Forfatter Emne: Hjæælp - bussen ryster i 4 og 5 gear  (Læst 3216 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jesper

• Sr. Member
    • Vis profil
Hjæælp - bussen ryster i 4 og 5 gear
« Dato: 26. Januar 2006 kl: 00:53:53 »
Jeg har haft lidt problemer med med lidt rysten fra bagtøjet/gearkasse og blev anbefalet af min eks-mekaniker at skifte til an anden gearkasse pga slør i differentialet sagde han.

Det har jeg så gjort (dvs han gjorde det) og den ryster stadig - faktisk meget mere nu end før! I dag tog jeg den så op på liften og kunne konstatere, at den ene bolt mellem gearkasse og motor var røget helt ud og en af de andre var ved at ryge ud  :shock:

Nu har jeg så sat dem godt fast og checket diverse motorophæng mv - kan ikke se der skulle være andet galt - det er blevet lidt bedre efter det, men langt fra perfekt - bilen opfører sig som om begge baghjul er pil skæve  :(

Eks-mekanikeren skiftede også koblingen, så nu er jeg i tvivl om han har fået ødelagt nget derinde...

Bussen ryster mest når den sejtrækker dvs i 4 gear indtil den er kommet godt op i omdrejninger og så i 5 gear hele tiden faktisk da den nye kasse (fra 1.6TD) har lidt højere slutgearing end min gamle kasse (1.6D / 1.7D)

Motoren går lidt ujævnt i tomgang nu - så jeg tænkte det kunne være at det er det jeg mærker ved lave omd - eks hvis en af dyserne ikke rigtigt fungerer - men jeg ved det sgu ikke...

Den skifter i øvrigt perfekt - præcist og med en god 'klik' fornemmelse

[size=18]Hvad kan der være galt?[/size]

Håber der er en der kan gi et bud
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

Offline Jesper

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #1 Dato: 26. Januar 2006 kl: 19:46:45 »
Lige en ekstra oplysning:

Jeg tror måske problemet kan deles i to...

1) Når den er kold skal der næsten ikke noget til før den hopper og hakker ved lave omdrejninger - det går væk når motoren er varm

2) Ved kørsel over 90 ca er der en rysten fra bagtøjet og også lidt i rattet. Hjulene er alle afbalancerede for under 2 måneder siden

Jesper
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: 27. Januar 2006 kl: 14:23:46 »
Citér
1) Når den er kold skal der næsten ikke noget til før den hopper og hakker ved lave omdrejninger - det går væk når motoren er varm

1) Uvirksomme gløderør
2) Slidte dyser
3) Dårlig kompression
4) Luft i brændstofsystemet
5) Forkert pumpetiming

Citér
2) Ved kørsel over 90 ca er der en rysten fra bagtøjet og også lidt i rattet. Hjulene er alle afbalancerede for under 2 måneder siden

1) Hjul ikke fastspændt
2) Dårlig afbalancering
3) Urunde dæk/skæve dæk
4) Ødelagte hjullejer
5) Trætte trækaksler
6) Manglende/defekt pilotleje i krumtappen (Hvordan er koblingsfunktionen?)
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!