE

• Gæst
« Svar #14 Dato: 15. August 2007 kl: 19:58:17 »
Jeg ved det er trivielt, men det kunne jo også bare være en donkraft :lol:  :lol:

Hovsa, hvordan gik det så ???
Hvad fandt du på den??