Ja, der er smæk på, men det er det hele værd! Det er, når boltene spændes ud i deres elasticitetsområde, at de kan tricket som strækbolte - dvs. at præstere et vedvarende og elastisk spænd på toppakningen. Undlader man det, så venter en præmatur utæt toppakning.
Og til uskyldige ikke indviede medlæsere:
De sidste trin i tilspændinger sker pr. grader - derfor angiver Morten ikke et præcist moment i nm.
MEN. Som alt andet på gamle biler har vi med et diskussionsobjekt at gøre. Der er tyske fraktioner, der mener, at efterspænding af topstykker har forårsaget revnedannelse i blokkens forside - der, hvor de 4 skruer inde under tandremsdæksler fastholder dieselpumpebeslaget. De hævder så, at tilspændingen blot hedder 30 nm, 60 nm, 90 grader og 90 grader, slut! Altså ikke nogen efterspænding ved 1000 km.
På en eller anden måde vælger med altså mellem risiko for utæt toppakning eller revnet blok. Fedt ikk'???
Jeg har heldigvis aldrig oplevet, at en blok revnede der - til gengæld er mange blokke revnede, når sande amatører har efterladt et par ml vand eller olie i et gevindhul og derefrter har trukket boltene ordentligt til. Btw: VW frasiger selv efterspænding nu, mens de i 20 år har anset det for uomgængeligt. Tja - man skal vist gøre, hvad man føler for....