Forfatter Emne: Gammel, træt og nu semi-adskilt dieselmotor  (Læst 3711 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

cvj

• Gæst
Gammel, træt og nu semi-adskilt dieselmotor
« Dato: 03. September 2007 kl: 18:59:25 »
Hej alle!

For lang tid siden faldt jeg over t3nettet.dk da jeg sad og drømte om en diesel Caravelle. Dengang oprettede jeg en bruger, men blev ikke ejer af drømmebilen, da jeg i min søgen måtte sande at økonomien nok ikke var til Caravellen. Jeg fortsatte derfor i min trofaste Passat 1,6D fra ’86. Men har siden haft god brug for søgefunktionen i diesel-forummet her på siden, så tak for et genialt forum!

Nå, men grunden til denne tråd er at jeg nu selv har et spørgsmål til ”ekspertpanelet”, det er som sagt ikke en T3, men jeg håber ikke det gør noget  :oops:  – det drejer sig om en motor som i værste fald har kørt ca. 480.000km – al den tid jeg havde den brugte den en del olie (ca. 1L/1200km) men det blev ikke mærkbart værre med tiden.
Efter en revnet kølerslange på motorvejen, hvor den nåede at smide vandet totalt, begyndte den at bruge vand. Først var det ikke galt, men efter 5000km var forbruget oppe på ca. 1L / 200km. Den kørte dog stadig lystigt, indtil pludselig en dag, hvor den gik over til kun at køre på 3 cylindre. På det tidspunkt stod en udskiftningsmotor klar, hvorfor den defekte motor endte i laden, der har den så stået indtil nu, hvor jeg har lidt tid til at splitte den ad.
Selvom der nok ikke er meget som er værd at gemme på, så nænner jeg alligevel ikke at risikere at smide noget brugbart ud :)– derfor har jeg taget lidt forskellige billeder.
Der er ingen revner ud til forkamrene i topstykket, men der er revner alle steder mellem ventilerne, ved cylinder 1 er revnen værst:

Der er en ”højdeforskel” i revnen på noget der ligner 1mm.

Og så er der cylinder 2, som nok var den som drak hoveddelen af det forbrugte vand:

Selve den tilhørende cylinder ser således ud:

På blokken ses i øvrigt hvordan resterne af en lille dum pakning har ligget og spærret kølekanalerne rimeligt effektivt:

Mit eget gæt er at hverken topstykke eller blok er værd at samle på, er det korrekt konkluderet?

Og så et bonusbillede:

To af kølekanalerne i midten er spærret, men ser man på toppakningens logoer, ser det ud som om det er selve pakningen som dækker hullerne af, er det fordi personen som monterede pakningen simpelthen glemte at prikke hullerne ud, eller er der en dybere mening med det?

Med venlig hilsen
Chris

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #1 Dato: 03. September 2007 kl: 19:28:28 »
Hej Chris og velkommen selvom du kører i en "søsterbil"

Der er vist ingen, der kan sige noget fornuftigt om dine motorstumper, så længe der ikke foreligger nogle mål. Du skal lave et mål på toppens eventuelle skævhed ved at lægge en retskinne diagonalt og måle med søgerblade. Kan du måle mere end 0,10, så er det i mine øjne skrot.

Bunden - altså blokken fejler sikkert ikke noget ud over den er slidt. Boring, nye overstørrelsestempler, nye hoved-, plejl-, og mellemaksellejer, diverse mindre dele og tolerancemålinger af plejlstænger og krumbassen, så er den sikkert som ny.

MEN - er bunden en D eller en TD? Hvis det er en alm. D, så er det tvivlsomt, om det er rentabelt - stumperne koster det samme som TD, men markedsværdien på en sugediesel er markant mindre end en TD.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

cvj

• Gæst
« Svar #2 Dato: 03. September 2007 kl: 19:55:14 »
Hej Jarl - og tak :)

Okay, bunden først, det er en almindelig sugediesel, så den ryger til jernhandleren.

Mht. toppen - jeg var egentlig bange for at størrelsen på revnen mellem ventilerne med det samme ville gøre den kassabel. Men hvis det ikke er tilfældet, så må jeg have den rengjort, og forsøge at måle skævhed - hvordan klarer man lige rengøringen af sådan en top? Jeg tænker diesel først, og så smergellærred, men er smergellærred tilladt på sådan et stykke præcisionsmekanik :o ?

Chris

cvj

• Gæst
« Svar #3 Dato: 03. September 2007 kl: 20:07:43 »
Citat fra: "cvj"

...hvordan klarer man lige rengøringen af sådan en top? Jeg tænker diesel først, og så smergellærred, men er smergellærred tilladt på sådan et stykke præcisionsmekanik :o ?

Chris

:oops:  Fandt selv svaret her:
http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=3400&start=15

Så er det bare at komme i gang :D

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: 03. September 2007 kl: 20:11:48 »

Okay, bunden først, det er en almindelig sugediesel, så den ryger til jernhandleren.

ÅHHH nej. Du stiller den i et fredeligt hjørne indtil du får brug for en krumtap og et sæt plejlstænger. - De passer både til D og TD.

Mht. toppen - jeg var egentlig bange for at størrelsen på revnen mellem ventilerne med det samme ville gøre den kassabel. Men hvis det ikke er tilfældet, så må jeg have den rengjort, og forsøge at måle skævhed - hvordan klarer man lige rengøringen af sådan en top? Jeg tænker diesel først, og så smergellærred, men er smergellærred tilladt på sådan et stykke præcisionsmekanik :o ?

Fin måde at gøre det på. Vandslibepapir korn 600 er effektivt og skånsomt sammen med diesel og fåes i ruller på knap en milliard kilometers længde til småpenge.

Chris
Bedste hilsner

Jarl

Offline KHSalvesen

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: 03. September 2007 kl: 20:24:19 »
Hvad kan Earl skrive om pakningen. Er det den forkerte der er brugt, eller hvad har der min været gang i. ??
Kurt - 25115788

cvj

• Gæst
« Svar #6 Dato: 03. September 2007 kl: 20:31:02 »
Citat fra: "Jarl"

ÅHHH nej. Du stiller den i et fredeligt hjørne indtil du får brug for en krumtap og et sæt plejlstænger. - De passer både til D og TD.

Okay, den bliver i laden for en stund endnu så.

Fin måde at gøre det på. Vandslibepapir korn 600 er effektivt og skånsomt sammen med diesel og fåes i ruller på knap en milliard kilometers længde til småpenge.

Hehe, perfekt - der er lige præcis plads til en milliard kilometer vandslibepapir på traileren :lol:

Chris

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: 04. September 2007 kl: 09:35:21 »
Der findes ingen standarder her. Man må selv tage ansvar. Enhver lærebog ville sige "vandslibepapir forbudt - brug højest ståluld - helst kun plasticskrabere". Men virkeligheden er også, at ingen gider at bruge 14 dage på et polere et topstykke, der koster så lidt som et T3-topstykke.

Motivet for forskellen i mine tal er min umiddelbare vurdering af "kokslaget" på de forskellige billeder, jeg ser. Hvis du hellere vil bruge korn 600, så gør du bare det. Tallet er ikke vigtigt - mere vigtigt er det at man ikke sliber mere end nødvendigt.

Hvis du bare én gang havde prøvet at spænde et topstykke på en diesel, så ville du vide, at utætheder som følge af simpel rengøring på topstykkets pakflade ikke er et tema. 10 stk. 12 mm bolte spændes spændes med 60 nm + 360 grader. Hvis topstykket ikke er plant, så bliver det det!
Bedste hilsner

Jarl

cvj

• Gæst
« Svar #8 Dato: 04. September 2007 kl: 13:20:59 »
Okay, så har der været retskinne diagonalt på toppen. Søgerbladet på 0,05mm kan være der, men 0,1mm kan ikke – so far so good.

Begyndelsen af renselsesprocessen har imidlertid afsløret mulige farer – 2 steder er kølekanalerne korroderet:

Er det kritisk?

Der er også, vel naturligt nok, en del aflejringer ved forkamrene. Ved cylinder 2 er disse aflejringer krøbet ud under selve toppakningen:

Jeg går ud fra at det skal fjernes – er det et spørgsmål om at være uhyre omhyggelig med et barberblad, eller findes der et trick :o?

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: 04. September 2007 kl: 15:42:40 »
Stadigvæk "go". Intet kritisk at se! Korrosionen er ubetydelig. Kig godt efter revner fra forkammer ud mod ventilerne. Ellers fint.
Bedste hilsner

Jarl

cvj

• Gæst
« Svar #10 Dato: 05. September 2007 kl: 13:06:24 »
Kig godt efter revner fra forkammer ud mod ventilerne. Ellers fint.

Revner fra forkammer mod ventiler er der ingen af, til gengæld har der efter endt rengøring vist sig revner i 3 forkamre, her det værste:

Betyder det at den endelige dom bliver no-go? Man kunne vel frygte at revnen ville udvide sig ind under toppakningen.

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #11 Dato: 05. September 2007 kl: 13:17:33 »
De revner viser selvf., at topstykket ikke er spritnyt, men det giver ikke umiddelbart utætheder. Der er rigtig langt til nærmeste vandkanal, så jeg ville bare lægge det på og køre ubekymret afsted velvidende at toppen måske ikke holde de næste 10 år.
Bedste hilsner

Jarl

cvj

• Gæst
« Svar #12 Dato: 05. September 2007 kl: 13:30:49 »
De revner viser selvf., at topstykket ikke er spritnyt, men det giver ikke umiddelbart utætheder. Der er rigtig langt til nærmeste vandkanal, så jeg ville bare lægge det på og køre ubekymret afsted velvidende at toppen måske ikke holde de næste 10 år.

Okay, det lyder godt - du skal have tusind tak for hjælpen!

Chris