Forfatter Emne: Kan forkammeret åbnes eller tages ud af toppen på en 1.6TD?  (Læst 2967 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Djursland

• Gæst
Kan forkammeret åbnes eller tages ud af toppen på en 1.6TD?
« Dato: 01. September 2007 kl: 15:45:04 »
hvorfor vil du ha det ud

kom  med grunden og vi vil sige noget konstruktiv til det

Mvh Djurs  :lol:

PARKHAVE

• Gæst
« Svar #1 Dato: 01. September 2007 kl: 15:46:30 »
Jeg har set dem taget ud ved cylinder service engang.
Men det er lidt kompliceret så vidt jeg husker, noget med meget opvarmning atf topstykke og afkøling på forkammeret og så noget mere.
Vistnok kun noget der bliver udført sjældent og på meget dyre motorer/topstykker.

Jeg kunne forestille mig at mange lastbilmotorer er udformet så de kan skiftes, men ikke noget jeg ved en hujende fis om :lol:  :lol:

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: 01. September 2007 kl: 16:29:01 »
Du skal ikke åbne forkamrene "for inspektion". Tøm dem for vand. Blæs rent med en blæsepistol. Færdig.

Og hvorfor skal man så ikke tage forkamrene ud? Jo det skyldes den helt enkle forklaring, at forkamrene har overstand i forhold til resten af topstykkets pakflade. Denne overstand er vigtig, da den "spænder" forkamrene godt fast. I Danmark er det en udbredt og destruktiv hobby at planslibe topstykker. Lad være med det! Når man plansliber, så ødelægger man mange vigtige ting - en af dem er forkamrenes overstand. Når man så tilmed vil til at banke dem ud, så skal de for alvor nok komme til at sidde løse. Er der andre end mig her, som har set en motor, der har ædt et forkammer? Hvis man har det, så ved man, hvorfor man skal lade dem sidde! Det er næsten lige så "smukt", som når den æder et ventilhoved.

Og så kan jeg godt stille din nysgerrighed. Der er ingenting inde i forkamret. Jeg har kigget. Kun et tomt hul. Endda et hul, man kan få adgang til gennem 1) dyseåbningen, 2) gløderørsåbningen og 3) åbningen ud mod stemplet, så der er ingen gode grunde til at tage dem ud.

Har du et topstykke, som er overfladekorroderet, så rens det, tag billeder og vis os dem, så skal du få et go eller et no-go
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jankjerbye

• Hero Member
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
« Svar #3 Dato: 01. September 2007 kl: 16:57:24 »
Brugte men ok topstykker er da til at finde omkring en tusindkroneseddel, er det ikke vejen frem hvis du vil lave en hurtig kortvarig løsning?

Men hvis du virkelig gerne vil skrue på motor og bruge alt den tid, så køb da en renoveret blok og top af f.eks Jarl  og saml den selv med helt ny indmad. Monterer du den op uden turbo og evt. med ekstern oliekøler har du en dejlig stabil kværn der kan fragte dig rundt de næste mange hundredetusinde km.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: 01. September 2007 kl: 18:32:49 »
Citat fra: "ctange"

Alt i alt kan jeg godt være i tvivl om klogskaben
for mig i at holde mig til T3.

Enig!

Hvis du selv ikke ønsker at være driftleder, mekaniker og fejedreng i forhold til din T3, og hvis du ikke er indstillet på at den er omkostnings- og tidskrævende at holde kørende, så drop det. Hvis man ikke selv kan og vil lave det hele, så må man nok konstatere at tiden er løbet fra 20 år gamle varebiler. Man skal nok indstille sig på at lave gennemgribende (og derfor dyre) løsninger, når man begynder på et projekt. Gør man ikke det, så bliver det evig elendighed. Tag et eksempel: En mand vil ikke montere de passende manifolder til sin motor efter han har taget turboen af. Motoren overopheder pga. det elendige flow gennem forbrændingskammeret. Topstykket revner, og der er sikkert en masse stempelkip. Så står manden med skægget i postkassen. Ville det ikke være pisseirriterende at havne i den situation, fordi man ikke orkede at skifte to manifolder? :wink:

Har du alligevel mod på endnu et projekt, så kan du fint lægge den top på. - I hvertfald, hvis der ikke defekter på de ikke-fotograferede steder.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline TONY

• Hero Member
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
« Svar #5 Dato: 01. September 2007 kl: 21:48:39 »
Citat fra: "Jarl"
Citat fra: "ctange"

Alt i alt kan jeg godt være i tvivl om klogskaben
for mig i at holde mig til T3.

Tag et eksempel: En mand vil ikke montere de passende manifolder til sin motor efter han har taget turboen af. Motoren overopheder pga. det elendige flow gennem forbrændingskammeret. Topstykket revner, og der er sikkert en masse stempelkip. Så står manden med skægget i postkassen. Ville det ikke være pisseirriterende at havne i den situation, fordi man ikke orkede at skifte to manifolder? :wink:

Klogskaben i at holde sig til en T3ér, skal man aldrig spekulere i  :roll:  :?  :shock:
Men hvis jeg stod i din situation ville jeg bruge denne løsning:
 http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=51461168
samme sted kan du sikkert finde de korrekte manifolder og måske lidt andet  :wink:  
Det ville måske fordyre dit projekt lidt, men kun på kort sigt  :!:

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

PARKHAVE

• Gæst
« Svar #6 Dato: 01. September 2007 kl: 23:03:13 »
Ha ha, fedt nok med den annonce :lol:  :lol:

Men jeg beundrer sgu dit gå-på-mod Ctange, og det skal man altså ikke kimse ad kære medforumister. Det er trods alt den vej de fleste har lært noget nyttigt - nemlig learning by doing.

topstykket ser IMO ok ud.

Jarl - fed motor - ok pris :lol:
Men salgsvenlig fotosession - never 8)  8)

Djursland

• Gæst
« Svar #7 Dato: 02. September 2007 kl: 00:46:03 »
Citat fra: "PARKHAVE"
Ha ha, fedt nok med den annonce :lol:  :lol:
Jarl - fed motor - ok pris :lol:
Men salgsvenlig fotosession - never 8)  8)

ja det er der vist ingen tvivl om at det er vores kære jarl der har den til salg

og som parkhave siger

foto skulle du nok øve dig lidt i at tage (venligt ment)

Mvh Djurs   :lol: