Forfatter Emne: Kølervæske: rød eller blå?  (Læst 4160 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Kølervæske: rød eller blå?
« Dato: 25. August 2007 kl: 09:04:09 »
uh oh.. here we go...
 :shock:
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Bo

  • Gæst
Kølervæske: rød eller blå?
« Svar #1 Dato: 25. August 2007 kl: 09:56:23 »
Gad vide om WBX-manden er i Kina :?:  Men bare vent til han kommer hjem, så kan han fortælle dig rædselshistorier  :twisted:

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Kølervæske: rød eller blå?
« Svar #2 Dato: 25. August 2007 kl: 10:07:22 »
Citat fra: "ctange"


Jeg søger lidt bekræftelse på at jeg ikke også
skal til at rode med at skifte kølervæske.

Der er besvær nok endda!
Gearkassen korroderer udvendig fra,
og toppen korroderer indvendig fra.

Korrosion i topstykket tror jeg særlig sker
når motorer står hen.
Jeg tror ikke det skyldes kølervæsken.
Har jeg ikke ret i det?


Du er sørme flittig med at bruge søgefunktionen og gennemsøge vores forum, og det er dejligt, for så slipper vi for at svare på det samme igen og igen. Hvis du havde været endnu mere flittig med at læse de besvarelser, du har fundet, så ville du også have læst, at problematikken angående kølervæsker IKKE omfatter dieselmodeller, så i den henseende kan du være bruge dine kræfter på andre bekymringer.
Gearkasserne er ganske rigtigt lavet af noget elendigt gods. Det er nu ikke noget problem, når man bare undervognsbeskytter den sammen med resten af undervognen. I den forbindelse kan jeg oplyse, at gearkassen i min bil er den oprindeligt fra '85, og der er ingen tæring i den. Det er indtil videre 22 år, og jeg er ganske godt tilfreds. Men undervognsbeskytter man den ikke, så virker den som offeranode for hele bilen, og så slutter ballet hurtigt.
Vær i øvrigt opmærksom på, at efter '90 er der anvendt en ny legering, som er langt mere korrosionsbestandig
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Kølervæske: rød eller blå?
« Svar #3 Dato: 25. August 2007 kl: 11:28:42 »
Det var ikke ironisk, men det er vigtigt, at læse hele historien, for at få sagerne fuldt belyst.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Djursland

  • Gæst
Kølervæske: rød eller blå?
« Svar #4 Dato: 25. August 2007 kl: 19:37:18 »
hej hej med jer

der ER forskel ud over farven i kølevæske

jeg ved at når vi (da jeg var ved BMW) lavede grov tunede biler brugte vi den røde fordi den er organisk og køler meget bedre end de alm. blå

et ex var en bil vi hade sat turbo på (med alt hvad der høre til at gøre det) blev varm ved 170 KM/T med blå og ikke 190 eller 150 men lige ved 170 begyndet den at blive varm så blev der renset køle system og rød blev helt på og så kunne den køre til rusland med 170 uden at blive varm

om du kan få rød der bare er en anden farve ved jeg  ikke

og ja WBX manden er i kina

Mvh Djurs   :lol:

Mølle

  • Gæst
Kølervæske: rød eller blå?
« Svar #5 Dato: 25. August 2007 kl: 21:29:14 »
[

[size=18]om du kan få rød der bare er en anden farve ved jeg  ikke [/size]


den skal vi nok lige ha en gang til??? Altså - rød i andre farver.

Djursland

  • Gæst
Kølervæske: rød eller blå?
« Svar #6 Dato: 25. August 2007 kl: 22:14:02 »
Mølle

ja det er bare farven der har en anden lyd

jeg fik den godt da du skrev det ti hi hi hi


og nej det var ikke bare en tyndere blanding

det var organisk og det var dyrt

og det var ikke glykol  

Mvh Djurs  :lol: