Forfatter Emne: Ilægning af topstykke, og påsætning af tandrem.  (Læst 3093 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
Ilægning af topstykke, og påsætning af tandrem.
« Dato: 25. August 2007 kl: 18:32:50 »
Citat fra: "ctange"
Når man lægger topstykket på er det vel bedst at
sørge for at stempler og ventiler sidder rigtig.

Cylinder 1. er i samme ende som svinghjulet,
og modsatte ende af knastakslens tandhjul.

Omvendt. Cyl.1 er ved tandremmen

Cylinder 1. skal være i top, og mærket på
svinghjulet skal stå rigtig.

Knastakslen står kun frivilligt nogle bestemte
steder. Knasterne til cylinder 1. skal nedad
og danne et fladt omvent V, og man kan få
5mm ind i knastakslens kærv.

Omvendt. Hvis cyl 1 er i kompressionsslaget, så vender knasterne opad, men det giver jo sig selv, når du korrigerer til at cyl.1 er nærmest tandremmen.

Hvis man så har et 15 mm rør i pumpehjulets hul,
er man klar til at sætte tandremmen på.

Ja og kig på mærkerne på hhv. pumpehjul og bagsiden af remdækslet.
Er dette ikke korrekt forstået?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #1 Dato: 25. August 2007 kl: 21:45:23 »
Ok, mange tak for de vigtige rettelser!

Jeg har fundet mærkerne på pumpehjul og blik,
de står ud for hinanden når jeg har et 15 mm
rør gennem pumpehjulet.

Lige som knastakslen kun vil stå frivilligt i visse
positioner, så vil pumpehjulet også kun stå
frivilligt i visse possitioner.

Det forholder sig sådan, at mit pumpehjul ikke står
frivilligt ud for mærket i blikket, men sådan ca.
1 tand ved siden af.
Hvilken betydning har det?

Derfor er du nødt til at holde på hjulet evt. med en 19 mm nøgle mens du presser remmen ind over. Det er helt normalt.

Strammerhjulet til tandremmen skal vrides med et
specialværktøj, hvad kan man bruge i stedet for?

F.eks en lille vinklet låseringstang, hvor du spreder dens fingre, så de passer ind i de to huller på strammerhjulet

Har jeg ikke ret i at kileremskiven der sidder på
krumtapakslen uden på et tandhjul skal skrues af for
at få tandremmen på?

Jo
Bedste hilsner

Jarl

Offline FarT3

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: 25. August 2007 kl: 21:48:13 »
Jo du er nødt til at tage kileremshjulet af for at komme ind til tandremshjulet. Nogle sidder med 4 umbracho, nogle har skiftet dem ud med bolte, og på min 90'er sidder det så vidt jeg husker med én stor bolt  i midten der skal spændes med en hel masse nm jeg ikke lige har i hovedet. Måske er du også nødt til at tage hjulet af vandpumpen for at plastickappen af. Det har jeg lige måtte gøre på svigerdatterens i torsdags.

Jeg mener også at der på en af mine er lidt divergens mellem mærkerne, men når der ligger 5 mm fladjern i knastkærven begpå, og krumtappen står på mårke ved gearkassen og pumpen bliver holdt på plads af bolten  har jegaldrig haft problemer. Slet ikke hvis pumpen bliver timet.
Med venlig hilsen

FarT3
30252288

Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: 25. August 2007 kl: 23:02:13 »
Det bliver værre og værre!  :(

Jeg håber så sandelig ikke at den remskive
på krumtappen er holdt på plads af andet end de
4 unbraco skruer.

Dit håb er korrekt.

Min er en årgang 90.
Det kan også godt se ud som jeg skal have hjulet
af vandpumpen.

Ja - 3 bolte mere

Hvorfor er der egentlig en dobbelt remskive
på krumtappen? det er kun den ene der er i brug
til generatoren.

Ja, på din bil, men der findes biler med servostyring, klimakompressor, 2. generator og hydraulikpumpe, så to remskiver kan såmænd være i underkanten.

Hvis de hjul så bare ikke havde siddet lige bag
lydpotten, som jeg sikkert også er nødsaget til
at tage af!

Ja

Bedste hilsner

Jarl

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: 26. August 2007 kl: 08:52:13 »
Det at skifte topstykke er endt med at blive en del
mere omfattende end jeg havde håbet at det ville
være.

Ja, og sådan vil det være med alle projekter man indlader sig på i en 20-25 år gammel varebil. Der er ikke noget, der "bare er lige til". Når man skifter et komponent, så er man tit nødt til at skifte de omgivende også, for de har også været med i vinterkrigen.

At have en T3 er ikke som at eje en bil. Det er en penge- og tidskrævende hobby. Vil man have en T3 som dagligt køretøj, så skal man enten starten ud med en fin og velplejet (tysk) model, eller også må man acceptere, at man skal igennem et ganske omfattende renoveringsarbejde. Tag nu f.eks. din situation: Du havde en forestilling, om at du bare kunne kaste en ny toppakning i til en hundredekroneseddel. Sådan er det nemlig tit på andre biler. Men sådan er det stort set aldrig på en T3. Det er altid topstykket der er gået. Og når du har læst lidt mere her på siden, vil du opdage noget om vigtigheden af dyser, flammeskiver, pumpetiming osv. På et tidspunkt falder du sikkert over noget om centerbolten i krumtappens takthjul, som skal være 12.9 kvalitet. Se det var bare nogle få af de overvejelser man skal igennem, når man lige troede, at man kunne skifte en toppakning på en eftermiddag.
Den slags ting ved man, når man har kørt T3 i en lang årrække. Men det gør ikke noget, for bilen har så mange andre kvaliteter, at vi med glæde bruger den hyggelige tid på at reparere den. Men er man ikke T3vant, så skal man altså vænne sig til at det er en helt anden måde at have bil på, end man er vant til.
Bedste hilsner

Jarl

Mølle

• Gæst
« Svar #5 Dato: 26. August 2007 kl: 09:52:24 »
Citat fra: "Jarl"
Det at skifte topstykke er endt med at blive en del
mere omfattende end jeg havde håbet at det ville
være.

Ja, og sådan vil det være med alle projekter man indlader sig på i en 20-25 år gammel varebil. Der er ikke noget, der "bare er lige til". Når man skifter et komponent, så er man tit nødt til at skifte de omgivende også, for de har også været med i vinterkrigen.

At have en T3 er ikke som at eje en bil. Det er en penge- og tidskrævende hobby. Vil man have en T3 som dagligt køretøj, så skal man enten starten ud med en fin og velplejet (tysk) model, eller også må man acceptere, at man skal igennem et ganske omfattende renoveringsarbejde. Tag nu f.eks. din situation: Du havde en forestilling, om at du bare kunne kaste en ny toppakning i til en hundredekroneseddel. Sådan er det nemlig tit på andre biler. Men sådan er det stort set aldrig på en T3. Det er altid topstykket der er gået. Og når du har læst lidt mere her på siden, vil du opdage noget om vigtigheden af dyser, flammeskiver, pumpetiming osv. På et tidspunkt falder du sikkert over noget om centerbolten i krumtappens takthjul, som skal være 12.9 kvalitet. Se det var bare nogle få af de overvejelser man skal igennem, når man lige troede, at man kunne skifte en toppakning på en eftermiddag.
Den slags ting ved man, når man har kørt T3 i en lang årrække. Men det gør ikke noget, for bilen har så mange andre kvaliteter, at vi med glæde bruger den hyggelige tid på at reparere den. Men er man ikke T3vant, så skal man altså vænne sig til at det er en helt anden måde at have bil på, end man er vant til.

Ja -og så meget mindre bliver ulempen ved også at have brugt tid på at skifte olietyvene.  :lol:

god fornøjelse. du er ikke alene. Vi er MANGE her, som er blevet guidet igennem den første store rep. med hjælp herfra. Ikke mindts fra Jarl.