Jo lejesølerne bliver ikke tørre på en måned, så der er vist ingen grund til de store bekymringer. Der er forskel på at starte en helt frisk samlet motor, hvor oliekanalerne er tomme og så en kørende motor, som bare har holdt stille en tid.
Jeg tror simpelthen bare jeg ville dreje nøglen og glæde mig over min fine "nye" bil. Når så den har snurret en dag eller to, så ville jeg skifte olie og filter, så evt. kondens og slam kunne komme ud.
Tricket med at hånddreje oliepumpen angår i særdeleshed nysamlede motorer, som trænger hårdt til at få olierundt i kanalerne. I den forbindelse ville det være en fin ide at gøre motoren "kompressionsløs" ved evt at tage dyser eller gløderør ud. Så snurrer den jo uden at belaste lejerne væsentligt. Når man starter en frisksamlet og dermed "tør" motor op første gang er det ofte nødvendigt at "spæde" oliepumpen først. Det kan evt. foregå med en smørekande der stikkes ind i hullerne på oliefilterflanger og ad den vej sender olie ned til pumpen.
Men som sagt: Alt det er ikke aktuelt på en kørende motor, som bare har holdt et lilkle sommerhvil - den skal nok opbygge tryk "straight away"