Forfatter Emne: Hawaiibussen får nyt hjerte!  (Læst 18498 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Hawaiibussen får nyt hjerte!
« Svar #45 Dato: 14. December 2007 kl: 13:49:45 »
der skal hives til! Vi havde et tav på, med et rør uden på for at kunne få kraft nok -  :twisted:

Jeg ved ikke hvor mange NM der hives med - men 200 stykker er det nok!
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Crapz

  • Gæst
Hawaiibussen får nyt hjerte!
« Svar #46 Dato: 14. December 2007 kl: 14:16:24 »
Heheh okay ja det var ikke mig som sagde det det var de dejlige bolte ! hehe det giver sku varmen !

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Hawaiibussen får nyt hjerte!
« Svar #47 Dato: 14. December 2007 kl: 14:41:47 »
Ja, der er smæk på, men det er det hele værd! Det er, når boltene spændes ud i deres elasticitetsområde, at de kan tricket som strækbolte - dvs. at præstere et vedvarende og elastisk spænd på toppakningen. Undlader man det, så venter en præmatur utæt toppakning.

Og til uskyldige ikke indviede medlæsere:

De sidste trin i tilspændinger sker pr. grader - derfor angiver Morten ikke et præcist moment i nm.

MEN. Som alt andet på gamle biler har vi med et diskussionsobjekt at gøre. Der er tyske fraktioner, der mener, at efterspænding af topstykker har forårsaget revnedannelse i blokkens forside - der, hvor de 4 skruer inde under tandremsdæksler fastholder dieselpumpebeslaget. De hævder så, at tilspændingen blot hedder 30 nm, 60 nm, 90 grader og 90 grader, slut! Altså ikke nogen efterspænding ved 1000 km.

På en eller anden måde vælger med altså mellem risiko for utæt toppakning eller revnet blok. Fedt ikk'???

Jeg har heldigvis aldrig oplevet, at en blok revnede der - til gengæld er mange blokke revnede, når sande amatører har efterladt et par ml vand eller olie i et gevindhul og derefrter har trukket boltene ordentligt til. Btw: VW frasiger selv efterspænding nu, mens de i 20 år har anset det for uomgængeligt. Tja - man skal vist gøre, hvad man føler for....
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Stetter

  • Gæst
Hawaiibussen får nyt hjerte!
« Svar #48 Dato: 14. December 2007 kl: 17:40:32 »
Interesant læsning Jarl..

Men studser lidt over at sådan et par ml. olie er så farligt! Vil det så betyde at man ikke må smøre gevind osv. inden tilspænding?

MVh Mads

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Hawaiibussen får nyt hjerte!
« Svar #49 Dato: 14. December 2007 kl: 19:54:28 »
Nu skal vi ikke stjæle Mortens tråd, så i al korthed:

Jo - man må gerne give topboltene én dråbe olie til fordeling over gevindet. Endnu bedre er det, hvis man samtidig trækker gevindene i blokken op med en 12 mm tap så de bliver pæne glatte og rene.

Revnedannelsen opstår nemlig af:

1) Et rustent og træls gevind, hvor der sidder en masse rustsnadder fast i gevindet, der klemmer udad på blokken, når bolten tyres i, og

2) Et par dråber vand/olie i bunden af gevindhullet, der bevirker et enormt hydraulisk tryk på blokken, når bolten kommer ned som en stampel med voldsom kraft. Der er kun 1½ mm til overs i bunden af gevindhullet, når bolten er tyret helt ned - det levner ikke plads til mange dråber vand/oliesnask.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

T3Anders

  • Gæst
Hawaiibussen får nyt hjerte!
« Svar #50 Dato: 14. December 2007 kl: 23:05:37 »
Jeg fik efterspændt af VW for et par måneder siden da min OJ havde gået 1000km efter de havde lagt den i, så nogen aut. VW-værksteder gør ihvertfald sådan endnu..... Den spinder iøvrigt stadig rigtig pænt :D

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Hawaiibussen får nyt hjerte!
« Svar #51 Dato: 15. December 2007 kl: 11:12:27 »
Citat fra: "Jarl"
Nu skal vi ikke stjæle Mortens tråd, så i al korthed:


gør overhovedet ingenting - det er jo T3 fagligt  :D
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Hawaiibussen får nyt hjerte!
« Svar #52 Dato: 29. Januar 2011 kl: 08:11:31 »
Citat fra: "Jarl"


MEN. Som alt andet på gamle biler har vi med et diskussionsobjekt at gøre. Der er tyske fraktioner, der mener, at efterspænding af topstykker har forårsaget revnedannelse i blokkens forside - der, hvor de 4 skruer inde under tandremsdæksler fastholder dieselpumpebeslaget. De hævder så, at tilspændingen blot hedder 30 nm, 60 nm, 90 grader og 90 grader, slut! Altså ikke nogen efterspænding ved 1000 km.



Men der skal vel også efterspændes 90 grader umiddelbart efter at motoren er kørt varm?
Eller skal det forstås sådan at det også kan springes over?

Offline basseoghund

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 386
    • Vis profil
  • T3 model: 88' Caravelle 1.6td
  • By: 6623 Vorbasse
Hawaiibussen får nyt hjerte!
« Svar #53 Dato: 01. Marts 2011 kl: 18:50:00 »
min fik alle tilspændinger med det samme uden opstart , rådførte mig med en der havde lavet en bunke toppakninger på vw diesel . han havde altid spændt det hele første gang , og aldrig set en reklamation
Mvh
Søren P Dalegaard


"SMØRKLATTEN"
88\'er JX